Gå til innhold

HiFi-forsterker sviktet. Rettigheter som eier nr.2


karlsons

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en (prinsipp)sak som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til. Så dersom noen gidder og lese gjennom dette, er jeg taknemlig :)

 

I sommer kjøpte jeg en brukt forsterker (en primare i21). Foresterkeren ble kjøpt ny av første eier i november i fjor, og er dermed omtrent 10 mnd. gammel. Etter at jeg hadde brukt den i omtrent 2 uker, slutten den å sende signal ut venstre kanal. Det kom med andre ord bare musikk i den høyre høytaleren. Jeg leverte den inn til soundgarden som er forhandler av primare (også der den i sin tid ble kjøpt ny), og nå, 5 uker senere er den klar til å hentes. Jeg forventet imidlertid at dette var en reklamasjonssak, men har fått beskjed om å betale 840 kroner..

 

Jeg kommer ikke til å gå konkurs av de 840 kronene, men syns dette er litt merkelig. Garantien skal vel gjelde selv om en er eier nr.2.. Eller?? Noen som er gode på sånne saker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke blitt kontaktet i løpet av den tiden den har vært inne til reparasjon. Fikk etter omlag 5 uker en sms med beskjed om at jeg kunne komme og hente den, og at det ville koste med nevnte sum..

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er galt.. Eneste jeg vet er at den sluttet å fungere som den skulle. Regner med at jeg får forklart nærmere hvorfor dette var tilfelle når jeg henter det. Jeg er klar over at summen ikke er den høyeste, men er likevel interessert i å vite hvilke rettigheter jeg har..

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er galt.. Eneste jeg vet er at den sluttet å fungere som den skulle. Regner med at jeg får forklart nærmere hvorfor dette var tilfelle når jeg henter det. Jeg er klar over at summen ikke er den høyeste, men er likevel interessert i å vite hvilke rettigheter jeg har..

 

For å kunne svar på hvilke rettigheter du har, så bør vi i det minste vite hvorfor du avkreves et beløp overhode. Det synes som du gjør klar for krig uten å vite hvorfor du skal i krig nærmest....du har jo som du skriver ikke fått vite hva beløpet gjelder - for alt du vet kan det være at de har tastet den inn feil og ikke vet om det?

Hvorfor ikke sjekke det først, så klage?

Skrevet

Så fremt saken er lagt frem korrekt her så er det vel ingen grunn til å tro at dette ikke skal falle inn under reklamasjonsretten og dermed være kostnadsfri for forbrukeren, uavhenging av hvor mange som har eid den i forkant.

Skrevet

For å si det veldig enkelt og greit; Så lenge feilen er et resultat av produksjonsfeil, så skal du ikke betale én krone for reparasjonen (så lenge du har fremlagt gyldig kjøpskvittering).

 

Men om de påstår feil bruk, og du er sikker på at du ikke har utsatt den for uheldig ytre påvirkning, så er det en sak du må ta opp med forrige eier.

Skrevet

(så lenge du har fremlagt gyldig kjøpskvittering).

 

Jeg har erfart med kjøp av brukt BenQ flatskjerm at det holder med serienummeret bak (S/N). Det forteller nemlig produksjonstidspunkt og garantien kan beregnes ut fra det.

Skrevet

 

 

Jeg har erfart med kjøp av brukt BenQ flatskjerm at det holder med serienummeret bak (S/N). Det forteller nemlig produksjonstidspunkt og garantien kan beregnes ut fra det.

 

 

En plan B kanskje, men det var da her hovedsakelig snakk om reklamasjon og den går fra kjøpsdato og ikke produksjonsdato. Samme for garanti.

klart, mister man kvitteringen kan man forsøke med serienr, men ellers bør man beholde kvitteringen. Ellers taper man fort mange mnd da varen kan være produsert for en god stund siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...