Gå til innhold

Slakter norsk utdanning, kalles pølsefabrikk.


Kaarerekanraadi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fikse dette problemet?

 

Privatisering, i tillegg til subsidiering til studentene som velger å gå på private skoler. Tull og tøys at jeg tar utdanning på BI, og må betale selv, til tross for at jeg betaler desto mer skatt som følge av høyere lønn. Dessuten trenger Norge utdannede folk, men jeg blir straffa for det. Offentlige skoler er en stor vits, det har jeg vært personlig øyenvitne til. Det er skammelig at det ikke lønner seg å gjøre det som er mest konstruktivt og riktig...

Lenke til kommentar

Jeg synes flere medier burde følge opp DN sin reportasje, men de er vel sure.

 

Forresten, hvordan skal de 300 000 studentene som nå snart er i systemet få brukt disse utdannelsene til noe?

 

Dette er jo bare tull og et oppbevaringssted for unge som helst bruker tiden på å feste og drikke øl. Det viktigste ser ut til å være å henge sammen med vennene og så slenge innom en forelesning og snuse litt. Eventuelt fnise bakerst i auditoriet.

 

Tåpelig

Lenke til kommentar
Dette er jo bare tull og et oppbevaringssted for unge som helst bruker tiden på å feste og drikke øl. Det viktigste ser ut til å være å henge sammen med vennene og så slenge innom en forelesning og snuse litt. Eventuelt fnise bakerst i auditoriet.

 

Ja, for på de ledende universitetene i bl.a. USA drikker jo studentene aldri alkohol, for ikke å snakke om festing! Nei, det er nok bare i Norge at studentene gjør andre ting enn å studere.

Lenke til kommentar

Hva mener du at mangel på grupperom er et tegn på? Når bygningen ble bygget for mange år siden, da studentmassen var mindre, er det bare naturlig at bygningen ikke er helt optimal for dagens studentmasse. Det står jo til og med at man holder på bygge nye bygninger; hva mener du man skal gjøre? Trylle flere grupperom ut av løse luften?

Lenke til kommentar
Offentlige skoler er en stor vits, det har jeg vært personlig øyenvitne til.

 

Er NHH en stor vits i forhold til BI? (Du får tåle at jeg bruker eksempelet ditt.)

 

Jeg tenkte mer på Universitetene, for eksempel i Oslo. Jeg har personlig gått på kommunikasjon på et av Norges største universiteter, og kan si at det var fullstendig bortkastet. Det virker som at mange av fagene bare er der for å være der. Vi lærte semiotikk (fullstendig ubrukelig, uansett jobb), og semesteret etter jeg slutta omhandlet størsteparten av pensum å blogge...!!!! Faget var fullstendig ubrukelig, det er det ingen tvil om. Videre tenker jeg at hvis man sammenligner prisene for å gå på BI, og overfører dette til UiX, koster det 17 000NOK x 50 studenter = 850 000. Etter ren gjetting tipper jeg universitet jeg gikk på sløste vekk rundt 500 000 - 700 000 kroner hvert år på den linjen. Og det var bare Kommunikasjon.

 

Ved å ha private skoler som er opptatt av å bygge opp et merkenavn, og ivareta dette, er man mer sikker på å ha en viss kvalitet.

 

Det finnes selvfølgelig unntak, for eksempel NTNU, som jeg har inntrykk av at er en svært god skole.

 

Litt på kanten her, men jeg føler mange må velge privatskoler (BI) fordi de ikke kommer inn på tilsvarende offentlige. Kanskje bitre for det?

 

Nja, jeg forstår hva du sier, og jeg er egentlig enig. Jeg personlig hadde rundt 4 i snitt fra videregående, og hadde sikkert hatt mulighet til å komme inn på tilsvarende offentlige skoler. Det er uten tvil enklere å komme inn på BI enn mange universiteter. Jeg vil i tillegg si at fordelen her er at mange får en ny sjanse, og vokser på dette. Det finnes personer i min klasse jeg kjenner fra før av, som jeg alltid har lurt på hva det kom til å bli av. Det som har skjedd er at personene har bestemt seg for å jobbe hardt og oppnå gode resultater, noe personen ikke hadde fått sjans til i utgangspunktet på en offentlig skole. Pensum og "vanskelighetsgraden" er ikke lettere på BI enn andre plasser, så det er en god del som hopper av etter hvert.

 

Uten å røpe hvor jeg er, kan jeg si at tilbudene ikke var gode nok i det offentlige der jeg ville gå. Dessuten er BI en skole jeg alltid har hatt lyst til å gå på. Foreleserne her er svært gode, og det er betryggende å vite at man går på en skole som har et mer og mer positivt renomè, både nasjonalt og internasjonalt.

Lenke til kommentar

Hva mener du at mangel på grupperom er et tegn på? Når bygningen ble bygget for mange år siden, da studentmassen var mindre, er det bare naturlig at bygningen ikke er helt optimal for dagens studentmasse. Det står jo til og med at man holder på bygge nye bygninger; hva mener du man skal gjøre? Trylle flere grupperom ut av løse luften?

 

Det er for mange studenter. Det er nok bygg og nok forelesere som det er, lønnsutgiftene i denne sektoren er enorme.

Lenke til kommentar

Det er for mange studenter. Det er nok bygg og nok forelesere som det er, lønnsutgiftene i denne sektoren er enorme.

 

Så vi trenger færre lærerstudenter? Det er noe nytt, må jeg si!

 

Hvem har sagt noe om akkurat lærerstudenter? Det at de ikke får grupperom er vel pga alle studenter.

 

Men vi trenger ikke flere lærere enn nødvendig heller. Det vi trenger er gode lærere

Lenke til kommentar

For en tråd.

 

Kaarerekonraadi: Du begrenser deg stort sett til å fremsette tåpelige påstander i tabloid stil, og presenterer ikke annet belegg enn et par avisreportasjer som egentlig ikke er spesielt relevante for det du sier.

 

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest det du skriver, er at du øyensynlig er veldig bitter på studenter og/eller norsk høyere utdannelse. Det du gjør her, er å lufte denne bitterheten.

Lenke til kommentar

For en tråd.

 

Kaarerekonraadi: Du begrenser deg stort sett til å fremsette tåpelige påstander i tabloid stil, og presenterer ikke annet belegg enn et par avisreportasjer som egentlig ikke er spesielt relevante for det du sier.

 

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest det du skriver, er at du øyensynlig er veldig bitter på studenter og/eller norsk høyere utdannelse. Det du gjør her, er å lufte denne bitterheten.

 

Det kryr av belegg om du klarer å følge med på det som skrives om denne sektoren. det er det som skrives som er grunnlaget for debatten. Du kaller det avisreportasjer. Ja, hva ellers?

 

Jeg har dessuten sett det med egne øyne. Hagtvedt har vært i gamet i 30 år.

 

Jeg avslørte den tåpelige avsporingen din i forrige innlegg om antallet lærerstudenter skulle være noen grunn til problemet.

 

Ja, jeg er forbanna på den elendige kvaliteten i norsk utdanning og det skriver jeg om!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...