Gå til innhold

Ny maskin til 8-åring, bærbar eller stasjonær?


Anbefalte innlegg

Min sønn på 8 år har bestemt seg for å bruke spare-/bursdags-/ukepenger på en datamaskin. Han ønsker å spille på den, stort sett web-spill (1001-spill.no osv.) men også litt CD-ROM-baserte spill. Selv så kan jeg alt for lite om hardware nå, det går gjerne 5-6 år mellom hver gang jeg oppdaterer hjemme, så jeg har ikke oversikt over markedet og mulighetene.

 

Vi så endel på disse mini-bærbare til rundt 2000kr, men de leveres jo ikke med CD/DVD-spiller, og jeg tror han vil mislike skjermstørrelsen etterhvert. Jeg kan alltids sette opp simulert CD-ROM og lage image osv. men da må jeg i sving hver gang han har noe nytt. Vurderer derfor en av disse mini-stasjonære som mange bruker til HTPC. Får de vel for rundt 3000kr i grei utførelse, men jeg vet ikke hvordan de er med spilling/nettsurfing osv. Skjerm og tastatur ligger det rundtom hjemme så de er ikke avgjørende for budsjettet.

 

Håper på litt hjelp her, kanskje noen har erfaring med oppsett til egne barn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier "ministasjonære", mener du da maskiner som Acer Revo, Eee Box og lignende?

Til hans bruk er det sikkert helt kurante maskiner mtp. at de nå ser ut til å komme med 2 GB RAM, men så lenge størrelse ikke er en veldig vesentlig faktor kan du jo vel så gjerne gå for f.eks. denne i samme prisklasse, men med mer RAM og forhåpentligvis litt mer oppgraderingsvennlig skulle det bli nødvendig. Jeg ser ikke i farten om den har CD/DVD-ROM, men det er isåfall ikke verre enn å legge inn 200 kr ekstra og få med en intern som du kan montere selv. En Atom-basert maskin ville uansett ha krevd et eksternt optisk drev skulle du hatt mulighet for CD/DVD.

Lenke til kommentar

Stasjonær, helt klart. Tror ikke jeg ville betrodd en åtteåring noe skjørere enn en støpejernsgryte. Da er det bedre at maskinen står stille. Dessuten vil en stasjonær maskin gjøre det lettere for deg å sette grenser ved bruken, og du slipper at barnet tilegner seg uvanen å måtte ha PC og underholdning med seg over alt. Jeg har ikke selv noen mini-PC, men ingen jeg har tittet på er hva jeg ville kalt fullverdig. Det er mulig det finnes, men ikke til 2000 kroner.

Lenke til kommentar

Bærbar anbefales ikke, av fare for ødelagt utstyr.

 

Søstra mi er 7 år og overtok min gamle bærbar da hun var 6. Den har holdt ett år før hun sølte saft over tastaturet. Nå funker ikke knappene rundt touchpaden (venstre/høyre museknapp).

 

Stasjonær datamaskin hvor selve utstyret er plassert slik at han ikke kan søle/grise noe på den må jo være en utmerket løsning. F.eks skaffe tastatur og mus som tåler litt.

 

Pass på å få en maskin med Windows, dersom du ikke har OS fra før. Linux er nok ikke et alternativ da han har CD-rom spill.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Her strømmer det jo på med gode tips! Takk til dere som har bidratt så langt. Jeg er enig i det de fleste sier om at det er enklest/sikrest med en stasjonær maskin. Vurderte å si at jeg foretrakk det, men fant ut at jeg ville se hva dere hadde å si uten at jeg la føringer.

 

Jeg har sett litt på Asus Eee Box og lignende, men har egentlig ikke tenkt på at jeg like gjerne kan se på større maskiner til samme pris. Likte både forslaget til srbz og bruktmaskinen som RRhoads lenker til. Sistnevnte maskin må jeg kanskje være litt skeptisk til da det virker litt vel billig å få valgfri lisens på oerativsystem OG full Office-pakke med på kjøpet?

 

Får vel surfe litt rundt på nettbutikkene, og brukten her og på Finn og se om jeg finner noe. Tar gjerne imot flere tips da jeg egentlig ikke har peiling på hardware. :blush:

Lenke til kommentar

Tar gjerne imot flere tips da jeg egentlig ikke har peiling på hardware. :blush:

 

Dinside.no gjør stadig tester av blant annet datamaskiner som er klare til bruk rett ut av eska. Her er siste test av 6 forskjellige maskiner. Jeg ville valgt maskinen fra MPX. http://www.dinside.n...ng-av-tilbudene

 

Hele artikkelen her: http://www.dinside.n...ene-august-2010

 

Disse maskinene er noe dyrere enn ditt budsjett, men velger du foreks. den fra MPX eller har tid til å vente på løsningen fra Multicom så får du en maskin som vil vare noen år før den blir utdatert.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

-alias-

 

De maskinene er alt for kostbare for en 8-åring, ihvertfall har ikke min guttunge så mye sparepenger at jeg kan la han bruke over 5000 på en datamaskin.

 

Det blir nok en maskin rundt 2000-3500, eller han får vår gamle og så kjøper vi en ny(eller ihvertfall nyere) maskin.

 

Jeg skrev tidligere at jeg ikke har peiling på hardware, må vel presisere at jeg gjerne oppgraderer RAM, harddisker, PCI-kort, grafikk-kort osv. Det jeg ikke har peiling på er hva som er bra og hva som er mindre bra. Har ikke fulgt så mye med de siste årene.

Endret av Tman
Lenke til kommentar

Vi har en minimac tilkoblet en tv og en netbook med Linux som barna (7 & 9) bruker endel. Begge funker bra og vi har ikke hatt noe problem med at de ødelegger noe. Men det er nok veldig individuelt.

 

Minimac'en har blitt i dyreste laget, men det er en klar fordel at den står på et åpent rom slik at vi til en viss grad kan følge med hva de driver på med. Ting sprer seg uhyggelig fort på skolen. Maskinen er forøvrig pen nok til å stå på stuen. Jeg har til gode å se en (annen) pc jeg ville hatt der. (Nei Dell, det trenger ikke bli bra design med rare farger og mønstre...)

Lenke til kommentar

Greentech er et greit konsept for dem som stiller ganske lave krav til maskinvare, mesteparten av det de selger er jo basert på socket 478, som ble faset ut for 5-6 år siden. Skjønt, jeg har flere slike maskiner up and running, og til enkle spill samt nettbruk fungerer det nok helt greit. Imidlertid er nok 2000 kr relativt stivt for en slik maskin, prøv heller denne eller denne (når han likevel ikke trenger skjerm) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Greentech er et greit konsept for dem som stiller ganske lave krav til maskinvare, mesteparten av det de selger er jo basert på socket 478, som ble faset ut for 5-6 år siden. Skjønt, jeg har flere slike maskiner up and running, og til enkle spill samt nettbruk fungerer det nok helt greit. Imidlertid er nok 2000 kr relativt stivt for en slik maskin, prøv heller denne eller denne (når han likevel ikke trenger skjerm) :)

Du har helt rett, leste ikke at han hadde skjerm og tastatur.

En slik datamaskin kan fort se treg ut på papiret, men ny formatert med XP og 3,4 ghz Pentium 4 og 2 GB minne sparker greit unna og vil ikke tro at datamaskinen vil oppfattes som treg til sitt bruk. Husker godt min første datamaskin som kjørte XP knallraskt på 512 mb minne og 2,6 ghz Celeron.

Lenke til kommentar

Hehe, frem til sommerferien hadde jeg en maskin som kjørte XP på 512 MB minne og 2,0 GHz Celeron. Det gikk treigt som sirup med tre-fire åpne vinduer/tabs i firefox, men etter at den nå har fått dobbel mengde RAM funker det "helt greit". Har også to maskiner hver med 2,8 GHz P4 og 1GB RAM som er i daglig bruk hos mine foreldre, og duger helt greit til det de bruker det til - skriving og surfing. I tillegg har jeg en maskin bestående av brukte deler jeg fikk gratis, nærmere bestemt AMD XP 3000+ og 2GB RAM jeg tenkte å ha stående i stuen hvis den ikke viser seg å bråke for mye, til surfing og kanskje tom. film.

 

Selv om alt dette er 5-6 år gammelt eller eldre er det ingenting i veien for at de skal takle oppgavene de er satt til. Dog ville 512 MB RAM vært litt vel i underkant.

 

Det som er interessant i TS' tilfelle er vel egentlig systemkrav ift. spillene guttungen skal spille. Jeg vil tippe at sekskjerneprosessor, 8 GB RAM og skjermkort i klassen 3000 kr++ er en smule overkill for disse spillene, men avhengig av hvilke spill det er ville det kanskje vært kurant å vurdere en tokjerneprosessor. Grafikkytelsen på maskinene fra Greentech er så å si ikke-eksisterende, ettersom disse maskinene er rene kontor-PCer. Men igjen kommer det an på spillene hvorvidt det er behov for noe kraftigere enn integrert Intel-grafikk.

 

edit: denne Eee Box'en har faktisk både CD, DVD og Bluray.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva har Trådstarter til PC i dag da?

 

Jeg ser argumentet med å kjøpe en "dings" (uansett hva det ble til) til sønnen sin til 2000-2500 kr, men ikke til 5000+ kr.

 

Men hvis du har noe som er brukende i dag, så ville jeg ha kjøpt en ny og flott PC til meg selv og latt sønnen arve den gamle. Avhenger litt om det er bærbar eller stasjonær og om det er brukenes og om det er en løsning i det hele tatt.

 

Det er iallefall det pappa har gjort med meg da jeg begynte med PC for 15 år siden, helt til jeg stor og, eh..., fikk meg fast jobb sånn at jeg kunne kjøpe og bygge min egen PC.

 

Arving er nok det jeg hadde gått for om det lot seg gjøre.

 

Forøvrig så var det sånn jeg gjorde med mora mi også. Hun gikk rundt og lurte på å kjøpe seg en bærbar. Hun fikk min, jeg fikk et par hundre kroner inn på konto hver måned og ble enige om at hun betalte til jeg kjøpte meg en ny bærbar. Nå har jeg råd til en bærbar, så er innbetalingene avslutta og jeg skal snart se etter en bærbar.

 

Poenget er at den bærbare som hun overtok er godt nok til hennes bruk. Sikkert til 1001-spill også, selv om den er omtrent 5 år gammel allerede. Så det er mye bedre å la sånne ting gå i arv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...