Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  Skremmende at venstresiden forsvarer Aftenposten. ;)

Det har de gjort lenge, men allikavel har de klart å oppretholde myten at Aftenposten er en høyrevridd avis. 

 

Aftenposten er en globalistisk, sosialdemokratisk og sosialliberal avis. Jeg vil si at Aftenposten ligger et sted mellom AP og Venstre.

Lenke til kommentar

Det har de gjort lenge, men allikavel har de klart å oppretholde myten at Aftenposten er en høyrevridd avis. 

 

Aftenposten er en globalistisk, sosialdemokratisk og sosialliberal avis. Jeg vil si at Aftenposten ligger et sted mellom AP og Venstre.

Når ble globalisme en venstre greie?

Lenke til kommentar

Aftenposten, i likethet med alle andre store medier, og et samlet Storting, er ikke globalister, men nasjonalister.

 

Og hva er Trump og land som Kina, hypernasjonalister?

 

Du har flyttet hele den politiske skalaen og alle som ikke er like globalist som deg er ikke globalister. 

Lenke til kommentar

  Skremmende at venstresiden forsvarer Aftenposten. ;)

 

Min tanke var mer hvor skremmende langt ute på høyreviddene denne Gjedda er som har en agenda mot Norges nær sagt eneste seriøse konservative avis....  Men klart, i sammenlikning med avisen hans (Resett) så vil vel det meste annet virke som venstrevridde blekker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Det er politikken til norske partier som sier meg at de er nasjonalister, og ikke globalister. Alle setter norge først, og de jobber for å gjøre norge bedre på bekostning av andre. Alle annerkjenner norges suverenitet. Alle mener at det viktigste med handelsavtaler (eller andre avtaler) er å beskytte norges verdier.

 

Nevn gjerne et parti på Stortinget du mener er globalister, så skal jeg se nærmere på deres partiprogram.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Det er politikken til norske partier som sier meg at de er nasjonalister, og ikke globalister. Alle setter norge først, og de jobber for å gjøre norge bedre på bekostning av andre. Alle annerkjenner norges suverenitet. Alle mener at det viktigste med handelsavtaler (eller andre avtaler) er å beskytte norges verdier.

 

Nevn gjerne et parti på Stortinget du mener er globalister, så skal jeg se nærmere på deres partiprogram.

 

Å sette sitt eget land først er noe alle land i verden gjør, og er ikke en vanlig definisjon av anti-globalisme. Du har laget en definisjon av globalisme som bare passer 0.1% av befolkningen og deg selv.

 

Globalisme hander om å fokusere på globale løsninger istedenfor nasjonale løsninger. Det handler om å gi mer makt til EU, mer makt til internasjonale organisasjoner, frihandel og liberal innvandringspolitikk. Kvotesystemet for asylsøkere i EU er et eksempel på en globalistisk løsning.

 

Alle partier utenom SP og FRP støtter globalisme. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvem av partiene på Stortinger er for det du der beskriver som globalisme? Ingen.

 

Det er et par unntak her og der, hvor et parti utmerker seg i én av sakene, som for eksempel at Høyre vil melde oss inn i EU, men alle partiene på Stortinger er mer uenig enn enig i det du der legger frem som eksempler.

 

Jeg skal ikke benekte at jeg kanskje har flyttet definisjonen litt, men selv med din egen definisjon så er norges politiske partier mer nasjonalistiske enn globalistiske.

 

Her er hva Wikipedia definerer som nasjonalisme:

 

Nasjonalismen er bygd på følgende oppfatninger:

 

1. Menneskeheten (menneskelige samfunn) er naturlig sammensatt av nasjoner.

 

2. Nasjonene kan bestemmes ut fra visse trekk som er felles for dens befolkning, slik som rase, språk eller religion.

 

3. Den eneste rettmessige form for styre er selvbestemmelse for en nasjon og et folk. Hver nasjon bør ha sitt eget uavhengige landområde i form av en statsdannelse, og verden bør bestå av nasjonalstater.

Er det et eneste parti på Stortinget som ikke er enig i samtlige punkter?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hvem av partiene på Stortinger er for det du der beskriver som globalisme? Ingen.

 

Det er et par unntak her og der, hvor et parti utmerker seg i én av sakene, som for eksempel at Høyre vil melde oss inn i EU, men alle partiene på Stortinger er mer uenig enn enig i det du der legger frem som eksempler.

 

Jeg skal ikke benekte at jeg kanskje har flyttet definisjonen litt, men selv med din egen definisjon så er norges politiske partier mer nasjonalistiske enn globalistiske.

 

Mange nordmenn er ikke globalister og er kritisk til innvandringspolitikken og EU, og de vil straffe partiene som går ut og sier de er pro-EU. Derfor sier en del partier at de ikke tar standpunkt til EU, selv om de egentlig er pro-EU. Dette gjelder Venstre, MDG og AP. 

 

SV er imot EU, men bare fordi de vil reformere den til en sosialistisk organisasjon og KRF er nøytrale. Partiene som er igjen er FRP og SP.

 

Her er hva Wikipedia definerer som nasjonalisme:

 

Er det et eneste parti på Stortinget som ikke er enig i samtlige punkter?

 

Finnes det et eneste land i verden som er uenig i dette? Finn meg en definisjon for globalisme som inkluderer noen land og vis at Norge er ikke en av dem.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Det er politikken til norske partier som sier meg at de er nasjonalister, og ikke globalister. Alle setter norge først, og de jobber for å gjøre norge bedre på bekostning av andre. Alle annerkjenner norges suverenitet. Alle mener at det viktigste med handelsavtaler (eller andre avtaler) er å beskytte norges verdier.

 

Nevn gjerne et parti på Stortinget du mener er globalister, så skal jeg se nærmere på deres partiprogram.

 

Nærmeste man kommer globalister i Norge er vel MDG som virker til å være de eneste som har skjønt at globale problemer neppe kan fikses internt i egne bakgårder.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tviler på at det finnes noen land som er uenig i det. Systemet vårt er bygd opp på en slik måte at kun nasjonalister får makt. Det hører liksom med at man annerkjenner nasjonen man prøver å komme til makten i. Det viser seg at man ikke vinner valg ved å love befolkningen at deres verdier skal deles med folk utenfor landegrensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tviler på at det finnes noen land som er uenig i det. Systemet vårt er bygd opp på en slik måte at kun nasjonalister får makt. Det hører liksom med at man annerkjenner nasjonen man prøver å komme til makten i. Det viser seg at man ikke vinner valg ved å love befolkningen at deres verdier skal deles med folk utenfor landegrensene.

 

Noe som betyr at du har laget en definisjon av globalisme som bare passer deg og 0.1% av befolkningen. Det blir meningsløst, og det er ikke hva folk normalt mener med globalisme.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Nærmeste man kommer globalister i Norge er vel MDG som virker til å være de eneste som har skjønt at globale problemer neppe kan fikses internt i egne bakgårder.

Tja, globalistene som ser FN som en fremtidig verdensregjering står vel i rak motsettning til cosmopolittene som ser på landegrenser som irrelevante og som helst hadde sett FN lagt ned.
Lenke til kommentar

Både norske og engelske Wikipedia er i hvert fall helt enig med meg. De er kanskje ikke fasiten, men jeg vil påstå de er en grei pekepinn.

 

Nationalism is a political, social, and economic system characterized by the promotion of the interests of a particular nation, especially with the aim of gaining and maintaining sovereignty (self-governance) over the homeland. The political ideology of nationalism holds that a nation should govern themselves, free from outside interference, and is linked to the concept of self-determination. Nationalism is further oriented towards developing and maintaining a national identity based on shared, social characteristics, such as culture and language, religion and politics, and a belief in a common ancestry. Nationalism, therefore, seeks to preserve a nation's culture, by way of pride in national achievements, and is closely linked to patriotism, which, in some cases, includes the belief that the nation should control the country's government and the means of production.

Lenke til kommentar

Både norske og engelske Wikipedia er i hvert fall helt enig med meg. De er kanskje ikke fasiten, men jeg vil påstå de er en grei pekepinn.

 

Du lenket til nasjonalisme, ikke til globalisme. Hvorfor gjorde du det, når det finnes en artikkel om globalisme? Er det fordi definisjonen til Wikipedia er ikke enig med deg?

 

Og det var jeg som brukte ordet globalisme og jeg brukte ikke din ekstreme definisjon. Du kan gjerne bytte ut globalisme med "det folk kaller globalisme" om det hjelper deg.

 

Globalism is a group of ideologies that advocate the concept of globalization.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Globalism

 

Globalization or globalisation is the process of interaction and integration between people, companies, and governments worldwide. Globalization has grown due to advances in transportation and communication technology. With increased global interactions comes the growth of international trade, ideas, and culture. Globalization is primarily an economic process of interaction and integration that's associated with social and cultural aspects. However, conflicts and diplomacy are also large parts of the history of globalization, and modern globalization

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Globalization

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvilke partier på Stortinget er globalister, om vi følger definisjonen du linket til der? Ingen, vil jeg si. De er svært så proteksjonistiske.

 

At mitt syn på globalisme er ekstremt, må jeg selvsagt si meg enig med. Folk flest er nasjonalister.

 

Basert på den definisjonen, alle partier utenom SP og FRP. Andre partier ønsker mer samarbeid i EU, mer frihandel og internasjonale løsninger på f.eks. flyktningpolitikken.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...