Gå til innhold

Razer går mot strømmen


Anbefalte innlegg

Oooog der har vi det; Cherry Blue MX, som alle trodde.

CherryBlues.jpg

 

De tar litt feil i marketing-språket sitt, da, når de snakker om aktiveringspunkter og så videre. Pluss at som alle kan se, så stemmer jo ikke tegningen deres som jeg brukte i min tidligere post som referanse.

 

Uansett, et billig Cherry Blue MX-tastatur er ikke å forakte; andre alternativer koster lett det dobbelte av Razers uten-LED-variant.

 

Razer tok feil når de mente at de hadde "verdens første mekaniske tastaturet som er tilrettelagt for spill". Men det Razer KUNNE sagt, var;

 

Disse tastaturene vil være i salg over hele verden, i store butikk-kjeder og kjente varehus - og de er billige. Mekaniske tastaturer er tilbake, og Razer tar all ære for det.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig at de happy hacking keyboardene ikke har mer enn 1 års garanti når de er så dyre og god kvalitet..

 

Jeg har ikke tall på hvor mange keyboards av varierende kvalitet og merke jeg har drept i frustrasjon og sinne i kode situasjoner.. Så jeg endte opp med å kjøpe kasser av Keytronics sine, de kosta en slikk og ingenting, var gode å skrive på og varte i mer enn 2 dagers hard koding (med tilhørende frustrasjon)..

 

Å si at en skriver raskere på mekaniske keyboards er fullstendig bullshit, preferanser har alt å si.. Noen foretrekker den mer spretne måten å skrive på mens andre er vant til og foretrekker flate tastaturer med liten vandring.. jeg tilhører den siste gjengen.. Og 270 dollar for et tastatur er ikke dyrt (hhk pro 2) selv om det er over gjennomsnittet. Tastatur uten æ, ø og å går ut for min del, det er kun av vane hensyn.. :-), det er ganske enkelt å forrandre keyboard layout, så et hhk pro 2 blankt hadde kanskje vært tingen.. Men, støyen er så mye mer "sexy" på laptop tastaturer.. År siden jeg brukte et mekanisk sist.. Cherry, utrolig gode tastaturer.. dog de jeg brukte var alt for støyende.. Razer er som apple, de relanserer andres nyvinninger som sine egne.. Meeen.. who cares.. gi meg et nesten lydløst mekanisk tastatur (tar gjerne i mot tips) så er det mulig jeg går tilbake til en bedre teknologi (mekanisk er uten tvil mer "slitasje vennlig") selv om prisen vandrer mot prisen for en liten pc :-)..

Lenke til kommentar

Artig at de happy hacking keyboardene ikke har mer enn 1 års garanti når de er så dyre og god kvalitet..

Wow, det visste jeg ikke engang! Jaja, om det går i stykker så kjøper jeg bare et nytt.

Men jeg har en slik til å beskytte tastaturet under frakt; deres "short sleeve" fits like a glove (den er egentlig laget for Apple-tastaturer)!

 

Må si du gjorde en god investering med det Keytronic-lasset :)

 

Å si at en skriver raskere på mekaniske keyboards er fullstendig bullshit, preferanser har alt å si..

Er ingen som har påstått det her.

 

Og 270 dollar for et tastatur er ikke dyrt (hhk pro 2) selv om det er over gjennomsnittet.

Når man snakker til folk som er vant til å betale 120,- NOK for et Logitech OEM, så er det dyrt. Kanskje jeg misforsto brukergruppen til hardware.no.

 

Tastatur uten æ, ø og å går ut for min del, det er kun av vane hensyn.. :-), det er ganske enkelt å forrandre keyboard layout, så et hhk pro 2 blankt hadde kanskje vært tingen..

Jeg har et blankt, svart, HHKB Pro2, og det er ubersexy ;) Eneste problemet med HHKB er at etter et års bruk så begynner de mest brukte tastene å "skinne" (som i solskin, ikke togskinner :p) - det laget med bumper som er formet inn i plasten på tastene (eller kanskje lakert på?) slites bort. Det høres kanskje ut som et lite problem, men tro meg, for en som setter pris på alle deler og egenskaper til et tastatur, så merkes det _godt_.

 

Fører jeg tommelen fra venstre hånd over fra venstre side av mellomromstasten til høyre side, er det som å føre fingertuppen fra en vannoverflate til et sandpapir. Mellomromstasten er den verste :(

 

Men jeg kjøpte noen sett med nye taster, og bytter de ut etter hvert som jeg kjenner det trengs.

 

Er du interresert i et rolig, mekanisk, tastatur, så ville jeg sett på Cherry Black eller Brown MX, eller sorte ALPS (Dell AT101W). Eventuelt så er det Topre-tasten (HHKB/Realforce), men den er vel ikke strengt tatt mekanisk, den bare faller i samme kategori ifølge noen definisjoner.

Lenke til kommentar

Sorry vhaarr, var en linke til overclock forumet hvor en moderator påstod at det var raskere å skrive på et mekanisk et :-)

 

Skal sjekke hva jeg kan skaffe av tastaturer som er mekaniske...

 

Hadde egentlig lyst på det TRON tastaturet til razor, som kommer en gang før jul.. Meeeen.. får nå se.. Har en kompis som sliter med sin lycosa, og har hørt mange som har klagd på razer tastaturer.. Rart at de ikke greier å få de til, jeg har 3 razer mus som alle fremdeles virker helt perfekt.. og tro meg.. de er godt brukt..

 

Takker for tipsene, sjekker litt mer før jeg går til anskaffelse :D

 

-Hasse

Lenke til kommentar

Sorry vhaarr, var en linke til overclock forumet hvor en moderator påstod at det var raskere å skrive på et mekanisk et :-)

 

Det viser igjen hvor høy standard de har på OC-forumet. Det er selvsagt folk med peiling der, men de er vanskelige å finne.

 

Det er kanskje slik at folk som er villige til å betale mer for et godt tastatur er motiverte til å lære seg kjappere skriving - og derfor, etter å ha kjøpt et bra tastatur, faktisk gjør det. Men det har lite (men ikke ingenting) med selve mekanikken i tastaturet å gjøre.

 

Skal du ha noe informasjon om tastaturer er det nesten bare geekhack.org som gjelder for folk fra Vesten (Asia har kbdmania og andre forum).

Skal man overklokke eller kjøle, finnes det alltid xtremesystems.org, og sikkert andre som jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg kanskje skal se på noen high-end eller øvre mid-end mekaniske tastaturer. Begynner å gå litt lei av G15.

 

Når det gjelder xtremesystems.org forumet har de en gjeng der (som noen av oss fra diskusjon har blitt med i) som driver med SSD RAID systemer, analyse av disse, og hjelper hverandre med oppsett og tips.

Lenke til kommentar

Kan jeg bare spørre; etter de bevisene jeg la frem tidligere, hvorfor har ikke HW.no endret artikkelen?

Og hvorfor er ikke forfatteren her i kommentarene og forsvarer seg selv?

 

Jeg ser på hw.no's forfatter-profil at jeg kan sende ham en e-post/melding direkte, må jeg gjøre dette for å få ham oppmerksom på innholdet i kommentarene her? Man skulle tro at slikt var unødvendig, og at forfatteren følger diskusjonen aktivt.

 

Papir-aviser har ofte små notiser som blir publisert i etterkant når de blir opplyst om at en eller flere artikler i publiseringen var feilaktig på noe vis, der de opplyser om feilen og retter på den. Disse er som oftest veldig små, og vanskelige å finne, men de ER der.

 

Hvor er hw.no?

Lenke til kommentar

[...]

Å si at en skriver raskere på mekaniske keyboards er fullstendig bullshit, preferanser har alt å si.. [...]

 

Jeg regner med at du sikter til denne paragrafen:

"In my opinion, the best keyboards available have mechanical key switches. They are known as mechanical keyboards, or mechanical key switch keyboards. What makes them so desirable is that mechanical keyboards tend to be constructed of higher quality materials, they last longer and are more reliable, and most importantly, once properly acclimated to one, a mechanical key switch keyboard will make you a better typist--you may even be able to get work done faster, with less fatigue."

 

Den er muligens skrevet av artikkelforfatteren hos Overclock.net (Maynak, jeg finner ingen personlig informasjon i profilen hans), men du finner en lenke til opphavet etter sitatslutt. Det hevdes ikke at man skriver raskere på mekaniske tastatur, riktignok påståes det at bruk av et mekanisk tastatur vil forbedre tasteteknikken til brukeren, men legg merke til ordbruken knyttet til arbeidsforbedringen - "may".

 

 

vhaarr: abene kommenterer sjelden egne artikler, og enda sjeldnere kommentarer til de samme. Hva OEM angår, en forumbruker på Geekhack har følgende tilbakemelding om Black Widow og iOne.

 

Jeg heller mer og mer mot et SteelSeries 7G.

Endret av Lch
Lenke til kommentar
Det nye tastaturet er blitt utviklet fra grunnen av, og er annerledes enn tradisjonelle mekaniske tastaturer, mener Razer. Razer Blackwidow har taster som har rask respons og berøringsfeedback, noe som kan sammenlignes med reaksjon ved bruk av en mus

 

Hmm javel? Det er jo det som er mye av hensikten med "Mechanical-switch keyboards".

Lenke til kommentar
Razer Blackwidow har taster som har rask respons og taktisk feedback

Mistenker at noen bør slå opp betydningen av ordet "tactile" i ordboken. Det betyr ikke det samme som "tactical".

Ikke minst når man skal oversette et ord feil burde man oversatt begge ordene i uttrykket og skrevet "taktisk tilbakemelding". Eller som riktig er "taktil tilbakemelding".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Artig at de happy hacking keyboardene ikke har mer enn 1 års garanti når de er så dyre og god kvalitet..

 

Jeg har ikke tall på hvor mange keyboards av varierende kvalitet og merke jeg har drept i frustrasjon og sinne i kode situasjoner.. Så jeg endte opp med å kjøpe kasser av Keytronics sine, de kosta en slikk og ingenting, var gode å skrive på og varte i mer enn 2 dagers hard koding (med tilhørende frustrasjon)..

 

Å si at en skriver raskere på mekaniske keyboards er fullstendig bullshit, preferanser har alt å si.. Noen foretrekker den mer spretne måten å skrive på mens andre er vant til og foretrekker flate tastaturer med liten vandring.. jeg tilhører den siste gjengen.. Og 270 dollar for et tastatur er ikke dyrt (hhk pro 2) selv om det er over gjennomsnittet. Tastatur uten æ, ø og å går ut for min del, det er kun av vane hensyn.. :-), det er ganske enkelt å forrandre keyboard layout, så et hhk pro 2 blankt hadde kanskje vært tingen.. Men, støyen er så mye mer "sexy" på laptop tastaturer.. År siden jeg brukte et mekanisk sist.. Cherry, utrolig gode tastaturer.. dog de jeg brukte var alt for støyende.. Razer er som apple, de relanserer andres nyvinninger som sine egne.. Meeen.. who cares.. gi meg et nesten lydløst mekanisk tastatur (tar gjerne i mot tips) så er det mulig jeg går tilbake til en bedre teknologi (mekanisk er uten tvil mer "slitasje vennlig") selv om prisen vandrer mot prisen for en liten pc :-)..

 

Jeg har også et igjen av mine gamle Keytronic tastaturer. Det er det eneste som ikke har blitt kastet oppgjennom de siste 25 årene og ligger fortsatt pent pakket bort og tas frem av og til. Folk kan si mye rart om gamle tastaturer av denne typen, men det er aspekter med dem som gjør de bedre egnet til hurtig touch for den jevne mann.

 

- suveren taktil tilbakemelding med den rette fjærfunksjonen

- meget godt utformet ergonomi og korrekt avstand mellom tastene

- også innen for ergonomi er hvordan tastene og overflatene er orientert ift. hvilke fingre som skal treffe dem.

(delvis og ikke uten mange variasjoner).

 

Det jeg dog lenge har ønsket meg er noe helt annet. Et tastatur som er delvis formet som en ball på størrelse med en håndball og holdes som en ball. Hvor man også viderefører mange av de riktige ergonomiske desginvalgene fra gamle tastaturer ift. tastene. I en periode gikk jeg med ønsker om å designe noe slik i samarbeid med andre. Jeg lagde også noen veldig hjemmesnekrede prototyper på tidlig 90 tall og det føltes mye mer naturlig enn tradisjonelle "hold hender, håndledd og armer unaturlig over lang tid" type design. Man hvilte den også på de overflatene som var tilgjengelig.

 

Riktig nok må denne "ballen" være noe avlang i fasongen for å gi riktig avstand og vinkel mellom armer, håndledd og hender.

 

Hvem vet, kanskje det i fremtiden er slike "domes" vi trer hendene inn på og vil bruke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen beveger seg litt i riktig retning, mens andre forsterker den ugunstige knekken man får i håndleddet. Men Kun en gir deg et ergonomisk grep, dog uten tastatur taster og mer som en spillkontroller.

 

Men jeg tror (eller håper) vi etterhvert får se slike produkter jeg en gang drømte om. :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

He he he... Jeg får spader av å prøve slike "unaturlige" midler (er vant til vanlig flatt uvinklet keyboard, hvordan det er naturlig å holde hendene er en annen sak :)), testa en mus for musesyke da det var så poppis i slutten av 1999, jesus, den hjalp lite på stress nivået.. vond å bevege, umulig å bruke.. den knakk andre dagen etter 3 kast i veggen..

 

Men tilbake til temaet : Hvilke tastatur anbefales.. Kall meg snile men jeg liker tastatur med æ, ø og å.. Joda, jeg kan sikkert få tapet på æ, ø og å på de fleste tastaturer, men kan de kjøpes med æ, ø og å så er det bare så mye enklere, eller om tastene kan kjøpes separat så er bytte av taster en enkel sak..

 

Og jeg greier bare ikke å få : http://www2.razerzone.com/tron/keyboard.php

ut av hjernen når jeg tenker på tastaturer.. Det ser bare så perverst deilig ut å skrive på.. ARGH... Hmmm til nå er det vel HHK pro 2 som "hørtes best" ut av de jeg har funnet på youtube.. Men Cherry red høres også snassent ut, dog å beine til samurai land for å få seg en tastefjøl er litt uaktuelt.. ebay? :).. Steelseries 7G hørtes også snassent ut, litt mer bråkete enn HHK, men med norske taster og keypad.. Valgets kval.. pris er ikke så viktig som sagt, mer komfort, kvalitet og støy.. (siste 2 tastaturer er Saitek Eclipse 1 og 2, begge bråker litt for mye og er av billig silikon kontakt greie.. ).. Feedback?

 

-Hasse

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

* Razer Tron

"- Chiclet Keycap Structure with Hyperesponse™ Technology"

 

Ugh ugh ugh. Snasent, men nei takk.

 

Hvis du vil/må ha ÆØÅ, blir det enten SteelSeries 7G/6Gv1|2 eller dette Razer-tastaturet når det kommer. Alternativet er å kjøpe et tastatur med blanke taster. Det finnes nok fortsatt gamle IBM modell M tastebrett (jeg mener at disse finnes med ÆØÅ), men utseendemessig tror jeg ikke du kommer til å like dem.

 

vhaarr kan sikkert gi deg litt mer konkrete tips.

Lenke til kommentar

Phreak:

Disse musene du nevner har aldri vært særlig ergonomiske etter min mening og helt forferdelige å hruke :). De er ofte laget for å minimere bevegelse fremfor å gi riktig bevegelse. Tastaturer på tradisjonelt vis er også ille.

 

Personlig synes jeg bilratt er et av de bedre styringsmekaniskene vi har laget oppgjennom historien. Der virker det som mennesket stod i fokus fremfor maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Disse musene du nevner har aldri vært særlig ergonomiske etter min mening og helt forferdelige å hruke :)

<...>

Personlig synes jeg bilratt er et av de bedre styringsmekaniskene vi har laget oppgjennom historien. Der virker det som mennesket stod i fokus fremfor maskinen.

Siden du bruker godt tastatur og sansynligvis følger med på det du skriver og er edru regner jeg med du ikke skrev feil, og derfor bestemte jeg meg for å finne ut hva "å hruke" er... :whistle:

Et kjapt google søk ga følgende morsomme resultater:

 

Банки.ру | hruke (автор тем)

Банки.ру &mdash сайт о вкладах и банках. Уникальная база данных по вкладам с поисковой системой. Всегда свежие новости по банковской и экономической теме.

of Party Names - Index of Party Names - Randall County Public Access

... WILD PONY HOLDINGS, LP, WINDRIDGE HOMES INC. Alphabet: Searching on: "HRUKE" Choose Next Letter: ... Source page: "dummy.htm". Names after 'HRUKE' ...

27 And her lord rose up in th^ mornin*;, and opened the doors of the hruKe, and nent out to go his way: and behold, the woman nis concubine wis fallen
Experiences with Rectal Prolapse °

by EJ GREGORY JR - 1962 - Cited by 4 - Related articles

Two weeks later, this hruke down. By this time, he had a very dilated anal sphincter. On April 9,. 1957, the abdomen was opened through a left ...

Effect of frictional heating on brake materials - Elsevier

by H Ting-Long - 1974 - Related articles

Unused hruke pail showing intimate contact between the friction compound, steel mesh and steel backing. (A) Friction compound (Cu+AhO,), (B) steel mesh, ...

[PDF]Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Unit 34 Ex i a which b Whal £ who d ...

File Format: PDF/Adobe Acrobat - Quick View

I hruke the eauien. f Since using Glosso shampoo, my hair has become soft and shining. g Jan was tuVen to hospital aftrr bring knncVed dowip by a car- ...

A etymological dictionary of the Scottish language ...: Supplement - Google Books Result

John Jamieson - 1825 - Foreign Language Study

... t"fye myne honer sa that I can ill hruke. ...

EDIT: lagt til

0. Innledning

- [ Translate this page ]

Hvi\ inm ansker a hruke skalder I en under\akelse, bar mdn fdr\t lese Del I om ... Hvis nian msker a hruke en bmtemt sk;il'i, kan mnn ga direkte ti1 det ...

informahealthcare.com/doi/pdf/10.3109/08039489009105695

(jeg skjønner du mente bruke, men det ble så morsomt resultat av søket)

 

Ang. bilratt er jeg enig, og jeg tror også det ville vært greit med et elipseformet ball-lignende tastatur.

 

EDIT: lagt til en til i spoileren

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...