Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Eg meiner at `gjer ein vokal meir open. Eg tenkte på at e uttalast [e], og at è utalast [ɛ], altso, som tysk ä eller fransk è.

I fylgja Wikipedia fungerar det slik på fransk, italiensk, katalansk og oksitansk. Og eg synst dette er ein god måte å gjera det på, når me tenkjer på at det var italienarane (romarane) som uppfann alfabetet. Hadde det vore upp til meg, so hadde fortsatt skrive med runor.

Når alt kjem til alt, som er vel "òg" det einaste ordet på norsk med `.

 

Men poenget mitt var at det vert feil å skriva "idè", sidan då kjem trykket på i-en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg meiner at `gjer ein vokal meir open. Eg tenkte på at e uttalast [e], og at è utalast [ɛ], altso, som tysk ä eller fransk è.

I fylgja Wikipedia fungerar det slik på fransk, italiensk, katalansk og oksitansk. Og eg synst dette er ein god måte å gjera det på, når me tenkjer på at det var italienarane (romarane) som uppfann alfabetet. Hadde det vore upp til meg, so hadde fortsatt skrive med runor.

Når alt kjem til alt, som er vel "òg" det einaste ordet på norsk med `.

 

Men poenget mitt var at det vert feil å skriva "idè", sidan då kjem trykket på i-en.

 

Joda. Men denne lange, åpne e-en finnes ikke på norsk på samme måte som i fransk, tysk og italiensk. Vokalsystemet vårt er litt annereledes.

Så det blir for dumt.

___

Det som jeg uansett irriterer meg over med norsk og aksentbruk, er når folk bruker et aksenttegn istedenfor en apostrof.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Jeg er en del av dagens ungdom og jeg er så og si den eneste i klassen som greier å skrive over 10 setninger uten noen skrivefeil. Spesielt mellomromsfeil. Jeg irriterer meg gul og blå over det! Hvorfor er ikke rettskrivning en større del av nåtidens norskundervisning? Er det virkelig viktigere å ha ting som kjærlighet og kjønnsroller enn det det er å ha rettskrivning i norsktimene? Jeg forstår virkelig ikke at det ikke blir gjort noe med!

Ti? Du hadde jo skrivefeil alt i første setning.

 

Lær deg norsk, før du klager på andre. :nei:

Lenke til kommentar
Jeg er en del av dagens ungdom og jeg er så og si den eneste i klassen som greier å skrive over 10 setninger uten noen skrivefeil. Spesielt mellomromsfeil. Jeg irriterer meg gul og blå over det! Hvorfor er ikke rettskrivning en større del av nåtidens norskundervisning? Er det virkelig viktigere å ha ting som kjærlighet og kjønnsroller enn det det er å ha rettskrivning i norsktimene? Jeg forstår virkelig ikke at det ikke blir gjort noe med!

Ti? Du hadde jo skrivefeil alt i første setning.

 

Lær deg norsk, før du klager på andre. :nei:

Hvilken skrivefeil? Jeg ser ingen.

 

Disse reglene om hvordan man skal skrive tall er bare veiledende, det finnes ingen absolutte grammatiske regler på dette området. "10" er like riktig som "ti".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er ikke det Avataren og skrivefeilen?

Jo.

 

Er ikke det Avataren og skrivefeilen?

Merk at han skriver det i fet skrift, så det var nok ironisk ment. ;)

Jepp.

 

Jo, og det er nok Milanjo klar over.

Redigert: jepp.

Korrekt!

 

Var det jeg og tenkte, men man vet aldri med dagens ungdom...

Nei, det er sant. Heldigvis er jeg klar over hva som er rett og galt. :)

Lenke til kommentar
Jeg er en del av dagens ungdom og jeg er så og si den eneste i klassen som greier å skrive over 10 setninger uten noen skrivefeil. Spesielt mellomromsfeil. Jeg irriterer meg gul og blå over det! Hvorfor er ikke rettskrivning en større del av nåtidens norskundervisning? Er det virkelig viktigere å ha ting som kjærlighet og kjønnsroller enn det det er å ha rettskrivning i norsktimene? Jeg forstår virkelig ikke at det ikke blir gjort noe med!

Ti? Du hadde jo skrivefeil alt i første setning.

 

Lær deg norsk, før du klager på andre. :nei:

Hvilken skrivefeil? Jeg ser ingen.

"Så og si".

 

Det skal være "Så å si".

Lenke til kommentar
Den er vel ikke så ny? Mener å huske at jeg leste om denne Sharp saken her for ca 1 måned siden.

 

Men ellers må jeg si at det var veldig orginalt og nytt med trykk sensitive skjerm som styre plate. Den kan brukes som mus (ja, hva man enn kaller de peke flatene på bærbare) og den kan vise bilder, snarveier og som det står i artikkelen kan den brukes som signering av dokumenter. Denne ble vist på en video hvor de viste hvordan man kunne "skrive" ord og slikt med en penn på skjermflaten som deretter førte inn ordene inn i et dokument. Det var asiatiske ord, muligens japansk. Så kompliserte ord de har så blir nok Sharp sin netbook populær ettersom "eksterne" skrive flater som brukes kun til å skrive for hånd på (som blir solgt separat og kobles til på USB) selger meget godt i Asia. Jo mindre kabel rot og gadgets å ta med seg er alltid å foretrekke.

 

EDIT: skrive leif...

Jeg er imponert.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Den er vel ikke så ny? Mener å huske at jeg leste om denne Sharp saken her for ca 1 måned siden.

 

Men ellers må jeg si at det var veldig orginalt og nytt med trykk sensitive skjerm som styre plate. Den kan brukes som mus (ja, hva man enn kaller de peke flatene på bærbare) og den kan vise bilder, snarveier og som det står i artikkelen kan den brukes som signering av dokumenter. Denne ble vist på en video hvor de viste hvordan man kunne "skrive" ord og slikt med en penn på skjermflaten som deretter førte inn ordene inn i et dokument. Det var asiatiske ord, muligens japansk. Så kompliserte ord de har så blir nok Sharp sin netbook populær ettersom "eksterne" skrive flater som brukes kun til å skrive for hånd på (som blir solgt separat og kobles til på USB) selger meget godt i Asia. Jo mindre kabel rot og gadgets å ta med seg er alltid å foretrekke.

 

EDIT: skrive leif...

Jeg er imponert.

Han glemte å dele snar veier og skjerm flaten.

Lenke til kommentar
Lær deg norsk, før du klager på andre. nupe.gif

 

Eg er berre nysgjerrig; skal det vera komma der?

Eg er overhovudet ikkje ein som er god på kommareglane, men den setninga der ville eg seie at ikkje gir noka meining.

Det kan jo godt vera at kommareglane seier noko om dette, men slik eg ser det, så blir det å setja komma der akkurat som å setja punktum. Ein seier jo ikkje "Lær deg norsk [liten pause] før du klagar på andre.". Ein seier "Lær deg norsk før du klagar på andre."

Eg lurar berre, seier ikkje at eg har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...