Gå til innhold

Opphold på et par-tre måneder i USA -- kjøpe eller leie bil?


Euklid

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøre USA på kryss og tvers på nyåret. Regner med å være borte i knappe tre måneder (enklest slik mtp visa vaiwer). Er usikker på om det er mest kurant å bare leie en bil eller å kjøpe en liten sak som jeg selger før jeg flyr tilbake.

 

Derfor: har noen av dere erfaring med å kjøpe, registrere og forsikre bil i USA uten social security number og med norsk førerkort? Betaler selvsagt bilen cash, så finansiering vil ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig fordi en ikke forsikrer biler men førere i USA.

Dette krever som regel fast bostedsadresse i USA.

 

Det finnes sikkert veier rundt dette, eller stater som er mindre nøye enn andre, men jeg har ikke oversikten.

 

Av samme grunn bør du sjekker totale leiepriser og ikke tro på prisen som vises ved søk. Den blir fort (bortimot) doblet når div. forsikringer kommer til.

 

GPS er dyrt å leie og det vil nok lønne seg å kjøpe.

Det, eller kart og kompass er en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Har brukt en del tid på å google rundt, og det ser ut til at kjøp er bortimot like kronglete som dere beskriver. Jeg skal alltids klare å få forsikret meg (også uten fast bostedsadresse, litt av poenget er at det i the land of the free and brave oftest finnes unntak fra «som regel» om man kan betale litt for det), det jeg har oppfattet som hovedpoenget er at jeg ikke har amerikansk førerkort. Reglene varierer fra stat til stat, skal rapportere her om jeg kommer opp med noe lurt. Mistenker at løsningen kan bli å bare ha bil en del av perioden, og kombinere dette med enkelte opphold i sentrumsnære strøk og en del togtransport.

 

Takk for respons så langt!

Lenke til kommentar

Knapt det optimale stedet for kollektivtransport, men om jeg har bil i f.eks. 3-4 uker får jeg gjort mye. Østkystbyene trenger jeg ikke bil for, tog fra Chicago -> LA har jeg hatt lyst til. Er nok naturlig å så leie bil derfra, og så kjøre sydøstover; sørstatene med kollektivtransport er tildels ganske dødfødt, i alle fall om man vil se annet enn byer.

Lenke til kommentar

I Houston er man helt lost uten bil.

 

Er det virkelig verdt å kjøre rundt i et gammelt vrak? Alle biler her er nye. Gamle biler pådrar seg oppmerksomhet fra politi og annet. Innbrudd, tyveri, dårlig Cruice controll, høyt forbruk, kolisjonssikkerhet, dårlig AC.

 

Tips:

 

- Ikke hils, blink, eller ta kontakt med andre kjørende. Hilser man på feil måte til feil gjengmedlem, så skyter de.

 

- Biler kjører forbi på begge sider. Helt vanlig at biler ligger i venstre med cruice controll i sin egen verden.

 

- Bruk en god GPS og gjør dere kjent med den på forhånd, for denne blir deres venn. (Eller uvenn. Har hørt recalculating litt for ofte.)

 

-Gjem GPS når dere parkerer.

 

-Mye politi, graps og ulykker langs veiene.

 

Lykke til!

post-14885-1286580385,2006_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt noen plan om å kjøpe et gammelt vrak, men noen voldsomt fancy bil hadde det vel heller ikke blitt – en halvny Toyota eller noe i den duren. (En kamerat av meg flyttet fra Norge til Texas, og var rimelig fornøyd med å ha oppgradert fra gammel Corolla til ny Cayenne. Kollegene ristet lett på hodet og lurte på hvorfor han hadde kjøpt en lurvete liten konebil. Artig land.) Ser det lar seg gjøre å få leid en liten bil så billig at det neppe er verdt styret, også om jeg beholder den et par måneder.

 

Takk for trafikktips. Er i grunnen ikke nevneverdig bekymret for hverken amerikansk politi eller så mye annet skummelt – har klart mer ukurante destinasjoner før. :) GPS er definitivt med!

Lenke til kommentar

(En kamerat av meg flyttet fra Norge til Texas, og var rimelig fornøyd med å ha oppgradert fra gammel Corolla til ny Cayenne. Kollegene ristet lett på hodet og lurte på hvorfor han hadde kjøpt en lurvete liten konebil. Artig land.)

 

OT: En venn av meg fikk en meget god jobb i Dubai, med en grei norsk årslønn. For det kjøpte han en Range Rover sport special editition som ville kostet oppimot 1.6M i Norge, og en Porsche Carrera som konebil... UAE er et artig land :cool:

Lenke til kommentar

Dette har jeg og en kamerat også tenkt på. Jeg sjekket bare for gøy, og Avis skal ha 13000$ for den minste bilen i tre måneder inkl. tilleggsavgifter osv. For meg som ikke har peiling på leiebil. Er dette mye?

 

Dette var leie i NY og levere i SF. Dette var one-way-fee'en ja. Cirka 3000$ for leie i tre måneder hvis man leverer igjen i NY. Men man rekker vel ikke kjøre frem og tilbake på tre måneder og samtidig se masse? Eller?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Sjekka igjen nå. 6700 USD i enveisgebyr. Da stiger jo også skatter og tilleggsavgifter og alt i alt kommer det på cirka 10.000 USD i avgifter, totalt cirka 12.000 USD. Det blir cirka 3000 USD hvis man dropper den på JFK igjen.

 

Får man leid bil om man er under 21, uansett? Foreløpig går vi bare VGS, men vi har veldig lyst til dette. Må vi vente til vi er 21?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

RTW-billett er ingen dum idè.

 

Du kan kjøpe det med forskjellige allianser og flyselskap. Jeg mener å ha sett AIR NEW ZEALAND sin "round the world" billett ned i 12-15 lapper.

 

Da starter man vanligvis i London -> Los Angeles -> Auckland -> div småøyer som Cook Islands osv og innenriksflyvninger i New Zealand eller en tur til Australia -> Hong Kong -> London.

Lenke til kommentar

Hørtes rart ut at de skulle ha $10 000 i enveisgebyr.

 

Det skal de heller ikke.

1 - 27 mai eller 1 - 27 juli kommer på 2,476.13 USD via SAS.no.

 

Leie over 27 dager kan ikke gjøres direkte på nettet.

 

En annen sak er at en neppe vil ha den billigeste bilen for en slik tur.

Men hvorfor sulle en det når en får en Trailblazer for 2,827.65 USD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...