Gå til innhold

Går noen egentlig fortapt i bibelens øyne?


Anbefalte innlegg

An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille er; hvis dette menneske får høre om Gud, og velger å ikke tro på det. Er det menneske da dømt til fortapelsen? Og hvorfor? Hvorfor skal mannen forkaste alt han har lært hele livet av stammen sin, til fordel for en historie som presten kommer med?

 

Hvorfor skal ett barn, oppdratt av ikke-kristne foreldre gå fortapt? Dette barnet vokser opp og bemerker seg at det finnes tusenvis av religioner der ute, og så går han fortapt fordi han ikke velger å gi seg til Gud?

 

Kan noen forklare meg logikken her? Hvorfor skal jeg søke Gud?

Endret av Tenklitt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille er; hvis dette menneske får høre om Gud, og velger å ikke tro på det. Er det menneske da dømt til fortapelsen? Og hvorfor? Hvorfor skal mannen forkaste alt han har lært hele livet av stammen sin, til fordel for en historie som presten kommer med?

 

Hvorfor skal ett barn, oppdratt av ikke-kristne foreldre gå fortapt? Dette barnet vokser opp og bemerker seg at det finnes tusenvis av religioner der ute, og så går han fortapt fordi han ikke velger å gi seg til Gud?

 

Kan noen forklare meg logikken her? Hvorfor skal jeg søke Gud?

 

 

Jeg tror menneskets ånd er evig. Gud vil at alle skal nå opp til Han når vi dør. Er vi helt rene så kan vi det, men hos Gud finns det ikke noe urent, og ikke noe urent tåler Guds lys.

 

Gud vet at vi mennesker ikke er ufeilbarlige derfor kom han selv ned til jorda for å frelse oss. Han tok vår synd på seg og om vi tror på Han så vil vi bli frelst.

 

Når vi kommer til lyset og ser hvor fulle av feil vi egentlig er så kan vi allikevel fortsette mot lyset helt fram til Gud og Himmelen fordi vi da velger Jesus som vår stedfortreder. Vi kan være frimodige fordi vi vet at tross våre feil så kan vi leve i Jesus.

 

Alle vil få mulighet til å tro på Jesus. Noen vil bli glade når de får høre om Jesus og de vil ta imot frelsen, mens andre ikke vil og kan ikke komme gjennom lyset, og må leve med seg selv.

Lenke til kommentar

An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille er; hvis dette menneske får høre om Gud, og velger å ikke tro på det. Er det menneske da dømt til fortapelsen? Og hvorfor? Hvorfor skal mannen forkaste alt han har lært hele livet av stammen sin, til fordel for en historie som presten kommer med?

 

Hvorfor skal ett barn, oppdratt av ikke-kristne foreldre gå fortapt? Dette barnet vokser opp og bemerker seg at det finnes tusenvis av religioner der ute, og så går han fortapt fordi han ikke velger å gi seg til Gud?

 

Kan noen forklare meg logikken her? Hvorfor skal jeg søke Gud?

 

 

Jeg tror menneskets ånd er evig. Gud vil at alle skal nå opp til Han når vi dør. Er vi helt rene så kan vi det, men hos Gud finns det ikke noe urent, og ikke noe urent tåler Guds lys.

 

Gud vet at vi mennesker ikke er ufeilbarlige derfor kom han selv ned til jorda for å frelse oss. Han tok vår synd på seg og om vi tror på Han så vil vi bli frelst.

 

Når vi kommer til lyset og ser hvor fulle av feil vi egentlig er så kan vi allikevel fortsette mot lyset helt fram til Gud og Himmelen fordi vi da velger Jesus som vår stedfortreder. Vi kan være frimodige fordi vi vet at tross våre feil så kan vi leve i Jesus.

 

Alle vil få mulighet til å tro på Jesus. Noen vil bli glade når de får høre om Jesus og de vil ta imot frelsen, mens andre ikke vil og kan ikke komme gjennom lyset, og må leve med seg selv.

 

Takk for svaret.

 

Men jeg lurer.. Jeg kan med hånden på hjertet si, at etter min mening, så finnes det ikke en Gud. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg tror ikke på bibelen. Vil jeg da gå fortapt siden jeg ikke gjør hva bibelen forteller meg? Er jeg "full av feil" fordi jeg velger å ikke ta i mot Jesus?

 

Hvis jeg skulle kalt meg en kristen, så ville jeg levd en løgn.

 

Jeg har vært kristen i 20 år. En brennende kristen om du vil. Jeg vil påstå at jeg har "gitt det en sjanse" om du vil.

 

Det jeg lurer på med denne tråden; hva skiller for eksempel meg fra jegeren i historien min? Hva gjør meg uren, så Gud ikke kan se på meg? Hva annet, enn å være ærlig med meg selv er det jeg gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor var du FØR du var født Dixi?

 

Var du ingenting eller var du denne evige ånden du snakker om? Kan ikke si at jeg husker noe av noen tilverelse FØR jeg ble født jeg, så jeg regner det som sikkert at jeg heller ikke kommer til å være i noen evig tilstand når jeg dør heller...

 

Kan nemlig ikke helt se nytten av å holde oss mennesker i "live" i en evighet, det virker... stormannsgalt? Og det hadde nok stått i bibelen hadde de som fant den på visst hva de pratet om....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar: Finnes ingen logikk. Som alle vet er religion en vrangforestilling.

 

Ikke alle mener det :)

 

Hvor får du energien til å stille alle disse småtåpelige spørsmålene fra, TenkLitt? Jeg misunner pågangsmotet ditt.

 

Det har med interesse å gjøre. Man bruker gjerne automatisk tid på ting som interesserer deg :) Kristendommen har vært en stor del av livet mitt i 20isj år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar: Finnes ingen logikk. Som alle vet er religion en vrangforestilling.

 

Hvor får du energien til å stille alle disse småtåpelige spørsmålene fra, TenkLitt? Jeg misunner pågangsmotet ditt.

Hva er problemet ditt egentlig? Hvorfor blir troende behandlet så ekstremt respektløst her på forumet? Det er i beste fall hovmodig å sitte der og slå fast at du vet så mye bedre enn de aller fleste mennesker som noen gang har levd, og at alle som tror på noe er idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det er en grunn til at gale kult ledere bestandig har en relgiøs tilhengergruppe, behøver ikke være sin egen gruppe engang... de kan egenltig bare ta over en gruppe som er relgiøse i utgangspunktet og si at Gud fortalte meg det..kjøp våpen og drep dereselv... gud har fortalt meg at jeg skal lede dere. Se på Davidians (David Koresh) og historien der, gruppen var en gudfryktig gruppe og hadde levd sine dager i moralsk og bibelsk tro... vært snille og fulgt de 10 bud og hva biblen forteller dem. Så kommer David Koresh og innen det er gått 5 år så har han hatt sex med alle jentebarn fra 12 år og oppover - foreldrene gjorde ingenting. Jeg lurer på om de trodde det var greit å gå til sengs med 12 år gamle jenter før David kom dit, eller trodde de bare blindt på hva han "forkynnte" ? Så JA bonkytonk - Idioter, eller så mista de bare IQ drastisk på kort tid og glemte å lese aviser eller se på COPS elns på TV.

 

Waco Texas er ikke så lenge siden og jeg tror vi alle lever i ett opplyst samfunn... hvordan kan noe sånt skje... jo jeg skal fortelle deg - relgion. Det er det ultimate makt apparatet som noen gang er formet og det er universiellt og nogelunde likt i alle kulturer, det er faktisk umulig å bestride det også - om du er troende og det er almen kjent at denne personen er en profet så får han ordre fra Gud, med andre ord guds vilje. Det er ikke noen argument som biter på det.. skal man liksom si : unnskyld meg men jeg tror ikke gud mente det på den måten ---eeeerrr: Wrong GOD told ME so ! Det hele ender med 75 personer brenner levende inne etter at hele Club - Koresh går opp i flammer. Så klart etter at de har skutt litt politi og at FBI har forsøkt storme bygningen fordi de tror alle der inne er tullerusk i knotten, noe vi som så på TV også trodde. Jeg vill kalle det mer helvette enn å dø på denne måten enn å dø som ikke troende i alle fall. Lurer på hva som skjedde med de, himmel eller helvette for å la en gærning pule unga dems også sette fyr på hele dritten med vennene dems inne....God told me to.

 

På den andre side så er relgion vært med på å samle folk om en ting, bygge samfunn og vært moralsk grunnsten slik at et samfunn kan gro. Det ville vært umulig om ikke for relgion å nå dit vi er i dag. His man tenker på år 5000 før kristus og til år 2000 etter kristus, den utvikklingen som har skjedd i lys av oppgraderinger i trappetrinn så er relgion ett av de trappetrinnene som har gort det mulig å trå til neste trappetrinn.

 

Det finnes både godt og ondt gjort i guds navn.. Gud er ett navn vi har funnet på og formet etter som vi trenger det og i den situasjonen vi er i. Gud har fortalt at verden er flat. Det er bevist at jorden er rund.... kremt.. det stemmer visst og når jeg ser i biblen min så kan det faktisk tolkes slik at jorden er rund og ikke sentrum av universet. Med andre ord så har relgion også utviklet seg i forhold til verdensbildet vårt. Det er galt å stene folk til døde synes vi og ser på de som gjør det som villmenn, det er ikke lenge siden vi hadde samme praksis. Hvis Gud hadde laget oss i hans bilde betyr det jo at vi er like han, hvorfor i huleste har han ikke da tagget ned hele kloden med "i was here" eller noe hulemalerier, en obelix, eller helle rissninger ? Gudene skal vite at mennesker har hele tiden satt merker på ting rundt seg så den driften må jo ha kommet ett sted fra. Men det var kanskje den dagen før han skrudde på lyset, for det gjorde han vel ikke før etter han hadde skapt jorden og himmelen

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.
Ingen grunn til å tro han ikke er proff i alle fall, å skape himmelen og jorden helt i bekk mørket kan ikke være lett, i alle fall ikke den himmlen og jorden vi kjenner i dag...men det er jo mulig himmelen var bitte liten akuratt på det tidspunktet eller at han egentlig ikke er så flink siden han må ha lyset på for resten av prossessen. Jeg ville i alle fall startet med godt lys om jeg skulle skape en planet og noe solsystemer og galakser så innviklet som vi vet det er. Å fomle rundt i mørkeret i en sånn oppgave ? - dette er 3dje verset i biblen, om du leser den i A4 format så er du ikke på linje 2 engang.

 

Jeg har stor respekt for de som klarer å tro og noen ganger tenkter jeg at jeg "misser ut" på selve relgions greia. Nesten som jeg har lyst til å tro, men alikevel er kritisk og liker å stille spørsmål ved ting om hvorfor de er som de er.

 

Nei... du kommer ikke noe mer eller minder til helvette enten du tror eller ikke, vi kommer til samme sted hele gjengen - The End

Endret av Cri
Lenke til kommentar

 

Fordi det er en grunn til at gale kult ledere bestandig har en relgiøs tilhengergruppe, behøver ikke være sin egen gruppe engang... de kan egenltig bare ta over en gruppe som er relgiøse i utgangspunktet og si at Gud fortalte meg det..kjøp våpen og drep dereselv... gud har fortalt meg at jeg skal lede dere. Se på Davidians (David Koresh) og historien der, gruppen var en gudfryktig gruppe og hadde levd sine dager i moralsk og bibelsk tro... vært snille og fulgt de 10 bud og hva biblen forteller dem. Så kommer David Koresh og innen det er gått 5 år så har han hatt sex med alle jentebarn fra 12 år og oppover - foreldrene gjorde ingenting. Jeg lurer på om de trodde det var greit å gå til sengs med 12 år gamle jenter før David kom dit, eller trodde de bare blindt på hva han "forkynnte" ? Så JA bonkytonk - Idioter, eller så mista de bare IQ drastisk på kort tid og glemte å lese aviser eller se på COPS elns på TV.

 

Waco Texas er ikke så lenge siden og jeg tror vi alle lever i ett opplyst samfunn... hvordan kan noe sånt skje... jo jeg skal fortelle deg - relgion. Det er det ultimate makt apparatet som noen gang er formet og det er universiellt og nogelunde likt i alle kulturer, det er faktisk umulig å bestride det også - om du er troende og det er almen kjent at denne personen er en profet så får han ordre fra Gud, med andre ord guds vilje. Det er ikke noen argument som biter på det.. skal man liksom si : unnskyld meg men jeg tror ikke gud mente det på den måten ---eeeerrr: Wrong GOD told ME so ! Det hele ender med 75 personer brenner levende inne etter at hele Club - Koresh går opp i flammer. Så klart etter at de har skutt litt politi og at FBI har forsøkt storme bygningen fordi de tror alle der inne er tullerusk i knotten, noe vi som så på TV også trodde. Jeg vill kalle det mer helvette enn å dø på denne måten enn å dø som ikke troende i alle fall. Lurer på hva som skjedde med de, himmel eller helvette for å la en gærning pule unga dems også sette fyr på hele dritten med vennene dems inne....God told me to.

 

På den andre side så er relgion vært med på å samle folk om en ting, bygge samfunn og vært moralsk grunnsten slik at et samfunn kan gro. Det ville vært umulig om ikke for relgion å nå dit vi er i dag. His man tenker på år 5000 før kristus og til år 2000 etter kristus, den utvikklingen som har skjedd i lys av oppgraderinger i trappetrinn så er relgion ett av de trappetrinnene som har gort det mulig å trå til neste trappetrinn.

 

Det finnes både godt og ondt gjort i guds navn.. Gud er ett navn vi har funnet på og formet etter som vi trenger det og i den situasjonen vi er i. Gud har fortalt at verden er flat. Det er bevist at jorden er rund.... kremt.. det stemmer visst og når jeg ser i biblen min så kan det faktisk tolkes slik at jorden er rund og ikke sentrum av universet. Med andre ord så har relgion også utviklet seg i forhold til verdensbildet vårt. Det er galt å stene folk til døde synes vi og ser på de som gjør det som villmenn, det er ikke lenge siden vi hadde samme praksis. Hvis Gud hadde laget oss i hans bilde betyr det jo at vi er like han, hvorfor i huleste har han ikke da tagget ned hele kloden med "i was here" eller noe hulemalerier, en obelix, eller helle rissninger ? Gudene skal vite at mennesker har hele tiden satt merker på ting rundt seg så den driften må jo ha kommet ett sted fra. Men det var kanskje den dagen før han skrudde på lyset, for det gjorde han vel ikke før etter han hadde skapt jorden og himmelen

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.
Ingen grunn til å tro han ikke er proff i alle fall, å skape himmelen og jorden helt i bekk mørket kan ikke være lett, i alle fall ikke den himmlen og jorden vi kjenner i dag...men det er jo mulig himmelen var bitte liten akuratt på det tidspunktet eller at han egentlig ikke er så flink siden han må ha lyset på for resten av prossessen. Jeg ville i alle fall startet med godt lys om jeg skulle skape en planet og noe solsystemer og galakser så innviklet som vi vet det er. Å fomle rundt i mørkeret i en sånn oppgave ? - dette er 3dje verset i biblen, om du leser den i A4 format så er du ikke på linje 2 engang.

 

Jeg har stor respekt for de som klarer å tro og noen ganger tenkter jeg at jeg "misser ut" på selve relgions greia. Nesten som jeg har lyst til å tro, men alikevel er kritisk og liker å stille spørsmål ved ting om hvorfor de er som de er.

 

Nei... du kommer ikke noe mer eller minder til helvette enten du tror eller ikke, vi kommer til samme sted hele gjengen - The End

 

 

 

Fint innlegg, men feil tråd? :)

Lenke til kommentar

An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille er; hvis dette menneske får høre om Gud, og velger å ikke tro på det. Er det menneske da dømt til fortapelsen? Og hvorfor? Hvorfor skal mannen forkaste alt han har lært hele livet av stammen sin, til fordel for en historie som presten kommer med?

 

Hvorfor skal ett barn, oppdratt av ikke-kristne foreldre gå fortapt? Dette barnet vokser opp og bemerker seg at det finnes tusenvis av religioner der ute, og så går han fortapt fordi han ikke velger å gi seg til Gud?

 

Kan noen forklare meg logikken her? Hvorfor skal jeg søke Gud?

Blir det samme som å spørre.

 

Hvorfor må jeg spise ?

 

Må alle spise for å leve ?

 

Hvorfor må de som ikke spiser dø ?

 

osv.

 

Ser du logikken ?

Lenke til kommentar

An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille er; hvis dette menneske får høre om Gud, og velger å ikke tro på det. Er det menneske da dømt til fortapelsen? Og hvorfor? Hvorfor skal mannen forkaste alt han har lært hele livet av stammen sin, til fordel for en historie som presten kommer med?

 

Hvorfor skal ett barn, oppdratt av ikke-kristne foreldre gå fortapt? Dette barnet vokser opp og bemerker seg at det finnes tusenvis av religioner der ute, og så går han fortapt fordi han ikke velger å gi seg til Gud?

 

Kan noen forklare meg logikken her? Hvorfor skal jeg søke Gud?

Blir det samme som å spørre.

 

Hvorfor må jeg spise ?

 

Må alle spise for å leve ?

 

Hvorfor må de som ikke spiser dø ?

 

osv.

 

Ser du logikken ?

 

Hei IHS; har savnet deg :)

 

Hvorfor må jeg spise ?

- Fordi det er hevet under enhver tvil at hvis ikke, så dør man?

 

Må alle spise for å leve ?

- Alle må innta næring, eller så dør man ja

 

Hvorfor må de som ikke spiser dø ?

- Fordi vi vet er erfaring at dersom man ikke spiser, så dør man

 

Ja, jeg skjønner hvor du vil med sammenligningen din. Men vi kan ikke helt sammenligne konkrete fakta, med hva som skjer når vi faktisk dør?

 

Jeg VET at jeg dør dersom jeg ikke spiser. Men jeg, fra mitt ståsted vet også at bibelen er usann (mitt syn) Hvordan kan jeg da klandres for å gjøre noe galt? Skjønner du hva jeg mener? Ville det ikke vært galt av meg å kalt meg kristen, bedt til Jesus, siden det ville være å lyve?

Lenke til kommentar

Gud er like viktig som maten du spiser for å leve, Tenklitt

 

Gud er for mennesker, det samme som solen er for blomstene.

 

Uten Gud går du fortapt.

 

Men siden jeg ikke tror på dette. Hvordan kan den eventuelle Gud da klandre meg for å ikke "spise" ham?

 

Skal jeg leve i en religion jeg ikke tror på resten av livet, i streben etter å tro på noe jeg ikke gjør?

Endret av Tenklitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Når du spør om Bibelens syn på hvorvidt enklete mennesker går fortapt, synes jeg det er litt merkelig at du ikke siterer den. Historien du siterer her viser en fullstendig feilaktig oppfatning av hva Bibelen sier - om den i det hele tatt prøver å gjenspeile Bibelsk/kristen lære. Jeg kommer ikke på en eneste kristendomsretning som mener at de som ikke har hørt evangeliet automatisk blir frelst, slik historien antyder.

 

Lite i Bibelen er tydeligere enn at det finnes en evig fortapelse, der mange mennesker beklageligvis kommer til å ende opp.

Lenke til kommentar
Waco Texas er ikke så lenge siden og jeg tror vi alle lever i ett opplyst samfunn... hvordan kan noe sånt skje... jo jeg skal fortelle deg - relgion.
Ikke helt riktig. Det er mekanismer i spill som ikke har med religion å gjøre, men som kan benytte seg av religion for å få en gruppe mennesker til å gå av skaftet. Bare tenk på Pol Pot med sin blinde tro på sin variant av kommunismen, Mao som fikk et helt land til å rive gresset opp med roten (bokstavelig talt) i Kulturrevolusjonens navn og er ansvarlig for minst 30 MILLIONER døde, eller persondyrkelsen av Kim Jong-Il. Alle disse har en sterk ateisme til felles, men vi kan jo ikke dermed si at ateisme fører til folkemord.

 

Jeg har stor respekt for de som klarer å tro og noen ganger tenkter jeg at jeg "misser ut" på selve relgions greia. Nesten som jeg har lyst til å tro, men alikevel er kritisk og liker å stille spørsmål ved ting om hvorfor de er som de er.

Skjønner hva du mener. Jeg lurer noen ganger på om dette med Gud egentlig er så lett og naturlig at vi ikke klarer å fatte det, nettopp fordi vi absolutt skal fatte og begripe og analysere og vurdere det. Buddhistene lytter på en måte etter Gud, de maser ikke på ham (selv om buddhismen ikke har noen gud). Og Jesus sa at man må bli som et barn for å komme inn i Guds rike. Mulig han hadde et poeng der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Når du spør om Bibelens syn på hvorvidt enklete mennesker går fortapt, synes jeg det er litt merkelig at du ikke siterer den. Historien du siterer her viser en fullstendig feilaktig oppfatning av hva Bibelen sier - om den i det hele tatt prøver å gjenspeile Bibelsk/kristen lære. Jeg kommer ikke på en eneste kristendomsretning som mener at de som ikke har hørt evangeliet automatisk blir frelst, slik historien antyder.

 

Lite i Bibelen er tydeligere enn at det finnes en evig fortapelse, der mange mennesker beklageligvis kommer til å ende opp.

 

Skal folkeslag som aldri har hørt om bibelen engang brenne evig? Skal en gutt født i ett ikke-kristent hjem brenne en evighet, fordi han bare fulgte oppveksten sin, og ikke hadde noen som helst grunn til å bli kristen?

 

Forklar meg gjerne den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
An Inuit hunter asked the local missionary priest: "If I did not know about God and sin, would I go to hell?" "No," said the priest, "not if you did not know." "Then why," asked the Inuit earnestly, "did you tell me?"

- Annie Dillard

 

Når du spør om Bibelens syn på hvorvidt enklete mennesker går fortapt, synes jeg det er litt merkelig at du ikke siterer den. Historien du siterer her viser en fullstendig feilaktig oppfatning av hva Bibelen sier - om den i det hele tatt prøver å gjenspeile Bibelsk/kristen lære. Jeg kommer ikke på en eneste kristendomsretning som mener at de som ikke har hørt evangeliet automatisk blir frelst, slik historien antyder.

 

Lite i Bibelen er tydeligere enn at det finnes en evig fortapelse, der mange mennesker beklageligvis kommer til å ende opp.

Universalisme er en betydelig og økende retning innen kristentroen, som enkelt sagt handler om at alle blir frelst til slutt. Det er mye i bibelen som kan tas til inntekt for det. Og det er en del som mener at å gå fortapt betyr å dø, altså det motsatte av evig liv. Og det er også mye i bibelen som kan støtte det synet, spesielt om man ser på grunnteksten(e).

Lenke til kommentar

Det med fortapelsen og helvete er ikke noe som i bunn og grunn blir fokusert på i den grunnleggende i kristendommen, men i følge mange noe forkynnere fant på for og kunne få folk til og tru på det dem forkynte, så skremte dem di helt til vannvid med at viss dem ikke levde etter gudvilje så ville dem forrotne i deres værst tenkelige mareritt, religioner er forskjellige med har ofte mange likhetstrekk, og dem fleste var i deler av middelalderen for og kunne kontrolere store folkemengder, og det oppsto mange vrangforestillinger.

 

Skjøl er eg skeptisk til relegion, skjøl om mange religioner har mye og lære oss, siden det er mye om det og kunne leve i samråd med både natur og andre, men fortapelsen er mest sansylig oppsinn, men holder meg til det som kan bevisest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... Om alle lever evig i himmelen. Og ALLE kan komme inn. Blir det ikke overbefolkning til slutt? Det er jo litt kjipt? Da vil jeg heller møte Satan nede i Helvete og ha god plass! :)

Better to rule in hell than serve in heaven.... :)

 

Skal du ha evig tilintetgjørelse fra den kristne guden er alt du trenger å gjøre å si at du syntes det hellige spøkelset er en flopp og at du ikke tror på det. Det står nemlig i bibelen hvis jeg ikke husker feil. Så si bare at du ikke tror på det hellige spøkelset og at du syntes det er en løgn og viola!, du har skaffet deg en evig tilintetgjørelse i steden for helvette... Merkelig at de lot den "fribilletten" stå der...

 

For noen er jo helvette det samme som fraværet av gud, men jeg tipper at det må være religiøse mennesker som tror det, da jeg ikke har merket noe helvette i de snart førti årene jeg har vært uten den kristne gud.. :) Men smaken er som kjent delt som baken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...