Gå til innhold

Anmeldelse: Castlevania: Lords of Shadow (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte det på releasedagen forrige torsdag. Det er et skammelig vakkert spill. Men har svært lite med Castlevania-mytoset å gjøre. Og vi snakker hardcore buttonmashing (xxxxxxxxxxxxy, holde inn x, xxxxxx osv). Monstre er ikke de samme som før, karakterene er helt nye, og den eneste linken vi har til gamle spill er at Gabriel kaller seg Belmont, og at han har korset som brukes på samme måte som pisken til belmontene. Quick Time Events er også noe som kommer frem veldig ofte. Enten det er for å dodge hånda til en boss innen ett sekund for å slippe å miste masse health, trykke akkurat på rett tidspunkt for å ikke bli dratt ned i sumpen av en naiad, eller finisher moves der du sitter og dundrer på A i 10 sekunder.

 

 

Historien om crusaders of the light passer ikke inn noen steder i CV-mytologien ellers. Men Capcom har jo sagt det er en "reboot av castlevania-serien". For meg som ikke har spilt noen God of War-spill (har aldri hatt playstation) er det ett fett om det ligner :) Det er som god musikk, selv om det bruker samme tonene som annen god musikk, blir det ikke dårligere av den grunn. All vestlig musikk bruker jo 12-toners skalaen, men plagierer ikke hverandre fordet.

 

De har også droppet den gamle synthrock musikken til fordel for mere filmatisk klassisk musikk soundtrack. Det er egentlig den største forskjellen for min del. Med Castlevania er jeg vant til rockemusikk med masse synther. Her er det mere normal type sweeping filmmusikk.

 

Jeg har hoppet rett fra Symphony of the Night til DS-spillene selv, og egentlig ikke fått med meg alle de som har kommet imellom på diverse playstation og andre konsoller. Metroid-vania er fortsatt mitt hjerte nærmest. Men dette er et nydelig actionspill i seg selv :)

 

Min store drøm er at GBA og DS-castlevaniaene kommer i fullskjermversjon på Wii en eller annen gang for nedlasting. Jeg vil spille Portraits of Ruin på 40".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Virker absolutt spennende. Tror jeg skal satse på dette og Fable III i romjulen. Ah, romjulen må forøvrig være den beste tiden å spille på.

 

Vil definitivt si at dette er et mer eller mindre perfekt julespill :)

Stemningen er som jeg forhåpentligvis fikk frem i omtalen ordentlig mystisk og koselig på samme tid, og dermed perfekt til å benke seg innendørs med når julenissen banker på døren.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte dette en stund, men droppet det siden det ikke har noe med Castlevanie å gjøre. Å kalle helten Belmont gjør det ikke til et Castlevania. Order of Ecclesia har en kvinnelig hovedperson som bruker magi i stedet for våpen og hun heter verken Belmont eller Morris (så vidt jeg vet; vi får ikke vite etternavnet hennes.) Men det er ikke noe tvil om at det er Castlevania vi snakker om. :)

 

("tilfeldigvis" spiller jeg det akkurat nå. Bokstavelig talt, jeg satte det på pause for å lese denne anmeldelsen.) :p

 

Jeg skal nok vurdere det etterhvert, men venter til det har falt i pris. I mellomtiden kan vi kanskje få en ny Castlevania til DS, eller enda bedre, 3DS. :)

Lenke til kommentar

Det er fortsatt et herlig actionspill, uansett om det heter Castlevania eller ikke. Du burde ikke gå glipp av det bare på prinsipper. En av de flotteste spillene å se på til 360 også. Og Patrick Stewart leser all storyen mellom brettene på en fantastisk måte.

 

De ville vel ikke lage metroid-vania i all evighet heller. Selv om jeg fortsatt håper DS spillene dukker opp på konsoll en dag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0y8F0dQM1DI

 

Stemninga er utvilsomt Castlevania selv om musikken ikke er synthrock lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Grafikk? Jeg liker DSen min. Patrick Stewart? Jeg er en av de få som liker Deep Space 9 og Voyager, men ikke takler The Boring Generation. :p Om jeg kjøper Lords of Shadow nå vil jeg bare sitte og erge meg over at det har Castlevania i tittelen og ikke klare å nyte spillet for hva det er. (jeg har lært etter både Resident Evil 4 og 5). :p Skal heller vurdere det når det er på billigsalg.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er dette ikke et Castlevania, samme hva de kaller det. En reboot er å droppe historien og starte på nytt. Ny motor, nye karakterer, ny historie osv er greit nok, men de må beholde essensen av selve serien. Lords of Shadow gjør alt på nytt, endrer selve konseptet og beholder nesten ingenting av de andre spillene i serien. Hadde de kun kalt det Lords of Shadow ville jeg nok vært interessert, men et dårlig forsøk på å utnytte Castlevania-navnet holder jeg meg langt unna.

 

Det er Resident Evil 4 om igjen. RE4 foregår i et nytt land med nye fiender, ny historie og så videre. Det eneste vi har igjen fra den gamle serien er navnet på to, tre folk, og to av dem er så vidt med i historien. Leon er den eneste som har en sentral rolle av de gamle folkene, og han har ny jobb og ny personlighet. Det har ingenting med Resident Evil gjøre, men navnet er klistret på for å selge mer. Om dere kan overbevise meg at Lords of Shadow fortjener Castlevania-navnet skal jeg vurdere det.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er dette ikke et Castlevania, samme hva de kaller det. En reboot er å droppe historien og starte på nytt. Ny motor, nye karakterer, ny historie osv er greit nok, men de må beholde essensen av selve serien. Lords of Shadow gjør alt på nytt, endrer selve konseptet og beholder nesten ingenting av de andre spillene i serien. Hadde de kun kalt det Lords of Shadow ville jeg nok vært interessert, men et dårlig forsøk på å utnytte Castlevania-navnet holder jeg meg langt unna.

 

Det er Resident Evil 4 om igjen. RE4 foregår i et nytt land med nye fiender, ny historie og så videre. Det eneste vi har igjen fra den gamle serien er navnet på to, tre folk, og to av dem er så vidt med i historien. Leon er den eneste som har en sentral rolle av de gamle folkene, og han har ny jobb og ny personlighet. Det har ingenting med Resident Evil gjøre, men navnet er klistret på for å selge mer. Om dere kan overbevise meg at Lords of Shadow fortjener Castlevania-navnet skal jeg vurdere det.

Hvis du virkelig er så nærtagende foreslår jeg at du slutter å spille i det hele tatt. Navn har da ingen ting å si for kvaliteten på et spill, og reboots har reddet mang en franchise fra å gå dukken. For min del kunne franchisene gjerne gått dukken, men ofte tør publisherne å satse mer på etablerte franchiser enn de tør satse på helt nye IP-er. Grunnen til dette vet vi vel alle.

Lenke til kommentar

Og det er grunnen til at utviklere får voldta franchiser som de vil. En serie kan ha veldig mange fans når ting går bra, men straks det blir litt motgang svikter alt for mange serien og glemmer hva som gjorde den så populær i første omgang. Det gjelder ikke bare spill, men alt fra musikk til fotball-lag til spill til hva det nå enn er folk er fans av. Ekte fans holder seg til det de er fans av både i medgang og motgang. CoD begynner kanskje å gå litt på tomgang, men det er ikke en grunn til å svikte serien og ødelegge den totalt. I stedet er det bedre å se på hva som gjorde den bra i første omgang og gjøre det nste spillet til det beste noensinne. Se f.eks på Sonic. Han har hatt elendige spill på rekke og rad, men hva så? Sonic The Hedgehog 4 går tilbake til røttene, og Sonic Colors ser svært lovende ut. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...