Gå til innhold

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

ryker ikke reklamasjonsretten på elektriske artikler når man åpner de der de ikke er ment til å bli åpnet? Du sier du har åpnet rundt skjermen?

 

Svaret her er ganske enkelt nei. For å sammenligne med bil igjen, så er det gjennom flere rettsaker vist at garanti og reklamasjon ikke bortfaller om man bruker andre enn merkeverkstedene. Dersom ikke bil-leverandøren kan påvise eller sansynliggjøre feil montering eller bruk så har dem ingen anledning til å nekte reklamasjon. Dette gjelder selvsagt på ting som ikke har vært reparert/byttet av et annet verksted. Da faller jo kravet mot verkstedet som ikke gjorde jobben sin. Husk at det er reklamasjonstid på reparasjoner også.

Det er forøvrig også lov å skru på bilen selv her i landet. Det gjør jeg alltid, og har spart godt over 100k på det som tilsammen for meg har vært omtrent 30-50 timers arbeid opp igjennom. Jeg er ikke mekaniker (skifting av foringer, lager, bremseskiver/klosser, bremserør, topppakning osv osv.

 

For å overføre situasjonen til PC, så har man lov å benytte andre verksteder til å gjøre vedlikehold og reparasjoner, det må også gjelde laptoper. Vanlig vedlikehold på en laptop er å rense vifta for støv. I praksis så stilles det ikke krav til dette fra leverandøren, men at et kraftig skjermkort på en laptop dør når det er hybelbøfler i kjøleren kan jeg bekrefte :-( Man kan selvsagt gå til et serviceverksted for å fikse dette, men en kompetent dataperson kan, og har lov og rett til, å fikse dette selv dersom de nødvendige kravene til renhet og antistatiske midler holdes i hevd.

 

Når man renser viftene på en laptop så må man gjerne inn i maskinen på et vis. Jeg må skru Dell'en min i småbiter for å komme til viftene. Som ingeniør i mikroelektronikk så stiller jeg muligens noe sterkere enn gjennomsnittsmannen (og sansynligvis også datareparatøren) når jeg sier at jeg ikke har gjordt noe galt, og jeg har heller ikke hatt problemer med mine to reklamasjoner til Dell. Forøvrig fikk jeg ikke bare lov, men ble også anmodet av Dell om åpne PCen selv. Ved det tilfelle kunne jeg fortelle dem nøyaktig hva som var feil. Jeg åpnet og plugget i en plugg.

 

Forøvrig har ikke leverandøren lov til å nekte deg å åpne en PC uten å miste garanti/reklamasjonsrett gjennom klistermerker eller advarsler i manualer eller kontrakter. Det fordi at dette vil stride mot lovene som gir deg rett til å bruke andre verksted eller utføre arbeid og reparasjoner på egne eiendeler selv så lenge de gjøres ordentlig. Altså kan man i mine øyne ikke bruke det faktum at laptopen har vært åpnet til noe som helst i denne saken. Det at en laptop har vært åpnet er heller ikke en sansynlig årsak til at et skjermkort dør. Tusenvis av laptoper åpnes hver dag for rensing av vifter, og jeg tør vedde på at langt mindre enn 1% av dem får herpet skjermkort som resultat. Med andre ord er det ingen direkte årsakssammenheng og derfor kan det kan heller ikke brukes som sansynliggjøring. Er det derimot byttet kjølepasta på skjermkortet, og det kan sees at jobben ikke er ordentlig gjordt, eller at man ser ripe fra et skrujern over skjermkortet, så har man en sansynliggjøring. Da må en ekspert inn med antagelig dyre måleinstrumenter for å hjelpe kunden kunden med å evt motbevise denne teorien.

 

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg velger å bruke et sitat fra krikkert her.

 

Prøv igjen.

Jeg synes du som representant for forumet burde holde deg for god til en slik tone. Forklar heller hvorfor du mener jeg tar feil.

Nå er jeg ikke en representant for forumet, og har full mulighet til å ha mine egne personlige meninger. Jeg kan også presentere disse meningene på en hvilken som helst måte innenfor retningslinjene på lik linje med alle medlemmer.

 

Din påstand om at det er selger som har bevisbyrden i en reklamasjonssak er rett og slett fullstendig feil. En liten kikk i Forbrukerkjøpsloven hadde spart deg fra å spre feilinformasjon. Selger har kun bevisbyrden de første 6 månedene fra kunde overtar produktet. Etter dette er det faktisk opp til kunden og bevise at problemet skyldes en mangel som var der ved overtakelsen, men ikke viser seg før senere.

Jo, som forumveileder er du representant for forumet. Du er i din fulle rett til å mene hva du vil, men det er lov å forvente mer av deg enn av andre brukere når du fremfører denne meningen. Og slike blæretheter fremmer ikke akkurat diskusjon. Jeg håper ikke du veileder folk til å si "prøv igjen" hver gang det er noe de er uenige i. Du provoserer, jfr. retningslinjene, og er ikke "snill og grei", som det står i nettiketten at man skal være. Jeg godtar "prøv igjen" fra vanlige brukere, men for deg ligger listen høyere. Lev med det. Forøvrig er du ikke utpreget høflig i dette innlegget heller.

 

Jeg sprer ikke feilinformasjon, jeg spekulerer. I de aller fleste tilfeller er ordbruk som "fullstendig feil" i sterkeste laget, ikke minst når vi snakker om loven.

 

Hvis det er §18 du snakker om, nevner den verken "kunde" eller bevisbyrde", det som står er

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Det betyr på ingen måte at en feil som har oppstått etter seks måneder i utgangspunktet må antas å være brukerfeil og at han alltid har noe å bevise. Hvorfor skulle vi da ha noe slikt som to- og femårs reklamasjonsrett?! Kunden har som regel ikke kompetanse til å bevise sin egen uskyld i tekniske saker.

Uansett har Multicom brukt 40 dager på å fremlegge påstanden om at dette ikke er en reklamasjonssak. Om kunden skulle ha noen bevisbyrde, er ikke denne pålagt ham innen rimelig tid.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvis det er §18 du snakker om, nevner den verken "kunde" eller bevisbyrde"

Høyesterett derimot uttalte i 1998 (Rt-1998-774 (221-98)) "at det ikke var grunnlag for i forbrukerkjøp å oppstille en særlig bevisbyrderegel til fordel for forbrukerkjøpere."

 

Siden dette ikke har blitt endret gjennom lovteksten ved innføring av Forbrukerkjøpsloven er den uttalelsen fortsatt det eneste man har. Og den uttalelsen kom på grunnlag av samme type bestemmelse i Kjøpsloven som man nå har i Forbrukerkjøpsloven.

 

Svaret her er ganske enkelt nei. For å sammenligne med bil igjen, så er det gjennom flere rettsaker vist at garanti og reklamasjon ikke bortfaller om man bruker andre enn merkeverkstedene.

 

Forøvrig har ikke leverandøren lov til å nekte deg å åpne en PC uten å miste garanti/reklamasjonsrett gjennom klistermerker eller advarsler i manualer eller kontrakter.

Det er ikke noen direkte link mellom garanti og reklamasjonsrett. Garantibetingelser finner du ikke definert i noen lover, heller ikke i noen dommer.

 

Så riktig svar blir "nei, reklamasjon bortfaller ikke". Garanti kan i teorien bortfalle fordi du ikke fikset bilen eller PCen naken mens du hoppet på ett ben. Med andre ord, garantibetingelsene bestemmes av produsent eller selger, reklamasjonsretten derimot bestemmes gjennom loven ;)

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest hele tråden her og har samlet opp et par punkter i løpet av lesingen, så et par ting jeg skriver kan nok komme fra litt lenger bak i tråden.

-----

Hvorfor driver folk å tar ut og inn batteriet? Jeg har hatt flere laptoper selv, samt "hatt ansvar" for en mengde, og har aldri hatt noen problemer med at batteriet blir dårligere når det står i med ladepluggen i. Vil tro det medfører mer slitasje på kontakter etc å drive å ta batteriet inn og ut...

 

At Multicom er treige er jeg forsåvidt enig i, men det ville blitt like stor oppstandelse hvis det samme svaret hadde kommet etter 4 dager, så det er egentlig ikke relevant for hvordan saken har utviklet seg.

 

I tillegg tror jeg du legger for mye i ordet "totalvraket". "Totalvraket" i denne sammenheng har ingen ting med hvordan pc'n ser ut å gjøre. Det betyr bare at lønnsomheten ved reparasjon er lavere enn produktets restverdi.

 

Du skriver også at du kan bevise at skjermkortet er intakt... Får ikke det helt til å harmonere med at du sendte inn pc'n fordi det ikke var bilde på skjermen...

 

Anyway... Jeg tror deres bevisbyrde, hvis de har en, er oppfylt bare ved at de henviser til at skjermrammen er åpnet og sprekkene i hengslene. Tror ikke de må forklare hvorfor det skal være relevant annet enn at det har med skjermen å gjøre.

 

IANAL

 

-C-

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det virker ikke som du har behandlet denne maskinen særlig pent.

 

1. Når man bøyer skjermen lengre bakover med makt enn det den er laget for så får du slike sprekke du ser på et av bildene dine. Hvorfor gjør man noe sånt? Ville du gjort det med en bildør? Neppe. BRUKERFEIL!

 

2. På de to andre bildene så ser det ut som om for meg at du har prøvd å brekke opp maskinen med et skrujern fra siden. Skadene i plastikken på siden bærer preg av det, samt at du har en sprekk i chassis mellom tastebrett og skjermfeste som bekrefter dette ytterligere.(godt ikke multicom har sett dette).

 

3. Det med ladekontakten ser veldig merkelig ut. En slik skade kan ikke oppstå under frakt så sant ikke pakken har fått seg en sikkelig trøkk noe denne trolig ikke har. Om multicom hadde forårsaket skaden på kontakten så tror jeg de hadde tatt dette på sin kappe og ikke prøvd å snike seg unna. Sannsynligvis en skade du har påført selv, som du prøver å dytte over på leverandør.

 

4. Du har 2 års reklamasjon på batteriet, du har hatt maskinen din i to år og batteriet fungerer fremdeles, tror ikke du har noe å hente her.

At multicom har brukt lang tid på saken din er dessverre beklagelig og er en helt annen sak en skadene på maskinen din.

 

 

 

Jeg skulle akkurat til å poste samme innlegg. Jeg reagerte også på "skrutrekker" merkene på bildene, samt sprekkene. Kunde har desverre ikke noe å hente i denne saken....

Lenke til kommentar

Det er ikke noen direkte link mellom garanti og reklamasjonsrett. Garantibetingelser finner du ikke definert i noen lover, heller ikke i noen dommer.

 

Så riktig svar blir "nei, reklamasjon bortfaller ikke". Garanti kan i teorien bortfalle fordi du ikke fikset bilen eller PCen naken mens du hoppet på ett ben. Med andre ord, garantibetingelsene bestemmes av produsent eller selger, reklamasjonsretten derimot bestemmes gjennom loven ;)

Den direkte linken er vel at garanti ihht lovteksten må utvide reklamasjonsretten, ikke begrense den. Jeg tror derimot at garantien ikke har lov til å sette begrensninger som reklamasjonsretten ikke har. Litt av poenget med loven er at man ikke skal kunne begrense kundens rettigheter til å benytte valgfritt verksted slik at det blir reell konkurranse i markedet. Hvis det er lov å stille krav i garantier som man ikke har lov å kreve for reklamasjonsretten så er jo det i praksis en lock-in mekanisme. Det er godt mulig du har rett, men det er ikke slik jeg har forstått og tolker det.

Lenke til kommentar

Vetle666 , har nå lest igjennom hele diskusjonen og jeg (som laptop-tekniker) kan konkludere her ganske greit og enkelt.

 

Maskinen har ytre skader i form av sprekker, i tillegg har eier forsøkt å åpne chassis (skrutrekkermerkene). Reklamasjon/garanti bortfaller pga ytre påvirkninger *punktum*

 

Du nevner også at DU ved et UHELL har bøyd skjermen for langt bakover, og da er jo saken også klar - vi kaller det kundeforskyldt.

 

Jeg kan ikke se at du kan diskutere noe mer i denne saken.

 

 

(det at du ikke forstår at dette fører til skjermkort-problemer, forstår jeg. Men det er ikke noen vits for reparatøren å bruke mer tid i saken, da denne allerede har havnet i kategorien - kundeforskyldt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber selv på ett verksted og har hatt saker som kanskje kan sammenlignes(Jeg jobber mest med bedrift, som har andre regler, så om jeg sier noe helt feil beklager jeg dette)..

 

Batteriene har generellt fra produsent ETT år garanti, og de fleste godtar en reklamasjon frem til batteriet/maskinen er 2 år. Jeg vil anta at du ikke får dekket nytt batteri da maskinen din er 2 1/2 år gammel. Hadde batteriet tatt kvelden når maskinen var 1 år derimot, hadde du fått nytt batteri uten noen innsigelser fra verkstedet/produsenten. Om batteriet allerede for ett år siden begynnte å bli dårlig, men du valgte å leve med det en stund til er det vel egentlig du som valgte å ignorere feilen frem til det var for sent.

 

Ang sprekker i LCD-ramma. Dette vil normalt ikke sees på som betydelig feil, avhengig av hvordan kablingen er internt, men hos oss ser vi ikke på den typen sprekk som alvorlige nok til å frafalle garanti pga bruker-relatert skade. Jeg tror derimot IKKE at det er pga sprekkene i chassiet at de sier garantien bortfaller.

 

Grunnen til at de frafaller garantien nok mest sannsynelig pga at ladekabelen har knekt. Dette har vi sett mange eksempler på hos oss. Ofte mener kunden at denne var ok ved innsending, noe som gjerne ikke er forenelig med fakta. Om ikke esken har BETYDELIG skade (da ville nok også chassiet rundt ladepluggen vært skadet) er det vanskelig å tro at dette har skjedd under frakt. Fra verkstedets ståsted er det derfor sannsynelig at denne var skadet av kunden FØR innsendelse. Jeg kjenner ikke den maskinen vetle har sendt inn, men generellt sitter ladekabelen på hovedkortet. Om dette ikke dekkes av garantien vil HK i seg selv ofte være en kost på 3-4000 kr for del og arbeid. Om skjermkortet i tillegg har kveldet er det ytterligere 1-2000 kr for dette (GENERELLT priset).

 

Om verkstedet som her har vurdert skaden dit hen at kunde har vært uforsiktig eller maskinen generellt bærer preg av å være hardt brukt, kan de frafalle garanti/reklamasjonen pga uforsiktig bruk. Det kan diskuteres om dette har noe med skjermkortet å gjøre eller ikke, og jeg vil kanskje tro at det IKKE har det i denne saken. Verkstedet har likevel mulighet til å konkludere med at maskinen er uforsiktig brukt og da bortfaller garantien på HELE maskinen, ikke bare de delene kunden har åpnet. Grunnen til det er verkstedet ikke VET om kunden har åpnet bunnchassis selv om det ikke er merker i plastikken. De kan SE at vetle har prøvd å åpne skjermen, men hvordan vet de at han ikke har åpnet mer -og med det ødelagt komponenter internt?

 

Hva gjelder åpning forøvrig. Det er IKKE riktig at "hvem som helst kan gjøre hva de vil" på en PC. Det er riktig at man kan bruke hvilket verksted man vil, MEN det er gjerne ett krav om at det aktuelle verkstedet er sertifisert til å skru på den aktuelle maskinen, ergo kan ikke hvem som helst gjøre det, spesiellt ikke en privat bruker av maskinen. Vi har flere saker hos oss hvor kunden har brukt ett uautorisert verksted, og dermed IKKE fått dekket skader som er forvoldt av dem.

 

Min vurdering blir da: Verkstedet burde i høyeste grad ta selvkritikk for lang behandlingstid. Kunde har IKKE krav på nytt produkt om service tar lang tid, men de har krav på en lånemaskin om rep tar mer enn 14 dager(mener jeg å huske det er). Det kan være delevent o.l som gjør at en service tar lang tid, men det er ikke greit at det tok 40 dager før de SÅ på maskinen. Når vurderingen først ble gjort har de sett at ladepluggen er ødelagt, det er sprekker i LCD-rammen og det er tydelige tegn på at maskinen er åpnet av *noen* som ikke har hatt riktig verktøy. Om maskinen bærer preg av hardt bruk gjør det ofte at verkstedet blir MYE mer skeptiske til en evt reklamasjon.

 

Vetle har på sin side sendt maskinen inn pga svart skjerm, IKKE pga sprekker i rammen. Han kan kreve å få utbedret skjermkortet(sålenge dette er ett eksternt kort, og ikke integrert på hovedkortet), men det vil hjelpe lite i denne saken da ladepluggen jo er defekt. I teorien kan han altså forvente å få nytt skjermkort og maskinen ellers returnert slik den står, men vil jo ikke få brukt maskinen da den blir umulig å lade.

 

Jeg tror jeg ville kommet til samme konklusjon som verkstedet i denne saken. Ikke pga sprekkene i rammen, men pga den ødelagte ladepluggen. Sprekkene og merkene tydeliggjør bare at kunde har vært uforsiktig.

 

Beklager den lange meldingen, håper jeg klarte å gjøre meg forstått.. :)

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra at det ble sagt at det ikke skulle ta mer enn 18 dager å se på maskinen, så er vel ikke 40 dager urimelig. Tar jeg ikke feil så er bransjestandarden 3 - 6 uker, uten at det sees på som urimelig av forbrukermyndighetene.

 

Det høres leeeenge ut. Jeg har en Dell som HK gikk i stykker på. Den ble hentet på døren, sendt til Birmingham, reparert.. Hentet mandag levert tilbake torsdag ferdig reparert. Samme opplevelsen hadde mine foreldre med sin Dell pc da en RAM brikke røk. Det tok litt over en uke.

 

Derimot Fujisimens... de er skremmende. Der har jeg hørt snakk om 6 mnd + etc. på soleklare garanti feil(på den tiden rep tok falt pc 1/3 i verdi).

 

Selv mener jeg at en bør få beskjed få dager etter en leverer inn til rep/reklamasjon om status. Er delene der bør en holde samme service som Dell.. For selve rep av en pc tar meget skjelden noe serlig tid. Kø på verkstedene er det stort sett heller ikke pga. mesteparten er test/bytte(HW feil).

Lenke til kommentar

ryker ikke reklamasjonsretten på elektriske artikler når man åpner de der de ikke er ment til å bli åpnet? Du sier du har åpnet rundt skjermen?

 

Svaret her er ganske enkelt nei. For å sammenligne med bil igjen, så er det gjennom flere rettsaker vist at garanti og reklamasjon ikke bortfaller om man bruker andre enn merkeverkstedene. Dersom ikke bil-leverandøren kan påvise eller sansynliggjøre feil montering eller bruk så har dem ingen anledning til å nekte reklamasjon. Dette gjelder selvsagt på ting som ikke har vært reparert/byttet av et annet verksted. Da faller jo kravet mot verkstedet som ikke gjorde jobben sin. Husk at det er reklamasjonstid på reparasjoner også.

Det er forøvrig også lov å skru på bilen selv her i landet. Det gjør jeg alltid, og har spart godt over 100k på det som tilsammen for meg har vært omtrent 30-50 timers arbeid opp igjennom. Jeg er ikke mekaniker (skifting av foringer, lager, bremseskiver/klosser, bremserør, topppakning osv osv.

 

-Ko_deZ-

 

Tror du surrer litt her nå.. Ja, det er lov å mekke på sin egen bil, men du får ikke noe garanti på din NYE bil hvis noe skulle ryke etter du klådde på den. Bytter du regreima selv, så får du ikke noe garanti hvis du klarte å få reima på feil, selv om bilen bare er et par år gammel. Hvis et godkjent (magiske ordet) verksted hadde skrudd på den derimot, så er det jo null problem. De stempler i serviceheftet og alle er glade. Det kan jo ikke du gjøre... eller hur?

 

Etter 5 år derimot, skru til du bli grønn. Ingen garanti å miste.

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra at det ble sagt at det ikke skulle ta mer enn 18 dager å se på maskinen, så er vel ikke 40 dager urimelig. Tar jeg ikke feil så er bransjestandarden 3 - 6 uker, uten at det sees på som urimelig av forbrukermyndighetene.

 

Det høres leeeenge ut. Jeg har en Dell som HK gikk i stykker på. Den ble hentet på døren, sendt til Birmingham, reparert.. Hentet mandag levert tilbake torsdag ferdig reparert. Samme opplevelsen hadde mine foreldre med sin Dell pc da en RAM brikke røk. Det tok litt over en uke.

 

Derimot Fujisimens... de er skremmende. Der har jeg hørt snakk om 6 mnd + etc. på soleklare garanti feil(på den tiden rep tok falt pc 1/3 i verdi).

 

Selv mener jeg at en bør få beskjed få dager etter en leverer inn til rep/reklamasjon om status. Er delene der bør en holde samme service som Dell.. For selve rep av en pc tar meget skjelden noe serlig tid. Kø på verkstedene er det stort sett heller ikke pga. mesteparten er test/bytte(HW feil).

 

Hos oss har vi normalt 5 dager turnaround, så maskinen returneres STORT SETT innen 5 dager i retur til kunde. Om man derimot ikke får deler kan det ta flere uker før delen kommer og da tar det jo tid såklart. Genererellt blir maskinen sett på samme dag som den kommer inn, feilsøket gjennomføres og delen bestilles. Så får vi delen (igjen generellt) dagen etter, og maskinen settes i kø etter hvor mange andre deler man har fått til maskiner som kom inn tidligere enn den aktuelle maskinen. Normalt samme dag eller dagen etter at delen er mottatt sendes den i retur til kunden.

 

Ang Fujitsu-rep på 6 mnd.. Da tror jeg du har vært svært uheldig(eller brukt ett dårlig verksted). Hos oss (som er ett av landets største også på fujitsu) tar det SVÆRT sjelden mer enn en uke før maskinen returneres. Tar det mer enn 2 uker tar vi kontakt med kunden og forklarer deleventen. Fujitsu har også vært ganske liberale mtp erstatninger. Vi har hatt flere saker hvor delen ikke har kommet på lager iløpet av 1-2 mnd, da sender Fujitsu erstatningsmaskin istedet for å vente lenger på en rep.

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn en laptop til reperasjon, hadde også sort skjerm som bare plutselig var der.

 

-Jeg sendte med lader, akkurat som du. De fikset problemet, som tok 6 uker! og jeg fikk den i retur, uten lader. Jeg etterspurte laderen, men de påstod at jeg ikke hadde sendt den.

 

heldigvis hadde jeg kopi av serviceordre hvor det stod, svar på hvitt, at de hadde mottatt denne også.

 

Jeg kom heldigvis utav dette med hell, og fikk gå til nærmeste HP forhandler å hente ny lader :)

 

Men lykke til!

 

PS! du er ikke urimelig. Har all rett til å klage.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Når det gjelder saken er det et par ting som skurrer litt.

 

Det hevdes fra multicom at ladepluggen er borte/ødelagt. Dette skulle tilsi at det ikke er mulig å få strøm på maskinen. Med et i tillegg dårlig batteri så skulle maskinen være ubrukbar noen minutter etter at dette skjedde. Trådstarter hevder at han har feilsøkt maskinen med ekstern skjerm, hører at maskina booter opp o.l. dette tar gjerne litt tid å utføre, og jeg skulle anta det ville være vanskelig å utføre uten å være tilkoblet strømnettet med et såpass dårlig batteri. Vil derfor anta at skaden på strømpluggen er oppstått etter feilen med skjermkortet.

 

En mulighet er jo at trådstarter i fusterasjon har gitt maskinen eg god omgang juling. En annen mulighet er at trådstarter har mistet masinen ned i sine forsøk på å feilsøke/reparere/demontere. En tredje mulighet er at dette er skjedd i transport eller etter ankomst multicom. Dersom trådstarter bevist utelater å oppgi denne feilen for å skylde på multicom så er dette nøye gjennomtenkt og planlagt. Han hadde i så fall passet på å sende med denne avbrukne pluggen strategisk plassert i eska. Når multicom tydeligvis ikke har funnet pluggen så er nok ikke dette tilfellet heller. Hvor er så pluggen? Jeg vil anta den ligger en plass på verkstedet hos multicom og at denne skaden er oppstått der, uten at de bevisst prøver å jukse.

 

Jeg tror at trådstarter er et offer for uheldige omstendigheter og at han vil få problemer med å bevise sin uskyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang Fujitsu-rep på 6 mnd.. Da tror jeg du har vært svært uheldig(eller brukt ett dårlig verksted). Hos oss (som er ett av landets største også på fujitsu) tar det SVÆRT sjelden mer enn en uke før maskinen returneres. Tar det mer enn 2 uker tar vi kontakt med kunden og forklarer deleventen. Fujitsu har også vært ganske liberale mtp erstatninger. Vi har hatt flere saker hvor delen ikke har kommet på lager iløpet av 1-2 mnd, da sender Fujitsu erstatningsmaskin istedet for å vente lenger på en rep.

 

Fujitsu, hehe. Det var skremmende greier. Vi fikk et tilbud på jobben, flott tilbud var det også. Men de som var uheldig å måtte reparere.. Alle hadde samme erfaring. Det tok fra et par mnd til over et halvt år +

 

Dette var PC avtale i staten, så klubb etc ble koblet inn. Bare hos oss ble det solg flere 100 PC'er. Verkstedet var i oslo(visst eneste verksted de brukte i norge da).

 

Jeg ville aldri turt kjøpe en Fujitsu-simens pc i dag pga dette. Samtidig ville jeg betalt ekstra for en Dell pga god service.

---

Men når det gjelder denne saken, etter å ha lest, sett bilder etc. Som elektroniker og pc rep/bygger i 20 år, vil jeg si at dette er bruker feil. Men igjen er det vanskelig å være helt sikker uten sjekke PC selv. Min bror har 2 multicom pc. De har fungert topp i 4 år nå, ser forsatt ut som nye. Mine 2 dell pc er også som ny, den ene snart 8 år. Jeg har sett brudd som dette får i hengslerplast chassi, men da er det stort sett pga slag og annen feilbruk som for mye makt ved åpning lukking av skjerm. Skjerm blitt presses bakover etc. Men igjen vanskelig å avgjøre uten å se pcen.

Lenke til kommentar

Selv om PC blir reparert er den fortsatt gammel og sliten, har fått litt medfart, og duger ikke til nye spill. I tillegg har batteriet sett bedre dager og ladepluggen er ødelagt.

 

Selv om PC virket, ville den fortsatt være utdatert.

 

En PC har så vidt jeg vet en nedskrivningstid på 3 år. Verdien av PC er ikke mer enn 16,65% av opptrinnelig verdi eller verdi av tilsvarende vare.

 

Det er urimelig at Multicom skal dekke reperasjoner for 6500,- på denne PCen men det er også urimelig at kunde skal avfeies helt dersom vedkommende ikke har eksplisitt skyld i skaden.

 

Kunde bør godta at PC ikke repareres, men kreve kompensasjon for potensiell restverdi i PC på 16,65% da denne har gått tapt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Har ikke tid til å quote alle og svare direkte, men skal prøveå gi alle et svar.

 

Jeg gjentar igjen, skaden er på skjermkortet eller et omtrentliggende sted. Den er IKKE i nærheten av disse sprekkene. Som sagt, jeg har fjernet plastikkdekselet rundt skjermen og alle ledninger fra skjerm til skjermkort er mer enn lange nok og ligger i en slik posisjon at de ikke blir påvirket om topplokket på pcen skulle bli bøyd 1 grad for mye. Det samme gjelder hakkene på siden. De har jo absolutt ingenting med noe som helst å gjøre med untak av utsende. Hadde multicom vise at noen komponenter hadde blitt ødelagt eller knukket i nærheten av disse hakkene så hadde jeg lagt saken død. Nå har jeg ikke engang vært inni pcen med noen skrutrekker så dette er ikke tilfellet.

 

For å oppsummere saken så går den slik:

 

 

Kunde: Hei, denne pcen fungerer ikke, skjermkortet er ødelagt. Dere kan se på det og se etter påvirkninger fra meg (slag, spor etter skrutrekker o.l). Kan dere fikse denne for meg?

 

*40 dager senere*

Multicom: Ehh, nei vi kan ikke reparere skjermkortet ditt. Det er noen hakk på utsiden av plasten på siden samt to sprekker i plastikken rundt skjermen.

 

Kunde: Kan dere motbevise at jeg ikke har ødelagt skjermkortet? Evt vise hvordan disse skadene er relevante til et defekt skjermkort.

 

...................................

 

Hit har jeg kommmet nå. Nå er det bare å vente på et svar fra de.

@Madamimm, takker spesielt for inlegget ditt. Mange bra argumenter her!

 

@Wollert. Du skriver at fordi jeg har forsøkt å åpne maskinene så ryker reklamasjonen pga av ytre påvirkninger!?

 

La meg understreke at batterisaken har jeg ikke klaget på. Er ikke noe poeng å fortsette å forklare meg hvorfor jeg ikke får et nytt batteri! :whistle:

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

@Christianw

I tillegg tror jeg du legger for mye i ordet "totalvraket". "Totalvraket" i denne sammenheng har ingen ting med hvordan pc'n ser ut å gjøre. Det betyr bare at lønnsomheten ved reparasjon er lavere enn produktets restverdi.

 

Du skriver også at du kan bevise at skjermkortet er intakt... Får ikke det helt til å harmonere med at du sendte inn pc'n fordi det ikke var bilde på skjermen...

 

 

Angående det totalvraket. Jeg sendte inn pcen. Da var det en eneste feil på den, og det var at skjermkortet var ødelagt. Da er ikke pcen totalvraket i mine øyne. Alt annet som lyd, hk forøvrig, hardisk og alt annet fungerte.

 

At lønnsomheten ved reperasjon er lav kan godt være, men jeg krever fortsatt en kompensasjon for at skjermkortet har gått i stykker, tilsynelatende av seg selv (fortsatt ingen som har kunnet komme med noen annen grunn)

 

EDIT: Det jeg mener at de kan se på skjermkortet etter skader fra skrutrekkere eller lignende. Det vil de ikke finne da det ikke er noen.

 

----------------------------

Jeg vil også understreke at jeg har ikke påført pcen noen fall eller slag. Jeg er skyldigi deto skadene. Men har ikke gjort noe annet "mot" denpcen.

 

Kan selvfølgelig dessverre ikke bevise dette på noen måte for dere. Men multicom kan sjekke etter fall og slag kan de ikke?

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Da var jeg endelig ferdig å lese alt som stod her. Etter som jeg selv har jobbet med garanti/reklamasjon på maskiner, så har jeg litt grunnlag for uttalelse;

 

Jo, hvis maskinen har blitt utsatt for annen bruk enn den er laget for. Bortfaller garanti/reklamasjon. Eier/TS burde krevet heving av kjøpet tidligere pga lang reparasjons tid, men det eneste dette hadde ført til er tidligere fremkomst til samme konklusjon. Det at lade pluggen har forsvunnet i transport er selvsagt mulig, men den må ha vært på virket før sending eller veldig dårlig pakket.

 

Jeg vil tro at skjermkortet sitter på hovedkortet, og dette gjør at de ikke vil utbedre feilen da hovedkortet er utsatt for en påkjenning det ikke er laget for -> løs lade plugg.

 

Det jeg ville gjort nå, var å brukt den lange tiden verkstedet har brukt på å finne ut av dette til å få avslag på reperasjonen/ny maskin. 40 dager er uansett for lenge når det er snakk om å gi diagnose. At deler tar 1-2 uker, kan jeg forstå, men den delen verkstedet gjør, tar ikke mer enn 20 min.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...