Gå til innhold

Nikon D3100 med Sigma 70-200mm


Anbefalte innlegg

Er litt fersk i fototverden så får spørre litt...

 

Jeg hadde et D70 kamera som jeg solgte siden jeg ønsker å gå over på D3100 som nå kommer (noen som vet når det er å få kjøpt forresten?). Har ønske om å få et bra kamera med videofunksjon (låst meg på Nikon dessverre siden jeg kjenner litt til "feelingen" og har venner med Nikon så lån av utstyr går fin fint) som ikke koster skjorta.

 

Men.. spørsmålet er om det vil bli autofokus når jeg setter på denne linsen:

 

Sigma 70-200mm

 

På forhånd takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Sigma m/HSM = autofokus på D3100.

 

Takker :-)

 

Mener å huske jeg hadde en bryter på siden på D70 kamera hvor jeg kunne velge mellom AF og M men kan ikke se dette på D3100. Noen som vet om dette kan velges i en meny eller om den er auto hele tiden?

 

Valg av fokusering utfører du direkte på Sigma objektiver.

Lenke til kommentar

Enig med resten her, du vil få autofokus med D3100, men du er klar over at D3100 er et mye mindre og lettere kamera enn D70? med en 70-200 F2.8 vil du få et ganske heftig objektiv på et lite hus. Du burde prøve kombinsajonen før du kjøper for å sjekke det "føles riktig".

 

 

Klar over at det vil bli mindre hus, men gjør dette egentlig noe?

 

Tenker som så at om jeg skulle bli bitt så har jeg et bra objektiv som jeg kan ha en god stund og som også passer bedre kamerahus.

Lenke til kommentar

Klar over at det vil bli mindre hus, men gjør dette egentlig noe?

 

Hvor mye ergonomi, balanse osv betyr er veldig indiviudelt. Kanskje det fungerer helt fint for deg. Poenget mitt var bare at det er verdt å sjekke før du kjøper. Enig med Nautica at et batterigrep sannsynligvis vil hjelpe hvis du synes kombinasjonen blir litt fortung, men da kunne du også vurdert en litt større modell i steden.

Lenke til kommentar

D70 veier 595 gram, D3100 veier 455 gram (140 gram mindre)

Sigma 70-200 veier ca 1300 gram (+/- avhengig av versjon)

 

Objektivet er såpass langt og tungt at både D70 og D3100 vil bli svært fortungt med det på. I praksis vil nok objektivet henge rimelig loddrett når kameraet henger i stroppen sin og når man tar bilder vil hovedtyngden uansett ligge omtrent 1/3 ut på objektivet, der stativfoten sitter.

Lenke til kommentar

Regner med jeg kommer til å koste på meg et stativ også og bruke når jeg skal ta bilder av andre surfere f.eks. Så får det heller være litt fremtungt når jeg har det med på toppturer i fjellet... blir jo litt kilo å dra på meg akk hvor mye bedre bilder man får!

 

Blir spennende å prøve videofunksjonen også :-)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Mener å huske jeg hadde en bryter på siden på D70 kamera hvor jeg kunne velge mellom AF og M men kan ikke se dette på D3100. Noen som vet om dette kan velges i en meny eller om den er auto hele tiden?

 

Nikonkameraer uten fokusmotor har ikke egen bryter for å velge mellom automatisk eller manuell fokus. Alle Nikon-objektiver med innebygd fokusmotor har bryter på objektivet, mens Sigma har laget en del objektiver, bla. 70-200, uten bryter. Hvis du har fokus satt til AF-S (single shot) kan du fokusere manuelt etter at fokus er låst med HSM-objektiver, ellers kan du også velge manuell fokus i menyene.

Lenke til kommentar

Noen som har sett noen reviews av D3100 forresten? Prøvde å søke litt rundt men kunne ikke finne noe..

 

Kanskje ikke så spennende for proffene med sånne kameraer.. hehe..

 

D3100 har en helt ny sensor (for Nikon) og er første virkelig nye modell i denne klassen siden D40. Det ville forbause meg om ikke alle de store nettstedene vil teste D3100.

 

Sigma 70-200 F2.8 ble forresten testet på dpreview i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...