Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Du har såpass mange svin på skogen, reint grammatisk sett, at eg ikkje kan begripe at du med handa på hjarta kan posta i den tråden for å rakke ned på dei som faktisk skriv korrekt!

 

Det er snakk om skriftspråket her til lands, og det å unngå at ting vert forenkla opp og i mente. Du er klar over at det er andre enn unge personar frå Oslo-området som nyttar bokmål, ikkje sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva du meiner, Mephistopheles. Rakka jeg det på dem som skriver korrekt? Og jeg ser ikke svina sjøl, så greit om noen peker dem ut.

 

Det er feil viss man kommer fra her hvor jeg bur, med et-ending. Det er vel nesten ingen steder det er riktig med et-ending. Bare dansk søppelmål.

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er at folk skriver treig. Den eneste diftongen de bruker er en som ikke hører heime. Men de skriver ren, vet, mening. Gjør bare alt stikk motsatt av hva som er riktig.

 

Du burde moglegens konvertert til nynorsk, sidan dette irriterer deg. Du måtte skreve treig, men du kunne fryda deg over å skreve rein, veit, meining.

 

Du seier skrivemålet ditt påverkar dialekta di. Om du ser på antalet personar som nyttar bokmål, som bur utanfor dei typiske austlandsfylkene, er det rart at dei ikkje snakkar som dei skriv heile gjengen? Kanskje det ikkje er målforma det er noko i vegen med?

 

Ein kan ikkje endra skriftspråket etter eige forgodtfinnande, det er difor me har eit språkråd, som held kontrollen på utviklinga. Heldigvis.

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er at folk skriver treig. Den eneste diftongen de bruker er en som ikke hører heime. Men de skriver ren, vet, mening. Gjør bare alt stikk motsatt av hva som er riktig.

 

Du burde moglegens konvertert til nynorsk, sidan dette irriterer deg. Du måtte skreve treig, men du kunne fryda deg over å skreve rein, veit, meining.

 

Du seier skrivemålet ditt påverkar dialekta di. Om du ser på antalet personar som nyttar bokmål, som bur utanfor dei typiske austlandsfylkene, er det rart at dei ikkje snakkar som dei skriv heile gjengen? Kanskje det ikkje er målforma det er noko i vegen med?

 

Ein kan ikkje endra skriftspråket etter eige forgodtfinnande, det er difor me har eit språkråd, som held kontrollen på utviklinga. Heldigvis.

Ein treng ikkje skriva treig i nynorsk. Ordboki seier at treig er slang, medan treg er det vanlege ordet, både i nynorsk og bokmål. Og rein, veit og meining kan eg fryda meg over i bokmål ogso. Dessutan skriv eg ganske mykje nynorsk ogso. Men ikkje alltid. Av og til skriv eg nynorsk, av og til bokmål. Men nynorsk har fleire diftongar enn bokmål, so sjølv om eg kan skriva veit i bokmål ogso er det mykje i nynorsk eg ikkje fær i bokmål.

 

Men ein seier at alle målføri er døyande. Og mykje av det skuldast nok påverknad frå bokmål.

 

Ein kan ikkje skriva som ein vil, men ein har ein del valfridom innanfor det ein kan skriva. So om eg ikkje vil skriva vet i bokmål kan eg velja å skriva veit utan at det vert feil. Og godt er det.

 

Valfridom i seg sjølv er ikkje bra, men om det er valfridom eller dansk er valfridom best. Det beste ville vore tvungen norsk.

Endret av Glutexo
Lenke til kommentar
Det hender jeg retter på noen viss de sier noe med et-ending. Til dømes at de hoppet tau, da kan det hende jeg retter på dem, sia det er å snakke feil å si at man har hoppet. Det eneste riktige er hoppa.

Hvis du liker å dumme deg ut, så fortsett gjerne med å "rette" på folk som snakker korrekt. Vil bare gjøre oppmerksom på at denne tråden dreier seg om grammatiske skrivefeil, ikke om muntlig språk, hvor alt som kjent er tillatt.

Lenke til kommentar

Glutexo er LOLz0rz, som vanlig. Det er så mye merkelig i de innlegga at jeg ikke helt ser poenget i å kommentere, det har jeg prøvd før og det ble vanskelig, gitt.

 

På bokmål heter det 'stjålet'.

 

Du som er så språkkyndig: Heter det "en stjålen sykkel" eller "en stjålet sykkel"? Jeg heller iallfall til det første.

 

Og heter det "et slags sykkel" eller "en slags sykkel"? Jeg heller også her til det første, men det klinger ikke riktig.

 

'Stjålen' står oppført i ordboka som adjektiv, opprinnelig en perfektivform av verbet 'stjele', men betydningen er i dag litt annerledes. Om du mener at noen har tatt sykkelen på ulovlig måte, bør du nok bruke 'stjålet', 'stjålen' betyr noe sånt som 'skjult' eller 'hemmelig'. Romeo ga Julie et stjålent blikk.

 

Det heter også 'en slags sykkel', fordi 'sykkel' er hankjønn.

:)

Endret av Thend
Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er at folk skriver treig. Den eneste diftongen de bruker er en som ikke hører heime. Men de skriver ren, vet, mening. Gjør bare alt stikk motsatt av hva som er riktig.

 

Du burde moglegens konvertert til nynorsk, sidan dette irriterer deg. Du måtte skreve treig, men du kunne fryda deg over å skreve rein, veit, meining.

 

Du seier skrivemålet ditt påverkar dialekta di. Om du ser på antalet personar som nyttar bokmål, som bur utanfor dei typiske austlandsfylkene, er det rart at dei ikkje snakkar som dei skriv heile gjengen? Kanskje det ikkje er målforma det er noko i vegen med?

 

Ein kan ikkje endra skriftspråket etter eige forgodtfinnande, det er difor me har eit språkråd, som held kontrollen på utviklinga. Heldigvis.

Ein treng ikkje skriva treig i nynorsk. Ordboki seier at treig er slang, medan treg er det vanlege ordet, både i nynorsk og bokmål. *snip*

 

Valfridom i seg sjølv er ikkje bra, men om det er valfridom eller dansk er valfridom best. Det beste ville vore tvungen norsk.

 

Du, min venn, skriver helt forjævlig. Sikter ikke til denne tråden, men et annet sted.

 

Keyword: Oddlauk.

Lenke til kommentar
'Stjålen' står oppført i ordboka som adjektiv, opprinnelig en perfektivform av verbet 'stjele', men betydningen er i dag litt annerledes. Om du mener at noen har tatt sykkelen på ulovlig måte, bør du nok bruke 'stjålet', 'stjålen' betyr noe sånt som 'skjult' eller 'hemmelig'. Romeo ga Julie et stjålent blikk.

 

Jeg forstår deg dit hen at det EGENTLIG er korrekt med "stjålen sykkel" siden sykkel er hankjønn, men at man har prestert å utbre en gal bruk av dette ordet.

 

Det heter også 'en slags sykkel', fordi 'sykkel' er hankjønn.

:)

 

Men "slag" er jo intetkjønn?

 

Glutexo: Hvi haver De så meget imod det danske sprog? Det klinger dog så skønt formedelst alle de bløde konconante og er således bedst egnet til edel og dannet discurs.

Lenke til kommentar
'Stjålen' står oppført i ordboka som adjektiv, opprinnelig en perfektivform av verbet 'stjele', men betydningen er i dag litt annerledes. Om du mener at noen har tatt sykkelen på ulovlig måte, bør du nok bruke 'stjålet', 'stjålen' betyr noe sånt som 'skjult' eller 'hemmelig'. Romeo ga Julie et stjålent blikk.

 

Jeg forstår deg dit hen at det EGENTLIG er korrekt med "stjålen sykkel" siden sykkel er hankjønn, men at man har prestert å utbre en gal bruk av dette ordet.

 

Joa, men det er også EGENTLIG korrekt å uttale kirke med en k-lyd på starten og ikke en kj-lyd, og EGENTLIG skal vi ha kasussystem og konjunktiv i norsk. ;)

Bruk 'stjålet' du. Stol på eksperten.

 

Det heter også 'en slags sykkel', fordi 'sykkel' er hankjønn.

:)

 

Men "slag" er jo intetkjønn?

 

Hva så? 'Slags' opptrer her adjektivisk, og artikkelen skal vise til 'sykkel', som er hankjønn.

:)

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Selvsagt kan det det. Et annet eksempel: 'Din faens tosk'. Faen er et substantiv som opptrer adjektivisk, ikke sant. Og i 'en stjålet sykkel' har vi et verb som opptrer adjektivisk.

 

Et ord hører ikke fast hjemme i én ordklasse, ordklasser er noe vi har funnet på for å gjøre det lettere for oss.

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Hjelp fra support :blink:

Hei og takk for din henvendelse.

 

Ved en pixel dekkes det somregel ikke av garanti eller reklamasjon. I det tilfellet så anbefaler jeg deg og ta kontakt med supporten for den skjermen du har.

Det er av og til det er mulig for å vekke opp den ene pixelen igjen ved lett masasje av skjermen ved pixelen med en mokrofiber klut, eller ved å sette skjermen over på "snø". Jeg anbefaler at du tar kotnakt med supporten aller først, slik at de vil kunne hjelpe deg på best mulig måte.

 

Med vennlig hilsen

Endret av Monday
Lenke til kommentar
Hjelp fra support :blink:
Hei og takk for din henvendelse.

 

Ved en pixel dekkes det somregel ikke av garanti eller reklamasjon. I det tilfellet så anbefaler jeg deg og ta kontakt med supporten for den skjermen du har.

Det er av og til det er mulig for å vekke opp den ene pixelen igjen ved lett masasje av skjermen ved pixelen med en mokrofiber klut, eller ved å sette skjermen over på "snø". Jeg anbefaler at du tar kotnakt med supporten aller først, slik at de vil kunne hjelpe deg på best mulig måte.

 

Med vennlig hilsen

Huff! Eg fann fleire ting å peika på. Piksel skal skrivast med ks, ikkje x, og «mokrofiber klut» skal, i tillegg til å skrivast «mikro-», stå i eitt ord.

 

Endra: det var noko gali med sitatet

Endret av 9E2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...