Gå til innhold

Gaupe som fremtidige kjæledyr?


Anbefalte innlegg

Før alle dyreelskere angriper meg så mener jeg ikke at vi skal fange ville dyr og ta dem inn som kjeledyr, ville dyr er nettopp det; VILLE DYR!

 

MEN

 

Gauper er idag (fra idiotiske sauebønder, og jegeres perspektiv) et problem. Gaupen er snart utryddet da hver gang en sauebonde hyler rovdyr, blir fellingstillatelser gitt. Jeg synes det er forferdelig at disse vidunderlig dyrene med mye intelligens skal drepes fordi de gjør det de skal gjør ute i naturen, nemlig overleve.

 

Jeg tror vi mennesker burde gjør hva våre forfedre gjorde med ulven og fant en plass til den i våre liv. idag er hunder, som er tamme ulver, verdens nest mest populære kjeledyr etter katten. Jeg tror at skal gaupen overleve som art må vi ta den inn slik vi har gjort med hunden og katten. Gaupen er et eksotisk kjeledyr som er populært i USA, disse dyrene er ikke Tigere eller løver, de kan ikke drepe noe mer enn hunder kan, og er mindre aggressive enn hunder. Jeg synes det burde være gjort mer forskning på om gaupen kan gjøres til et kjeledyr slik som hunden, og skulle slik forskning vise at dette ikke var noe problem å ha gauper som kjeledyr, la dem bli kjeledyr slik at arten ikke blir utryddet sammen med tigeren og løven som begge er på vei til å bli utryddet, ikke bare pga pelsjakting men menneskers utbyggning, gauper blir ikke jaktet i hjel men presset ut av økende bebyggelse og gårdsdriften våres, noe vi ikke kan stoppe med mindre vi skal sulte.

 

hva tenker dere der ute om dette???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan vi la være å slippe ting med skarpe klør og store tenner, pluss rovdyrinstinkt, INN i husene våre, og heller starte avl på den ville bestanden for å få den opp på nye høyder. Gauper er STORE, TUNGE og er kattedyr, altså vanskeligere å temme enn en hund, i tillegg trenger de ganske mye mat i form av rent kjøtt (kattedyr MÅ ha animalsk protein i kostholdet), og liker nok ikke å leke med garnnøster.

 

Bøndene må rett og slett passe på sauene sine, og ikke slippe dem ut i skog (og på veien -_-) slik at de er DØMT til å dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katten min kan plutselig gå til angrep på hånda mi og prøve å drepe den, det funker greit, for den klarer ikke å lage mer enn små-skader, en skjelden gang begynner jeg å blø.

 

Om jeg skaffer meg en gaupe vil jeg anta at den har samme instinktet som vanlige huskatter, eneste problemet er at gaupa fint klarer å drepe hånda og litt til...

Jeg har også merket at katter ikke kan oppdras, du kan lære en katt hva den har lov til og ikke, men hva den følger bestemmer den selv, jeg antar at gauper gjør det samme.

Ville du hatt en gaupe på kjøkkenbordet på jakt etter mat?

Du sammenligner gaupe med hund, greit nok da størrelsen er ca den samme, men det er ikke samme dyret. En hund er flokkdyr og følger lederen, en katt er individuelle dyr og følger kun seg selv, en hund kan du dermed dressere, og ikke en katt.

Jeg antar samme greia gjelder for gaupe.

En annen stor forskjell på hund og gaupe er klørene, du nevner at gaupe er like dødlig som hund, det stemmer ikke.

Gaupe har klør som antagelig kan kutte over hovedpulsåren din, en hund har ikke det.

 

Bøndene må faktisk bare akseptere at sauer ikke er på toppen av næringskjeden og godta at det blir borte noen sauer i løpet av året.

Gaupa må ha noe å spise den også.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

(viss vi hadde skutt alle sauebondene vi hadde)

 

LOL......muntert !

 

(Ville du hatt en gaupe på kjøkkenbordet på jakt etter mat?)

 

humrer lolz

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

(viss vi hadde skutt alle sauebondene vi hadde)

 

LOL......muntert !

 

(Ville du hatt en gaupe på kjøkkenbordet på jakt etter mat?)

 

humrer lolz

 

Viss den hadde greid å gå ned fra skogen, ned i oslo sentrum, kommet forbi den låse ytter døra, godt opp 3 etasjer kommet forbi min låste branndør, og kommer inn på kjøkkenet mitt, hadde jeg vært så imponert at jeg hadde laget den en tre retters middag, først en sjampenjong suppe, så til hovedrett en blodig biff med bakt potet og pepper saus, og til deser, hestesko is med varme skogsbær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, skal svare seriøst.

 

Siden du sammenlignet med Hund.

 

En 30kg Labrador er fult i stand til å drepe et menneske, ofte er angrep fra hunder bare et bitt, noe som gir store nok skader i seg selv, men selv moderat store hunder kan lett drepe et mennekse om de går fult i angrep og ikke noe som holder det tilbake.

 

En gaupe kan nedlegge et reinsdyr på 250kg, tror du virklig et 70kg tungt menneske uten beskytende pels har noe sjangse?

 

Hunder dreper tusenvis av mennesker rundt om i verden vært år, og dette er tamme dyr som har blitt temmet over 50 000 år, og disse dyrene har til og med disponert for det før vi begynnte å temme dem, noe gauper ikke er

Lenke til kommentar

Mnja.. Syns heller man kunne sikra sauene bedre. Det kan ikke koste SÅ mye med en gigantisk hundebinge? Ville heller hatt en sau i hagen enn en gaupe i stua, selv om gauper er helt nydelige. Gaupene gjør ikke noe galt når de spiser sauene. Gauper TRENGER sauer for å overleve, det gjør ikke mennesker. :dontgetit:

Lenke til kommentar

med tanke på at det _går_ an å ta Hyene som "kjæledyr", så burde det vel være muligheter for å gjøre gaupene til det samme.

 

Det å sammen ligne et 250kg dyr med et menneske blir litt feil da menneske har bedre verktøy til å forsvare seg.

 

Med tanke på at de fleste dyr blir holdt som kjæledyr hos en eller annen person, er det mulig. Men spørs om enten dyret eller menneske må lide for at dette skal være mulig, sirkus dyr blir jo som regel mishandlet og holdt nede fra de er små unger for å holde frykten for mennesket tilstede.

Lenke til kommentar

Katten min kan plutselig gå til angrep på hånda mi og prøve å drepe den, det funker greit, for den klarer ikke å lage mer enn små-skader, en skjelden gang begynner jeg å blø.

Tro meg, hadde den villet skade deg, så hadde den fint klart å skape mer enn småsår :)

 

En leken katt tar faktisk hensyn til den/de den leker med. En mus som katten fanger, får mer enn bare småsår for å si det sånn.

 

Men nei, katter er ikke i stand til å drepe et menneske, men det er gaupa (på lik linje med større hunder). Det er utrolig fine dyr, men tror ikke jeg ville hatt det som kjæledyr.

 

Angående sauebonder så har jeg null sympati for dem. Sauen har sin naturlige plass ute i naturen, der den naturlig nok er utsatt for farer som gauper, ulv, bjørn og lignende. Det blir feil at egoistiske sauebønder skal skrike opp hver gang en sau dør, og få tillatelse til å drepe andre dyr som har sin naturlige plass på akkurat det samme stedet. Det er naturens gang, og er sauebøndene så redde for dyra sine, så får de finne andre løsninger.

 

Uansett så får de vel erstatning for hver eneste døde sau, så at de skriker opp har mer med markeringsbehov enn et økonomisk tap å gjøre. De var fullt klar over at det å ha sau kan føre til tap av sauer en gang i blant, selv før de valgte å bli sauebønder.

Lenke til kommentar
med tanke på at det _går_ an å ta Hyene som "kjæledyr", så burde det vel være muligheter for å gjøre gaupene til det samme.

 

Det å sammen ligne et 250kg dyr med et menneske blir litt feil da menneske har bedre verktøy til å forsvare seg.

 

Med tanke på at de fleste dyr blir holdt som kjæledyr hos en eller annen person, er det mulig. Men spørs om enten dyret eller menneske må lide for at dette skal være mulig, sirkus dyr blir jo som regel mishandlet og holdt nede fra de er små unger for å holde frykten for mennesket tilstede.

 

Det går ann å ha en tiger som kjæeledyr også, men har den en dårlig dag og blir gretten er du død,

 

Og vi har faktisk mindre "verktøy" å forsvare oss med mot en gaupe enn et reinsdyr, med mindre du har planer om å ha på deg en revovler hver gang du skal klappe gaupa, et reinsdyr kan sparke igjel en gaupe lett, noe som gjør at det er farlig for den å ta reinsdyr, men den gjør det når den må, reinsdyr har også tykk pless og mye muskler, noe mennesker ikke har, gaupe bitt vil gå rett gjennom kjøttet på mennesker og gjøre store skader, samme ville klærene gjøre, men mindre til tilfeldigvis er bevepna til tenne når den angriper er du helt i dens nåde, akurrat som du er i huden dins nåde, eneste som gjør at man kan ha hund er at de fleste av dem ikke ønsker å skade oss, viss hunder en dag bestemmer seg for å gjøre opprør mot alle menneskene ville hudretusner død på noen timer rundt om i verden, mennesker har ekstemt lite å stille opp mot, selv moderat store rov dyr, alt som er over 25kg er potensitelle store farer, enten det er en labrador, en gaupe, en jerv eller hva det skal være, alle som har sett politi hunder trene har sett hvor mye kraft det er i de små kroppene på vanlige hunder, og da er de til og med trent til å ga etter armer og bein og ikke ansikt eller hals, et rovdyr som bare veien halvparten av et menneske kan drepe.

Og gauper har ingen innebygde annlegg for å gjøre dem tamme, akurrat som folk har prøvd å gjøre zebraer tamme men feilet, vil nok det samme skje med gauper.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at det bør vises til at det er et par tusen gauper som kjæledyr i usa og gauper har vist seg at de er veldig rolige kjæledyr, og man finner mange eksempler på at gauper blir behandlet som hunder, altså tatt med på handletur i bånd, og utsatt for storbylivets mange utfordringer for et kjeledyr.

 

Ang. det at gauper tar 250kg rådyr er ikke akkurat et spørsmål om kilo men om teknikk, en ulv gjør det samme, de går først etter "akillies-senen" og så strupen, jeg har ikke sett en gaupe jakte så jeg kan ikke sammenligne, men siden gaupen er mindre tror jeg vi snakker om en tilsvarende teknikk.

 

er enig i at litt mer forståelse fra sauebøner hadde hjulpet bestanden betraktelig.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Det er fullt mulig å ha en amerikansk bobcat som kjæledyr men det er en stor forksjell på den amerikanske bobcat'en og den skandinaviske gaupen, selv om de er nært beslektet. Da en bobcat blir 15kg på det meste, blir gaupen vår oppimot 30kg.

Bobcat er jo et kjæledyr i USA, uten at det bekrefter eller avkrefter noe særlig om hvor egnet den er som kjæledyr da USA er ganske liberale når det gjelder husdyr.

 

Ellers er det jo ting å tenkte på som mat(kjøtt), friluftsområder, barn, naboer, andre dyr etc. Så store katter krever en del.

Ellers tenker jo jeg når katten min kommer inn med kråker i kjeften, hva kan en gaupe dra inn i huset da?

 

Sauebondene har jo ingenting med hvor egnet gaupen er som kjæledyr, men at den skandinaviske gaupebestanden er usunt lav er helt sant.

Lenke til kommentar

Våre huskatter ble aldri temmet, det er de eneste kjæledyrene vi har som ønsket å være med oss av egen fri vilje og tilpasset seg oss. Husk at vi kun brukte katter som muse- og rottefangere i begynnelsen.

 

Ikke er huskatten heller i slekt med andre store katter, så huskatter kan ikke gi så store indikasjoner på hvordan en gaupe hadde reagert på selektiv avl.

 

Hunder som dreper: det er ikke hunden sin feil, men mennesket som har drevet med dårlig avl eller/og dårlig oppdragelse.

 

Forøvrig syns jeg bøndene burde slutte å sutre. Slipper man sauene sine løse og driter i å passe på dem så er det en selvfølge at noen av dem vil bli drept.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Forøvrig syns jeg bøndene burde slutte å sutre. Slipper man sauene sine løse og driter i å passe på dem så er det en selvfølge at noen av dem vil bli drept.

Er til dels enig med deg, men tror aspektet er noe større enn du og mange her tror.

 

Vi kan fortstte som nå med en del tap av beitedyr og erstatte en god del flere dyr, enn det rovdyrene dreper. Skal utmark, skog og fjellområder benyttes som beite, trengs store områder, da utnyttbart for er glissent. Kan ikke sammenligned med innmark. Å benytte gjetere (med hund), vil ikke være regningsvarende.

 

Da dyrket mark/innmark er opptatt, må produksjon av kjøtt i Norge reduseres betraktelig. Og uten beitedyr i utmark, kommer rovdyrene også til å besøke innmark. Inngjerding av innmark, for å holde (spessielt) gaupa ute, vil bli for dyrt. Den er en eminent klatrer.

 

Uten beitedyr (i utmark) vil det vokse opp skog, over alt (alla Østerdalen) og turistene vil ikke se annet en skog. I Innlandet vil folk flytte, åkerlandskapet blir til trær og alt blir skog. Med det resultat at det blir mer sentralisering og døde bygder. Norge vil tape miliarder av kroner/intekter fra turisme. Selv om bl.a. Geiranger er det mest besøkte turiststed, kommer de fleste båt turistene aldri i land og legger ikke igjen en krone! Det er bil- og fot-turistene, som legger igjen penger i Norge. Og turisme er den tredje største inntektskilden til Norge, med 16 - 20 miliarder hvert år.

 

Må si at jeg er for rovdyr i vår fauna. Men de må være i et begrenset antall.

 

Så, hva ønsker dere?

 

1)Ingen kontroll og avlivning av "overskuddet", av rovdyr?

2)Avfolkede bygder, mer skog og minimal turisme?

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...