Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart- og blåskjermproblemer på nybygd pc


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny pc i sommer og har egentlig hatt problemer fra dag 1. Systemet bestod da av:

i7 920

MSI X58 Pro-E

6 gb 1600MHz OCZ ram

Corsair TX650W

ASUS 5850

 

Etter kort tid viste det seg at jeg hadde fått en gåen rambrikke og et chipset som passerte 100C ved load, så jeg sendte RAM og HK tilbake. Pga at de delene ikke var på lager fikk jeg et ASUS P6T-SE og Corsair Dominater RAM(tror det er 8-8-8-24) i retur. Og her begynner det snåle. Fordi pcen nekter å boote med default settings i bios, selv om jeg setter DRAM spenniga til 1.66v. Jeg prøvd å endre det meste uten hell(satt timingsene og frekvenser manuelt). Det jeg ettehvert kom fram til var at ved å kjøre XMP(1066, 1333 eller 1600; alle funker) ville pcen starte, og sånn har jeg brukt pcen inntil for noen uker siden.

 

Men selv om pcen har starta fint i den perioden, har den hele tiden sliti med blåskjerm i snitt en gang om dagen. Det har hele tiden være den samme feilkoden, men siden jeg ikke klarte å gjøre noe som hjalp og egentlig ikke har hatt noe særlig med tid, lot jeg den bare være. Blåskjermen kom alltid helt tilfeldig og tror nesten aldri det skjedde mens jeg spilte eller lignende. Vanligvis skjedde det bare mens den stå på, men ikke ble brukt.

 

Feilkoden var STOP 0x0000007F (0x00000008 ...) og i følge Microsoft er det ofte en følge av RAM, CPU eller busprobler.

 

Tida gikk uten at ting forandra seg helt til pcen plutselig en dag begynte å restarte under lasting av Windows, men ikke alltid, kanskje 2 av 3 ganger. Enkelt ganger får jeg et glimt av blått

Så etter en stund med biosfikling(fikk det ikke til å funke), håpte jeg det skulle være et problem med en driver. Men etter et utall formateringer der jeg har installert ting i svært små porsjoner, restarta mange ganger, testa, belasta osv trodde jeg i går jeg kommet til noe som funka, men så blir jeg selvfølgelig møtt av reboot i dag(og høy blodtrykk, sinne og ganske store deler frustrasjon).

 

Har kjørt memtest på rambrikkene(kanskje 3 timer og testa med alle i samtidig) uten noen feil.

 

Er det noen som har den minste ide til hva jeg kan teste/mistenke/utelukke blir jeg kjempetakknemlig! :) Utrolig bittert å ha kjøpt ny pc bare for at den skal skape masse irritasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har studert dump filene littegrann, ser ut til at ntoskrnl.exe kan ha blitt skadet/korrupt ved windows update elns. Da blir det ofte at du kan kjøre en repair på windows eller evt reinstallere eller legge inn image på nytt om du fikk med dette. Hvis det er som jeg mistenker, så vil dette evt bare balle på seg etterhvert, da dette er selve kjernen i windows.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tok deg tida til å se på de :)

 

Hmm, ja, det kan stemme. Jeg har fått denne(akkurat den samme; 7f, 08) på flere windowsinstallasjoner, men nå ved en av de siste formateringene lot jeg pcen stå på over helga(kun en clean windows) og da fikk jeg ingen blåskjermer. Det kan ha vært flaks, men tankene mine helte mot et kjerne- eller driverproblem. Det som gjør det enda mer forrvirrende er at jeg _tror_ jeg fikk akkurat den samme blåskjermen på det gamle hovedkortet også, så enkelte ganger er jeg frista til å mistenkte en dårlig cpu(bare for å ha noe konkret å beskylde :p )

 

Det som gjør feilsøkinga så vanskelig er at blåskjermen opptrer så sjelden. Mellom tidsrommet tilsvarende to blåskjermer har jeg ofte gjort/installert/innstillt mer jeg klarer å holde oversikt over, og da er det ikke så lett å peke ut en klar syndebukk

 

Formatere må jeg nok, ja, men skulle ønske jeg kunne kommet litt nærmere en løsningen før det. Har sikkert formatert 5 ganger de siste to ukene og det tar litt tid hver gang å sette windows opp til og brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...