Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prosjekt Sliten e30 cab - MASSE BILDER!

12Anonym12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For en liten stund siden kjøpte jeg min første bil, en prosjektbil siden jeg ikke får lappen før om over ett år.

Kom over en billig og stygg e30 cab som jeg reiste for å se på, så det var MYE jobb men det er gøy! :)

Så dette blir et langtidsprosjekt hvor jeg skal prøve å lære mest mulig og får prøvd meg på alt fra karosseri arbeid til elektronik :)

jc3bwaq7aelnhfny1uau.jpg

7hq8iqmhmz2lmiks93eq.jpg

a77m2vdmm176ce622vmx.jpg

tcssu72hq1fvha18l7zi.jpg

q3apvbgfo8zxta7vxsgr.jpg

akxwq1afc3b1yxh41066.jpg

i3qs41ub428fxxxnmh1g.jpg

8nd3daxbacuop2jzuelk.jpg

1ggvtdl1jrysx9zl2d2s.jpg

knpimglmmmlqlsfda9tt.jpg

efyspo8qt689rheg73fx.jpg

yo6muxne8mm3dqrox7yj.jpg

o5lul1gc1hl6mqgbg5w1.jpg

qdcfb3wrhu8ux89enay4.jpg

xq589hlp91h4oy95stx6.jpg

Måtte jo prøvemontere litt for å se hvordan de nye lyktene ble :D

1riv56pm8blqbra7qlap.jpg

(Ja, holder fangeren oppe med beinet :D )

abzq4nz7wu77knxgaa4t.jpg

ev6tyjdut88y2do9rb0h.jpg

zu4kwvsprzp0ze8i7nma.jpg

a293dcrnhtv7u6gwtacx.jpg

lncy74k18gqr2wv7fmai.jpg

x6vhg5xiia8zxawkarlq.jpg

^ Den brukte framskjermen jeg kjøpte var ganske stygg nederst, så bytter ut den nederste delen med den som satt på den gamle skjermen siden den var bedre :)

cluq27or5a8lr9mk6o82.jpg

d7wgsz65nwb8vinnixwn.jpg

dcu0l7auwrd9rrtmuunf.jpg

edxjn7doy0snmvevtziq.jpg

roj8njhf4cmevfqba7pp.jpg

^ Var litt redd for at dette aldri skulle bli bra. Siden hjulbua jeg kjøpte egentlig ikke var til cab. Så etter å ha kappet bort snart alt, for å vri og banke ting på plass så det skal passe på caben.

754p1hkte2sxx8v9v2l2.jpg

^ Kappet og tilpasset enda mer :)

k308uhc5iuq5utyh1yqg.jpg

^ Kappet ENDA mer, og fått sveist en del av det :)

7pdt0tx3zvqwham3ytcl.jpg

a9h8x7hj7ebum696mz83.jpg

^ Manglet fortsatt litt da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se her ja! Skikkelig prosjekt du har foran deg nå tror jeg. Men det er jo utrolig morsomt å se at en "sliten" bil blir til noe nytt og rått! Dette blir bra, lykke til videre! :)

Skrevet

Litt av et prosjekt du har påtatt deg! Ønsker deg all lykke og vil følge med på prosjektet. Spennende som nevnt å se gamle biler få nytt liv!

Hvordan er tilstanden til motoren og det tekniske? Hva er planene videre fremover, se bort ifra karosseriarbeidet?

Skrevet

Kult at det er flere som vil følge med her! :D

Siden bilen står på skolen nå (litt bedre tilgang til verktøy) så blir det ikke noe oppdateringer denne uken siden det er høstferie.

SvennAndre: Motoren virker det som er i veldig grei stand, skal nå være byttet motor som har gått litt mindre og skal være en 323 (uten at jeg skal si det 100% sikkert, noen mener det ikke er det mens andre sier det er det).

Så blir vell bare en enkel service på motor, sånn som skikkelig motorvask, bytte reg reim, olje, olje filter, plugger osv :)

Den ene vindusheisen fungerer litt som den selv vil og det er klipte ledninger som egentlig gikk til cd spiller, så dette må fikses! Uten om det virker det som resten fungerer som den skal!

Har ikke fått kjørt den noe særlig, bare litt frem og tilbake i hagen, siden det ikke er skilter på den :)

Skrevet

Det høres jo fint ut. Ingen tikkelyder eller andre ulumske lyder? :p

Fikk du med vognkort? Står kanskje noe hint der isåfall om motorstørrelse. Har bilen vært i norge hele sin levetid?

Hva ga du for herligheten forresten? Helt greit om du ikke vil nevne det. :thumbup:

Skrevet

Det høres jo fint ut. Ingen tikkelyder eller andre ulumske lyder? :p

Fikk du med vognkort? Står kanskje noe hint der isåfall om motorstørrelse. Har bilen vært i norge hele sin levetid?

Hva ga du for herligheten forresten? Helt greit om du ikke vil nevne det. :thumbup:

Ikke som jeg har merket noe av enda! :)

I vognkortet står det 320 siden den ikke skal være godkjent som 323 sa han jeg kjøpte den av :)

Kan røpe prisen vettu, ga hele 5 lapper for den. Haha :)

Skrevet

Spennende tråd. Masse jobb på denne ser jeg. :) Skal følge med her fremover iallefall, e30 er jo nesten blitt spesielt og litt sjelden for tiden, iallefall om du skal ha et pent eksemplar.

Skrevet

Liten update!

Glemte helt å ta bilder under sveising / kutting. Men byttet ca 10cm av hjulbuen her pga rusthull :)

dilkkru7t11rhp29xz8d.jpg

p8vaxbzoalwqyy2ntbqh.jpg

Begynner å helpe på andre siden også :)

j0m6t686bfhhzqz8n63y.jpg

5wyllzw8qgxpwbr4y691.jpg

mxmq22iwzvtc9usvjsrj.jpg

Begynner å se litt forskjell nå :D

csktty1ppnf8mnur3m5q.jpg

w22lruaiwn94gty2qqj7.jpg

Skrevet

Ser ut som det er en del jobb med hjulbuene? Tenkte muligens å gjøre noe lignende på min i vinter. Klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg skal sandblåse eller sveise i ny. Føler det blir mye pirking på å få alt pusset og få det til å få riktig form osv.

Skrevet

Er litt jobb ja, siden jeg aldri har gjort det før :)

Men gikk mye bedre enn forventet! er egentlig ikke så vanskelig bare du tar det litt tid, og ja blir en del sparkling og pussing siden jeg ikke har gjort dette så mye før.

Skrevet

Ok, har du noen tips? :) Blir evt første gangen jeg gjør en slik jobb selv, greit å unngå de værste brølerne :p Satser på å sandblåse først og se hvordan det ser ut, kan hende jeg er heldig og slipper å kutte og sveise inn ny da :p

Skrevet

Jeg ville først kappet bort det som må bort pga rust slik som jeg gjorde her:

edxjn7doy0snmvevtziq.jpg

Etter det kapper du til hjulbuen som skal sveises på, sånn at den passer sånn ca ( litt for stor ) :

roj8njhf4cmevfqba7pp.jpg

( jeg hadde veldig mye tilpassing pga hjul bua egentlig var til vanlig e30 eller noe sånt, se på bildet under så ser du hvor mange steder den har blitt delt og sveist sammen igjen :p )

754p1hkte2sxx8v9v2l2.jpg

Når du har gjort det bruk en karosseri sag, siden den tar vekk minimalt som blir "borte" mellom platene. Så fester du plata med sveisetenger akkurat sånn du skal sveise på den nye hjulbuen.. slik at den nye hjulbuen lapper litt over den gamle.. Så skjærer du gjennom både den nye og den gamle hjulbuen ( men ikke stikk den for langt tinn så du tar innerskjermen også ^^)

Når du har gjort det så skal den nye og den gamle hjulbuen passe ganske perfekt inntil hverandre. og da er det greit å få litt hjelp.

Da tar du å setter den så det er helt glatt og jevn overflate fra gamle til nye skjermen så setter du ett pungt med sveis.. så gjør du dette litt rundt bua slik

k308uhc5iuq5utyh1yqg.jpg

Skal være sånn jevn overflate mellom gamle og nye bua:

7pdt0tx3zvqwham3ytcl.jpg

Så er det bare å sette MASSE pungter til du har fylt hele vegen rundt bua! greit å kjøle det ned etter å ha satt noen pungter bortover for å være sikker på at plata ikke slår seg.

Etter det er det bare å slipe ned sveisen og KUN sveisen, slik at plata ikke blir tynnere men at du bare har fylt mellom platene med sveis.

Så gjenstår bare masse sparkling-pussing-sparkling-pussing osv osv... :D

Hvis det er noe du ikke skjønte eller noe annet du lurer på så si i fra!

Dette funket hvertfall bra for meg, nå er det jo første gangen jeg har gjort det så sikkert mye som kunne vært gjort bedre :)

Skrevet (endret)

Tror det var greit, takk for grundig forklaring. :) Du legger de litt over hverandre og kutter over begge der de overlapper slik at de passer bedre sammen, istedet for å kutte hver enkelt hver for seg å prøve å få det til å passe.

Så jo ganske bra ut til å være første gangen, blir spennende å se når grunning osv kommer på. Kommer vel til å se pent ut da tenker jeg. :)

Endret av Brian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...