Gå til innhold

Feiler vår herre?


Anbefalte innlegg

IHS @

for å ta opp igjen det som ble nevnt tidligere i tråden, hvordan mener du en person som ikke tror, kan bare tvinge seg selv til å tro, uten noen form for overbevisning? Selv om han ønsker å tro slik at han er garantert å slippe et hypotetisk helvete, så er det ikke nok til å få noen til å tro. Sett deg i hans posisjon. Du skal nå la vær å tro på gud, basert på ingen grunnlag som helst. ganske vanskelig ikke sant?

 

Fortell meg hvorfor gud ikke griper inn, viser seg bare for en dag, utfører mirakler, og erklærer seg den kristne gud, slik at det er ingen misforståelser om hvilken religion som er korrekt? Jeg og sikkert alle andre mennesker på jorden ville da ha blitt konvertert til kristendommen. Hvorfor har han dømt skapningene sine til helvete, ved å ikke ta aksjon?

(Ja, å ikke gripe inn for å forhindre at milliarder av mennesker dør er å dømme dem. De har ikke dømt seg selv.)

 

 

 

Nettopp! Millioner av mennesker søker han hver eneste dag, men likevel sier alle disse menneskene at selvsagt tviler man innimellom.. Hvorfor det? Hvorfor holder Gud seg så langt borte, at ingen kan være 110% sikker? Fordi vi ber til ingenting kanskje?

Tenkelitt

er du sikker på at Jesus ikke finns, eller tviler du på din overbevisning iblant?

 

Litt forvirret av quoten din der, prøver å rette opp når jeg svarer, hehe

 

Nei, er absolutt ikke sikker. Jeg er sikker på at ingen har vist meg gode grunner til å tro på ham enda. Jeg kan ta en klisje og si at jeg kan heller ikke si 100% sikkert at bigfoot ikke eksisterer, eller nessie..

 

Jeg har ingen overbevisning :) Du er ikke en overbevist agnostiker eller ateist. Hvordan kan du bli overbevist om at det ikke finnes noen Gud? Du kan ha svært svært sterke mistanker om det, men ikke være overbevist.

 

Du sier på en måte at du ikke vet om Gud finnes eller ikke?

Men om det er sånn 50/50 at Gud finns eller ikke, lønner det seg ikke da å tro på Jesus med tanke på hva han sier om evigheten?

 

Det funker ikke slik :) Du velger ikke hva du tror. Dessuten er det ikke 50/50, du har noen hundre tusen andre religioner også å velge blant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IHS @

for å ta opp igjen det som ble nevnt tidligere i tråden, hvordan mener du en person som ikke tror, kan bare tvinge seg selv til å tro, uten noen form for overbevisning? Selv om han ønsker å tro slik at han er garantert å slippe et hypotetisk helvete, så er det ikke nok til å få noen til å tro. Sett deg i hans posisjon. Du skal nå la vær å tro på gud, basert på ingen grunnlag som helst. ganske vanskelig ikke sant?

 

Fortell meg hvorfor gud ikke griper inn, viser seg bare for en dag, utfører mirakler, og erklærer seg den kristne gud, slik at det er ingen misforståelser om hvilken religion som er korrekt? Jeg og sikkert alle andre mennesker på jorden ville da ha blitt konvertert til kristendommen. Hvorfor har han dømt skapningene sine til helvete, ved å ikke ta aksjon?

(Ja, å ikke gripe inn for å forhindre at milliarder av mennesker dør er å dømme dem. De har ikke dømt seg selv.)

 

 

 

Nettopp! Millioner av mennesker søker han hver eneste dag, men likevel sier alle disse menneskene at selvsagt tviler man innimellom.. Hvorfor det? Hvorfor holder Gud seg så langt borte, at ingen kan være 110% sikker? Fordi vi ber til ingenting kanskje?

Tenkelitt

er du sikker på at Jesus ikke finns, eller tviler du på din overbevisning iblant?

 

Litt forvirret av quoten din der, prøver å rette opp når jeg svarer, hehe

 

Nei, er absolutt ikke sikker. Jeg er sikker på at ingen har vist meg gode grunner til å tro på ham enda. Jeg kan ta en klisje og si at jeg kan heller ikke si 100% sikkert at bigfoot ikke eksisterer, eller nessie..

 

Jeg har ingen overbevisning :) Du er ikke en overbevist agnostiker eller ateist. Hvordan kan du bli overbevist om at det ikke finnes noen Gud? Du kan ha svært svært sterke mistanker om det, men ikke være overbevist.

 

Du sier på en måte at du ikke vet om Gud finnes eller ikke?

Men om det er sånn 50/50 at Gud finns eller ikke, lønner det seg ikke da å tro på Jesus med tanke på hva han sier om evigheten?

 

Det funker ikke slik :) Du velger ikke hva du tror. Dessuten er det ikke 50/50, du har noen hundre tusen andre religioner også å velge blant.

 

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

Om Gud ikke dømmer? Hvorfor kom han med synderfloden da? Da har han jo dømt folk til døden...

Lenke til kommentar

IHS @

for å ta opp igjen det som ble nevnt tidligere i tråden, hvordan mener du en person som ikke tror, kan bare tvinge seg selv til å tro, uten noen form for overbevisning? Selv om han ønsker å tro slik at han er garantert å slippe et hypotetisk helvete, så er det ikke nok til å få noen til å tro. Sett deg i hans posisjon. Du skal nå la vær å tro på gud, basert på ingen grunnlag som helst. ganske vanskelig ikke sant?

 

Fortell meg hvorfor gud ikke griper inn, viser seg bare for en dag, utfører mirakler, og erklærer seg den kristne gud, slik at det er ingen misforståelser om hvilken religion som er korrekt? Jeg og sikkert alle andre mennesker på jorden ville da ha blitt konvertert til kristendommen. Hvorfor har han dømt skapningene sine til helvete, ved å ikke ta aksjon?

(Ja, å ikke gripe inn for å forhindre at milliarder av mennesker dør er å dømme dem. De har ikke dømt seg selv.)

 

 

 

Nettopp! Millioner av mennesker søker han hver eneste dag, men likevel sier alle disse menneskene at selvsagt tviler man innimellom.. Hvorfor det? Hvorfor holder Gud seg så langt borte, at ingen kan være 110% sikker? Fordi vi ber til ingenting kanskje?

Tenkelitt

er du sikker på at Jesus ikke finns, eller tviler du på din overbevisning iblant?

 

Litt forvirret av quoten din der, prøver å rette opp når jeg svarer, hehe

 

Nei, er absolutt ikke sikker. Jeg er sikker på at ingen har vist meg gode grunner til å tro på ham enda. Jeg kan ta en klisje og si at jeg kan heller ikke si 100% sikkert at bigfoot ikke eksisterer, eller nessie..

 

Jeg har ingen overbevisning :) Du er ikke en overbevist agnostiker eller ateist. Hvordan kan du bli overbevist om at det ikke finnes noen Gud? Du kan ha svært svært sterke mistanker om det, men ikke være overbevist.

 

Du sier på en måte at du ikke vet om Gud finnes eller ikke?

Men om det er sånn 50/50 at Gud finns eller ikke, lønner det seg ikke da å tro på Jesus med tanke på hva han sier om evigheten?

 

Det funker ikke slik :) Du velger ikke hva du tror. Dessuten er det ikke 50/50, du har noen hundre tusen andre religioner også å velge blant.

 

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Hvordan vet du det? Det er ingen som har bevist indeterminisme.

Lenke til kommentar

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Vitenskapelige studier viser at vi ikke har en fri vilje. Det du oppfatter som egne valg har hjernen allerede flere sekunder før, tatt en beslutning om.

 

Du kødder? Bestemmer min hjerne over mine valg?

 

Må begynne å ombestemme meg oftere, og lure hjernen min.

Lenke til kommentar

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Vitenskapelige studier viser at vi ikke har en fri vilje. Det du oppfatter som egne valg har hjernen allerede flere sekunder før, tatt en beslutning om.

 

Du kødder? Bestemmer min hjerne over mine valg?

 

Må begynne å ombestemme meg oftere, og lure hjernen min.

Kødder ikke. Kanskje hvis du følger med litt på hva som skjer innen vitenskapen så får du med deg forskning på hjernen vår? Tror du kanskje at underbevisstheten er der kun for å holde deg med underholdning?

Lenke til kommentar

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Vitenskapelige studier viser at vi ikke har en fri vilje. Det du oppfatter som egne valg har hjernen allerede flere sekunder før, tatt en beslutning om.

 

Du kødder? Bestemmer min hjerne over mine valg?

 

Må begynne å ombestemme meg oftere, og lure hjernen min.

Kødder ikke. Kanskje hvis du følger med litt på hva som skjer innen vitenskapen så får du med deg forskning på hjernen vår? Tror du kanskje at underbevisstheten er der kun for å holde deg med underholdning?

 

På hvilken måte underholder den meg?

Lenke til kommentar

På hvilken måte underholder den meg?

Når underbevisstheten din "taler" til deg, er det du selv som snakker med deg selv?

 

Når du foretar valg så er det mange beslutninger som du selv ikke er bevist over som tar en rekke valg før DU (det du selv er bevisst om) tar valget. Du har sikkert hørt om behov, begjær, ambisjoner etc.? Vi kan se det på en litt annen måte: tror du at ALLE velger å drepe andre?

Lenke til kommentar

På hvilken måte underholder den meg?

Når underbevisstheten din "taler" til deg, er det du selv som snakker med deg selv?

 

Når du foretar valg så er det mange beslutninger som du selv ikke er bevist over som tar en rekke valg før DU (det du selv er bevisst om) tar valget. Du har sikkert hørt om behov, begjær, ambisjoner etc.? Vi kan se det på en litt annen måte: tror du at ALLE velger å drepe andre?

 

Nei, noen er syke i huet og vet ikke hva de gjør. Noen gjør da det er jobben deres, noen gjør da de ikke tenker/tenker feil. Jeg gjør ikke da jeg ikke har noe behov for det. Skulle likt å se noen lide men..

Lenke til kommentar

for å si det på en annen måte, den personen du er avgjøres av arv og miljø. Absolutt alle påvirkninger du har hatt opp igjennom livet ditt og arvelige egenskaper gjør deg til den personen du er idag. Så om du tar et valg, vil det valget være basert på erfaringene du har hatt i livet. Dermed har hjernen allerede valgt svaret før du begynner å svare, med mindre du tenker slik at "å jeg skal lure hjernen min å velge noe annet" så blir det det andre svaret.

Lenke til kommentar

for å si det på en annen måte, den personen du er avgjøres av arv og miljø. Absolutt alle påvirkninger du har hatt opp igjennom livet ditt og arvelige egenskaper gjør deg til den personen du er idag. Så om du tar et valg, vil det valget være basert på erfaringene du har hatt i livet. Dermed har hjernen allerede valgt svaret før du begynner å svare, med mindre du tenker slik at "å jeg skal lure hjernen min å velge noe annet" så blir det det andre svaret.

Og dette finnes det støtte for innen forskning. Nå som vi kan studere hjernen i "sanntid" har vi funnet ut en rekke ting som framstår som uforståelig for den "gamle" filosofien.

Lenke til kommentar

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

 

Hvordan kan du bruke viljen til å tvinge deg selv til å tro? Slik som man forstår bibelen, så blir du straffet for å snu deg bort fra Gud. Da er jo en forutsetning at vi alle i utgangspunktet har en innebygget overbevisning om at Gud finnes, uten tvil i det hele tatt.

 

Hvordan tvinger man seg selv til å tro?

Lenke til kommentar

Du sier på en måte at du ikke vet om Gud finnes eller ikke?

Du hører ingen som sier med sikkerhet at lock ness monsteret finnes heller, er det 50/50 der og? Hva med troll? 50/50 der også?

 

Men om det er sånn 50/50 at Gud finns eller ikke, lønner det seg ikke da å tro på Jesus med tanke på hva han sier om evigheten?

Du er totalt ignorant og ateistisk for alle andre tros rettninger enn akkurat den du tror på selv, så hvordan kan vi forvente at du skal vite hva de andre trosrettningene tilbyr etter døden da? Vet om mange som tilbyr langt bedre alternativ en det guden din tilbyr, det er jo så også en evighet på lykkepille og marionette dukke som tilber gud når han måtte ønske det......

 

Personlig ville jeg mye heller sittet i Valhall med de store guttene og drukket meg dritings og boltret meg i nydelige damer mens jeg hørte på de saftige vitsene til Tor og Odin og alle de andre som sitter der oppe, det er bare en liten hake ved det og det er at jeg ikke tror på det heller!!

 

Jeg tror heller ikke på rekarnasjon, på allahs have med 72 jomfruer osv osv osv, for jeg kan nemlig ikke velge! Du TROR at dette er et valg for oss som har sett lyset og åpnet øynene, men det er altså ikke det, vi kan ikke bare velge jesus og viola, så tror vi på det. Sannsynlighet og bevis min venn er det som teller for meg og da sier det seg selv at historien om jesus, som ikke står beskrevet på et eneste annet sted enn i bibelen og derfor KUN er løse påstander, ikke er mye troverdig. Jeg klarer ikke, selv ikke den gangen jeg var kristen og mer enn gjerne ville tro på dette, å la være å se på sannsynligheten og bvisene i all religiøs tro og så langt har jeg ikke funnet noe jeg ville trodd på om jeg hadde klart det.

 

Og jesus er så langt unna optimal som det går an å komme, så det er kanskje like greit om du IKKE leser noe av hva de andre gudene tilbyr deg etter døden hvis du vil være en kristen i fremtiden...

 

Og 50/50? Ha ha å nei du, det er vel nørmere 99,94%/0,06% der 0,06% er sannsynligheten til den kristne guden, dette er regnet ut med hensyn til sannsynligheten til ALLE de gudene vi vet om at vi har trodd på og tror på i dag... Så du lyver igjen enten det er ubevisst eller bevisst... Den kristne gud er bare en gud av veldig mange, og det rare er at heller ikke du tror på dem Dixi... Hvorfor er du ateist til alle disse gudene men ikke den kristne guden egentlig?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har fri vilje til å velge hva vi skal tro på. Din vilje har veldig stor betydning om du vil tro på Gud eller ikke. Det er helt sant!

Morsomt at det har bodd indianere i Nord/Sør Amerika i tusen av år. Uten at "Gud" eller Jesus som kristne snakker om har vist seg der før noen brakte den med seg fra Europa. Synd at vi ikke kom til Amerika tidligere, da alle stamfedrene til indianerne brenner nå i helvete fordi de ikke trodde på Gud. Gud hadde nok bare glemt den delen av verden i 35 000 år. Sånt skjer jo :innocent:

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

 

Jødene blir tilgitt sine synder av gud.

Kristendommen er basert på jødedommen.

De kristne blir tilgitt sine synder av Jesus offer.

 

MEN hvorfor tror de kristne at Jesus var nødvendig når ikke religionen som kristendommen er basert på trenger noen Jesus for syndsforlatelse?

Og HVORFOR kom først jesus så mange tusen år senere dersom menneskene TRENGTE ham for å reddes -- da dette betyr at de fleste som levde før Jesus aldri fikk muligheten til å bli tilgitt sine synder?

 

Det henger ikke på greip.

 

Og Babylons tårn ble bygget oppover mot himmelen.

Som kjent i dag så er ikke himmelen himmelen.

Så hvorfor ødelegge for menneskene og skape ufred?

Ikke minst så har de ulike kulturene ført til ulike religioner, som igjen fører til at mennesker ikke har muligheten til å tro på Jesus fordi vi er konstruert slik at vi ikke selv velger hva vi skal tro, men tror på det vi blir fortalt av våre foreldre og autoriteter i ungdommen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Og Babylons tårn ble bygget oppover mot himmelen.

Som kjent i dag så er ikke himmelen himmelen.

Så hvorfor ødelegge for menneskene og skape ufred?

Ikke minst så har de ulike kulturene ført til ulike religioner, som igjen fører til at mennesker ikke har muligheten til å tro på Jesus fordi vi er konstruert slik at vi ikke selv velger hva vi skal tro, men tror på det vi blir fortalt av våre foreldre og autoriteter i ungdommen.

 

Min hypotese på Babylons tårn:

 

Da historien ble skrevet: Forfatterne trodde at de faktisk kunne bygge tårn opp til himmelen. Dermed skriver de at Gud ble nervøs, og spredte dem ut over hele verden.

 

I dag: Vi kan forklare det med at Gud så at vi begynte å samarbeide så godt, teknologisk sett, at det var ikke forenelig med planene hans om å sende Jesus tilbake i år 2xxx? Derfor måtte han bremse utviklingen ved å forvirre språket vårt, og slenge oss ut over jorden.

 

I fremtiden: Om 1000 år er kanskje kristendommen og bibelen dødt ut. Det kan virke umulig å forestille seg i dag, men store religioner som var definerte sannheter før, er i dag søt historie.. Tor med hammeren du liksom.. , ja de var nå skjønne som trodde på dette en gang...

 

Lurer på hvorfor vi ikke finner gamle skrifter fra forskjellige steder på hele jorden, som bærer ordene "Hva i helvetus, jeg skjønner ikke hvorfor, men nå skriver jeg med rare tegn, og taler med rare ord, men jeg skjønner dem plutselig.."

Lenke til kommentar

Og Babylons tårn ble bygget oppover mot himmelen.

Som kjent i dag så er ikke himmelen himmelen.

Så hvorfor ødelegge for menneskene og skape ufred?

Ikke minst så har de ulike kulturene ført til ulike religioner, som igjen fører til at mennesker ikke har muligheten til å tro på Jesus fordi vi er konstruert slik at vi ikke selv velger hva vi skal tro, men tror på det vi blir fortalt av våre foreldre og autoriteter i ungdommen.

 

Min hypotese på Babylons tårn:

 

Da historien ble skrevet: Forfatterne trodde at de faktisk kunne bygge tårn opp til himmelen. Dermed skriver de at Gud ble nervøs, og spredte dem ut over hele verden.

 

I dag: Vi kan forklare det med at Gud så at vi begynte å samarbeide så godt, teknologisk sett, at det var ikke forenelig med planene hans om å sende Jesus tilbake i år 2xxx? Derfor måtte han bremse utviklingen ved å forvirre språket vårt, og slenge oss ut over jorden.

 

I fremtiden: Om 1000 år er kanskje kristendommen og bibelen dødt ut. Det kan virke umulig å forestille seg i dag, men store religioner som var definerte sannheter før, er i dag søt historie.. Tor med hammeren du liksom.. , ja de var nå skjønne som trodde på dette en gang...

 

Lurer på hvorfor vi ikke finner gamle skrifter fra forskjellige steder på hele jorden, som bærer ordene "Hva i helvetus, jeg skjønner ikke hvorfor, men nå skriver jeg med rare tegn, og taler med rare ord, men jeg skjønner dem plutselig.."

 

Du bare NEKTER å innse at det IKKE FINNES NOEN gud?

 

1. Ingenting av dette trenger å ha skjedd (tårnet og det)

2. Vi kan gradvis ha utviklet flere språk, iallefall ikke jeg trengte noen gud for å lære meg å skrive det jeg gjør nå.

3. Hele 1000 år til? Skal det ta SÅ lang tid før folk innser virkeligheten?

 

Stakkars verden..

Lenke til kommentar

Språk utvikler seg jo hele tiden og det vet vi i dag... Det gjorde de ikke den gangen de skrev dette og fant på babylon...

 

Lærinna til min eldste sønn lurte på oom jeg var for eller i mot nynorsk på skolen på et foreldre møte vi hadde. Jeg sa jeg var i mot og når hun spurte om hvorfor svarte jeg at det er fordi språk evolverer. Nynorskens grunnlegger tenkte ikke på det, men i dag er det ingen som snakker nynorsk slik nynorsken vi lærer i skolen snakkes. Så det er litt underlig da at ungene må ha flere timer i uka for å lære et språk som ingen lenger snakker... Hun var enig i det og sa seg til og med enig i at vi burde se litt på den ordningen isteden for å ture frem med tvang slik det er i dag...

 

Språk utvikler seg, det evolverer og det vi snakker i dag er med stor sannsynlighet ikke slik våre barne barn og barn av barne barna vil snakke ... Så babylons tårn er bare tull, funnet på av ignorante menn som trengte et "svar" på hvorfor språk er blitt så forskjellig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...