Gå til innhold

...


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik som situasjonen har utviklet seg for norske soldater i Afghanistan, med nesten daglige trefninger, så er det viktig å holde moralen oppe. Man er ikke i speideren, og man kan i ytterste konsekvens måtte ta liv. Dette er noe som Kari og Ola Nordmann vanskelig kan sette inn i. Jeg er helt enig i at kamprop er en god måte å "moralbooste" soldatene på. Og ser ikke på dette som en uting, eller som asossiasjon til nynazistiske holdninger. Det er rett og slett nødvendig for å holde motet oppe. Man trenger å bli gira!

 

Men når soldater jubler over å ha tatt liv, og skryter av dette. Det synes jeg blir feil. Man skal ikke være glad for å ha tatt livet til noen. Etter selv å ha vært i forsvaret, så ser jeg helt klart at enkelte soldater har denne holdningen. Men ikke på langt nær majoriteten av norske soldater. Og det er vanskelig for meg å sitte her i Norge og forestille meg hvordan jeg hadde tenkt hadde jeg vært i en skuddveksling med Taliban i Afghanistan. Det kan godt hende jeg hadde kommet med akkurat samme uttallelser selv.

 

Så, jeg er helt klart for kamprop, men ikke holdningen enkelte soldater har om å ta liv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ingen problem i å bruke dette ropet, nordisk mytologi er jo utdatert for lenge siden, så er vel neppe noen innen den religionen som tar seg nær av slike rop.

 

EDIT: noen linker til artikler som beskriver hvorfor dette er galt?

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Det er da virkelig ikke bare TMBN som har "kamprop" i det norske forsvaret...

Jeg skjønner allikevel at den vanlige nordmann kan reagere på det som kom ut i media, men i mine øyne skyldes det i all hovedsak uvitenhet.

 

For den vanlige nordmann aner ikke at det fortsatt finnes krigerkultur i dagens Norge. Vi skal være en fredsnasjon, og da passer ikke krigerkultur inn, gjør det vel? Det er to, tre avdelinger igjen i dagens forsvar som i mine øyne virkelig har krigerkultur, det er TMBN, de to stormeskadronene i PBN og FSK/HJK/MJK osv. Dette er avdelinger folk flest vet lite eller ingenting om, men der det trenes på situasjoner der det å ta liv er nødvendig. Ingen hyggelig tanke, men en absolutt nødvendighet i enhver hær.

Det var på tide at den vanlige mannen i gata fikk litt innsyn i hva vi faktisk er involvert i der nede i Afghan...

Lenke til kommentar

Det er da virkelig ikke bare TMBN som har "kamprop" i det norske forsvaret...

Jeg skjønner allikevel at den vanlige nordmann kan reagere på det som kom ut i media, men i mine øyne skyldes det i all hovedsak uvitenhet.

 

For den vanlige nordmann aner ikke at det fortsatt finnes krigerkultur i dagens Norge. Vi skal være en fredsnasjon, og da passer ikke krigerkultur inn, gjør det vel? Det er to, tre avdelinger igjen i dagens forsvar som i mine øyne virkelig har krigerkultur, det er TMBN, de to stormeskadronene i PBN og FSK/HJK/MJK osv. Dette er avdelinger folk flest vet lite eller ingenting om, men der det trenes på situasjoner der det å ta liv er nødvendig. Ingen hyggelig tanke, men en absolutt nødvendighet i enhver hær.

Det var på tide at den vanlige mannen i gata fikk litt innsyn i hva vi faktisk er involvert i der nede i Afghan...

 

 

Kamproper har jo ikke vært det som har vært mest i søkelyset man kan se det på som et tegn på at man går ut på patrulje for å slåss ja, men er nok bare mer en motivsajons greie.

 

Det som egentlig er bråket er bruk av symboler som passer lite godt i sammen med det ma gjør i afghanistan, man går liksom ikke rundt med nazi symboler i Israel og for Afghanere betyr dødnigshoder noe av det samme da vinner man ikke mye hearts and mind.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Synes det er en bra måte holde moralen oppe, og det er nok viktig for soldatene. At noe sånt blir fremstilt negativt i media er forkastelig. Soldatene har dette som en jobb, og hvis de ikke skulle hatt noe sånt for å booste moralen i felt, kunne vi fort hatt flere døde enn hva vi har hatt hitil. Soldatene gjør en viktig jobb!

Lenke til kommentar

Syns kamprop er ytterst nødvendig, det øker moralen som sagt mange ganger.

Man blir gira og humøret stiger.

Det hørest utrolig fett ut når 100 man roper til valhall eller hva det enn måtte

være man roper. Og man får gåsehud når det skjer.

 

Behøver ikke nødvendigvis bety at vi skal ut å drepe, men det hjelper på humøret.

Og det at man "skryter" av å drepe talibanere.

Blir sikkert noe heeelt annet å være der å ha drept en som store deler av verden "hater" og en som nettopp kanskje ville drepe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...