Gå til innhold

Valgets kval: DMC-LX5, S95 eller EX1?


Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier, så er jeg veldig usikker på hvilket kamera jeg skal velge. Jeg er på utkikk etter et kompaktkamera som skal supplere speilreflekskamera (D80) jeg har i dag de gangene jeg ikke orker å drasse med meg et større kamera.

 

Jeg hadde omtrent bestemt meg for LX5, men etter å ha lest litt om S95 har jeg blitt usikker. Noen som har noen synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Jeg hadde akkurat samme målsetning som deg. Å finne et greit kompaktkamera som supplement til speilrefleksen. Valget falt på EX1, hovedsakelig på grunn av pris. LX5 ble vurdert som for dyr, S95 tapte mot EX1 på ergonomi.

Lenke til kommentar

Jeg henger meg egentlig litt på Tomsi sitt innlegg. Det står for meg mellom Panasonic LX5 og Canon S95.

 

Som Tomsi er inne på, dette skal bli mitt kompaktkamera. For meg er det altså et supplement til et digert speilrefleks. Et kamera jeg tar med rundt på festivitas og de gangene det blir litt vel drøyt å bære 7D + 17-55mm f/2.8.

 

Jeg er veldig usikker, men tror mer og mer at Canon Powershot S95 er kompaktkameraet for meg fremfor Panasonic LX5. Rettogslett fordi det er mer et kompaktkamera (uten at det går noe særlig på bekostning av noe sammenlignet med komkurenten.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til modellene du nevner. Kjøpte før ferien Panasonic TZ10 som også er kåret av EISA til årets reisekamera. På stranda fungerer det bra. Men det er tregere enn Canon 30D, samt at jeg er ikke fornøyd med billedkvaliteten i veldig mange situasjoner. Dette gjelder sikkert alle kompaktkameraene siden de har mindre billedbrikke. Jeg vil som neste kamera kjøpe et systemkamera som har stor billedbrikke ,Panasonic, Olympus eller hvis Canon kommer med speilløse kamera. Er du vant til kvaliteten på D80 vil du merke at bildene blir dårligere på et kompaktkamera.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser at det er et par mnd siden tråden ble opprettet?

 

Har dere kjøpt kamera? Og hva ble det til og hvorfor?

Er dere fornøyd?

 

Er i samme situasjon -har et 40D, men synes det er litt for stort i enkelte tilfeller.

Har veldig lyst på et vanntett, men da må jeg gå så kraftig ned på bildekvaliteten og det har jeg jo ikke lyst til.

 

Har prøvd LX7 tror jeg det er, og hadde på forhånd bestemt meg for å kjøpte dette, men ble overrasket over hvor knotete det var med knappene. Rett og slett vanskelig å trykke på. Kan jo være at det er en vanesak da.

Lenke til kommentar

Etter å ha sitti på gjerdet en stund så falt til slutt valget på S95.

 

Faktorer var:

- Pris

- Størrelse

- Iso / low light performance

- Fargegjengiving

- snurrehjul

 

Ting jeg kommer til å savne fra LX5:

- Ekstra vidvinkel

- Raskere ved max zoom

- zoom og AF ved filmopptak

 

Som jeg kan komme på. Du kan vel egentlig ikke velge feil, men det blir litt kompromisser ene og andre veien.

Siden jeg har en DSLR, og ville ha et kamera jeg alltid kunne ta med, så ville jeg ikke kompromisse så mye i størrelse at jeg nesten var tilbake til DSLR størrelse igjen.

Vurderte GF1 i starten, men kompakt vant kampen ;)

Endret av Photon
Lenke til kommentar

Hei, leter etter nytt kamera. Kan tenke meg ett som ikke er altfor stort, har hatt speilrefleks tidligere men solgte det etter ett år da jeg nesten ikke brukte det pga størrelse. Kommer til å bruke det til å ta sportsbilder, ski/snowboard osv så ønsker ett som er raskt!

 

har sett ut : Canon S95 eller 90.

Panasaonic LX3 eller LX5

Samsung EX1

eller bør jeg gå for systemkamera??

 

Vet ikke om jeg trenger HD-video og prisfoskjellen er jo ganske stor på S90,EX1 og opp til de dyreste. Har ikke peiling på foto, er nybegynner men ønsker et som er raskt og som er lett å ha med på tur.

 

Noen som har noen erfaringer som kan hjelpe meg videre på jakt etter nytt kamera..

Lenke til kommentar

Hei, leter etter nytt kamera. Kan tenke meg ett som ikke er altfor stort, har hatt speilrefleks tidligere men solgte det etter ett år da jeg nesten ikke brukte det pga størrelse. Kommer til å bruke det til å ta sportsbilder, ski/snowboard osv så ønsker ett som er raskt!

 

har sett ut : Canon S95 eller 90.

Panasaonic LX3 eller LX5

Samsung EX1

eller bør jeg gå for systemkamera??

 

Vet ikke om jeg trenger HD-video og prisfoskjellen er jo ganske stor på S90,EX1 og opp til de dyreste. Har ikke peiling på foto, er nybegynner men ønsker et som er raskt og som er lett å ha med på tur.

 

Noen som har noen erfaringer som kan hjelpe meg videre på jakt etter nytt kamera..

 

hva med å lese tråden litt før du lager innlegg, f.eks. mitt svar to innlegg lenger opp...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man har bruk for Lightroom, så kan man gjøre det ja. Hvis ikke, er det dumt å gå for Leica D-Lux 5 fremfor Panasonic LX5 da det koster ca 2000 kroner mer.

 

Det er samme kamera, selv om Leica påstår at firmwaren er bedre på deres utgave. Jeg har sett minimale, praktisk talt usynlige forskjeller hvis jeg studerer bildene ved siden av hverandre. Og det er grønnfargen som er en anelse mindre saturert på D-Lux 5.

 

LX5 har også en liten utheving på den ene siden som gjør det bedre å holde. Skal du ha det samme på D-Lux 5, må du kjøpe det som ekstrautstyr (koster 700 kroner).

 

Men for noen er det lille, røde Leica-merket verdt 2-3000 kroner alene. Men da er man mer en techno-freak enn en fotograf, spør du meg. Og ikke noe galt med techno-freaker da jeg vel strengt tatt er det selv også.

 

Derimot er ikke Leica-logoen verdt så mye for meg. Faktisk styrer jeg unna da min erfaring med Leica sin service og verksteder hovedsaklig er negativ. Panasonic gir mye bedre, raskere og stabil service (og jeg selger både Leica og Panasonic).

Lenke til kommentar

Jeg har både S95 og EX1. Fra før har jeg TZ7. (har også Nikon dslr og 5 linser til den.)

 

Til video først: Personlig vektlegger ikke jeg det noe særlig. TZ7(og TZ10 som også har A, S og M valg) har til forskjell fra S95 mulighet for zooming mens du filmer, og det er gjort store forbedringer i kontunuerlig fokus for TZ7 og enda mer i TZ10, tror jeg.

 

Jeg har altså ikke prøvd LX5 (eller LX3), kun lest en bråte reviews. Men tilslutt viser det seg at jeg har mine egne preferanser, og det er sjelden jeg klarer å lese meg til en beslutning.

 

Jeg nøyer meg med (i denne omgang) å gi mine "highlights" fra EX1 og S95.

 

EX1 har en fantastisk linse, og er du fan av dybdeskarphet og lowlight situasjoner, utendørs såvel som innendørs, så vil du kose deg. Kameraet er stort og tungt, javisst,

men hallo, hvor mange er det som bruker skjortelomme til oppbevaring av kameraet da?

 

S95 er "nesten" for liten, jeg liker litt tyngde. Men jeg simpelthen elsker brukergrensesnittet til S95, det er overlegent Ex1 på det området, og jeg tviler på om LX5 kan matche det heller. Både frontringen, bakringen, displayinfo og det at du kan sette dette opp forskjellig for P og C (Custom), samt at Av, Tv og M jo aktivt benytter det samme, gjør bruken til en lek. Justeringene du da evt gjør før du knipser er så logisk at ja, det er nesten bedre enn et godt designet dslr-kamera. Når du i tillegg har et godt objektiv som er lyssterkt på vidvinkel og ellers fungerer meg bra, nyter jeg å bruker kameraet.

 

Bottom line: Jeg bruker S95 klart mest, og det er jo halve vitsen. Og så koser jeg meg iblant med superlinsa til Ex1, det er få situasjoner jeg bruker mer enn ISO400 med EX1.

 

Jeg ville valgt S95, men har altså begge, de ble bevisst kjøpt samtidig. Det betyr ikke at jeg har flust med penger, men jeg tror mange kamerakjøpere henger seg litt for mye opp i prisen. Hva spiller 500 eller 1000 kr fra eller til, i det lange løp? Kjøp gjerne LX5, hvis det er den du egentlig vil ha, den er jo forresten nede i 3.800 nå (inkl frakt)

 

Når det gjelder filming, foretrekker jeg å zoome minst mulig (som de store regissørene, hehe). Til filming slår Flip Ultra HD (ca 1300 kr) tz7 og s95 ned i støvlene. Vil du ha "blurry background" i filmene, velger du en dslr (og ikke et dedikert videokamera)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...