Gå til innhold

Jesus døde for oss.. Hva betyr det egentlig?


Anbefalte innlegg

Det essensielle i kristendommen er historien om at Jesus har tatt vår straff. Han har dødd for oss.

 

Jesus ble henrettet, og var iflg bibelen totalt uskyldig. Likevel ble han "fortapt" Han ble heller ikke ofret, han ble beskyldt for blasfemi, og straffet med døden.

 

Jesus døde.. og gikk fortapt.. Jeg merker at de fleste kristne her inne mener at fortapelse = "De døde vet ingenting" altså, går du fortapt, merker du fint lite.

 

Men Jesus overvant døden, var det Gud som vekket ham til live igjen? Eller hadde Jesus en tvekamp i helvete med Lucifer? Uansett ble Jesus vekket til live igjen (og dermed så døde han vel strengt talt ikke... jeg antar han visste han skulle vekkes til live igjen)

 

Jeg blir en smule forvirret her, jeg hører kristne sier "Jesus døde for DEG" rett som det er, men vet dere hva det egentlig betyr? Han tok vår straff på seg? Hvordan da? Ved å la seg dømme for blasfemi?

 

Enden på visen er altså at vi bare trenger å tro at Jesus ble henrettet for blasfemi, så skal vi slippe å gå fortapt..

 

Forvirringen fortsetter....

 

Hva er DITT syn på hva Jesu død og oppstandelse egentlig betyr?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det essensielle i kristendommen er historien om at Jesus har tatt vår straff. Han har dødd for oss.

 

Jesus ble henrettet, og var iflg bibelen totalt uskyldig. Likevel ble han "fortapt" Han ble heller ikke ofret, han ble beskyldt for blasfemi, og straffet med døden.

Jesus Kristus brakte seg selv fram som et offer. Det er derfor Han kalles Guds Lam. Han er et offerlam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss se hva Bibelen sier – ikke hva mange av dagens selverklærte kristne hevder.

 

Før jeg starter, vil jeg bare påpeke noe viktig for kristne: Hvis ikke Adam og Eva hadde levd (eller var de første menneskene), ville Jesus aldri hatt behov for å ha vært her på jorden. Sånn sett er det ulogisk å ikke tro på Adam og Eva, men tro på at Jesus var på jorden. La oss se hvorfor:

 

Bibelen hevder at Gud skapte Adam og Eva fullkomne for å bo evig. (1Mo 1:26–28; 2:15) Men de syndet, og mistet denne fullkommenheten og var dømt til å dø. (1Mo 3) Var dette Guds hensikt med jorden?

 

I Fader Vår (som dere sikkert alle kan) sier Jesus «la din vilje skje». (Matteus 6:10) Hva er denne «viljen»? Det er iallefall ikke at menneskene skulle lide og ha det vondt, da Gud er kjærlighet, og menneskene ble skapt i hans bilde. (1 Mo 1–2) Men rettferdigheten tilsa at hvis Gud skulle gjennomføre sin hensikt, måtte en fullkommen person dø uten å ha syndet som en erstatning til at Adam syndet. (Romerne 5:12) Det vil da si at Jesus ofret sitt menneskeliv for menneskeheten slik at Gud kunne fullføre sin hensikt. Dette er svaret som Bibelen gir.

 

(Jesus døde som et menneske, og derfor har han «brukt» opp menneskelivet sitt. Derfor ble han vekt opp til live på den tredje dagen som en åndeskapning – ikke som et kjødelig menneske.)

Endret av Enzyme X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss se hva Bibelen sier – ikke hva mange av dagens selverklærte kristne hevder.

 

Før jeg starter, vil jeg bare påpeke noe viktig for kristne: Hvis ikke Adam og Eva hadde levd (eller var de første menneskene), ville Jesus aldri hatt behov for å ha vært her på jorden. Sånn sett er det ulogisk å ikke tro på Adam og Eva, men tro på at Jesus var på jorden. La oss se hvorfor:

 

Bibelen hevder at Gud skapte Adam og Eva fullkomne for å bo evig. (1Mo 1:26–28; 2:15) Men de syndet, og mistet denne fullkommenheten og var dømt til å dø. (1Mo 3) Var dette Guds hensikt med jorden?

 

I Fader Vår (som dere sikkert alle kan) sier Jesus «la din vilje skje». (Matteus 6:10) Hva er denne «viljen»? Det er iallefall ikke at menneskene skulle lide og ha det vondt, da Gud er kjærlighet, og menneskene ble skapt i hans bilde. (1 Mo 1–2) Men rettferdigheten tilsa at hvis Gud skulle gjennomføre sin hensikt, måtte en fullkommen person dø uten å ha syndet som en erstatning til at Adam syndet. (Romerne 5:12) Det vil da si at Jesus ofret sitt menneskeliv for menneskeheten slik at Gud kunne fullføre sin hensikt. Dette er svaret som Bibelen gir.

 

(Jesus døde som et menneske, og derfor har han «brukt» opp menneskelivet sitt. Derfor ble han vekt opp til live på den tredje dagen som en åndeskapning – ikke som et kjødelig menneske.)

 

I logikken din så syndet Adam, og dermed er vi alle skyldige. Selv om vi ikke tror på hverken Adam, eplet eller Gud. Men redningen var altså Jesus... MEN... redningen gjelder kun om du tror på det?

Lenke til kommentar

Det er ikke min logikk, men jeg bare siterer det Bibelen hevder. Bibelen sier mer om hvis man vil tro, sjekk gjerne Johannes 3:16, 17 og Johannes 17:3 i din egen bibel.

 

Edit: Det jeg også ønsket å fremheve i det forrige svaret mitt, var at hvis man ikke trodde på Adam og Eva (eller syndefloden for den del), kan man like gjerne glemme å tro på at Jesus var her også.

Endret av Enzyme X
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke min logikk, men jeg bare siterer det Bibelen hevder. Bibelen sier mer om hvis man vil tro, sjekk gjerne Johannes 3:16, 17 og Johannes 17:3 i din egen bibel.

 

Edit: Det jeg også ønsket å fremheve i det forrige svaret mitt, var at hvis man ikke trodde på Adam og Eva (eller syndefloden for den del), kan man like gjerne glemme å tro på at Jesus var her også.

 

Formulerte meg litt dårlig; iflg logikken som du presenterer (gjerne ikke står for selv), så leser jeg det på denne måten..

 

1. Adam synder, alle er fortapt. Selv om de ikke tror på det (eller spesielt dersom de ikke tror på det)

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

Lenke til kommentar

La oss se hva Bibelen sier – ikke hva mange av dagens selverklærte kristne hevder.

 

Før jeg starter, vil jeg bare påpeke noe viktig for kristne: Hvis ikke Adam og Eva hadde levd (eller var de første menneskene), ville Jesus aldri hatt behov for å ha vært her på jorden. Sånn sett er det ulogisk å ikke tro på Adam og Eva, men tro på at Jesus var på jorden. La oss se hvorfor:

 

Bibelen hevder at Gud skapte Adam og Eva fullkomne for å bo evig. (1Mo 1:26–28; 2:15) Men de syndet, og mistet denne fullkommenheten og var dømt til å dø. (1Mo 3) Var dette Guds hensikt med jorden?

 

I Fader Vår (som dere sikkert alle kan) sier Jesus «la din vilje skje». (Matteus 6:10) Hva er denne «viljen»? Det er iallefall ikke at menneskene skulle lide og ha det vondt, da Gud er kjærlighet, og menneskene ble skapt i hans bilde. (1 Mo 1–2) Men rettferdigheten tilsa at hvis Gud skulle gjennomføre sin hensikt, måtte en fullkommen person dø uten å ha syndet som en erstatning til at Adam syndet. (Romerne 5:12) Det vil da si at Jesus ofret sitt menneskeliv for menneskeheten slik at Gud kunne fullføre sin hensikt. Dette er svaret som Bibelen gir.

 

(Jesus døde som et menneske, og derfor har han «brukt» opp menneskelivet sitt. Derfor ble han vekt opp til live på den tredje dagen som en åndeskapning – ikke som et kjødelig menneske.)

Det du kommer med er feil, Enzyme X

 

NT > Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine; det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem sine hender og føtter. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på.

 

Som du ser stod Jesus Kristus opp kjøtt og blod.

Lenke til kommentar

Siden synden er arvelig (Romerne 5:12), så ja, da er alle dømt til døden ved å bli født. Men de som ville gi sin lit til troen og ønsker å gjøre det som Jesus gjorde og Guds vilje, kan ifølge Bibelen, ta del av godene som Jesus la frem.

 

Med andre ord, korrekt. Nei, les innlegg lengre ned som forklarer dette. Jeg overså noe.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

For en klumsete gud tenker jeg når jeg leser denne historien

 

For virkelig, hadde denne guden vært det minste fremsynt hadde han selvfølgelig snutt ut jesus FØR slangen fikk tak i det eplet..

 

I steden har den "fremsynte" kristne guden laget en hel HAUG av plunder og heft for seg selv fordi han ikke er klarsynt nok til å se hvor dette bar hen... Så skal noen klandres her så må det jammen være den utrolig lite fremsynte og heller latterlige allmektige guden disse kristne tror på... Makan til kløne..

Lenke til kommentar

Flere ganger i Bibelen, så mennesker engler (eller (gode) ånder). De gjorde det mulig for menneskene å se dem, selv om egentlig mennesker ikke kan se skapninger i åndeverdenen. Paulus ble reddet av en engel på natten, som viste seg for ham og leide han ut gjennom de store portene. Videre sies det at Jesus steg opp i himmelen, og som en ånd var det mulig for ham.

 

Les 1. Peter 3:16: «For Kristus selv led for synder, én gang for alle, den rettferdige for urettferdige, for å føre dere fram til Gud. Med kroppen døde han, men ved Ånden ble han gjort levende.»

Lenke til kommentar

I Fader Vår (som dere sikkert alle kan) sier Jesus «la din vilje skje». (Matteus 6:10) Hva er denne «viljen»? Det er iallefall ikke at menneskene skulle lide og ha det vondt, da Gud er kjærlighet, og menneskene ble skapt i hans bilde. (1 Mo 1–2) Men rettferdigheten tilsa at hvis Gud skulle gjennomføre sin hensikt, måtte en fullkommen person dø uten å ha syndet som en erstatning til at Adam syndet. (Romerne 5:12) Det vil da si at Jesus ofret sitt menneskeliv for menneskeheten slik at Gud kunne fullføre sin hensikt. Dette er svaret som Bibelen gir.

 

(Jesus døde som et menneske, og derfor har han «brukt» opp menneskelivet sitt. Derfor ble han vekt opp til live på den tredje dagen som en åndeskapning – ikke som et kjødelig menneske.)

Det du kommer med er feil, Enzyme X

 

NT > Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine; det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem sine hender og føtter. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på.

 

Som du ser stod Jesus Kristus opp i kjøtt og blod.

Siden synden er arvelig (Romerne 5:12), så ja, da er alle dømt til døden ved å bli født. Men de som ville gi sin lit til troen og ønsker å gjøre det som Jesus gjorde og Guds vilje, kan ifølge Bibelen, ta del av godene som Jesus la frem.

 

Med andre ord, korrekt.

Det fantastiske er at du Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea har blitt fortalt av Jehovas vitner at Jesus Kristus ikke stod opp i kjøtt og blod. Og etter det, ikke ser at det i det nye testamente helt tydelig er beskrevet, at Han viste seg for disiplene i kjøtt og blod etter oppstandelsen.

Lenke til kommentar

Det fantastiske er at du Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea har blitt fortalt av Jehovas vitner at Jesus Kristus ikke stod opp i kjøtt og blod. Og etter det, ikke ser at det i det nye testamente helt tydelig er beskrevet, at Han viste seg for disiplene i kjøtt og blod etter oppstandelsen.

Hehe, interessant at du hele tiden sier det, mens du ikke har et eneste bevis for det. Jeg holder mine trosoppfatninger unna forumet, da jeg vil være en relativt privat person på et offentlig forum, men jeg legger frem det Bibelen sier. Og bare for å ha det klinkende klart; det er fler trossamfunn enn Jehovas vitner som mener dette også. Så du kan ikke basere deg ut i fra denne tråden. Jeg impliserer ingenting, men syns det blir for dumt at du ordlegger deg slik at du allerede kjenner meg/oss personlig.

 

Jeg er som sagt på dette forumet for å formidle det Bibelen lærer når det oppstår relevante spørsmål, ikke nødvendigvis hva andre trossamfunn lærer, dog er det mange av de som skiller seg ut i sin forståelse av Bibelen – og jeg sier meg ikke uenig i det. Skjønner? Uansett om jeg er et Jehovas vitne, en syvendedagsadventist, baptist eller kristadelfianer, hadde det hatt lite å si i denne sammenhengen – da jeg ikke proklamerer trossamfunn her. Jeg kan hverken avkrefte eller bekrefte dine påstander, da jeg hadde blitt vurdert ut i fra det ståstedet – men det vil jeg ikke, jeg vil si det Bibelen lærer. (Og bare for å gjøre det ennå mer klart: Jeg er ikke døpt i noen av de trossamfunnene som er nevnt… så slutt å spekuler i hvem jeg er enig med, og fokuser heller på det jeg legger frem!)

 

Men leste du i det hele tatt det jeg skrev? Det er fullt mulig for en åndeskapning å se ut som et menneske, IHS

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Han ofret seg vel strengt tatt ikke, siden han visste han kom til å stå opp fra de døde tre dager senere.

 

Har du sett "Passion of the Christ", alt det gikk han gjennom som menneske

- bare enda verre. Den verste døden du kan tenke deg. Han gjorde det for din skyld,

men det var jo Gud som gav Ham. Han var død i 3 dager, før han sto opp igjen, så jo. ;)

Lenke til kommentar

Les utdraget fra det nye testamente en gang til Enzyme X

 

Det er helt tydelig at Han ikke var en ånd.

*snipp*

I tillegg til det jeg tidligere beskrev ut i fra f.eks. 1. Peter kan jeg jo også legge til dette: «Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen.» (Joh 3:13) Steg han opp som et menneske? Nei, der kan ånder bare leve. Uansett, ta dette i betraktning:

 

Jesus døde som løsepenge for Adams synd – begge døde som mennesker. Hvis han hadde blitt reist opp som et menneske igjen, ville han egentlig ha betalt tilbake synden (som det kreves et fullkomment menneskeliv for)? Isåfall bare de tre dagene han var død. I det henseende er det, i harmoni med det andre jeg har forklart, logisk å trekke den slutning (og etter Bibelens lære) at Jesus ble oppreist som åndeskapning.

Lenke til kommentar

 

Hva er DITT syn på hva Jesu død og oppstandelse egentlig betyr?

 

Jeg tror at når jeg dør og kommer til lyset, så kommer jeg gjennom lyset pga Jesus. I lyset kommer jeg til å se hvor møkkete jeg er og da kommer jeg til å innse at jeg ikke kommer gjennom lyset. Men da kan jeg ta på meg Jesu sin død. Jeg kan si at Jesus, Guds Sønn døde for meg. Han gjorde det i mitt sted.

 

Da jeg var nyfrelst og opplevd Jesus var jeg veldig lykkelig. Jesus var det beste jeg hadde opplevd. Men jeg opplevde også at det fantes en annen makt. En ond makt. Og djevelen kom til meg ofte i førsten og minte meg om alt det gale jeg hadde gjort for å fortelle meg at jeg ikke kunne være en kriste. Det var da jeg lærte meg å stole på korset og at Jesus døde for meg at jeg vant over mørkets krefter.

Ingenting kan hindre de som tror på Jesus til å nå gjennom lyset. Det betyr Jesu død og oppstandelse for meg.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Han ofret seg vel strengt tatt ikke, siden han visste han kom til å stå opp fra de døde tre dager senere.

 

Har du sett "Passion of the Christ", alt det gikk han gjennom som menneske

- bare enda verre. Den verste døden du kan tenke deg. Han gjorde det for din skyld,

men det var jo Gud som gav Ham. Han var død i 3 dager, før han sto opp igjen, så jo. ;)

Evangeliet etter Mel Gibson ?

 

Ja den filmen var veldig bra, mange gode scener. Som da Jesus Kristus faller under tyngden av korset, samtidig som Han mor minnes, hvordan han som liten gutt falt og slo seg. Eller scenen med pupilen som utvider seg i dødsøyeblikket. Viste du at det var Mel Gibson selv, som slo nagelen gjennom Jesu Kristi hånd i filmen.

Lenke til kommentar

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

Når jeg tenker meg om, er faktisk dette feil. Beklager så mye! Både troende og ikke-troende skal bli oppreist.

Jesus sa før han døde til han som ble drept ved siden av ham: «Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.»» (Lukas 23:43) Husk at denne mannen ikke var 'en troende' fra før av.

 

Apostlenes gjerninger 24:15: «og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde.»

 

Så du kan godt oppdatere blogginnlegget ditt, da dette er min feil grunnet at jeg ikke tenkte meg helt om. Sorry! :)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...