Gå til innhold

Jesus døde for oss.. Hva betyr det egentlig?


Anbefalte innlegg

Jesus døde for oss.. Hva betyr det egentlig?

Det betyr ingenting. Gud er den som kaller oss syndere, Gud er den som straffer oss, Gud er den som kan slutte å gjøre det. Å late som at han måtte lage en menneskeversjon av seg selv og ofre den, når han har all makt til å gjøre hva han vil, er bare saddistisk.

 

For Gud er den frie viljen vi har fått veldig viktig. Det er jo det som er så stort med skapningen at den nettopp har fått fri vilje. Gud har latt noe få ha kontroll bortenfor seg selv. Det at vi selv har kontrollen gjør at vi også må ta konsekvensene for det. Men Gud syns skapningen er verdt det. Det hadde vært så kjedelig for Gud å lage noe som var helt under hans kontroll hele tiden. Hva med kjærligheten da om Gud ikke hatt gitt mennesket fri vilje til å elske. Da hadde det heller ikke kunne kalles ekte kjærlighet.

 

Vi lever på en planet hvor det vi gjør får konsekvenser. Gud har gitt oss lovene, både naturloven og de 10 bud til menneskene. De budene ligger i hvert menneske slik at når vi dør så kommer vi til å bli dømt etter dem. Om vi bare følger dette budet: DU skal elske din neste som deg selv, og GUd av hele ditt hjerte, så har du fulgt hele loven. Kjærlighet er lovens oppfyllelse.

 

Men Gud så også at vi gikk imot hans bud. Selv da elsket Han oss så mye at Han selv kom for å frelse oss. Gud ble menneske og døde for våre dårlige valg fordi Han fremdeles ønsker å ha samfunn med oss.

 

Fordi Gud er Kjærlighet så får det konsekvenser å velge bort Guds gave. Det er den so gir oss Livet.

Endret av dixi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har ikke større frihet enn det Gud gir oss. Hvis vi bryter med Guds vilje så sender han oss inn i fortapelsen. Hvis du faktisk tror på det, så har du ikke noe reelt valg.

 

Fordi våre forfedre spiste fra et tre så blir vi alle født med synd. Fordi Gud har sagt det. Det har ingenting med et valg som vi selv har gjort. Vi har ingen makt til å stoppe våre forfedre fra å gjøre noe som skjedde før vi var født. Gud sier at vi må akseptere Jesus for å gjøre opp for noe vi aldri hadde noe ansvar for. Jeg sier at det ikke gir noen mening.

Lenke til kommentar

Årsaken til at Jehovas vitner (Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea) er mot Jesu Kristi kroppslige oppstandelse og det å spise blod er dette:

 

NT > Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Johannes 6:53

Skal vi forstå dette slik at de bokstavelig talt skulle spise Jesu legeme og drikke hans blod? Jesus mente å spise og drikke i billedlig forstand, ved å vise tro på verdien av hans fullkomne, menneskelige offer. — Jevnfør Johannes 3: 16; 4: 14; 6: 35, 40.

Alle som legger en slik tro for dagen, kan komme «i forening med» Jesus.

Nei, forening og derigjenom evig liv, oppnås gjennom å spise Jesu Kristi kropp og blod i form av brød og vin. Dette er noe alle kristne vet.

Hvem er «alle kristne», ....

 

Verdens to milliarder kristne utgjør den ortodokse, katolske og protestantiske kirke

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vi har ikke større frihet enn det Gud gir oss. Hvis vi bryter med Guds vilje så sender han oss inn i fortapelsen. Hvis du faktisk tror på det, så har du ikke noe reelt valg.

 

Fordi våre forfedre spiste fra et tre så blir vi alle født med synd. Fordi Gud har sagt det. Det har ingenting med et valg som vi selv har gjort. Vi har ingen makt til å stoppe våre forfedre fra å gjøre noe som skjedde før vi var født. Gud sier at vi må akseptere Jesus for å gjøre opp for noe vi aldri hadde noe ansvar for. Jeg sier at det ikke gir noen mening.

 

Om noen velger å kjøre bil i 200 km/t i en fjellvegg så er det den personen som velger å ta sitt eget liv, ikke naturlovene sin feil.

Om vi trosser naturlovene så får vi konsekvener av det. Kansje man kan skylde på Gud fordi, men det hjelper ikke noe uansett, fordi Gud har satt de der av en eller annen grunn.

 

Det samme gjelder evigheten. For å nå fram til Gud som er helt ren må vi være like rene, fordi GUd ikke tåler synd. Han har allikevel gjort det mulig for oss å komme til han gjennom Jesus. Vi kan ikke skylde på Adam og Eva for at vi synder. Det er noe vi selv må stå til ansvar for.

Lenke til kommentar

Det er ikke min logikk, men jeg bare siterer det Bibelen hevder. Bibelen sier mer om hvis man vil tro, sjekk gjerne Johannes 3:16, 17 og Johannes 17:3 i din egen bibel.

 

Edit: Det jeg også ønsket å fremheve i det forrige svaret mitt, var at hvis man ikke trodde på Adam og Eva (eller syndefloden for den del), kan man like gjerne glemme å tro på at Jesus var her også.

 

Formulerte meg litt dårlig; iflg logikken som du presenterer (gjerne ikke står for selv), så leser jeg det på denne måten..

 

1. Adam synder, alle er fortapt. Selv om de ikke tror på det (eller spesielt dersom de ikke tror på det)

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

 

HEY! Dette her er et "He can fly, he can fly -- he can TALK" øyeblikk.

 

HVORFOR har jeg synden til Adam dersom jeg ikke tror på adam, men trenger likevel å tro på jesus for å få guds tilgivelse for det som adam gjorde?

 

Oooooog hvorfor trenger ikke jødene, i følge jødene selv, Messias for at gud skal tilgi mennesker sine synder?

 

Nettopp! Spørsmålet jeg stiller er faktisk sinnssykt bra, dersom du tenker litt gjennom det :)

 

Jeg er fascinert over scenarioet som jeg kort gjentar:

 

1. To mennesker trosser Guds ordre. Alle etterkommere er fortapt, og født skyldig. Straffen for alle er å dø.

2. Gud tenker etter noen tusen år, at nå skal han ordne opp, og sender seg selv til jorden, for å leve som oss, og la seg drepe. Når han nå dør, så blir automatisk alle som tror på at han døde og stod opp, fri. Men altså, bare de som tror på det.

 

Hva skjer når du tror egentlig? Har vi en egen lampe i himmelen som lyser dersom vi ærlig tror på historien? Blir CV'en vår oppdatert med at vi tror, og derfor skal vi slippe å straffes? Hvorfor kjøpte ikke Jesus fri ALLE mennesker, siden det var ALLE som var fordømt? Ville ikke det vært det beste da? Slik at når Richard Dawknis dør, så åpner han øynene, ser St. Peter i porten, og slipper glatt inn, fordi Jesus betalte prisen.

 

Hvorfor må vi tro? Har ikke han betalt prisen uansett?

Lenke til kommentar

Årsaken til at Jehovas vitner (Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea) er mot Jesu Kristi kroppslige oppstandelse og det å spise blod er dette:

 

NT > Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Johannes 6:53

Skal vi forstå dette slik at de bokstavelig talt skulle spise Jesu legeme og drikke hans blod? Jesus mente å spise og drikke i billedlig forstand, ved å vise tro på verdien av hans fullkomne, menneskelige offer. — Jevnfør Johannes 3: 16; 4: 14; 6: 35, 40.

Alle som legger en slik tro for dagen, kan komme «i forening med» Jesus.

Nei, forening og derigjenom evig liv, oppnås gjennom å spise Jesu Kristi kropp og blod i form av brød og vin. Dette er noe alle kristne vet.

Mener du seriøst at det eneste du trenger for å gjøre for å få evig liv er å forsyne deg av brødet og vinen?

Hvem gir deg rett til å tale på vegne av alle kristne?

Lenke til kommentar

Årsaken til at Jehovas vitner (Enzyme X, WINWIN og TheaLinnea) er mot Jesu Kristi kroppslige oppstandelse og det å spise blod er dette:

 

NT > Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv

Johannes 6:53

Skal vi forstå dette slik at de bokstavelig talt skulle spise Jesu legeme og drikke hans blod? Jesus mente å spise og drikke i billedlig forstand, ved å vise tro på verdien av hans fullkomne, menneskelige offer. — Jevnfør Johannes 3: 16; 4: 14; 6: 35, 40.

Alle som legger en slik tro for dagen, kan komme «i forening med» Jesus.

Nei, forening og derigjenom evig liv, oppnås gjennom å spise Jesu Kristi kropp og blod i form av brød og vin. Dette er noe alle kristne vet.

Mener du seriøst at det eneste du trenger for å gjøre for å få evig liv er å forsyne deg av brødet og vinen?

Hvem gir deg rett til å tale på vegne av alle kristne?

Betviler du det Jesus Kristus sier i sitatet over ?

 

Skjønner du ikke hvor enkelt dette er ? Jesus Kristus selv lever evig. Enhver som forener seg med Ham, lever også evig.

 

NT > Slik den levende Far har sendt meg, og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg.

 

Jesus Kristus > Jeg er oppstandelsen og livet.

 

Jesus Kristus er det evige livet !

 

Jesus Kristus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Jesus Kristus er det evige livet !

Lenke til kommentar

Det er ikke min logikk, men jeg bare siterer det Bibelen hevder. Bibelen sier mer om hvis man vil tro, sjekk gjerne Johannes 3:16, 17 og Johannes 17:3 i din egen bibel.

 

Edit: Det jeg også ønsket å fremheve i det forrige svaret mitt, var at hvis man ikke trodde på Adam og Eva (eller syndefloden for den del), kan man like gjerne glemme å tro på at Jesus var her også.

 

Formulerte meg litt dårlig; iflg logikken som du presenterer (gjerne ikke står for selv), så leser jeg det på denne måten..

 

1. Adam synder, alle er fortapt. Selv om de ikke tror på det (eller spesielt dersom de ikke tror på det)

2. Jesus fikser opp, men redder KUN de som tror på dette

 

HEY! Dette her er et "He can fly, he can fly -- he can TALK" øyeblikk.

 

HVORFOR har jeg synden til Adam dersom jeg ikke tror på adam, men trenger likevel å tro på jesus for å få guds tilgivelse for det som adam gjorde?

 

Oooooog hvorfor trenger ikke jødene, i følge jødene selv, Messias for at gud skal tilgi mennesker sine synder?

 

Nettopp! Spørsmålet jeg stiller er faktisk sinnssykt bra, dersom du tenker litt gjennom det :)

 

Jeg er fascinert over scenarioet som jeg kort gjentar:

 

1. To mennesker trosser Guds ordre. Alle etterkommere er fortapt, og født skyldig. Straffen for alle er å dø.

2. Gud tenker etter noen tusen år, at nå skal han ordne opp, og sender seg selv til jorden, for å leve som oss, og la seg drepe. Når han nå dør, så blir automatisk alle som tror på at han døde og stod opp, fri. Men altså, bare de som tror på det.

 

Hva skjer når du tror egentlig? Har vi en egen lampe i himmelen som lyser dersom vi ærlig tror på historien? Blir CV'en vår oppdatert med at vi tror, og derfor skal vi slippe å straffes? Hvorfor kjøpte ikke Jesus fri ALLE mennesker, siden det var ALLE som var fordømt? Ville ikke det vært det beste da? Slik at når Richard Dawknis dør, så åpner han øynene, ser St. Peter i porten, og slipper glatt inn, fordi Jesus betalte prisen.

 

Hvorfor må vi tro? Har ikke han betalt prisen uansett?

 

Du spør om hvorfor vi må tro. Men hvordan kan man ta imot om man ikke tror? Om noen setter inn 1 000 000 kr. i banken til deg og du ikke tror. Du gidder ikke engang å undersøke fordi du ikke tror, da hjelper det ikke å ha penger på banken. Om veien inn til lyset er Jesus og du nekter å tro det, da hjelper det ikke om Jesus allede har betalt prisen for deg. Du tar jo ikke imot gaven.

Endret av dixi
Lenke til kommentar
Jesus døde for oss.. Hva betyr det egentlig?

Har ikke lest hele posten, men dette betyr vel at Gud ikke er allmektig da han er avhengig av å sende sinn sønn for prøve å få oss på rett spor, noe han (ifløge tall fra IHS) kun har klart med knapt 1/3 av oss, altså disse "2 milliarder kristne".

 

Hvorfor trenger egentlig Gud et offer for at ting skal bli bra? Jeg skjønner ikke hvorfor noe(n) må ofres for at Gud skal bli glad eller at ting skal bli godt. Det er da ikke noe mere meningsfylt enn da andre uvitende religiøse før i tiden ofret kuer og diverse andre dyr for å få regn eller å få bukt med andre problemer de hadde...

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger egentlig Gud et offer for at ting skal bli bra? Jeg skjønner ikke hvorfor noe(n) må ofres for at Gud skal bli glad eller at ting skal bli godt. Det er da ikke noe mere meningsfylt enn da andre uvitende religiøse før i tiden ofret kuer og diverse andre dyr for å få regn eller å få bukt med andre problemer de hadde...

Gud skal bli glad ?

 

Du har fullstendig misforstått ofring. Man straffer hanen, gjeita, lamet eller oksen, for det man selv har gjort. Alle disse er uskyldige offer.

 

Det er sin egen skyld/synd man prøver å bli kvitt, gjennom å overføre skylden/synden på den uskyldige. Jo mer uskyldig offer, jo bedre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus Kristus er et uskyldig offer, som har sagt seg villig til å ta på seg verdens skyld. Fra Jesu Kristi side er det greit, spørsmålet er om du er villig til å gå med på dette ?

 

Spørmålet er hvorvidt du tror det eller ikke. Og at du går fortapt uansett om du tror på fortapelsen eller ikke. Helt ulogisk.

 

Straff = uansett om du tror eller ikke

Frelse = bare om du tror

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Jesus Kristus er et uskyldig offer, som har sagt seg villig til å ta på seg verdens skyld. Fra Jesu Kristi side er det greit, spørsmålet er om du er villig til å gå med på dette ?

Spørmålet er hvorvidt du tror det eller ikke. Og at du går fortapt uansett om du tror på fortapelsen eller ikke. Helt ulogisk.

Dette med fjerning av skyld/synd har ikke umidelbart noe med fortapelse å gjøre. Det er heller snakk om en mental hygiene, for å få det psykisk bedre, her og nå.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus Kristus er et uskyldig offer, som har sagt seg villig til å ta på seg verdens skyld. Fra Jesu Kristi side er det greit, spørsmålet er om du er villig til å gå med på dette ?

Spørmålet er hvorvidt du tror det eller ikke. Og at du går fortapt uansett om du tror på fortapelsen eller ikke. Helt ulogisk.

Dette med fjerning av skyld/synd har ikke umidelbart noe med fortapelse å gjøre. Det er heller snakk om en mental hygiene, for å få det psykisk bedre, her og nå.

 

Jesus døde vel for oss, for at vi skulle slippe helvete? Slik at jeg som ikke tror, havner jo i dine øyne i helvete. Evig smerte, fordi jeg ikke tror på at Jesus har betalt prisen for meg? Men jeg må altså tro på dette for å bli reddet fra evig pine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...