Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema fjernlys


Mellumen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet biltemas fjernlys har blitt tatt opp her før, men da med modeller som er utgått osv, også driver jeg å ser etter noen fjernlys nå, og lurer på om jeg skal kjøpe noen biltema fjernlys som kanskje vil lyse bra i et par år, også heller gå til innkjøp av Hella kastere senere om jeg følerer behovet er der.

 

Lurte på om noen hadde erfaring med en av disse:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys/

Disse er vel dyre, for koster vel 400 per stk, og det er jo halvparten av enkelte fjernlys til Hella men...

 

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-2-stk2/

Denne kan man sette 100w i, men på grunn av dette plastikk gitteret lyser det kanskje dårligere, pluss at det ikke er veldig pent på en vanlig personbil..

 

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlyssett/

Disse siste fra biltema er de jeg syns er de peneste, men de blir kanskje for små for å få skikkelig lys? Blir også kanskje litt små i forhold til resten av bilen?

 

 

http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?z=2&a=428

Trur disse fra Hella er de som hadde vært aller best, men de sleges for 749,- per stk og ikke i par? Det er disse som hadde sett best ut på bilen jeg har og. Har en Honda Accord 92.

 

Lurer på generelle erfaringer om disse fjernlysene, men også om noen har noen gode erfaring fra noen andre fjernlys som dere vil anbefale. Også lurer jeg på hvor stor forskjell det er på lyset i biltema fjernlysene mot dette Hella fjernlyset, om noen har prøvd dem, eller om det er mest kvalitetet det går på?

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke det er noen vits å kaste bort penger på elendige biltemalys når man får ting fra Bosch, NBB og Hella for bare noen hundrelapper ekstra. Hvis du vil ha relativt diskre lys med god styrke anbefaler jeg Hella Comet FF200. Og hvis det er fritt fram stemmer jeg for NBB Alpha 225:

 

http://www.vesundberg.com/?category_id=698&item_id=1F4007893841

http://shop.nbb.se/shop/?artnr=0030+025+601+001

 

Her kan du for øvrig leser tester til du blir blå i trynet :)

 

http://www.automotorsport.se/biltester/tillbeh%C3%B6r/ljus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Syns de Hella Comet FF200 så veldig flotte ut, pluss mye skryt ellers på nettet! Ikke var de så store heller! Har du dem selv og er fornøyd med lyset? Største problemet med lysene jeg har på bilen fra før er at det ikke lyser langt nok frem, så ønsker noen som lyser bra mye fremover.

 

De var heller ikke så værst priset i forhold til andre ekstralys, er det stor forskjell på å kjøpe dem i Norge og i Sverige? Er få nettbutikker i Norge jeg har fått et skikkelig overblikk over prisene på disse Hella.. Noen som vet om en butikk som selger disse rimelig? eller om det lønner seg å kjøpe dem i Sverige da..

Dette er mye mulig jeg går for et par av Comet FF200!:)

 

Til slutt lurer jeg også på om disse tåler 100W pærer, og om man opplever stor forskjell på lysbildet?

 

Takker :)

Endret av Mellumen
Lenke til kommentar

Har selv Xenon-varianten av Comet 200. Lyser ikke spesielt langt frem, men tar igjen med å virkelig lyse opp i bredden. Men om Halogen-varianten har samme lysbilde kan jeg ikke si sikkert.

 

Men kan virkelig anbefale Hella Comet 300ff om du vil ha noe som lyser langt fram. Hadde de på forrige bil, og de lyser langt fram. Spesielt med Osram Nightbreaker-pærer. (Lovlige pærer med ekstra styrke.)

 

Velg ekstralys som harmonerer med de lysene du har fra før. Husk at Sverige har litt sære regler på hva som er lov og ikke når du ser tester ifra sverige.

Lenke til kommentar

Fjernlys skal helst ikke lyse så veldig langt. Det er ikke noe poeng når veiene uansett er svingete. Somoftest har man ikke fri sikt lengre enn 500 meter uansett, og da hjelper det lite om man kjøper (ulovlige) fjernlys som lyser en kilometer. De veldig få gangene man har strekninger på flere kilometer som man får nytte av slike lys på ender man opp med å måtte slå dem av pga. noen som kommer i andre enden (lengre lys = du må slå dem av tidligere).

 

Lyser fjernlyset f.eks 300 meter og godt ut til sidene vil man klare å oppdage mye mer hindringer på svingete veier, og også på rettstrekninger. Hjelper ikke så mye om man lyser opp 500 meter fremover, men kun på veien (begrenset lysmengde som skal lyse langt = smalt lys). Løper det et dyr fra siden da, så ser man det ikke uansett. På 300 meter vil man også selv på is klare å stoppe flere ganger på den strekningen.

 

Når man snakker om lovlige ekstralys med xenonlamper, så vil de uten unntak i hovedsak øke bredde på lyset, ikke lengden. Lengden økes endel likevel, men den største forskjellen ligger i bredden. Dette gjelder enten det er originalmontert eller ettermontert som ekstralys, og gjelder både nærlys og fjernlys.

 

Kraftig lys (dvs. lyser langt og smalt) vil også blende vesentlig mer i mot skilt, mot veikanten (i sving) og i tett snøvær. Kjører man i en sving med et fjernlys som i hovedsak skal lyse langt ender man opp med en flekk rett fremfor seg ute i veikanten i ytterkanten av svingen som blender nok til at alt annet lys blir svartmørkt i forhold. Kjører man da i en høyresving vil man ende opp med omtrendt null lys på høyresiden av veien, der sansynligheten for å treffe på hindringer er størst.

Endret av gxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok:) Takker for alle svar! Skjønner dette med bredde og lengde, og er vel sant som gxi sier ja! Men da er det eneste spørsmålet jeg har igjen om disse Comet FF200, som da sikkert er helt mitt i blinken siden Jann mener dem lyser opp skikkelig i bredden, dette er sikkert ganske likt om man har halgoen eller xenon, bortsett fra at du får mye mer lys med xenon.

 

Kan jeg sette i 100W pærer i ekstralysa? Lovlig eller ikke lovlig, tåler ekstralysene 100W pærer uten at det ødelegger reflektorn?

 

Tusen takk for alle svar!:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sett en slik Accord me store lykter å det ser helt for jævlig ut siden hovedlyktene er så smale og lyktene vil stikke langt over panseret.

 

De ovale på biltema er lokalt kalt dykkermaskelykter å er heller ikke så fine å se på.

 

Ville ha satset på noen dyrere, mindre å finere. Hella Comet, Hella Rallye 3003 Compact eller  eller noe i den størrelsen

 

Jeg vurderer å sette på 2 stk Hella 3003 Comp. på min Accord av samme type

 

 

Lenke til kommentar

De tester ikke holdbarhet over lang tid i slike tester, gjør de vel?

 

Jeg har enda til overs å prøve billige lykter der reflektorbelegget ikke slipper.

 

Leste på et svenskt forum at det var en som hadde brukt biltema lyset med 100w halogen pære i snart 12 mnd, uten antydning til falming i reflektoren. Men jeg har ingen konkrete tester å vise til, SIM har jo kopiert Hella 3003 lyktene, og de går til 250 kr stykk i sverige, her i norge får man dem for 350 kr stk. Det er mange som er fornøyde med SIM kopiene til en tredjedel av prisen til en hella lykt, i følge svenske forumer.

 

Hella og Bosch gir nok best lys, men ifh til prisen på feks biltema og sim lys, så er ikke differansen så stor at det er verdt den høye prisforskjellen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...