Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

fremmedspråk, hvilket burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

har begynt på ungdomskolen, hadde tysk idag, som var fuckings dritkjedelig!! :@

Her er en liste over det jeg kan velge, men trenger litt hjelp :D

Tysk - sykt kjedelig så denne strykes :nei:

Fransk - ellers takk, så står igjen med 4: :nei:

Spansk -

Engelsk fordypning nesten - nesten stryk, er ikkno god i engelsk, og vil ikke skrive stiler osv på engelsk, det er jeg ikke flink nok til og frykter fremmføring på fremmføring osv :(

Norsk fordypning -

Arbeidslivsfag

 

Edit: tok med arbeidslivsfag, glemte den..

Endret av jaricho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så har jeg valgt Norsk fordypning fordi jeg syntes beskrivelsen av det hørtes digg ut :p De fortalte oss at det blir mere prosjekter der og noe praktisk innhold, som jeg synes passer meg og de fleste best :p Ivertfall min mening. Etter 3 timer med det så er jeg fortsatt overbevist om at jeg valgte riktig :p

Lenke til kommentar

etter 10min så var jeg 100% sikker på at det var min første og siste tysktime, men er lærer som snakker det man kaller kebabnorsk med munndiare, og skriver stygt man får vondt i hua av sånn hun snakker :thumbdown: men i norsken så er det vel en del nynorsk - som vistnok jeg hater 150% :ermm:

Lenke til kommentar

Etter én enkelt time har du bestemt deg for at Tysk er kjedelig? Jaja..

 

Engelsk fordypning er kanskje det du vil få mest bruk for, iallfall hvis du vurderer høyere utdanning. Der er de fleste lærebøkene på engelsk, samt at mange av forelesningene er på engelsk også (dog dette varierer mye fra linje til linje).

 

Spansk, fransk, tysk, det kommer helt an på hva du synes det vil være gøy å kunne. Tenker du på å bli bartender i Gran Canaria er spansk en fordel, turistguide i Norge er Tysk nesten et krav osv..

Lenke til kommentar

OBS! OBS!

 

For all del IKKE velg engelsk fordypning, norsk fordypning eller arbeidslivsfag. Står du uten fremmedspråk blir du tvunget til å velge fremmedspråk over tre år på videregående(nivå 1+2). Dette medfører at du får fem timer mindre i uken og et programfag mindre. Har du hatt fremmedspråk på ungdomsskolen slipper du unna med to år og enten fortsettelse fra ungdomsskolen(nivå 2) eller et nytt språk (nivå 1).

 

Dette kan virke overveldende nå, men det er viktig at du tenker nøye gjennom dette nå. Går du på en smell nå, kan det forsure skolegangen din og i verste fall ødelegge noe grusomt.

Lenke til kommentar

Fremmedspråk 1 og 2 året på vidregående er obligatorisk. Dette med tysk/fransk/spansk på U-skolen eller ei...

 

Jeg tror du misforstår nypis. Det han sikter til er at uten et annet fremmedspråk fra ungdomsskolen må du ta Nivå 1+2 av et språk over tre år på VGS, i stedet for Nivå 1 eller Nivå 2 over to år.

 

Jaricho: Hvis du har planer om å gå allmenn ville jeg unngått å velge noe annet enn tysk, fransk eller spansk pga. dette. Hvis du vil gå yrkesfag har det ingenting å si.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

To år var pliktig uansett hva man hadde fra før av på Bodø VGS, ser ut som at dette kan variere fra landsdel til landsdel :hmm:

 

Nei, det varierer selvsagt ikke. Les innlegget mitt på nytt. Man må vanligvis ha 2 år, uten fremmedspråk fra ungdomsskolen må man ha 3 år.

 

Edit: Beklager, tror jeg misforstod denne gangen. Det ville ikke vært første gangen at skolene sliter med regelverket. Det er en grunn til at jeg aldri tar det en rådgiver sier for god fisk. :p

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Er enig i at du BØR ta et fremmedspråk nå. Tysk har MYE grammatikk, fransk er vanskelig, og spansk er, etter min mening, ganske så lett. Jeg hadde aldri valgt noe annet en spansk om jg fikk velge igjen, og skal kose meg med fritimer i tredjeklasse, siden jeg tar nivå II nå.

Lenke til kommentar

For det første nytter det lite å spørre på dette forumet, hvis du bedømmer faget ut ifra læreren. Da spiller det ingen rolle hva vi sier her.

Hvis du derimot har lyst til å høre på hva vi har å si, kan jeg si mine meninger om saken:

 

For det første bør du ikke (Om du har muligheten, som jeg er SVÆRT skeptisk til at du har) bytte mellom fagene i øst og vest.

 

Velg ett fag, og hold deg til det.

 

Fransk er det språket som er mest nyttig i Afrika, og bortsett fra det, er fransk vanskelig å lære og lite brukt. Anbefales ikke.

 

Jeg har selv hatt 7 år med tysk, og hadde jeg hatt muligheten, hadde jeg valgt spansk istedet.

 

Spansk er svært mye brukt, og er forholdsvis lett å lære, da det er nokså enkel grammatikk i faget, og det er ikke så sjelden du hører spansk på TV, eller får bruk for det på ferie, som gjør at interessen kanskje blir bedre.

 

Hvis du er av typen som liker matte og naturfag, har du sannsynligvis en logisk tankegang, som har lettere for å se systemer og lære systemer og lignende.

Da burde du lære deg tysk istedetfor. Tysk er svært likt norsk, og kan du norsk og engelsk, skal det godt gjøres å ikke forstå en tysker som snakker ganske seint og tydelig. Men det er svært mye grammatikk i tysk. Dette er som regel ikke et problem for nevnte type, da grammatikk bare er system i ordene.

Også hvis du har språkøre, er tysk et veldig enkelt språk, da det igjen, er veldig logisk språk.

 

Reiser du til kjente ferieplasser som for eksempel Tyrkia, vil du garantert kunne bruke tysk, jeg brukte det i massevis! :-)

 

Jeg fraråder norsk fordypning, da det er kjedelig, og fullstendig unyttig.

 

Arbeidsfag kan være litt greit, men det er kun om du allerede nå har bestemt deg for at du skal reise lite, kose deg i Norge, ikke gå allmenn eller bli noe som krever masse utdannelse, osv. Det betyr at du ikke burde velge dette faget om du ikke vet hva du skal bli, heller. Det ér og blir et fag for de som virkelig er drittlei skolen og rett og slett trenger det faget for å komme seg unna skolen, mer enn du får i sløyd, K&H, heimkunnskap og gym.

 

Engelsk fordypning kan være greit, men det er bare hvis du nå sliter spesielt med engelsk. Er du god i engelsk eller helt OK, burde du ikke velge det heller, fordi du får allerede så mye engelsk rundt deg, at normenn og svensker er regnet som de i verden som er best til å snakke engelsk fra før.

 

Det var i hvert fall min mening. Håper du tar det i betraktning, fordi jeg brukte utrolig mye tid på å velge både på ungdomsskolen, videregående og universitetet.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må en ha fremmedspråk på videregående hvis man har et annet morsmål enn norsk?

 

Har hatt fremmedspråk på ungdsomskolen og det første året på vgs, holder på med andre året nå. I tilleg har jeg nynorsk...Er ikke lett med alle disse språkene..

 

Egentlig ikke, du kan ta morsmålseksamen i stedet.

 

I stedet for nynorsk ja, men også tysk (som jeg har som fremmedspråk)?

Lenke til kommentar

Når ble nynorsk ett eget språk?

 

OT:

 

Bedømmer du tysk etter en time og utifra læreren deres?

Selv hadde jeg tysk og angrer ikke på dette. Men jeg hadde valgt spansk (har en del spanjoler i familien) om vi hadde hatt det tilbudet, men det hadde vi ikke for 5 år siden.

 

Tysk er ikke vanskelig da det ligner ganske mye på norsk. Det eneste som kan være litt irriterende er grammatikken som er noe avansert etter egen mening og erfaring, men med øving går dette greit inn.

Fransk har jeg ikke vært mye borti utenom fagfransk som vi lærte litt av på kokkelinjen, men fransk virker en del avansert og gørr kjedelig. Synes tysk er et rikt og flott språk.

 

Angående engelsk fordypning ville jeg ikke valgt det. Iallefall ikke på ungdomsskolen. Fra min tid på ungdomsskolen husker jeg det var mange i klassen som valgte dette og de lærte null og niks. Så film og gjorde en del oppgaver som så ut som egnet seg for barneskoleelever.

 

Viel Glück ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...