Gå til innhold

Slakter norsk utdanning, kalles pølsefabrikk.


Kaarerekanraadi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal middelmådigheter studere fag ved universitetet? Er det ikke bedre at de banker på metall og skrur på ting? Det er bvegrenset hvor mange akademikere vi trenger, særlig når de ikke utvikler nye ting.

 

Kan du definere hva du mener med "middelmådigheter"? Gjerne utfyllende.

 

Er jeg en "middelmådighet"?

 

Fortjener ikke de som har vært "middelmådigheter" en ny sjanse? Kjell Inge Røkke var det jeg tror du kaller en "middelmådighet" da han var ung, ettersom han hadde dysleksi...

Lenke til kommentar

For en tråd.

 

Kaarerekonraadi: Du begrenser deg stort sett til å fremsette tåpelige påstander i tabloid stil, og presenterer ikke annet belegg enn et par avisreportasjer som egentlig ikke er spesielt relevante for det du sier.

 

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest det du skriver, er at du øyensynlig er veldig bitter på studenter og/eller norsk høyere utdannelse. Det du gjør her, er å lufte denne bitterheten.

 

Det kryr av belegg om du klarer å følge med på det som skrives om denne sektoren. det er det som skrives som er grunnlaget for debatten. Du kaller det avisreportasjer. Ja, hva ellers?

 

Jeg har dessuten sett det med egne øyne. Hagtvedt har vært i gamet i 30 år.

 

Jeg avslørte den tåpelige avsporingen din i forrige innlegg om antallet lærerstudenter skulle være noen grunn til problemet.

 

Ja, jeg er forbanna på den elendige kvaliteten i norsk utdanning og det skriver jeg om!

 

Jeg har gått på skole i Norge, Australia, England og USA.

 

Min erfaring er at Norge ligger langt tilbake på grunnskole og vgs nivå(med realfagselever som unntak) men at det er relativt gode studier på universitets nivå. Men jeg har bare erfaring fra teknologi studier ved uis og ntnu... Kanskje det står dårligere til på studier ellers i landet?

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Hvorfor skal middelmådigheter studere fag ved universitetet? Er det ikke bedre at de banker på metall og skrur på ting? Det er bvegrenset hvor mange akademikere vi trenger, særlig når de ikke utvikler nye ting.

 

Kan du definere hva du mener med "middelmådigheter"? Gjerne utfyllende.

 

Er jeg en "middelmådighet"?

 

Fortjener ikke de som har vært "middelmådigheter" en ny sjanse? Kjell Inge Røkke var det jeg tror du kaller en "middelmådighet" da han var ung, ettersom han hadde dysleksi...

 

Jeg vet ingenting om deg, så det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Men jeg fikk nok av å tråkke rundt med useriøse tapere som opptar plasser i kantinene, og som jeg er sikker på at ikke hadde klart å regne ut hvor mange prosent 25/200 er, uten kalkulator. Derimot klarer de godt å synse seg gjennom til ståkarakter i SV og HF fag.

Lenke til kommentar

Og hvilket karaktergrunnlag fikk disse taperne ? Du forklarer ikke hva du mener med "middelmådigheter", bare at du synes det var kjipt å være i samme rom som disse menneskene.

 

Jeg vet ingenting om deg, så det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Jeg har ligget på 4 i snitt siden 8. klasse til 3. klasse på videregående. Jeg har enda ikke strøket på noen av fagene på BI, men har fått en E første semester. Jeg har fått en A, noen B'er, men de aller fleste karakterene mine er C'er.

 

Godt nok grunnlag for å dømme, eller trenger du å se om jeg opptar plass i kantina eller ikke først?

Lenke til kommentar

jeg hopper langt tilbake i denne diskusjonen men altså det du sier om at studenter drikker og tuller mye, joda det er helt sant!

men det er veldig viktig å også sosialisere mye når man studerer, om alle hadde brukt all tiden sin på lesing og jobbing har vi hatt fryktlig mange ikkefungerende arbeidstakere, at det drikkes og festes for mye kan også være sant.

 

nå vet jeg ikke akurat hvordan systemet fungerer i Norge men kan si utifra egen erfaring som student i Storbritannia at her brukes 1. året som et "filtreringsår"

det gjelder bare å komme seg gjennom det liksom, det teller ikke på vitnemål osv og vi ble anbefalt å bruke minst like mye tid på sosialisering som på egenarbeid, og de som har det for "gøy" de stryker i fagene sine og har dermed blitt filtrert ut.

 

nå har jeg en kamerat som studerer et liknende tema som meg ved ntnu og jeg ser at de går saktere fram der enn de gjorde hos meg så at det kan være forskjeller på nivåene ved universitet/høgskoler rundt om i verden er nok mulig men så er det mange med bachelor grader som sitter i kassa på rema her til lands da :p

Lenke til kommentar

Jeg synes flere medier burde følge opp DN sin reportasje, men de er vel sure.

 

Forresten, hvordan skal de 300 000 studentene som nå snart er i systemet få brukt disse utdannelsene til noe?

 

Dette er jo bare tull og et oppbevaringssted for unge som helst bruker tiden på å feste og drikke øl. Det viktigste ser ut til å være å henge sammen med vennene og så slenge innom en forelesning og snuse litt. Eventuelt fnise bakerst i auditoriet.

 

Tåpelig

Jeg skjønner ikke helt, vil du snakke om gjennomstrømming i universitetene eller vil du snakke om hvor festeglade studenter er?

 

Jeg er i grunn enig i at vi har litt for mye fokus på å trøkke folk gjennom universitetene. Dette synes jeg er "greit" på høyskoler men universiteter er akademiske og bør i større grad ha fokus på nettopp dette. Forskning og nytenkning bør forekomme på universiteter men blir undertrykt av "pølsefabrikktankegangen". Hvorvidt vi bør øke kravene til studentene synes jeg blir et annet emne men jeg er tilbøyelig til å være enig til en viss grad innen visse fag der det tydeligvis ikke er så lett å stryke.

Lenke til kommentar

.. men så er det mange med bachelor grader som sitter i kassa på rema her til lands da :p

 

Ja, og det er sykt og en meningsløs sløsing. Kjenner du noen selv?

 

Tja, univsersitetene skal jo ikke bare drive yrkesopplæring.

Utdanning har aldri skadet noen, og jeg tror ikke noen samfunn har gått nedenom og hjem på grunn av for mye kunnskap i folket.

 

Det er ikke uten grunn tyranner brenner bøker.

 

For øvrig er jeg enig i at kvaliteten på oppfølgingen er for lav i de offentlige institusjonene, spesielt høyskolene. Det som trengs er mer ressurser, ikke færre studenter.

Lenke til kommentar

La de tabloide one-linerne ligge, Kåre.

 

Kom i stedet med et presist utsagn hvor du forklarer hva du mener. Og la dette utsagnet underbygges av et resonnement som er noenlunde holdbart logisk og som bygger på faktiske kjensgjerninger.

 

Dersom det blir for vrient, foreslår jeg at du først som sist erkjenner at du drives av personlig, irrasjonelt mishag mot norsk utdannelsessystem og at du derfor lar denne tråden ligge i bero.

 

Og forresten - mine personlige erfaringer med høyere utdannelse og norske studenter er stort sett positive. Det er i det store og det hele lite å sette fingeren på. Og dette baserer jeg på at jeg har levd som universitetsstudent i fem år - fem år som har vært fylt til randen med eksamener, lesing, kollokvier, oppgaver, forelesninger, seminarer, studentforeninger og studentfester.

 

Hva er ditt grunnlag for å uttale deg, tro..? DET hadde vært interessant å høre.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La de tabloide one-linerne ligge, Kåre.

 

Kom i stedet med et presist utsagn hvor du forklarer hva du mener. Og la dette utsagnet underbygges av et resonnement som er noenlunde holdbart logisk og som bygger på faktiske kjensgjerninger.

 

 

Jeg tror du bør lese tråden nøyere for dette har vi allerede vært i gjennom.

 

At du benekter at det er lavt faglig nivå i norsk utdanning plasserer deg solid på venstresiden, og derfra kommer det bare keiserns nye klær.

Lenke til kommentar

For en tråd.

 

Kaarerekonraadi: Du begrenser deg stort sett til å fremsette tåpelige påstander i tabloid stil, og presenterer ikke annet belegg enn et par avisreportasjer som egentlig ikke er spesielt relevante for det du sier.

 

 

Jeg legger ved en link til hva en professor som har vært ved UiO i 30-40 år sier, og det er ikke relevant....?

 

Noen har åpenbart litt problemer med vurderingsevnen.

Lenke til kommentar

Kom i stedet med et presist utsagn hvor du forklarer hva du mener. Og la dette utsagnet underbygges av et resonnement som er noenlunde holdbart logisk og som bygger på faktiske kjensgjerninger.

 

 

Jeg tror du bør lese tråden nøyere for dette har vi allerede vært i gjennom.

 

Aha, så du henviser bare til det du har skrevet tidligere. Men sorry, men jeg har lest den uten å finne noe. Kan du være så snill å referere til det innlegget/de innleggene du sikter til..?

 

At du benekter at det er lavt faglig nivå i norsk utdanning plasserer deg solid på venstresiden, og derfra kommer det bare keiserns nye klær.

 

Hmm. Så den som bestrider at det er lavt faglig nivå i norsk utdanning, er nødt til å tilhøre den såkalte venstresiden.

 

Hvordan henger dette sammen, da?

 

Grunnen til at jeg spør, er for det første at jeg synes det er pussig at et bestemt standpunkt til utdanning skal avgjøre ens plassering på en venstre-høyre-akse.

 

Dernest spør jeg fordi jeg lett kan benekte at høyere utdannelse er lavmåls - samtidig som jeg ikke anser meg for å være spesielt sosialistisk anlagt.

 

Dessuten synes jeg det er litt rart at man bare må avfeie alle synspunkter fra dem som tilhører venstresiden. Jeg kjenner mange vettuge venstreside-folk som har intellekt såvel som intelligens.

 

Det blir altså tre ting du må forklare:

 

1) hva er dine forutsetninger for å uttale deg om studenter/høyere utdannelse?

2) Hvorfor tilhører man automatisk venstresiden hvis man mener norsk høyere utdannelse er ok eller endog bra?

3) Hvorfor må man se bort ifra synspunkter fra folk på venstresiden?

 

Og i tillegg gjentar jeg min henstilling: Kom med et presist utsagn som kan underbygges med et logisk resonnement og med fakta.

 

Så blir kanskje debatten noe mer enn en samling subjektive påstander...

 

Edit: I anledning ditt siste innlegg kan jeg bemerke følgende: Du tar ikke tak i det prof. Hagtvedt sier, du kommer med ufunderte påstander som gjelder helt andre forhold enn det professoren sikter til.

 

Og jeg kjenner flere professorer som mener dagens studenter - iallfall innenfor mitt fagfelt - er dyktigere og flittigere enn studentene i gamle dager. Så der kontres Hagtvedt rimelig enkelt og greit.

 

Nå - kan du konsentrere deg om punktene ovenfor?

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Saken med norske eksamener er at det er ekstremt enkelt å stå. 40% er faktisk latterlig lavt, lenger nede i Europa er det minst 60%. Dog tror jeg at nivået på toppstudentene (snakker bare om Ntnu nå) er det samme circa hvilket land du tar de fra. Mulig noe høyere snitt i Kina, men der jobber de som maskiner.

 

Å sammenligne lille NTNU i lille Norge med de beste universitetene i verden blir jo rett og slett latterlig. Det er absolutt en god skole, men det virker som om mange tror det er et "elite universitet"? :S

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Saken med norske eksamener er at det er ekstremt enkelt å stå. 40% er faktisk latterlig lavt, lenger nede i Europa er det minst 60%. Dog tror jeg at nivået på toppstudentene (snakker bare om Ntnu nå) er det samme circa hvilket land du tar de fra. Mulig noe høyere snitt i Kina, men der jobber de som maskiner.

 

Å sammenligne lille NTNU i lille Norge med de beste universitetene i verden blir jo rett og slett latterlig. Det er absolutt en god skole, men det virker som om mange tror det er et "elite universitet"? :S

 

Sånne kåringer er jeg litt skeptisk til, dvs jeg tror ikke de sier noe om kompetansen til den gjennomsnittlige studenten. Parameterene varierer, og de innebærer mange variabler som avhenger av pengebruk, forskning, ofte ikke kunnskapen til de uteksaminerte. Men det er ikke relevant her.

 

Poenget mitt er at en er middelmådig og vil ha en grad, bør man satse på Norge, da minstekravene er veldig lave. Er man derimot blant de smarteste vil man få gode resultater stort sett overalt.

 

Jeg gidder ikke å lese hele artikkelen igjen, men om jeg ikke husker feil, var det nettop det at lista for å stå var for lav som var saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...