Gå til innhold

Vektfordeling: størrelse på vektskive?


Pliscin

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen nye vektskiver til å ha på vektstanga, er ei vanlig olympiastang 190cm, men når jeg skulle løfte merka jeg at stanga var tyngre på den ene siden, fordi den gamle vektskiva var større enn den nye. Først trodde jeg det var en illusjon, men jeg bytta side og forskjellen var der fortsatt. Det er snakk om vanlige 10kg skiver og det er bare snakk om kanskje en knapp cm i diameter i forskjell. Jeg trodde 10kg var 10kg uansett størrelse, kan noen forklare hvorfor det ble slik?

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det AvidGamer sier er på trynet.

Har to ting like stor masse blir de like mye trukket på.

 

Eneste er isåfall at det økte volumet fører til et større areal der luftmotstanden trykker, men det vil kun være merkbart i bevegelse, og så utrolig lite at det er neglisjerbart.

 

Jeg ser to muligheter.

- De veier rett og slett ikke like mye.

 

- Om den ene er bredere får du vekten lenger ut på stangen. Og dermed et annet balansepunkt. (som å ta knebøy der du står noen cm ekstra til ene siden).

 

Endret: Byttet en "siden" til "om".

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt noen nye vektskiver til å ha på vektstanga, er ei vanlig olympiastang 190cm, men når jeg skulle løfte merka jeg at stanga var tyngre på den ene siden, fordi den gamle vektskiva var større enn den nye. Først trodde jeg det var en illusjon, men jeg bytta side og forskjellen var der fortsatt. Det er snakk om vanlige 10kg skiver og det er bare snakk om kanskje en knapp cm i diameter i forskjell. Jeg trodde 10kg var 10kg uansett størrelse, kan noen forklare hvorfor det ble slik?

 

Høyst sannsynlig er det fordi den ene vektskiven faktisk veier mer enn den andre. Billige vektskiver har en tendens til å ha variasjoner i vekt selv innen samme merke, så da er det ikke urimelig å anta at to forskjellige skiver ikke har eksakt samme vekt. (Jeg regner med at du ikke har Eleiko-vekter til en 190 cm. stang :) )

 

Tyndekraften.

 

Den store vektens tyngdepunkt (eller egentlig areal) er større enn den som er mindre. Så ja, du vil føle at den store "trekker" mer.

 

Hva er tyngst av 1 kg. fjær, og 1 kg bly?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Herregud for en elendig diskusjon.

 

Muligheter:

1. Tyngdepunktet til den ene vekten er lengre ute på stanga enn den andre. Dette vil føre til et større dreiemoment, og fikses enkelt ved å flytte sentrumet til begge skivene like langt unna. Dette kan til en viss grad fikse forskjeller i vekt også, slik at du løfter mer vekt, men likevel riktig fordelt.

 

2. Den ene skiven veier mer. Bruk en vekt og sjekk.

 

3. Begge

 

Endring i radius på platen vil ha null og niks å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...