Gå til innhold

Koble subwoofer til forsterker


Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre dette mest mulig forståeligt.

 

Har et 2 år gammelt Samsung hjemmekinoanlegg hjemmekinoanlegg. I forrige uke kjøpte jeg meg en forsterker. Planen var å bytte ut Samsung DVD-spilleren med Onkyo forsterkeren. Høytalerene gikk helt fint, samsung sine "spesialplugger" på høytalerkabelene var det bare å klippe av, og koble til forsterkeren.

 

Problemet mitt oppstod da jeg skulle koble til den gamle subwooferen, da jeg etter hva jeg forstår på manualen side 15 så er tilkoblingen beregnet en subwoofer som har egen strømforsyning, og her passer ikke den gamle høytalerkabelen inn. Har noen tips til enkleste måten å fikse dette på? Subwooferen var koblet til med samme type kabel som høytalerene.

 

Mvh Arvid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å gjøre dette mest mulig forståeligt.

 

Har et 2 år gammelt Samsung hjemmekinoanlegg hjemmekinoanlegg. I forrige uke kjøpte jeg meg en forsterker. Planen var å bytte ut Samsung DVD-spilleren med Onkyo forsterkeren. Høytalerene gikk helt fint, samsung sine "spesialplugger" på høytalerkabelene var det bare å klippe av, og koble til forsterkeren.

 

Problemet mitt oppstod da jeg skulle koble til den gamle subwooferen, da jeg etter hva jeg forstår på manualen side 15 så er tilkoblingen beregnet en subwoofer som har egen strømforsyning, og her passer ikke den gamle høytalerkabelen inn. Har noen tips til enkleste måten å fikse dette på? Subwooferen var koblet til med samme type kabel som høytalerene.

 

Mvh Arvid

 

Jag tippar på att din Samsung hade förstärkaren innbyggd och att din subwoofer således är passiv.

 

http://www.surround.no/product/471943/XTZ-99-W8.16-sort-Matt.html

 

Det är nog den subben som ger allra mest för pengarna. Men den blir nog väldigt overkill mot dina fronthögtalare.

Lenke til kommentar

"Kaprer" denne tråden litt siden jeg har et lignende spørsmål.

 

Frem til i går har jeg hatt min XTZ 99 W12 koblet til min forsterkers subwoofer-utgang ved hjelp av en RCA-kabel (2 plugger inn på suben på line in L/R og 1 plugg inn på forsterkerens subwoofer-utgang). Problemet er at jeg var så uheldig å dulte borti pluggen inn på forsterkeren mens den stod i slik at inngangsporten fikk seg en belastning den tydeligvis ikke tålte (den virker kanskje litt løsere enn de andre portene, men ikke noe man legger merke til hvis man ikke vet om det). Når jeg nå skrur på subwooferen brommer den ganske høyt uten at forsterkeren står på. Tar jeg ut kabelen inn på forsterkeren slutter denne bromminga. Jeg regner derfor med at det har oppstått en eller annen form for dårlig kontakt eller kortslutning i forsterkerens subwooferutgang(?).

 

Spørsmålet mitt blir da om jeg er nødt til å strekke nye kabler fra forsterkerens fremre høyttalerutganger til subwooferens speaker in og om noen har noen feilsøkingstips? Har ikke turt å skru på forsterkeren og kjøre lyd ut på subwooferen.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...