Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Haha ^^ (Er det noen korrekt måte å utrykke latter på gjennom tekst? Er "haha" akseptabelt?)

I skjønnlitterære tekster er vel det meste lov. Men du ville nok ikke imponert så mange om du konsekvent uttrykte latter med "haha", "hehe", "hihi", "hoho" og lignende.

 

"ROFL, jeg digger nynorsk", sa Nille til norsklæreren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ny norsk og bokmål er en språk, det er ikke snakk om[... etc etc]

 

EEn språk... en språk... en språk... en språk... en språk... en språk... en språk... en språk... En språk... en språk... en språk... en språk... En språk... en språk... en språk... en språk... :wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash:

 

ET (eit) språk, språkET, flere språk, språkene!!! :realmad:

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar
Norvegisk: velkomen til mi verd. Når du fyrst vert uppteken av språk, er det umogeleg å ikkje irritera seg yver skrivefeil.

 

Og jau, "frukt" kan vera anten hankyn eller hokyn på bokmål (på nynorsk må det vera hokyn).

 

Ja. Grueleg.

Er du heilt sikker? Kan det vera hokjønn på bokmål? Eg har aldri høyrd det... ei frukt... frukta... Er det hokjønn på nynorsk? Hmm... Eg får berre bite i det sure eplet då...

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Det er ikke store forskjellen på a, og å heller, men det utgjør en forskjell. Tre punktumer etter hverandre gir ingen mening, og er grammatisk ukorrekt.

 

At det er mer tungvint? Er det ikke tungvint å skille mellom "å" og "og" også? Joda, for noen, men det er nødvendig, på lik linje som ellipser, og de forskjellige ellipsetypene. Hvorfor skal det være mindre grunnlag for å erge seg over ellipsefeil, enn andre feil?

Lenke til kommentar

Problemet med spesialtegnet for ellipse er at det ikke alltid ser riktig ut på skjermen, men det gjør punktumene. Dessuten er det de færreste som aner at det finnes noe eget ellipsetegn eller hvor man finner det på tastaturet. Eneste forskjellen på ellipsen og punktumene er at prikkene i ellipsen står marginalt nærmere hverandre.

Lenke til kommentar

Tre punktum versus ellipse-diskusjonen er ikke interessant i det hele tatt med mindre man er typograf. Det har så utrolig lite å si for de fleste. A og Å er en annen sak, alle ser forskjellen, og det endrer lesingen/uttalen på ting vesentlig. Mens de færreste ser forskjellen på tre punktum versus ellipse.

 

Jeg kan se poenget hvis man skal redigere en publikasjon med høyt nivå på typografien, men for nettforum og andre mer dagligdagse gjøremål har dette i praksis lite å si, og kan i verste fall føre til tegnsettproblem, som Beatnik over påpeker.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det er ikke store forskjellen på a, og å heller, men det utgjør en forskjell. Tre punktumer etter hverandre gir ingen mening, og er grammatisk ukorrekt.

 

At det er mer tungvint? Er det ikke tungvint å skille mellom "å" og "og" også? Joda, for noen, men det er nødvendig, på lik linje som ellipser, og de forskjellige ellipsetypene. Hvorfor skal det være mindre grunnlag for å erge seg over ellipsefeil, enn andre feil?

 

Høyrar punktum under grammatikk?

Fallbøygning av punktum?

Men jo, eg skal vere samd med deg i at det ser tåpeleg ut å ha "..." etter "..." etter "..." på nytt og på nytt. Det må eg vende meg av med.

Men eg er no samd med dei over meg. Dessutan så får ikkje eg til å lage det riktige "symbolet" i skriveboksen her på forumet.

Lenke til kommentar
Tre punktum versus ellipse-diskusjonen er ikke interessant i det hele tatt med mindre man er typograf.

Jeg tror ellipsetegnet er av temmelig ny dato. Iallfall fantes det ikke da jeg på 80-tallet ble utdannet typograf. Satte vi tre punktum rett etter hverandre ble det for trangt, så vi pleide å lufte med blindmateriell mellom dem (altså i blytiden). Da vi gikk over til data brukte vi koder istedenfor blindmateriell. Jeg tror ikke dette ellipsetegnet brukes overhodet i aviser eller bøker. Jeg er ikke engang sikker på at det er tilgjengelig i sideproduksjonsprogrammene våre. Det skal jeg sjekke når jeg kommer på jobb igjen.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Om det er en ellipse du mener, er det et eget symbol; ikke tre punktumer.

 

Tullprat. Det kommer an på hva man skriver med. Verken kulepennen eller blyanten min har innebygde spesialtegn, og dermed er jeg pent nødt til å skrive tre punktumer hvis jeg skal få til en ellipse når jeg skriver for hånd. Så da får det ikke hjelpe at "tre punktumer etter hverandre gir ingen mening, og er grammatisk ukorrekt," ifølge deg. Folk flest vil skjønne meningen med punktumene like fullt. Du mener kanskje også at det er meningsløst og ukorrekt å skrive "pund" og "dollar" fordi det finnes pund- og dollarsymboler på tastaturet?

 

Ifølge Wikipedia kan ellipser lages på flere måter, bl.a. med tankestreker. Den vanligste måten er tre punktumer etter hverandre, mens ellipsesymbolet du markedsfører er mindre brukt:

 

The most common form of an ellipsis is a row of three periods or full stops (...). Forms encountered less often are: three asterisks (***), one em dash (—), multiple en dashes (––), and the Unicode Ellipsis symbol […].

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...