Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Sonos er kanskje noe av enkleste i bruk, men har også en begrensning på redbook-kvalitet (16/44). Dette stopper ikke så veldig mange da forskjellene er av akademisk/audiofil karakter. De koster litt mer, som Dassen sier, og du får ikke med fjernkontroll (ikke noe stort problem, det er lagt opp til at du bruker din touch-enhet som fjernkontroll).

 

Én Sonos-enhet må være kablet til din router, for mange ikke et stort problem. Sonos kjører et eget proprietært trådløst nett mellom Sonos-enhetene, og må derfor ha kablet tilkobling mot router.

 

(Disclaimer - jeg har jobbet to år på HFK i Trondheim, men har ingen interesser i HFK lenger. Som en digresjon er de fleste produktene fra HFK allerede ute av anlegget med unntak av en digitalkabel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 2 gen. (jailbreaket) apple-tv som er koblet til forsterkeren med coaxial-kabel og til tv'n med hdmi. På den måten kan jeg selv velge når jeg ønsker å ha den tilkoblet til skjerm. Skal jeg spille av musikk via internettradio/itunes/spotify eller annet mediaprogram dropper jeg som regel å ha på tv'n. Dette får jeg til uten airplay, bruker et program som heter airfoil som alle i husholdningen har installert på sin pc. En apple-tv koster vel rundt 8-900 kr.

Lenke til kommentar

Det blir essensielt som å ha en Airport Express, hvilket betyr du må ha en skjerm som styrer et eller annet iTunes el. I siste OSX utgave trenger du forøvrig ikke lenger Airfoil, men velger audio-utgang til Airplay-høyttaleren i systemvalg eller vet å alt+klikke på lydikonet på systemlinja øverst til høyre.

Lenke til kommentar

Er klar over det men vi har valgt å avvente å installere ML til alle barnesykdommer er borte og jeg aner ikke om vedkommende som stilte spørsmålet kjører OS X eller Windows, airfoil fungerer så vidt jeg vet på tvers av operativsystemer og man er ikke avhengig av et mac-miljø for å få det til å fungere.

 

Men det jeg lurer på er hva som egentlig er fordelen med å ikke ha et grensesnitt å se på? Eller er det bare en estetisk greie?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Syntes det var litt sært selv, men jeg kan forstå at å måtte ha en PC på til enhver tid kan være slitsomt for mange. Da er denne Cambridge enheten jeg lenket til ypperlig. Ulempen er at du må ha musikken liggende et sted på nettverket, så du må ha en PC eller NAS kjørende 24/7 uansett.

 

Selv har jeg en Airport Express som sender ukryptert digitalt signal til en DAC trådløst fra Mac/iOS/PC med iTunes. Fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

Jeg har hverken hørt Argon DAC-1 eller den nye til CA, men om du bor i nærheten av en HFK får du garantert høre. Skal svare litt mer utfyllende når jeg får satt meg ned foran pcen igjen, da basert på forrige generasjon Dacmagic og litt generelt om det jeg har hørt av digitale produkter fra Argon.

 

(Etter min mening finner du bedre value-for-money på Ebay om man vet hva man skal se etter og tar sjansen på garanti/reklamasjon mot utlandet. Kommer tilbake til det også.)

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er veldig vanskelig å høre forskjell på DAC hos Hifi-klubben, da jeg har Yamaha forsterker og B&W høyttalere, en kombo jeg liker veldig godt, men som ikke Hifi-klubben har. De har heller ingen låne-med-seg-hjem avtale, så blir litt vanskelig da.

 

Jeg er i grunn veldig fornøyd med Argon sin, helt overlegen den innebygde DACen som sitter i Airport Express, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Tsk - hvilken HFK-butikk sokner du til?

 

Airport Express koster 700 kroner - det skulle bare mangle. Det jeg ofte har opplevd med et par av Argon sin produkter (med digital behandling, som HA-2, DA1) går på litt forskjellige ting; HA2 ble ganske bra avkledd med dårlig definisjon i bassen (noe mine Denon-klokker trenger) og litt flat og uengasjerende lyd (dårlig dynamikk, dette henger nok sammen med hodetelefonforsterkerbiten der). DA1 manglet også engasjementet, men hadde nokså god definisjon i bassen slik jeg husker det. Det er en stund siden jeg hørte på disse.

 

Jeg ville absolutt ha spurt om du kunne lånt en Cambridge Dacmagic fra lørdag ettermiddag til mandag. Gjerne utstillingsmodellen. Mulig du må deponere på den, men det burde du slippe. Det finnes et utlånssystem som er vanntett. Jeg lånte bort ting i hytt og pine i Trondheim - noe som betydde at jeg også solgte en god del. Når noen skal investere i noe nytt og relativt kostbart så ville jeg helst at de brukte noen timer hjemme der ting skulle brukes før de tok den endelige beslutningen. Dette gjaldt også kabler. Jeg fikk nesten aldri ting i retur (der noen kjøpte kabler med returmulighet, motstykke ble at folk kjøpte det de lånte.).

 

Jeg vil videre råde deg til å holde et øye med bruktmarkedet på AVforum og Hifisentralen. Der dukker det opp mye snadder innimellom.

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=main&catid=51

 

Her har jeg sortert ut DAC-seksjonen. Veldig mye interessant i prisklassen rundt 2.000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Akkurat kjøpt meg en Apple Tv 3 gen. og får meg en iPad om ikke så lenge.

Jeg lurer litt på dette som du sier Solaar:

 

[...] Dette får jeg til uten airplay, bruker et program som heter airfoil som alle i husholdningen har installert på sin pc [...]

Om man har en iPad er det da like greit å bare bruke Airplay fra den når det gjelder spotify istedetfor å bruke Airfoil? Jeg bruker dette nå, men det er litt lag når man bytter sanger. Ikke noe stort problem altså, bare lurer litt på hvordan løsningen med Airplay er.

 

Er veldig noob når det gjelder mac og Apple produkter generelt, men lurer litt på hva du sier her Dassen:

 

[...] I siste OSX utgave trenger du forøvrig ikke lenger Airfoil, men velger audio-utgang til Airplay-høyttaleren i systemvalg eller vet å alt+klikke på lydikonet på systemlinja øverst til høyre.

Min samboer har en iMac, vil det da si at hun kan streame til Apple TV selv om jeg har satt opp Apple TV med min iTunes? Har ikke sjekket om det er mulig for Apple TV å være koblet mot fler iTunes kontoer samtidig. (Bruker selv win7 pc)

Lenke til kommentar

Airfoil er et program som gjør akkurat det airplay gjør (streamer lyd til apple-tv). Det ble utviklet før airplay var tilgjengelig i OS X (det er tilgjengelig med siste versjon av OS X - Mountian Lion). Airplay har alltid fungert med IOS-enheter, dvs ipad, iphone osv. Så med ipad bruker du bare airplay.

 

Har selv ikke testet airplay fra mac fordi jeg ikke har installert ML ennå.

 

Angående ditt andre spørsmål: Det går fint å streame fra flere itunes-kontoer men kun en konto kan være synket (slik at du kan styre musikken rett fra apple-tv). Alle macer på nettverket som har aktivert hjemmedeling skal dukke opp på din apple tv, du logger inn med den kontoen du vil skal være tilgjengelig til enhver tid, her hjemme har jeg løst det slik at jeg har itunes-biblioteket liggende på en NAS og koblet itunes-kontoen til den.

 

Vi har forresten en veldig grei apple-tv tråd her på forumet også :)

Endret av Solaar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger en liten anbefaling til stativhøyttalere. Jeg har egentlig veldig liten greie på stativhøyttalere, foretrekker gulvstående.

 

Skal ha høyttalere til jobblokalene hvor jeg sitter mye. Rommet er 8 x 5m og høyttalerne skal få hjelp av en subwoofer. Blir mest rock, metal og pop på disse høyttalerne. Rundt 5k. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...