Gå til innhold

Egen IT-support-bedrift


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og en kollega som jobber i IT-bransjen har begynt å prate om å starte egen bedrift, med IT-support retta mot privatmarkedet. Vi driver allerede med litt slikt på fritida, men vi tenker nå å registrere en ordentlig bedrift som vi på sikt kanskje kan begynne fulltid med.

 

Jeg har egentlig to spørsmål som dere kanskje kan hjelpe med:

 

1) Har noen inntrykk av hvor stort markedet er for noe slikt? Jeg vet jo at det kommer an på konkurrentene og hvor man bor, men det burde vel finnes ganske mange som er villige til å betale litt penger for å få en IT-ekspert på døra som fikser problemene med dataen?

 

2) Hva tror dere en normal timepris for noe slikt ville vært? Man må jo selvsagt legge seg litt under de profesjonelle bedriftene, men likevel nok til at man får tjent noe på dette. I Oslo har jeg både sett noen som tar 1700 kroner for to timers support og noen som tar 200 per time og maks 500 for jobben, så det er tydeligvis stor forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: det er lite marked for dette fordi:

alle de unge kan dette selv eller spør gratis her på forumer og slike ting.

de gamle har alltid noen unge som kan data som kan hjelpe de.

De som absolutt måtte trenge it support går til den butikken de har kjøpt maskinen sin eller normeste lokale butikk og får hjelp der.

 

så dette markedet er så og si dødt. det vil være helt dødt om noen få år.

 

all support/informasjon finner man på nettet allerede eller via mail til windows eller leverandører. samt gratis hjelp på forums

 

2: 450kr timen er det en normal elektronikk reperatør tar.. for vanlig support vil dette ligge en del lavere så ca 150-200kr timen

 

konklusjon:

finn noe annet å starte opp da dere vil gå langt i minus og dere vil ha ekstremt lite kunder med it support firma.

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Vanlig timepris for teknikere i Oslo-området er mellom 700 og 1000,- kr. Men det er et stadig snevrere marked. Alle Elkjøp og Lefdal-butikker har teknikere og tilbyr ubegrenset support og hjelp for 995,- kr/mnd, eller 3295,- kr for tre år. Dersom man skal ha en liten supportbedrift kan det være tøft å matche det, rent prismessig...

Lenke til kommentar

Har selv jobbet en del som innleid konsulent for et slikt firma.

Da de startet opp, rettet seg hovedsaklig mot privatmarkedet, men de heller nå mer og mer over på bedriftmarkedet.

 

Dette har 3 grunner

 

1: Faktura/direktebetaling

Tro det eller ei, men det er uhorvelig mange kunder der ute som nekter å betale, ønsker faktura de aldri betaler og/eller prøver å prute. Jobben med å kreve inn dine rettslige kroner koster ofte mer tid og penger enn den summen du faktisk prøver å inndrive. (Man kunne her sagt at forhåndsbetaling er en mulighet, men det er veldig vanskelig å ta forhåndsbetalt for et "pc'n funker ikke" problem) Ovenfor firmaer er det mye lettere å føre en kredittsjekk før man godtar oppdrag og deretter har større sannsynlighet for å drive inn penger.

 

2: som nevnt i en tidligere post: yngre mennesker leser på forum, eldre mennesker har gjerne "et barnebarn som kan data" Dette betyr ikke at det ikke finnes noe marked, men det er meget snevert.

Det firmaet jeg jobbet for, brukte circa 100.000kr/mnd for annonsering i papir-aviser (aftenposten m.m.) for å skaffe kunder ut over den faste kundekrets.

 

 

3: hvis du/dere mot formodning skulle klare å opparbeide et godt grunnlag hvor dere har 2-3+ oppdrag daglig, møter du på et siste problem (som var grunnen til at jeg sa opp min kontrakt og denne type arbeid) og det er hvordan dagene faktisk blir

Sett at du har 3 kunder på en dag. Du setter opp en kunde kl. 8, den neste kl. 10 og den siste kl. 12. <--slik har du både tid til flere kunder på ettermiddagen og/eller kan avslutte tidlig.

 

Du reiser ut til den første kunden og finner ut at han hadde en løs printer-ledning. jobben er unnagjort på 3 minutter (MEGET god timebetaling dersom du minstefakturerer for én time) men hva gjør du så i tidsrommet 08:02 - 10:00 ? jo, du blir sittende i bilen å kjede deg.

neste kunde derimot har et virus, og en pc fra slutten av 80-tallet. Du blir sittende i 4 timer før du er ferdig.

Du når ikke kunden kl. 12; og må re-forhandle å enten komme tilbake senere samme dag og/eller avtale å komme i morgen.

 

----EDIT----

Glemte også å nevne dette med reklamasjoner og garantisaker dersom du faktisk driver selv.

Ha i bakhodet at dersom du hjelper en kunde med printer-problemer en dag, kan du banne på at samme kunde vil reklarmere på jobben 4 mnd senere, fordi lydkortet plutselig ikke fungerer.

 

Overnevnte eksempel er helt klart ikke noen reklamasjons-sak, men du vil måtte beregne å bruke en god del timer av livet ditt på å avvise/forklare slike typer saker i tillegg til selve arbeidet du ønsker å utføre.

----/EDIT----

 

 

Dette høres kanskje ikke veldig slitsomt ut, men det er alt annet enn en 8-4 jobb, hvorpå hovedtyngden av din tid enten går med på å sitte å vente mellom kunder; og/eller vente på trege maskiner.

 

 

(Og når dagen endelig er omme, har du selvsagt familie og venner som ringer og spør om hjelp, da du er pc'guruen i hus. Du er sliten og lei av dagens arbeisdag og begynner å tenke i de baner at "ettersom DU jobber som vaskehjelp, kan du komme å vaske huset mitt gratis? for det er sånn jeg føler det når du spør meg om pc-hjelp" ovenfor din egen mor som du ellers gladelig hjalp om det var noe)

 

 

Dett er en negativt ladet postering, men er dog ment for å åpne øynene litt for alle de momenter du kommer til å møte. bedre å være forberedt på det værste og bli positivt overrasket :-)

Endret av wamp
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg kan jo tilføye at vi begge har rundt 10 års erfaring innen IT, og da først og fremst innen felttjenesten til sykehuset så vi kjenner jo igjen mange av problemstillingene dere kommer med her. Litt av grunnen til at vi begynte å tenke på denne idèen var nettopp det at så mange venner og kjente (og ikke fullt så kjente) trengte hjelp med alt mulig hele tiden og var villig til å betale for det, så uten å oppsøke noe marked føltes det nesten som at markedet kom til oss og at det lå et potensiale her.

 

Men det er mange problemer og vi er klar over at de fleste klarer seg selv på andre måter, men jeg tror også mange hadde gjerne betalt 500 kroner for kjapp og grei service og løsning av et kjipt problem, framfor å ringe rundt og spørre rundt på forum...

 

Vi må tenke litt over det og vi blir jo uansett ikke sikre på hva som er rett, man må jo ha litt baller for å satse, men vi tar gjerne i mot flere innspill fra dere til å hjelpe oss å bestemme hva som er rett vei videre.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg kan jo tilføye at vi begge har rundt 10 års erfaring innen IT, og da først og fremst innen felttjenesten til sykehuset så vi kjenner jo igjen mange av problemstillingene dere kommer med her. Litt av grunnen til at vi begynte å tenke på denne idèen var nettopp det at så mange venner og kjente (og ikke fullt så kjente) trengte hjelp med alt mulig hele tiden og var villig til å betale for det, så uten å oppsøke noe marked føltes det nesten som at markedet kom til oss og at det lå et potensiale her.

 

Men det er mange problemer og vi er klar over at de fleste klarer seg selv på andre måter, men jeg tror også mange hadde gjerne betalt 500 kroner for kjapp og grei service og løsning av et kjipt problem, framfor å ringe rundt og spørre rundt på forum...

 

Vi må tenke litt over det og vi blir jo uansett ikke sikre på hva som er rett, man må jo ha litt baller for å satse, men vi tar gjerne i mot flere innspill fra dere til å hjelpe oss å bestemme hva som er rett vei videre.

Hei, det er jo bare å prøve..

Ikke si opp primærjobben, om dere har mulighet for å avspasere/fleksitid på den.

Jeg misliker slike oppdrag selv, men hjelper venner og bekjente fra tid til annen.

Lenke til kommentar

enkelt og greit:

 

rett vei videre er å starte opp en databutikk eller lignende.

starte å lage programmer å selge de

starte å lage spill eller film

 

Lage eget OS

 

 

skal dere absolutt drive support så dere ha noe annet også som driver dere i pluss som for eksempel en databutikk (komplett.no for eksempel, jæren data for eksempel)

 

alle kan data om noen år, ja det er noen venner og noen ikke så kjente her og der som trenger hjelp men alle har slike folk rundt seg slik at de trenger ikke dere for å betale ekstra for lite arbeid som naboen kunne gjort.

 

 

er dere såpass gode i data så start å lag programmer og OS og dill og dall. søk jobb hos noen som supportere eller noe annet.

 

lage et eget firma som baserer seg på support er håpløst.

 

det hjelper ikke om dere har 10 år eller 100 år med erfaring. det som gjelder er hva dere vikrleig kan.

kan dere programmere i c++ = lag os og programmer

kan dere bare tweake windows med litt kommandoer i cmd = nothing = support som er håpløst

kan dere 3d design eller lignende så lag film/spill eller noe

 

pointet her er ikke å knuse ønsket ditt/deres men pointet her er at dere satser på en bitteliten ting som er så og si dødt.

det store pointet er at når du først skal satse å starte ditt eget firma så skal du sette høye formåler og satse stort.

 

 

eksempel:

se på samsung, de har produkter i alt som finnes i elektronikk og vel så det

de valgte ikke å bare satse på å reparere elektroniske ting, men satset på å lage ting

og per i dag er de en av de aller største produsentene innenfor de aller fleste områdene som inneholder elektronikk

 

 

sats på noe stort og ordentlig, sett høye grenser og høye formål

 

support firma er lite og håpløst

 

PS: beklager hvis du blei knust nå men det er sannheten

Lenke til kommentar

Jeg ser meg igjen i mye av det som skrives her, men jeg synes også at noen er i overkant kritisk. Jeg har konkret arbeidserfaring i et profesjonellt support miljø i en ISP, men jeg hadde også lengre perioder under studiene der jeg ikke hadde noen vanlig jobb, men likevel relativt betydelige inntekter (for en student) via akkurat denne typen support. Det var dog uten å sette opp et skikkelig firma. Det var mest pga. det var mer eller mindre en ulykke at jeg ble drivende med det som en slags deltidsjobb i en kort periode - jeg hjalp folk, familie og venner bare for gøy i utgangspunktet og så spredde det seg nesten ut av kontroll via word-of-mouth. Til slutt endte jeg opp med å hjelpe venners-tantes-datter-ex-sin-samboer typ og hadde egentlig flere forspørler etter hjelp til slutt enn jeg hadde tid til. (uten at jeg selv hadde i det hele tatt tenkt tanken å reklamere for det jeg gjorde).

 

Så er det et marked for slikt? Ja, det har jeg ingen tvil om i det hele tatt, men det spørs også om tradisjonell markedsføring når så særlig frem til slike potensielle kunder. Heldigvis er jo nettop et slikt marked ekstra-spesiellt mottakelig for word-of-mouth reklame, så hvis du gjør en god jobb og har tid til å la det balle på seg så er det nok arbeid å finne.

 

Det som jeg dog er helt enig i når det er snakk om å bedrive dette som en skikkelig jobb er at det må være fryktelig vanskelig å ha noe konsistens i det. Absolutt alt må liksom være fleksibelt - penger, arbeidstiden, arbeidsmengden, typen arbeid osv. osv. Det fungerte ok for meg i en kort periode som student der jeg egentlig ikke TRENGTE pengene eller hadde større faste utgifter å bry meg om. Da kunne jeg ha råd til å forme resten av dagen rundt oppdragene jeg fikk siden jeg hadde få andre forpliktelser enn skole, og sånn sett ble jo da timebetalingen som regel meget bra. Det blir dog noe helt annet om du skal prøve å sette det i system der du skal prøve å gjøre unna så mange oppdrag på en dag som mulig. Jeg vil tro at det fort kan bli forferdelig lite effektivt. Alt dette sagt - om du er riktig type skikkelig upbeat person som liker å improvisere fremfor å ha en fast rutine så er det kanskje en ideell jobb? Hard to say. Jeg ville nok uansett ikke sett på det som en langsiktig karrieremulighet - for jeg ser ikke helt store mulighetene for vekst og videreutvikling (men slikt kan være vanskelig å forutsi).

 

Det jeg vil foreslå er å starte smått og se hvordan det føles. En annsvarlig bedrift koster vel ingenting/peanuts å registrere tror jeg og det meste er forenkelet i forhold til drift. Selve bedriften kan du jo i første omgang kjøre fra din egen kjeller for testprosjektets lengde. Ta et par dusin saker og se hvordan det funker. Det værste som kan skje er at du ikke tjener noe eller synes at det var forferdelig arbeid i praksis - siden du ikke har noen betydelig utgifter altså. Hvis ting går bra kan du f.eks. oppgradere til et AS og investere i mer permanent utstyr osv. hvis du gjorde dette up-front derimot så kan du tape mye om ting ikke fungerer.

 

I motsetning til den utolig negative personen over så annbefaler jeg altså ikke å sikte mot stjernene og hoppe uti med begge bena først når det ikke er noen spesiell fordel ved å gjøre det - og denne slags low-cost operasjon har nettop fordelen med at du kan kjøre et testprosjekt mer eller mindre gratis. Det værste som kan skje er at du har kastet bort noen dager/uker og er en erfaring rikere om hvordan det fungerer i praksis å sette opp egen bedrift (som i seg selv er en nyttig ting å kunne).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hvis du tror det er low cost å drive enten stort eller smpttt firma så må du tro om igjen.

 

du hadde jobb hos noen som har masse anna enn support og det blir akkurat det som er pointet mitt.

 

å starte smått er å hjelpe venner og folk som ikek er så kjente så det har de allerede begynt med men problemet er at i realiteten så vil det bli omtrent de eneste kundene de har og når de da må betale enda mer for seg for det så gidder de ikke det og heller går til noe helt annet som for eksempel her eller andre kamerater som kan hjelpe.

 

den som tror IT-support komemr til å vare lenge og tror det er stor og god buisniess i det vet ikke helt hva folk kan om data eller hvilke folk som er der ute.

 

alt jeg sier er at dere kan ha support ja men starte noe mye større og ha support på si

 

 

som sagt så satsa ikke samsung eller elkjøp eller noen anna bedreift kun på support og det er det en veldig STOR grunn til, nettopop fordi det ikke er marked for det.

 

start noe ordentlig noe så kanskje om 10 år så har dere et mange milliardær AS firma

 

med support vil dere holdere dere under millioner i året (i omsettning. såvidt noen tusenlapper i pluss i året) og innen noen mnd-2 år så er dere konkurs

 

 

det handler ikke om å være negativ men det handler om å prøve å hjelpe de til å forstå at det ikke er noe særlig å gå den veien og at de må satse en helt annen vei.

 

det handler om å vise dem det virkelige markedet og den virkelige økonomiske siden og hvordan ting blir.

 

 

min fosterfar og en kamerat av han starta internett cafe i 2000 i Lyngdal, den blei pussa opp og hadde 12 maskiner med storskjerm og 2 små skjermer med xbox og playstation tilkoblet.

men så etter et års tid så fikk alle internett hjemme og det ble helt normalt og det gikk rett konkurs etter 1 år.

 

 

samme vil skje med support firma

dere vil kanskje tjene litt nå (og da mener jeg litt) men det går ikke lange stunda før det er over og ut fordi alle kan det. det er guider og hjelp over hele internett i massevis og flere enn dere tror bruker disse.

det er bare enklere å spørre en kamerat å få han til å gjøre det enn å skrive masse på forum og gjøre det selv. derfor kommer det kamerater og trenger hjelp.

det er eneste grunnen.

tar du vekk det faktum så har du kun 60-90åringer som aldri har hatt pc før som går innom elkjøp eller expert og leverer inn sin pc og de har aldri hørt om dere engang

istedenfor å oppmuntre folk til å faile på noe så oppmuntrer jeg de til å gå en anna vei for å få suksess

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Prøv heller å finne et lite privat firma som søker mer eller mindre fast support/drift. Det er veldig vanlig i kommunenorge og spesielt små kommuner gjør det på den måten. Får du driftavtale for å drifte en kommune er du berja de neste 10 åra. Sjekk ut om det ligger noe anbud ute fra bittesmå bedrifter og legg inn anbud. Da kan dere drive support/drifte den bedriften og tjene mer pr.time enn hos privatkunder + det er mer ryddig. Få avtale om å levere viss antall timer support pr måned f.eks..

Lenke til kommentar

Slutter meg til det Stigma sier. Det er et lite marked, men ikke direkte stort og varierer etter hvor du bor.

 

Har vel i grunn vært i akkurat samme situasjon selv, jeg var student og gikk på skole og begynte derfor å henge opp lapper og reklamere for datasupport. Endte opp med en fin liten bi-inntekt, men ikke noe som var stort annet enn ekstra lommepenger.

 

Som Stigma nevner så må man også være veldig fleksibel for at det skal fungere, jeg fikk meg etterhvert en deltidsjobb på kveldene så etter det sluttet jeg mer eller mindre. Har etterpå bare hatt et par faste som jeg fikser litt problemer for innimellom.

 

Skal dere prøve dere så start i det små :) For å utvide området så kan dere jo også ha support på oppsett av TV og dekoder osv. Er mange gamle der som sliter en del.

 

Men at dette PC-support markedet skal forsvinne helt skjer ikke. For selv om folk flest har litt mer greie nå enn før, så er det utrolig mange som bare bruker den og installerer i hytt og vær uten å ane hvordan de skal løse evt. tekniske problemer som måtte oppstå. Oppgradering og utskiftning av utstyr er også noe som ikke alle har greie på.

Lenke til kommentar

Slutter meg til det Stigma sier. Det er et lite marked, men ikke direkte stort og varierer etter hvor du bor.

 

Har vel i grunn vært i akkurat samme situasjon selv, jeg var student og gikk på skole og begynte derfor å henge opp lapper og reklamere for datasupport. Endte opp med en fin liten bi-inntekt, men ikke noe som var stort annet enn ekstra lommepenger.

 

Som Stigma nevner så må man også være veldig fleksibel for at det skal fungere, jeg fikk meg etterhvert en deltidsjobb på kveldene så etter det sluttet jeg mer eller mindre. Har etterpå bare hatt et par faste som jeg fikser litt problemer for innimellom.

 

Skal dere prøve dere så start i det små :) For å utvide området så kan dere jo også ha support på oppsett av TV og dekoder osv. Er mange gamle der som sliter en del.

 

Men at dette PC-support markedet skal forsvinne helt skjer ikke. For selv om folk flest har litt mer greie nå enn før, så er det utrolig mange som bare bruker den og installerer i hytt og vær uten å ane hvordan de skal løse evt. tekniske problemer som måtte oppstå. Oppgradering og utskiftning av utstyr er også noe som ikke alle har greie på.

 

du og stigma bekrefter jo bare det jeg sier bare dere skriver det på en veldig mye finere måte da.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett lengre og drive mot privatmarkedet, utover det som er nevnt så er maskinene blitt så billige at ingen med vettet i behold bruker mye tid på og få de fikset, drive hjemme hos folk med tyngre jobber er dødfødt, du må kunne jobbe parallelt med flere maskiner skal du få nok inntjening.

Lenke til kommentar

Har drevet i 10 år et lite enkelt mannsforetak for support på data. Du blir ikke millionær kan jeg si med en gang ;)

 

1. all support må gjøres på ditt verksted/butikk.'Har bygde meg opp 8 stasjoner slik at jeg kan jobbe på 8 maskiner samtidig, server med alle drivere, etc etc. Hjemmebesøk er døden, skal alltid drikkes kaffe, han som feilmeldte "Internet virker ikke" mente det står røyk ut av PC'en etc.

2. En butikk del der du selger det vikstigste av deler, nye pc'er og noen impuls handel ting er viktig.

3. Ikke regn med fast lønn fra mnd til mnd, veldig sessong betont.

4. Et godt rykte er beste annonse kanalen.

5. Hold alle fastekostnader nede.

6. Jo flere firmakunder du kan tiltyrekke deg jo bedre, yrer av små firma enkeltmannsforetak som trenger enkel rimelig hjelp.

7. Tegn en avtale med et finansieringsselskap for kredittsalg.

8. Ingen kreditt under 1000,-, Varen levers ut ved kontant betaling.

9. Stol aldri på at "alt kan slettes", de må signere på det, vær sikker på at hvis far sier maskina kan formateres og settes opp så kommer mor og klager på at bildene er borte.

Lenke til kommentar

Hehe.. jeg driver vel med noe av det samme ja. Blir mye "venner og bekjente" men synes det er greit sån. De maser trøtt og statig om "hvorfor starter du ikke for deg selv da ?" vel, med en gang en sier at da må jeg jo tredoble timeprisen , så blir det liksom slutt på den tona.

 

Lykke til å drive firma, og ta 250-350 kr timen som noen her har nevnt, du må nesten opp i 500+ timen. Og da er det som andre sier , at de gjerne går til andre sån hobbyfolk.

 

Tøft marked, siden pc prisene er så lave nå i forhold til 3-4 år siden. Folk kaster jo pc'er bare en må bytte en del til under 300kr , det er fakta. har flere stående her.. fine maskiner med både dualcore og 3x core, med defekt hovedkort / disk etc.. koster mer å få det fiksa når en plusser på timepris gjerne mot bedrift til 895 + mva.

 

Kan ikke si så mye for / imot, bare litt av mine erfaringer. Har dere marked og tror det kan gå, så kjør på! Personlig har jeg allerede bestemt meg for at det blir med å være en liten bigeskjeft med den faste gjengen , og litt ekstra tilflyt nå og da by "word of mouth" eller videre suport på pc'er en selger via f.eks finn osv ;)

 

Og ja , det er sykt troll det å prøve å beregne å lang tid en rep tar.. clean install med XP og alle updates + standard småprogs kan jo fort dra ut i 3 timer på en litt seigere maskin. Spesielt når .net framework updatene skal inn , med påfølgende sikkerhetslapper på hull 1 2 3 og 15 update v 8 osv , skjønner tegninga ;P

 

lykke til uansett

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hekter meg på med det Stigma sier her.

Det finnes absolutt et marked for slike ting, og har man kompetansen til det, kan man også utføre arbeid for bedrifter.

 

Vet MANGE bedrifter som ikke har noen med it-kompetanse hos seg, som gjerne hadde ansatt noen som kunne komme å fikse / legge litt slagplan for hvordan intern it-drift burde gjøres på best mulig måte.

 

Det er heller ikke nødvendigvis veldig dyrt å drive selv.

Man bestemmer jo alt selv? Vil man bruke 100.000,- på annonser o.l, så kan man jo det, men man MÅ ikke?

 

Kjør en test? Ring bedrifter, skaff avtaler? Er ikke verre enn å prøve :)

Lenke til kommentar

Og ja , det er sykt troll det å prøve å beregne å lang tid en rep tar.. clean install med XP og alle updates + standard småprogs kan jo fort dra ut i 3 timer på en litt seigere maskin. Spesielt når .net framework updatene skal inn , med påfølgende sikkerhetslapper på hull 1 2 3 og 15 update v 8 osv , skjønner tegninga ;P

 

Slike ting må automatiseres hvis det skal bli noe butikk ....

Lenke til kommentar

Tror det utrolig mange her glemmer er at selv yngre mennesker ikke kan data. Ja de kan surfe, de kan sjekke mail og de kan sikkert betale regninger i nettbanken.

 

Men, de kan ikke vedlikeholde maskinen, rense den for dritt osv osv. De kan svært lite om sikkerhet, ergonomi og hva de faktisk trenger av en maskin. Ser stadig vekk folk som betaler 10k for en laptop de kun skal surfe på, Hallo?!?

 

Lei deg ett sentralt, men billig lokale, sett opp ett system for tanking av maskiner så du får effektivitet i det. Sørg for at kunden kommer til deg, det er utrolig mange som kun trenger små hjelp med maskinen. Ta en 100-200 kroner for å hjelpe noen med disse små problemene som ofte ikke tar mer enn 10-15 min å få fikset.

 

Reparasjoner, rensing av maskiner etc etc kan du ta i mellom disse kundene.

 

Det bør absolutt være mulig å tjene penger på dette!

 

Kjøp gjerne gamle maskiner av folk, fiks dem og selg dem ut med en grei provisjon! En slik maskin holder for utrolig mange mennesker!

 

Men, du MÅ få ett veldig godt rykte på service. Ellers kan du legge ned får du har startet opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...