Gå til innhold

Fedmedebatten som raser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Utrolig mange som kjenner en person som de mener har høy forbrenning. Dette baserer de på hva personen sier og hva de selv observerer. De har egentlig lite kunnskaper om hva denne personen gjør av aktiviteter på fritiden og spiser ellers på døgnet.

Nja. Det har jo vært gjort forsøk med ekstremforing av folk der folk ikke har lagt på seg nevneverdig til tross for et inntak av >5000 kcal om dagen.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett et slik forsøk :)

 

Ellers så mener jeg at jeg har lest at det er så lite som under en prosent av befolkningen som har forbrenning som avviker fra normalen med mer enn 5 prosent.

 

(men nå er dette utsagnet like ugyldig som ditt da jeg heller ikke finner kilden ) :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Har dere noen gang tenkt på at det er like vanskelig for en person med vedlikeholds inntak på 4000 kalorier å kutte ned til 3500 som det er for en med vedlikeholds inntak på 2500 kalorier å kutte ned til 2000?

Begrenser mat-inntaket ganske mye mer når du går fra 2.5k->2k kcal enn 4k -> 3.5k kcal, om du ser på det i prosenter.

 

Sant nok, Men vil fortsatt påstå at det ikke er noe enklere å kutte 500 fra 4000 kontra 500 fra feks 2500. Dette har jeg selv erfart da jeg har vært på diet på forskjellig vekt og aktivitetsnivå.

 

Jeg påstår derimot ikke at det er like lett for alle å kutte 500 kalorier hver dag. Matlyst, kosthold og livsstil spiller en stor rolle her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg har kilden. Jeg orker bare ikke endevende pubmed midt i oppgaveinnspurt ;)

 

Jeg sier ikke at det er sånn at de aller fleste er et "unntak" der vanlig kalori inn-kalori ut ikke gjelder.

 

Forøvrig:

Nyere forskning har vist at det er ikke overvekten i seg selv som er hovedproblemet, men derimot inaktiviteten som ligger bak overvekten. Korrigerer man for fysisk form, finner man ingen økt risiko ved overvekt. Overvekt i seg selv er dermed ikke forbundet med en økning i risiko for ulike sykdommer og tilstander, så lenge man er i bra fysisk form (Blair 1996). I behandlingen av overvektige bør det fokuseres både på aktivitetsnivå og kosthold (Vekt-helse 2000)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-16-2002-2003-/14/4/3.html?id=328769

 

Det er lett å se seg blind på kaloriene, for å få den største helsegevinsten er det faktisk aller viktigst at folk beveger seg mer.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Enig der, men overvekt fører veldig ofte til lavt aktivitetsnivå, så man bør fokusere på begge deler.

 

Edit: Ellers så synes jeg at det er helt greit at Kari kommer med en slik kraftig påstand da det er veldig mange som skylder på blandt annet forbrenning og nærmest gir opp sin egen kropp.

 

Sannheten er vel så enkel som at det er lettere å holde seg slank for noen enn for andre, men for de aller fleste av oss er det fullt mulig.

 

Fint eksempel på Vg i dag forresten, alt er mulig :)

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10034563

Endret av magb
Lenke til kommentar

Ingen andre sider ved virkeligheten overhodet har noensinne vist seg å være så enkelt som 1:1. Hvorfor skulle det være sånn med nettopp matinntak, og hvorfor er det så liten vilje til å la denne illusjonen slippe taket?

 

Det har nok en sammenheng med at verdensbilder av typen "man får det man fortjener" passer veldig godt for vinnerne, de toneangivende, streitingene. For hvis de ikke har fortjent å være tynne og pene og vellykkede, hva så?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Joda, men stort sett fører et økt aktivitetsnivå også til vektnedgang. En vektnedgang trenger ikke føre til et høyere aktivitetsnivå, og det går an å være tynn og usunn også ;)

 

I tillegg har jo fysisk aktivitet mange andre positive psykiske effekter, og om man ser på problemer som emosjonell spising osv som definitivt er en faktor i vektoppgangen til mange, kan dette ha en positiv effekt på mange plan.

 

Det er også viktig å ha fokus på det at trening i seg selv har en netto helsegevinst, selv om man ikke nødvendigvis går ned i vekt.

Lenke til kommentar

Det er klart at spiser man for mye uten å bevege nok på seg, blir man feit. Jeg er egentlig enig med hovedsitatet til Jaquesson: man er feit, man har ikke fedme. Men det er ingen grunn til å tro at det er likt for alle. Enhver livssituasjon har utallige, komplekse årsaker, også kroppsvekt og kondisjon. Skylden kan derfor variere, men ansvaret er absolutt, alltid. Uten selv å ta ansvar kommer man ingen vei.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...