Gå til innhold

Tvillingparadokset


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

De fleste som har hatt fysikk på videregående, eller lest litt om relativitetsteori kjenner sikkert til tvillingparadokset.

 

Hvis den ene av to tvillinger drar ut i et romskip som akselerer til nesten lyshastighet, og siden kommer tilbake til jorda vil tvillingen som ble igjen på jorda være mye eldre enn tvillingen som dro ut i romskipet.

 

Det jeg imidlertid aldri har fått en tilfredstillende forklaring på er, hvordan "bestemmer" man at det er tvillingen som er i romskipet som aldres saktere? Man kunne like gjerne sagt at det er tvillingen som blir igjen på jorda som beveger seg nær lysets hastighet i forhold til tvillingen i romskipet som omvendt. Jeg spurte en gang for mange år siden fysikklæreren min om dette. Han sa at "det er fordi romskipet aksellererer, i motsetning til jorda" i denne boka sier forfatteren stort sett det samme.

 

Jeg skjønner imidlertid ikke HVORFOR det er slik at objektet som akselereres opp må ses på som i bevegelse, mens objektet som ikke aksellereres står stille.

 

Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner imidlertid ikke HVORFOR det er slik at objektet som akselereres opp må ses på som i bevegelse, mens objektet som ikke aksellereres står stille.

Det er selve akselerasjonen som gir tidsdilatasjonen. Det er ikke slik at det er pga akselerasjon at romskipet er i bevegelse. Alternativt kan du tenke på det som at den spesielle relativitetsteorien forutsetter at de er i treghetsystem, men siden tvillingen akselerer så vil han ikke befinne seg i et treghetssystem, det er derfor beregningen sett fra tvillingen på jorden er rett.

 

Tvillingparadokset er et paradoks som kommer fra den spesielle relativitetsteorien, mens den blir forklart av den generelle relativitetsteorien.

Lenke til kommentar

Holder det ikke at lysets hastighet er en konstant? Dvs at det er absolutt hastighet som bestemmer det, ikke den relative.

Akkurat den gav ingen mening for meg.

 

All hastighet er vel relativ. Ellers er det jo ingen måte å definere den på. Man må jo se hastigheten i forrhold til "noe".

Lyshastigheten, som bestemmer tid, er til enhver tid konstant, uavhengig av hvor raskt du beveger deg. Selv i forhold til deg, er lyshastighet konstant. Selv om du reiser i lysets hastighet, er fortsatt hastigheten til lyset i forhold til deg, lysets hastighet.

Dette fordi lyshastigheten er den eneste konstanten i universet.

Siden tid ikke er en konstant, vil den følgelig bli påvirket, og derfra oppstår tvillingparadokset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...