Gå til innhold

Ta utdanning ved siden av jobb


herzeleid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette varierer ein del alt etter kva du skal studere. Mange høgskuler og universitet har på grunn av den nyaste kvalitetsreforma sitt krav om tettare oppfølging valgt å legge inn ein del obligatoriske forelesninger, oppgaver og eventuelle forsøk.

 

Så det finnes muligheiter, men det er ikkje alt som er så lett å få til.

 

Det er også litt avhengig av kor mykje du er villig til å jobbe med studier utenom arbeidstida. Enkelte fag er veldig store, eit fag på 30 studiepoeng er f.eks meint som eit halvt års arbeid så det kan bli tungt å ta i tillegg til 100% stilling.

 

Dei fleste som studerer ved sidan av jobb tar også ut litt permisjon frå jobb, spesielt det siste semesteret når hovedoppgåva skal skrivast.

Lenke til kommentar

Du tenker å jobbe fulltid? Det går an hvis du tar emner som ikke har obligatorisk fremmøte på forelesningene, og som avslutter med en hjemmeeksamen. Altså at du ikke trenger å ta fri fra jobb for å møte opp på eksamensdagen.

 

De fleste emner har vel en av disse to modellene:

1. Forelesning (ikke obligatorisk) - Skoleeksamen

2. Forelesning (ikke obligatorisk) + seminar (krever ca 70% oppmøte) - Hjemmeoppgave.

 

Så uansett hvilken av de to du velger vil du få problemer hvis du skal ha fulltidsjobb. Den første modellen er den mest selvstendige, men kanskje også den vanskeligste.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkte meg å studere bla. statsvitenskap. Følger man da eksamenene og studiestarten til de som studerer på universitetet eller kan man starte opp når man vil?

 

Nå vet ikke jeg hvor du bor, med skal du ta en bachelor i Statsvitenskap må du søke og komme inn via samordnaopptak.

 

Statsvitenskap (bachelor) ved UiO har emner med skoleeksamen (lite/ingen obligatorisk oppmøte utenom eksamen)og noen emner med oppgaveskriving (obligatorisk oppmøte på seminar).

 

Uansett, statsvitenskap (bachelor) lar seg etter min mening ikke kombineres med en fulltidsjobb.

 

Du bør regne med ca 4-10 timer hver uke hvor du bør være på universitetet, minimum.

 

Edit: link til statsvitenskap (bachelor) ved UiO: http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap/oppbygging/

Endret av Oreokjeks
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer ganske kort på hva mulighetene er for å studere samtidig som man jobber, altså være minimalt på universitetet. På forhånd takk.

 

Det avhenger mye av studiet, og universitetet du går på.

 

For min del hadde det ikke vært et stort problem å ha en fulltidsjobb ved siden av studiene jeg hadde i fjor - null obligatorisk oppmøte, kun semesteroppgave og eksamen (måtte da være på skolen den dagen, var ikke hjemmeeeksamen). Hadde heller ikke noe behov for å være på seminar og forelesning for å bestå en eksamen med god margin.

 

I år hadde det vært helt umulig å kombinere studiene med en fulltidsjobb. Har seminar som er obligatorisk med 80% oppmøte, forelesninger som tidvis settes som obligatoriske, obligatoriske veiledninger, kurs og oppgaver som må og skal leveres fortløpende. Fungerer å kombinere det med helgejobbing og eventuelt noen få dager i uken - men alt annet er totalt umulig. Nettopp fordi det er lagt inn så mye obligatorisk, og pensumet er stort.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer ganske kort på hva mulighetene er for å studere samtidig som man jobber, altså være minimalt på universitetet. På forhånd takk.

 

Det avhenger mye av studiet, og universitetet du går på.

 

For min del hadde det ikke vært et stort problem å ha en fulltidsjobb ved siden av studiene jeg hadde i fjor - null obligatorisk oppmøte, kun semesteroppgave og eksamen (måtte da være på skolen den dagen, var ikke hjemmeeeksamen). Hadde heller ikke noe behov for å være på seminar og forelesning for å bestå en eksamen med god margin.

 

I år hadde det vært helt umulig å kombinere studiene med en fulltidsjobb. Har seminar som er obligatorisk med 80% oppmøte, forelesninger som tidvis settes som obligatoriske, obligatoriske veiledninger, kurs og oppgaver som må og skal leveres fortløpende. Fungerer å kombinere det med helgejobbing og eventuelt noen få dager i uken - men alt annet er totalt umulig. Nettopp fordi det er lagt inn så mye obligatorisk, og pensumet er stort.

 

Hva er det du studerer for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...