Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

MR av mage - Kontrast væske - hjelp`?


Faay

Anbefalte innlegg

Hei.. imorgen skal ha jeg ha MR av magen og drikke en liter med kontreast væske. dette er fordi nå har jeg gått i 11 mnd med konstant kvalme og sterke smerter.

Aldri kastet opp av dette, men det ville nok et normalt menneske gjort som ikke gjør ALT for å ikke kaste opp og ikke er LIVREDD for det som jeg er :)

 

Er det noen som har vært igjennom dette? blir jeg dårlig etterpå pga kontrast væsken?

Vær så snill og svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke selv prøvd det der, men kjæresten min har. Hun sa at det smakte litt rart, men ellers merket hun ingenting.

 

Googler du oral contrast side effects så får du opp mye informasjon. Kvalme kan jeg ikke se at blir nevnt blant mulige bivirkninger. Stoffet skal normalt passere gjennom fordøyelsessystemet uten større problemer. Men dette kan og vil sikkert legen gjennomgå med deg på forhånd :)

 

Av nysgjerrighet: Har du sjekket om symptomene du beskriver kan være psykiske? Du beskriver jo en ganske kraftig angst forbundet med kvalme og oppkast? Kan det være du sliter med angst på andre områder? Kvalme og magesmerter er jo ganske klassiske angstsymptomer. Bare en tanke...

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det er kontraindikasjon på kontrastvesken hvis du har vesentlig redusert nyrefunksjon. Dette ble bl.a. tatt opp i detalj på Brennpunkt på NRK (spesifikt Omniscan, men midlene baserer seg stort sett på samme prinsipp og benttter tungmetaller). Se programmet i arkivet hos NRK hvis du er interessert.

 

Den smaker ikke spesielt godt. Hvis du ikke kaster opp andre ting så klarer du vel å få i deg kontrastvesken, men sikkert lurt å ha en pose i nærheten, sånn at du slipper å bekymre deg.

Lenke til kommentar

Har ikke selv prøvd det der, men kjæresten min har. Hun sa at det smakte litt rart, men ellers merket hun ingenting.

 

Googler du oral contrast side effects så får du opp mye informasjon. Kvalme kan jeg ikke se at blir nevnt blant mulige bivirkninger. Stoffet skal normalt passere gjennom fordøyelsessystemet uten større problemer. Men dette kan og vil sikkert legen gjennomgå med deg på forhånd :)

 

Av nysgjerrighet: Har du sjekket om symptomene du beskriver kan være psykiske? Du beskriver jo en ganske kraftig angst forbundet med kvalme og oppkast? Kan det være du sliter med angst på andre områder? Kvalme og magesmerter er jo ganske klassiske angstsymptomer. Bare en tanke...

 

Lykke til :)

 

 

De vet jeg har magesår fra før, men det er enda mer de vil sjekke opp siden jeg har konstant vondt og er kvalm. Så er ikke bare magesår jeg lider av.

JEg har spurt om dette du mener med en psykisk lidelse.

jeg får angstanfall om jeg trur jeg skal kaste opp, eller er mer kvalm enn jeg vanligvis pleier å være. Så det er jo klart. Men det er ikke det smertene skyldes. Å det eneste jeg sliter med angst for er dette med oppkast. Har ikke kastet opp på 11 år nå. Er det omgangsyken ute å går så isolerer jeg meg greit vekk fra alle andre. Er såpass ille.

Men ja, plagene mine skyldes ikke en psykisk lidelse:)

Lenke til kommentar

Det er som regel en liter vann du drikker.. tilsatt litt Sorbitol. Dette er for å få god oppfylling i tarmene dine under undersøkelsen. Omniscan som nevnes lenger opp her blir brukt intravenøst, og da vil du på forhånd ta blodprøver for å regne ut kreatinin og/eller GFR (glomerus flow ratio).

 

Regner med du overlevde undersøkelsen.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...