Gå til innhold

Feiler vår herre?


Anbefalte innlegg

Historie: Adam & Eva

Guds mål: Fellesskap med mennesker.

Resultat: Gikk ikke som Gud planla, de spiste av frukten, og "døde"

 

Historie: Noahs Ark

Guds mål: Utrydde all synd

Resultat: Gud angret seg, og lovet å aldri utrydde menneskene slik mer. Noah og familien overlever

 

Historie: Babylons Tårn

Guds Mål: Forhindre at menneskene vil utvikle seg for fort?

Resultat: Gud forvirrer språket til menneskene, og sender dem til å bo overalt på jorden. Menneskene kan forlengst kommunisere globalt.

 

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Hva tror dere andre, hvis vi ser ett par vendepunkt i historiene i bibelen, så har de aldri løst noe? Hvorfor skal vi tro det løses denne gangen?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historie: Adam & Eva

Guds mål: Fellesskap med mennesker.

Resultat: Gikk ikke som Gud planla, de spiste av frukten, og "døde"

Denne historien er ikke avsluttet. Stridsspørsmålet pågår den dag i dag.

 

Historie: Noahs Ark

Guds mål: Utrydde all synd

Resultat: Gud angret seg, og lovet å aldri utrydde menneskene slik mer. Noah og familien overlever

Målet ditt er feil - målet var å utrydde onde mennesker på jorden. Noe som ble gjort. Gud angret heller ikke denne inngripen - så er det sagt også :)

 

Historie: Babylons Tårn

Guds Mål: Forhindre at menneskene vil utvikle seg for fort?

Resultat: Gud forvirrer språket til menneskene, og sender dem til å bo overalt på jorden. Menneskene kan forlengst kommunisere globalt.

 

Gud hadde ett mål om at mennesker skulle fylle jorden og bli mange - ikke bygge Babels tårn. Resultatet var også at mennesker spredde seg på jorden.

 

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

Målet her var heller ikke å rense vekk all synd - men å sende ett gjennløsningsoffer som gir frelse. (Må sees i sammenheng med Adam/Eva historien)

 

Hva tror dere andre, hvis vi ser ett par vendepunkt i historiene i bibelen, så har de aldri løst noe? Hvorfor skal vi tro det løses denne gangen?

 

Som jeg har skrevet før en gang, så kan man ikke slutte å se filmen mitt i... og si at man vet hvordan den slutter. Alle disse punktene som du trekker fram, er en del av en RØD TRÅD som går gjennom Bibelen.

 

Hvis du da også tar med hva som kommer i Åpenbaringsboken, så ser du hva som også kommer til å skje i tiden framover.

 

Les Jesaja 55:10,11 (NV)

 

For liksom øsregnet og snøen faller fra himlene og ikke vender tilbake dit uten å ha gjennomvætt jorden og fått den til å bære og spire — og det er blitt gitt såkorn til den som sår, og brød til den som spiser — slik skal mitt ord, som går ut av min munn, vise seg å være. Det skal ikke vende tilbake til meg med uforrettet sak, men det skal i sannhet gjøre det som jeg har funnet behag i, og det skal ha sikker framgang i det som jeg har sendt det til.

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Historie: Adam & Eva

Guds mål: Fellesskap med mennesker.

Resultat: Gikk ikke som Gud planla, de spiste av frukten, og "døde"

Denne historien er ikke avsluttet. Stridsspørsmålet pågår den dag i dag.

Jo, historien er avsluttet. Den ble avsluttet da Adam og Eva valgte å trosse Gud. (og da begynte en ny historie, som du sikter til)

 

Historie: Noahs Ark

Guds mål: Utrydde all synd

Resultat: Gud angret seg, og lovet å aldri utrydde menneskene slik mer. Noah og familien overlever

Målet ditt er feil - målet var å utrydde onde mennesker på jorden. Noe som ble gjort. Gud angret heller ikke denne inngripen - så er det sagt også :)

 

Onde mennesker ja. Som alle småbarn som aldri fikk muligheten til å velge mellom det gode og det onde.

 

 

 

Historie: Babylons Tårn

Guds Mål: Forhindre at menneskene vil utvikle seg for fort?

Resultat: Gud forvirrer språket til menneskene, og sender dem til å bo overalt på jorden. Menneskene kan forlengst kommunisere globalt.

 

Gud hadde ett mål om at mennesker skulle fylle jorden og bli mange - ikke bygge Babels tårn. Resultatet var også at mennesker spredde seg på jorden.

 

Spennende historie egentlig. Hvordan Gud kunne frykte at vi bygget ett tårn. Vi vet jo i dag at vi kan dra ganske høyt opp uten å komme inn i himmelen :)

 

Men sant nok, poenget er vel at Gud synes det var litt for tidlig for oss å begynne å utvikle teknologien?

 

 

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

Målet her var heller ikke å rense vekk all synd - men å sende ett gjennløsningsoffer som gir frelse. (Må sees i sammenheng med Adam/Eva historien)

 

Ja, Jesus historien er for å rette opp feilen i historie 1. (adam og eva)

 

 

Hva tror dere andre, hvis vi ser ett par vendepunkt i historiene i bibelen, så har de aldri løst noe? Hvorfor skal vi tro det løses denne gangen?

 

Som jeg har skrevet før en gang, så kan man ikke slutte å se filmen mitt i... og si at man vet hvordan den slutter. Alle disse punktene som du trekker fram, er en del av en RØD TRÅD som går gjennom Bibelen.

En rød tråd, du mener egentlig brannslukkning fra Guds side? :)

 

 

Hvis du da også tar med hva som kommer i Åpenbaringsboken, så ser du hva som også kommer til å skje i tiden framover.

 

Les Jesaja 55:10,11 (NV)

 

For liksom øsregnet og snøen faller fra himlene og ikke vender tilbake dit uten å ha gjennomvætt jorden og fått den til å bære og spire — og det er blitt gitt såkorn til den som sår, og brød til den som spiser — slik skal mitt ord, som går ut av min munn, vise seg å være. Det skal ikke vende tilbake til meg med uforrettet sak, men det skal i sannhet gjøre det som jeg har funnet behag i, og det skal ha sikker framgang i det som jeg har sendt det til.

 

 

// WINWIN

 

 

Det finnes helt sikkert haugevis av andre historier jeg har glemt å tatt med, men allerede med de få historiene jeg legger til, så ser jeg konturene av at Gud prøver og feiler å få skikk på oss svake mennesker. Uten å lykkes.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke Gud som feiler, men vi mennesker! Vi kan ikke gi Gud skylden for at vi mennesker gjør imot Gud og hans forsøk på å hjelpe oss.

 

Gud skal ved verdens ende og dommedag gjøre alt fullkomment, og utslette døden og ondskapen.

 

Vi feiler altså igjen og igjen, tross Guds iherdige forsøk på å få skikk på oss. Vet ikke Gud utfallet av handlingene sine? Hvorfor blir vi i så fall like syndige igjen etter hver voldsomme handling han setter i stand? :)

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

 

Nei hør nå hva jeg sier da. Jeg tror ikke på Jesus, hvordan dømmer jeg meg selv? Anbefaler du meg å leve en løgn, og late som jeg tror på Jesus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, historien er avsluttet. Den ble avsluttet da Adam og Eva valgte å trosse Gud. (og da begynte en ny historie, som du sikter til)

For det du sier er avsluttet - er målet i seg selv. Mennesker ble skapt fullkommene her på jorden og det er også det som er profetert skal skje om kort tid.

Å dele opp slik som du har gjort her er både missvisende og feil - da dette er selve grunnlaget for at Jesus måtte gi sitt liv som løsepenge.

Onde mennesker ja. Som alle småbarn som aldri fikk muligheten til å velge mellom det gode og det onde.

Hvis det var barn som døde som konsekvens av sine foreldres gjærninger, så er det uansett JHVH som dømmer. Forundrer meg om de havnet i Hades - men det er det heldigvis ikke jeg eller du som bestemmer. Det som er sikkert, er at det etter vannflommen ikke har kommet flere engelbarn - da disse døde i vannflommen.

 

 

Spennende historie egentlig. Hvordan Gud kunne frykte at vi bygget ett tårn. Vi vet jo i dag at vi kan dra ganske høyt opp uten å komme inn i himmelen :)

 

Men sant nok, poenget er vel at Gud synes det var litt for tidlig for oss å begynne å utvikle teknologien?

 

 

At det er en spennende historie ja :) Men hvorfor blander du inn teknologi? Har du noe grunnlag for det?

 

Ja, Jesus historien er for å rette opp feilen i historie 1. (adam og eva)

 

Her ser du hvertfall litt av sammenhengen... håper jeg :)

 

Det finnes helt sikkert haugevis av andre historier jeg har glemt å tatt med, men allerede med de få historiene jeg legger til, så ser jeg konturene av at Gud prøver og feiler å få skikk på oss svake mennesker. Uten å lykkes.

 

Da vil jeg anbefale deg å lese og granske skriftene en gang til... og denne gangen uten skylapper... ;)

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

 

Nei hør nå hva jeg sier da. Jeg tror ikke på Jesus, hvordan dømmer jeg meg selv? Anbefaler du meg å leve en løgn, og late som jeg tror på Jesus?

Selv om du mener du ikke er skyldig, er du skyldig og har en straff i vente.

I mellomtiden er det innbetalt en løsepenge for deg, som du nekter å godta.

Derfor efektueres straffen, du dømmer deg selv, selv om du ble satt fri.

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

 

Nei hør nå hva jeg sier da. Jeg tror ikke på Jesus, hvordan dømmer jeg meg selv? Anbefaler du meg å leve en løgn, og late som jeg tror på Jesus?

Selv om du mener du ikke er skyldig, er du skyldig og har en straff i vente.

I mellomtiden er det innbetalt en løsepenge for deg, som du nekter å godta.

Derfor efektueres straffen, du dømmer deg selv, selv om du ble satt fri.

 

Hvor tar jeg stilling til en eventuell skyld? Jeg sier at jeg ikke tror. Bør jeg late som jeg tror på Jesus for å bli kvitt skyld?

Lenke til kommentar

Historie: Jesus

Guds mål: På nytt renske vekk all synd

Resultat: ?

 

Er det ikke sånn at du blir kvitt dine synder ved å bekjenne din tro, og at du tror på Jesus? Hvis du ikke tror på Jesus, så kan heller ikke Gud renske vekk syndene...

Ja det er som å få en dusj, du ikke vil bruke, å så si at Gud har feilet.

 

Men hva i alle dager gjør jeg dersom jeg ikke tror på Jesus da? Er jeg rett og slett dømt til døden?

Da har du dømt deg selv. Gud dømmer ingen.

 

Nei hør nå hva jeg sier da. Jeg tror ikke på Jesus, hvordan dømmer jeg meg selv? Anbefaler du meg å leve en løgn, og late som jeg tror på Jesus?

Selv om du mener du ikke er skyldig, er du skyldig og har en straff i vente.

I mellomtiden er det innbetalt en løsepenge for deg, som du nekter å godta.

Derfor efektueres straffen, du dømmer deg selv, selv om du ble satt fri.

 

Hvor tar jeg stilling til en eventuell skyld? Jeg sier at jeg ikke tror. Bør jeg late som jeg tror på Jesus for å bli kvitt skyld?

 

Det står skrevet at hvis du ikke kan tro så skal du tro det alikavel på grunn av de gjerninger som Jesus gjorde.

Lenke til kommentar

I deg selv, erkjenner du din skyld,

og godtar at Jesus Kristus straffes i steden for deg.

 

Skal godt gjøres å late som noe her, Tenklitt

Det er tydeligvis ikke nok å godta og tro; man må også gjøre gjerninger som Jesus gjorde ifølge Jakob 2:26: «Ja, liksom kroppen er død uten ånd, så er også troen død uten gjerninger.»

Ja etter at du innser at Jesus Kristus gav sitt liv for deg og hele verden.

Er det din tur til å sammen med Jesus Kristus gi ditt liv for hele verden.

 

Ingen har større kjærlighet en dette.

 

Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus

Endret av IHS
Lenke til kommentar

I deg selv, erkjenner du din skyld,

og godtar at Jesus Kristus straffes i steden for deg.

 

Skal godt gjøres å late som noe her, Tenklitt

 

IHS, leser du at jeg ikke tror på dette? Hvordan kan jeg godta noe som helst av bibelens påbud da? Hvordan kan jeg erkjenne noe bibelsk skyld? Hvis jeg skulle sagt "Jesus, ta min skyld" så vil jeg lyve, fordi jeg ikke tror på Jesus.

 

Det står skrevet at hvis du ikke kan tro så skal du tro det alikavel på grunn av de gjerninger som Jesus gjorde.

 

Hvilke gjerninger sikter du til? De som står i bibelen, og for meg bare er en hvilke som helst historie? Eller gjerninger jeg kan se skje i dag?

 

Og du mener virkelig at jeg skal tro selv om jeg ikke tror? Hvordan går det an?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...