Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpe BMW 520i som førstebil?


steff1232145

Anbefalte innlegg

Hallo

Nok en gang trenger jeg hjelp og tips fra dette greie forumet. Jeg vurderer sterkt å kjøpe en BMW 5-serie 2.0 liter 93 modell som har gått 157 000km. Er dette en grei bil? fordeler, ulemper, tips, triks? :p Dette er den føste bilen jeg skal se på og vil gjerne ha tips for ting jeg må se etter og passe meg for. Bilen har stått i noen år inne i en garasje uten skilter og det er derfor jeg har råd til å kjøpe en slik bil som har så lav kilometer.

 

Jeg takker veldig for hjelpsomme tips og skal ta dem på alvor ;):p

takk for svar;)

Endret av steff1232145
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Min første bil var en BMW 520i E34. Den var gått CA 180 000 km da jeg kjøpte den. Kjempebil!! Savner den...

 

Da jeg kjøpte den merket jeg fort at noe var galt. Den kokte ca hele tiden. Viste seg at både termostat og vannpumpe var gåen.

 

Jeg monterte et mongo stereoanlegg, og da bjunnte dynamoen å svikte. Kostet meg 3-4000 for en ny, stor (i amp) Helladynamo, men det var innkjøpspris til bensinstasjon-verkstedet jeg jobbet hos på den tiden.

 

Dør-stopperen (?) på sjåførdøra røyk etter ikke så lang tid. Sjekk at det ikke er/om det er synlig slitasje i dørstopperen, det leddet som er bevegeli imellom døra og selve chassien. Jeg hørte et ganske kraftig ehm... 'smell' hver gang døra ble åpnet/lukket i tiden før dørstopperen slet seg helt løs. La oss si at bilen er blå, stålet/blikket som døra er laget av er da blått, og området rundt der hvor denne dørstopperen var sveiset(?) fast, ble rett og slett revet av.

 

Det var det jeg kom på i farten, sorry hvis det er vanskeli å lese/forstå :p

 

Etter at alt dette var fikset var bilen en fornøyelse!

lykke til! :)

Lenke til kommentar

Er dette 24v motor eller 12v?

På 24v bør du ofte være obs på vannpumpene. Og om du tenker og kjøre hardt så må du være obs på og kjøre bilen varm, får toppene på disse skal vist ikke være av det beste.

Også er det rust i kanaler og gjekkfester en standard på disse bilene.

Vet også at lambdasondene er noe dritt på disse bilene. Men bortsett fra det så er det jo ganske greie biler. En bekjent av meg har hatt flere slike og han virker jo ganske fornøyd :)

Lenke til kommentar

Er dette 24v motor eller 12v?

På 24v bør du ofte være obs på vannpumpene. Og om du tenker og kjøre hardt så må du være obs på og kjøre bilen varm, får toppene på disse skal vist ikke være av det beste.

Også er det rust i kanaler og gjekkfester en standard på disse bilene.

Vet også at lambdasondene er noe dritt på disse bilene. Men bortsett fra det så er det jo ganske greie biler. En bekjent av meg har hatt flere slike og han virker jo ganske fornøyd :)

 

Er nok 24v. 12v var 88 til tidlig 90.

 

Som folk sier, dette er kjempebiler :)

 

- Pass på rust (spesielt i jekkfester)

- spør om vannpumpe å termostat har vært skiftet (siden det er registerkjede er dette ikke noe som tas like gjevnlig som de med registerreim)

- sjekk dempere/bremseskiver/klosser

- legg merke til eventuell dekkslitasje (forstilling)

- om det er elektiske ting, sjekk at alt virker

- sjekk om det orginale BMW-verktøyet er i koffertlokket :)

- Sjekk mikrobryteren i førerdøren. Denne kan skape helvette med å få låst bilen.

- sjekk oljenivå, servooljenivå og kjøleveskenivå

 

For avanserte brukere ville jeg også tatt meg arbeidet å sjekke plugger (sjekk om det er vann/olje nedi dær). Du trenger da ett lite skrujern, en skralle med 10mm kopp pluss en pluggnøkkel med 16mm og lang forlenger.

 

Siden den har stått en stund er det sikkert ikke tatt motorvask. Dette er bra da disse egentlig ikke tåler det :p

 

Mye av dette er jo generelt for en bil, men noe er spesielt for BMW :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå kjenner jeg hovedsakelig til BMW E39, men 5-seriene har vel en del til felles.

Begge er vel strengt talt 5-serie da :tease:

E34 og E39 ?

Jeg sa da ikke noe annet..?

Du skrev som om BMW E39 ikke var en 5-serie. Les linjen jeg quotet nok en gang.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv en E34 som førstebil. Har hatt den et par måneder nå og må si jeg er veldig fornøyd. Absolutt ikke en strøken bil, det er litt rust her og der. Se opp for rust i bunnen av dører, kanaler og hjulbuer.

Ellers har jeg ikke hatt mange problemer med min, bortsett fra at sentrallåsmotorene begynner å ta kvelden.

Jeg tror du vil bli fornøyd med en E34 som førstebil. Det er en stor og konfertabel bil... Men skal du kjøre mye rundt i byen ville jeg nok gått for noe mindre, f.eks. E30 eller E36.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...