Gå til innhold

Særemne i norsk, film, hjelp


Boosas

Anbefalte innlegg

Hei, vi skal nå ha særemne oppgave i norsk (VG3)

Jeg har valgt katogorien film, der jeg altså skal se 3 valgfrie filmer og analysere og drøfte disse filmene opp til min problemstilling.

Jeg har bestemt at alle filmene min skal være laget av Christopher Nolan. og har filtrert valgene min ned til:

 

1) Inception

2) Memento

 

3) The Dark Knight

eller The Prestige

 

Som sagt skal jeg bare velge 3 filmer, og jeg skal ha en problemstilling

Derfor trenger jeg deres hjelp, noen som har forslag til en problemstilling jeg kan sette opp for disse filmene?

og hvilken av "The Prestige" og "The Dark Knight" skal jeg velge i oppgaven?

 

Jeg er ikke etter noen som skal skrive noe oppgave tfor meg, langt ifra. Kunne bare trengt litt tips til problemstilling, og valg av den tredje filmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte vinkle særemnet mitt opp mot nordisk film for å få velge film istedet for bok.

 

Særemne om film krever mye - og du bør ha god kommunikasjon med læreren i begynnelsen for å ikke havne ute på viddene i forhold til hva læreren forventer. (Ikke at det er værre enn om man skulle skrevet om bøker, men det man får av felles info dreier seg stort sett bare om tradisjonelle særemner.)

 

Om du velger relativt ulike filmer så gjør du oppgaven lettere for deg selv.

 

Tenk også på hvilke andre filmer du bør referrere til. Enkelte ting i analysen kan utdypes bedre om man har klare eksmpler å vise til. Spesielt når det gjelder historietekniske ting.

 

Kan se om jeg får letet fram mitt gamle særemne om du er interessert. Skrev om dogmefilm, og landet på en 5-er. Ihvertfall deler av den tekniske analysen kan være interessant sett opp imot hva du vil skrive om.

Lenke til kommentar

Jeg måtte vinkle særemnet mitt opp mot nordisk film for å få velge film istedet for bok.

 

Særemne om film krever mye - og du bør ha god kommunikasjon med læreren i begynnelsen for å ikke havne ute på viddene i forhold til hva læreren forventer. (Ikke at det er værre enn om man skulle skrevet om bøker, men det man får av felles info dreier seg stort sett bare om tradisjonelle særemner.)

 

Om du velger relativt ulike filmer så gjør du oppgaven lettere for deg selv.

 

Tenk også på hvilke andre filmer du bør referrere til. Enkelte ting i analysen kan utdypes bedre om man har klare eksmpler å vise til. Spesielt når det gjelder historietekniske ting.

 

Kan se om jeg får letet fram mitt gamle særemne om du er interessert. Skrev om dogmefilm, og landet på en 5-er. Ihvertfall deler av den tekniske analysen kan være interessant sett opp imot hva du vil skrive om.

 

hadde vært flott om jeg kunne tittet på ditt gamle særemne, som du sa for å se på hvordan du satt opp den tekniske delen.

 

angående hva læreren min vil, så vil hun ha at vi skal bare drøfte filmen ut ifra vår problemstilling f.eks: hvordan innledningen kaprer seerne eller hvordan hovedpersonen forandret seg gjennom filmen, osv. Alt annet en det skal prøve å holde oss vekk ifra.

 

og det er derfor jeg trenger tips til en problemstilling hvor det både finnes likheter og ulikheter med mine 3 filmvalg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særemne om film er det letteste som finnes, iallefall om du tar det muntlig. Jeg valgte også en regissør (David Lynch) for å sammenligne tre av hans filmer (Eraserhead, The Straight Story og Lost Highway) og skrev ikke et eneste ord før 12 timer før presentasjonen. Greia er at du må ha kontroll over filmvirkemidlene, samt se hvordan regien hans har utviklet seg. Da er kanskje ikke Nolan den beste regissøren å ta? Filmene hans er jo veldig like formmessige.

Lenke til kommentar

Hei. Om du ikke har valgt mellom The Dark Knight og The Prestige enda så kan jeg komme med innspill. Det spørs jo om du vil ha tre filmer med store fellestrekk, eller om du vil ha en som skiller seg ut. The Dark Knight er jo en del av en serie og den har delvis "satte rammer" før den blir lagd.

 

Inception, Memento og Prestige er jo alle veldig psykologiske. Drømmer, hukommelse, underbevissthet, etc. Du kan jo skrive om hvordan han graver i psykologi på ulike måter.

 

- Følelser publikum sitter igjen med?

- Filmene er vanskelige å forstå?

- Hvor mye av det som skjer går ann i virkeligheten?

 

Litt tynt dette, men du får kanskje flere ideer.......?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...