Gå til innhold

Jesus døde for oss.. Hva betyr det egentlig?


Anbefalte innlegg

Men leste du i det hele tatt det jeg skrev? Det er fullt mulig for en åndeskapning å se ut som et menneske, IHS

Les utdraget fra det nye testamente en gang til Enzyme X

 

Det er helt tydelig at Han ikke var en ånd.

 

NT > Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine; det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem sine hender og føtter. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på.

 

Denne sekten Jehovas vitner, sier også at Jesu Kristi kropp, forduftet i graven. De er overhode ikke kristne.

I tillegg til det jeg tidligere beskrev ut i fra f.eks. 1. Peter kan jeg jo også legge til dette: «Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen.» (Joh 3:13) Steg han opp som et menneske? Nei, der kan ånder bare leve.

Du leser bibelen med bind for øynene, Enzyme X Hvis Han steg opp til himmelen som en Menneskesønn, så steg Han opp som et Menneske i kjøtt og blod.

 

Denne idén om at Jesus Kristus er en ånd, er helt ukristelig.

 

NT > For det er gått mange forførere ut i verden, slike som ikke bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod. Dette er forføreren, Antikrist!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir vel egentlig, hvorfor dere ikke vil aksepter Jesu Kristi kroppslige oppstandelse ? Er det fordi alle de kristne er Jesu Kristi kropp ? Eller fordi Han gav sin kropp i form av brød til de kristne ? Hvorfor vil dere ha kroppen bort ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel egentlig, hvorfor dere ikke vil aksepter Jesu Kristi kroppslige oppstandelse ? Er det fordi alle de kristne er Jesu Kristi kropp ? Eller fordi Han gav sin kropp i form av brød til de kristne ? Hvorfor vil dere ha kroppen bort ?

Hvem er «dere»? Jeg svarer ut i fra Bibelen her på forumet, det vet du godt.

 

Jesus oppstod fra de døde som en ånd (1. Peter 3:18), men materialiserte seg som et menneske slik demonene gjorde på Noahs tid. (1. Mosebok 6, les om Nefilim.) Dermed kunne han si at han hadde «kjøtt og blod», men han var fortsatt ikke et menneskelegeme.

 

Men jeg sammenligner ikke Jesus med demoner, ikke misforstå meg.

Endret av Enzyme X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel egentlig, hvorfor dere ikke vil aksepter Jesu Kristi kroppslige oppstandelse ? Er det fordi alle de kristne er Jesu Kristi kropp ? Eller fordi Han gav sin kropp i form av brød til de kristne ? Hvorfor vil dere ha kroppen bort ?

Hvem er «dere»? Jeg svarer ut i fra Bibelen her på forumet, det vet du godt.

 

Jesus oppstod fra de døde som en ånd (1. Peter 3:18), men materialiserte seg som et menneske slik demonene gjorde på Noahs tid. (1. Mosebok 6, les om Nefilim.) Dermed kunne han si at han hadde «kjøtt og blod», men han var fortsatt ikke et menneskelegeme.

 

Men jeg sammenligner ikke Jesus med demoner, ikke misforstå meg.

Dere = Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea

 

Det er helt fantastisk å se, hvor langt du er vilig til å gå i din fornektelse av Jesu Kristi kjødelige oppstandelse. Mon tro hva som er så viktig ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

Når jeg tenker meg om, er faktisk dette feil. Beklager så mye! Både troende og ikke-troende skal bli oppreist.

Jesus sa før han døde til han som ble drept ved siden av ham: «Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.»» (Lukas 23:43) Husk at denne mannen ikke var 'en troende' fra før av.

 

Apostlenes gjerninger 24:15: «og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde.»

 

Så du kan godt oppdatere blogginnlegget ditt, da dette er min feil grunnet at jeg ikke tenkte meg helt om. Sorry! :)

 

Det var to ugjerningsmenn som hang på korset. Den ene forstod at Jesus var Guds Sønn, og det var bare han Jesus sa skulle få komme å få bli med Jesus inn i paradiset.

 

" For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.

Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt.

Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.» Joh.3:16-21

Lenke til kommentar

IHS: Hvordan forklarer du da 1. Peter 3:18?

Mens Hans kropp var død (på korset) ble Han gjort levende

i ånden, gikk ut å forkynte til de onde åndene, vendte tilbake

til kroppen og stod oppfra de døde i kjøtt og blod.

 

Paulus > For jeg, som er fysisk fraværende, men nærværende i ånden, har alt felt min dom over den som har gjort dette, som om jeg selv var til stede. Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel egentlig, hvorfor dere ikke vil aksepter Jesu Kristi kroppslige oppstandelse ? Er det fordi alle de kristne er Jesu Kristi kropp ? Eller fordi Han gav sin kropp i form av brød til de kristne ? Hvorfor vil dere ha kroppen bort ?

Hvem er «dere»? Jeg svarer ut i fra Bibelen her på forumet, det vet du godt.

 

Jesus oppstod fra de døde som en ånd (1. Peter 3:18), men materialiserte seg som et menneske slik demonene gjorde på Noahs tid. (1. Mosebok 6, les om Nefilim.) Dermed kunne han si at han hadde «kjøtt og blod», men han var fortsatt ikke et menneskelegeme.

 

Men jeg sammenligner ikke Jesus med demoner, ikke misforstå meg.

Helt enig med deg :thumbup:

1. Kor. 15: 42—50, vers 44a : «Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det som blir sådd, er forgjengelig, men det som står opp, er uforgjengelig. . . . der sås et naturlig legeme, der oppstår et åndelig legeme. . . . For slik står det skrevet: Det første menneske, Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam [Jesus Kristus, som var et fullkomment menneske, slik Adam var til å begynne med] ble en ånd som gir liv. . . . Og det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve uforgjengelighet.»

 

1. Pet. 3: 18: «Kristus led én gang for synder, . . . han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i ånden.»

 

Jesus viste seg riktignok i en fysisk skikkelse for sine disipler etter sin oppstandelse. Men hvorfor kjente de ham ikke igjen med én gang ved bestemte anledninger? (Luk. 24: 15—32; Joh. 20: 14—16)

 

En gang viste Jesus seg med tydelige naglemerker i hendene og en skade etter et spydstikk i siden. Dette gjorde han for å overbevise Tomas. Men hvordan kunne han plutselig stå midt iblant dem enda dørene var lukket, slik han gjorde ved den anledningen?

(Joh. 20: 26, 27)

 

Jesus materialiserte seg tydeligvis ved disse anledningene; han ikledde seg et legeme. Dette hadde også engler gjort i fortiden når de skulle vise seg for mennesker. Det var ikke noe problem for Gud å fjerne Jesu fysiske legeme da Jesus ble oppreist. Et interessant punkt er at selv om Gud ikke lot Jesu fysiske legeme bli igjen i graven (tydeligvis for å styrke disiplenes overbevisning om at Jesus virkelig var blitt oppreist), lå fortsatt de linklærne som legemet hadde vært svøpt i, i graven. Men den oppstandne Jesus viste seg alltid iført klær. — Joh. 20: 6, 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at Jehovas vitner (Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea) er mot Jesu Kristi kroppslige oppstandelse og det å spise blod er dette:

 

NT > Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Johannes 6:53

Skal vi forstå dette slik at de bokstavelig talt skulle spise Jesu legeme og drikke hans blod? Jesus mente å spise og drikke i billedlig forstand, ved å vise tro på verdien av hans fullkomne, menneskelige offer. — Jevnfør Johannes 3: 16; 4: 14; 6: 35, 40.

Alle som legger en slik tro for dagen, kan komme «i forening med» Jesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke min logikk, men jeg bare siterer det Bibelen hevder. Bibelen sier mer om hvis man vil tro, sjekk gjerne Johannes 3:16, 17 og Johannes 17:3 i din egen bibel.

 

Edit: Det jeg også ønsket å fremheve i det forrige svaret mitt, var at hvis man ikke trodde på Adam og Eva (eller syndefloden for den del), kan man like gjerne glemme å tro på at Jesus var her også.

 

Formulerte meg litt dårlig; iflg logikken som du presenterer (gjerne ikke står for selv), så leser jeg det på denne måten..

 

1. Adam synder, alle er fortapt. Selv om de ikke tror på det (eller spesielt dersom de ikke tror på det)

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

 

HEY! Dette her er et "He can fly, he can fly -- he can TALK" øyeblikk.

 

HVORFOR har jeg synden til Adam dersom jeg ikke tror på adam, men trenger likevel å tro på jesus for å få guds tilgivelse for det som adam gjorde?

 

Oooooog hvorfor trenger ikke jødene, i følge jødene selv, Messias for at gud skal tilgi mennesker sine synder?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor brevene til Paulus har så stor verdi for kristne? Han hang jo ikke med Jesus da han, han bare finner på sine egne regler og ritualer som alle han vil kristne skal følge. Så er det noen som vil forklare hvorfor det virker som Paulus har like stor status som Jesus innenfor kristendommen?

Antagelig fordi det var ham som mer eller mindre ga prestene uinnskrenket makt, det var han som fortalte at prester var guds talerør...

 

Nå var det vel ingen som "hang" med jesus av disse forfatterne da, de skrev jo det meste av dette 50 til 250 år etter jesus hoppet opp til seg selv/faren og spøkelset...

Lenke til kommentar

Årsaken til at Jehovas vitner (Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea) er mot Jesu Kristi kroppslige oppstandelse og det å spise blod er dette:

 

NT > Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Johannes 6:53

Skal vi forstå dette slik at de bokstavelig talt skulle spise Jesu legeme og drikke hans blod? Jesus mente å spise og drikke i billedlig forstand, ved å vise tro på verdien av hans fullkomne, menneskelige offer. — Jevnfør Johannes 3: 16; 4: 14; 6: 35, 40.

Alle som legger en slik tro for dagen, kan komme «i forening med» Jesus.

Nei, forening og derigjenom evig liv, oppnås gjennom å spise Jesu Kristi kropp og blod i form av brød og vin. Dette er noe alle kristne vet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor brevene til Paulus har så stor verdi for kristne? Han hang jo ikke med Jesus da han, han bare finner på sine egne regler og ritualer som alle han vil kristne skal følge. Så er det noen som vil forklare hvorfor det virker som Paulus har like stor status som Jesus innenfor kristendommen?

Paulus sin kristologi ligger nær opptil evangelisten Johannes kristologi. Han har med andre ord forstått Jesus Kristus veldig bra, og er derfor god lesing. At han personlig har fått en stor plass er imidlertidig ikke riktig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...