Gå til innhold

Sirkel i Forkant av styrehuset


MforMats

Anbefalte innlegg

morsomste diskusjon ever!!!!!!

 

Jeg tror med fordel trådstarter kunne forklart bruken av maritime ord og begrep i begynnelsen av tråden.

Vi ser tydlig at enkelte (vårbris) desverre ikke er så bevandret hva angår maritim lingvistikk.

 

For å forklare, Ventil er maritimt begrep på vindu (Har ingenting med om den kan åpnes eller ikke). På bildet vises det et roterende koøye montert i en ventil, virkemåten er som flere har beskrevet i tidligere svar. Til styrbord (høyre) for denne ventilen (vinduet) vises derimot en ventil som kan åpnes. Du ser håndtaket i toppen av ventilen? det brukes til å senke ventilen ned i rammen.

Så da skulle det ikke herske noen tvil hva dette er.

 

Forøvrig er den maritime sjargongen lite kjent blant folk flest! Her følger noen oversettelser:

 

Ventil = Vindu (behørig forklart ovenfor)

Leider = Trapp (har ingen ting med vinkelen på trappen å gjøre)

Pøs = Bøtte

Oppunder dekk = Tak

Monkeytop = Brotaket

Hekken = Akterut(bak) på skipet

bakken = Forut(framme) på skipet

Skott = Vegg

Svingskott = Dør

 

Ok, den siste bruker vi bare for å lure nye sjømenn ombord :) Resten er ord som vi bruker daglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kongediskusjon.

 

Mine to cent....

 

På alle de fiskebåtene jeg har seilt på, har det roterende vinduet i rorhuset vært plassert foran den styrepossisjonen som er hydraulisk. (Nå trenger det ikke være slik på alle båter og skip da). Hvis jeg ikke husker feil ble denne typen ventiler montert på båter fra rundt 1925, dog er det lenge siden jeg gikk på sjømannskolen, så jeg kan huske feil.

 

Stort sett har de jeg har vært borti vært elektrisk drevne, men jeg husker en som var drevet av trykkluft også. Kontroll av funksjon av denne ventilen sto på listen over ting som skulle regelmessig sjekkes, og føres i logg.

 

Det at man ser relativt lite ut av den stemmer, men å se litt er bedre en å se ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Stusset litt på overskriften, så for meg noe sirkelgreier på dekk, sånn for å støtte opp sånne Oerlikoner eller hva de nå heter (fra perioden 40-45..). Men så klikket jeg inn på tråden og så bildet... Siden jeg tilfeldigvis mente at jeg trodde jeg visste hva det var for noe, så kom jeg feilaktig i skade for å humre littegranne...

 

Men jeg innser nå at den sammenlikningen ifra legekontor er nok mere korrekt, vi er enige om at de er å finne på eldre båter/ skuter. Dersom en da fikk pest ombord, så skulle en sette gult flagg, når en kom i havn. Når alle holdt seg i kahytten, så kunne lege eller helsepersonell komme ombord og levere mat og medisiner. Helt klart. Grunnen til at de fremdeles er å finne på nyere båter er svine, fugle og fiskeinfluensa som kan blusse opp, og krav om disse er derfor sikkert nedfelt i ett eller annet skriv i fra sjøfartsdirektoratet/ helsevesenet.

 

Å tro at den roterer slik at alt vannet forsvinner er jo helt klart tullball. da ville jo båten gå nedpå. OG de hastighetene som det her snakkes om, ville jo i tilfelle også kunne føre til at båten veltet bare av dreiemomentet, nærmest uansett hvor lav vekt vi snakker om, og her snakker vi om glass. Og å stikke hodet ut gjennom et hull med en roterende glasskive, vil jo også kunne gjøre visse utslag på forventet levealder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du stikke hodet gjennom en glassplate.

 

Det er ingen åpning, det er en glassplate, som roterer. Og nei den skaper ikke mye dreiemoment, trenger ikke snurre så voldsomt fort for at vannet skal skli ut av kantene, 3000rpm f.eks holder nok i mengder. Harddiskene i pcen din snurrer i 7200rpm uten at pcen går rundt på gulvet.

 

Og du, som vårbris, klarte selvsagt ikke å se dette ekstremt selvforklarende bildet. Sikker på at du ikke er samme person med ny bruker?

 

Vindu.jpg

 

Og for referanse, siden du gikk glipp av dette rimelig forklarende innlegget, så tar jeg det med

Ikke den skarpeste kniven i skuffen?

 

*Jeg siterer meg selv:

Det er ikke en åpning i det hele tatt, det er en rundt glasskive. Som roterer. Når den roterer så får sentripetalkraften vannet til å skli ut i kantene. (Du vet, kraften som får vannet i en bøtte til å bli bøtten om du snurrer bøtten raskt rundt)

 

Det er ikke en åpning

Du skjønner denne? Det betyr at den ikke kan åpnes.

 

En rund glassplate.

Du skjønner denne setningen? Det betyr at det er en glassplate, som er rund.

 

Som roterer.

Du skjønner dette? Den snurrer rundt.

 

Det finnes ingenting som heter sentrifugalkraft, platen baserer seg på sentripetalkraft, og 2000rpm var den som det ble linket til tidligere i tråden. http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=12&prodid=712

 

Sentripetalkraft går ut på at en sirkelbevegelse skaper akselerasjons ut fra sirkelens sentrum, altså klir alt vannet fra midten og ut i kanten, slik at platen til en hver til holdes dugg/snø/vann-fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro at den roterer slik at alt vannet forsvinner er jo helt klart tullball. da ville jo båten gå nedpå. OG de hastighetene som det her snakkes om, ville jo i tilfelle også kunne føre til at båten veltet bare av dreiemomentet, nærmest uansett hvor lav vekt vi snakker om, og her snakker vi om glass. Og å stikke hodet ut gjennom et hull med en roterende glasskive, vil jo også kunne gjøre visse utslag på forventet levealder...

 

Eh hvaforno? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Å tro at den roterer slik at alt vannet forsvinner er jo helt klart tullball. da ville jo båten gå nedpå. OG de hastighetene som det her snakkes om, ville jo i tilfelle også kunne føre til at båten veltet bare av dreiemomentet, nærmest uansett hvor lav vekt vi snakker om, og her snakker vi om glass. Og å stikke hodet ut gjennom et hull med en roterende glasskive, vil jo også kunne gjøre visse utslag på forventet levealder...

Troll

Lenke til kommentar

Troll

 

Isj, var det SÅ tydelig, syntes jeg greide å holde meg innenfor den generelle linja på denne tråden... :D

 

Artig tråd, må sjekkes opp innimellom...

 

"Monkey island" om brua, den var ny, men det er vel det eneste jeg tror på her (bortsett fra det med roterende vindu og varmetråder (ironi filter "av") har sett de i bruk, men under slike forhold, hvor de er nyttige, like lite som en tanksjåfør. Men som en tidligere sa; "å se litt er bedre enn å ikke se noe i det hele tatt."..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...