Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte å røyke med snus?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har erfaring med å slutte å røyke ved å bruke snus som erstatning for en periode? Jeg har nemlig røyket halvparten av livet mitt, begynte da jeg var 12-13 år og jeg er nå snart 25. For ca et halvt år siden gikk jeg til legen og fikk tabletter kalt Champix som skulle fungere for å slutte å røyke. Og joda, jeg gikk faktisk i 4 måneder uten røyk! Men da jeg sluttet med tablettene merket jeg at det samme problemet som var tilstede fra før av likevel var der etterpå. Akkurat som om jeg hadde røyket i går. Så jeg tenkte at det er meg som er problemet, ikke nødvendigvis at jeg må ha nikotin.

 

Så jeg har nå kjøpt meg porsjonssnus istedet. Jeg tenker at dette har flere fordeler, én er at jeg unngår å røyke. Positivt i seg selv, jeg sparer ihvertfall lungene! En annen ting, og kanskje den viktigste for meg, er at når jeg snuser så er ikke dette en anne aktivitet. For meg er røyking en aktivitet og suget etter denne aktiviteten melder seg etter en stund på jobb f. eks, når jeg venter på bussen, etter middag osvosv. Dette er en vane jeg må venne meg av og jeg blir rastløs rimelig fort når jeg vanligvis forventer at jeg skal ut og ta en røyk. Jeg håper å slippe denne aktiviteten og lære kroppen å roe seg ned istedet.

 

Har noen erfaring med akkurat dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner mange som har sluttet å røyke, noen har røkt i 30 år eller mer, og felles for veldig mange er at røyksuget aldri forsvinner, selv om de har holdt opp å røyke i veldig mange år.

 

Snus er mindre skadelig enn røyk men det er jo ikke ufarlig.

Jeg tror det du leter etter er et mind set hvor du ikke lenger ønsker å røyke selv om suget er der. Hvordan du skal finne dette er jeg litt usikker på men kanskje hypnose kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Snus er på lang nær noe optimal erstatning for røyk. At det demper behovet for nikotin og sparer lungene for røyk er selvsagt positivt, men det er så mange negative utslag ved snus at det ikke er verdt det. Å si at det finnes glassbiter i snus er kanskje å overdrive, men gammel myte eller ei, det er noe sannhet i det. Med årene vil snusen grave seg opp i tannkjøttet og etterlate seg hull i overgangen mellom munn og nese.

 

Mitt tips er å kjempe mot elendigheten, og vise at du er sterkere enn røyken og snusen som kun er ute etter å ødelegge deg innvendig. Jeg hadde en i familien som var et prakteksempel på det. Han hadde røykt i 50 år. Bestemte seg plutselig for å slutte på dagen. Slutt. Over. Ingen hjelp fra leger eller behandling. Slutt. Stopp sa han. Så var det over. Det kaller jeg å vise makt over elendigheten. Makt. Styrke.

Lenke til kommentar

Snus er ikke på langt nær så farlig som det "Guest_Gjest_*" skal ha det til. Nei, det er ikke sunt, men det er absolutt mindre usunt enn røyk.

 

Jeg vil som anbefalt over her, anbefale deg å prøve hypnose som har fungert for flere bekjente av meg, eller hvis du er viljesterk og har nok selvdisiplin, slutte med røyk tvert.

Lenke til kommentar

Snus er på lang nær noe optimal erstatning for røyk. At det demper behovet for nikotin og sparer lungene for røyk er selvsagt positivt, men det er så mange negative utslag ved snus at det ikke er verdt det. Å si at det finnes glassbiter i snus er kanskje å overdrive, men gammel myte eller ei, det er noe sannhet i det. Med årene vil snusen grave seg opp i tannkjøttet og etterlate seg hull i overgangen mellom munn og nese.

 

Mitt tips er å kjempe mot elendigheten, og vise at du er sterkere enn røyken og snusen som kun er ute etter å ødelegge deg innvendig. Jeg hadde en i familien som var et prakteksempel på det. Han hadde røykt i 50 år. Bestemte seg plutselig for å slutte på dagen. Slutt. Over. Ingen hjelp fra leger eller behandling. Slutt. Stopp sa han. Så var det over. Det kaller jeg å vise makt over elendigheten. Makt. Styrke.

 

Her var det mye myter kamerat, har du kilder på noe av dette? Det er enda ikke bevist at snus er helsefarlig. Hvor mange år tar det feks før det er hull i overgang mellom munn og nese?

 

Inntil videre er det eneste fornuftige i innlegget ditt er tipset ditt om å kjempe mot avhengigheten.

 

On topic: De fleste røykerne jeg kjenner som har "gått over" til snus, sier at det ikke demper røyksuget. Den dagen du virkelig vil slutte å røuke, så klarer du det nok, bare få viljen til det før du får lungekreft :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg gikk over til snus fra røyk, men har aldri klart å gi meg helt når helga kommer å festen starter. Utenom det går det helt fint.

 

I been drinkin' and smokin' cigarettes.

I been lookin' for a woman I have not met.

I have not found her yet.

Til' I do it's a sure fire bet.

I'll be drinkin' and smokin cigarettes!

 

-Reverend Horton Heat: Drinkin' and Smokin' Cigarettes

Lenke til kommentar

Du forteller at det er selve suget etter å stå med røyken i hånda mens du venter på bussen, etter middag etc? Hva med å ta med en penn, blyant, whatever, å late som du røyker den?

 

Ikke vet jeg om dette funker, men om det er psykisk og en vane å stå med en sigarett i hånda, kan det jo kanskje fungere med noe som ligner en sigarett?

Endret av James Whistler
Lenke til kommentar
Gjest WWW.DrKimo.no

Det er fra DrKimo klinikken,

Vet ikke om du fortsatt Snus / røyke eller ikke!! har du klarte deg gratulerer, har du ikke klarte deg spiller ingen roll, det er fremdeles en positiv erfaring til neste gang.

Det er nesten som å lære å sykle, få finnes balanse med engang, mens andre har små fall før de føler seg trygge og i kontroll.

Snus slutt er enkelt nemlig det er ” å ikke å ta et eneste drag”, så det er ikke så komplisert, men det er vennskligt, Spesielt når en skal takle kroppen reaksjoner og motstander uten hjelpemidler og utstyrt, heller uten at en er kjent med problema stilingen og forståelse som er meget viktig undervei.

Selvfølgelig i slutt alle kommer til målet, om en heis seg, eller klatre seg opp til målet, og begge 2 alternativ er der. Men mulighet å gi opp til denne som klatre, er mye mer større en den som heise seg med de nødvendige hjelpemidler, som DrKimo’s Urter og andre hjelpemidler.

Spørsmålet er ikke hvilken vei en skal ta, fordi de finnes kun en vei nemlig ” Nei til kun et drag” etter en har sluttet. Spørsmål er! Det er deg selv først og fremst, er jeg vilje til og gjør det fult og helt !!! så det er deg selv, og hva du vill av deg selv, hvor mye du er komfortabel med din beslutning.

Men andre ting som urter og Dr Kimo hjelpemidler, det er bare utstyr for å gjøre reisene dine mer eller mindre trygg komfortabel og behaglig .

På andre ord hvis du tror at den du gjør nå er riktig, da er det bare å hold fast med, deretter prover å få litt Urter, og litt hjelpemidler sm kan gjør det letter for deg, slik at riktig ting bli gjort på riktig måte, og at du kommer til målet, komfortabel, sikker og trygg. Engang og for alle.

Her er nyttig link

Ønsker deg lykke til. Nils P

http://www.youtube.com/watch?v=ZYPDk6BKfdc

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg tror det er mulig å slutte å røyke ved å begynne å bruke snus. Det gjør ingenting med din nikotinavhengighet, men hjelper deg på en måte å spare lungene. Hjerte og blodårer får like mye tyn ved hjelp av snus som av røyk. Dessuten vil du sansynligvis ta deg selv i å ha en pris under leppa i hele din våkne tid. Sånn er det bare. Altså blir du storforbruker av nikotin.

 

Men vil du slutte å røyke, så begynn med snus.

 

Vil du slutte med nikotin eller bli minde avhengig av det, så les her om stoffavhengighet og sigarettrøyking

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...