Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er du ny student i Trondheim?


Gjest Thomas

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som er ny student i Trondheim?

 

Hvordan har det gått så langt?

Syns du det er lett å møte nye mennesker og danne nye relasjoner, eller er du en loner?

Eller har du noen spørsmål du ikke har fått svar på ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet studenttilværelsen som en loner og vil sikkert forbli en loner inntil studiet når sin ende. :/

 

Det var ikke så lett å komme i kontakt med nye folk som student, selv om flere påstår det motsatte. Studentersamfundet skal visst være "the place to be", men av det lille jeg har sett der på kveldstid så virker det ikke som et sted der jeg ville følt med komfortabel. På nettsiden deres beskrives Studentersamfundet med "...herlig rølp...". Jeg er da blant de tydeligvis få studentene som ikke er ute etter å oppleve herlig rølp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da en del av oss studenter som ikke rølper og!

 

Jeg begynte på NTNU i fjor, lektorprogrammet. Jeg etablerte meg en vennegjeng på totalt åtte i løpet av bare et par uker. Var med ut i fadderuka og ble kjent med folk under humstart.

 

Mye dreier seg om innstilling. Min var: Nå skal jeg få venner. Så jeg gikk bort til folk under fadderuka når vi var ute og pratet med dem. Fant fort ut om de var mulige venner eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær med på mest mulig i fadderuka. Prøv å legg personlige sperrer til side og gi litt av deg selv når du er ute med gruppa di. Fortell om deg selv, oppsøk andre og la dem fortelle om seg. Husk, de aller fleste er i samme situasjon, de fleste kjenner ingen, og nesten alle er faktisk veldig hyggelige folk som er interessert i å få nye bekjente. Det er min erfaring etter en håndfull år som fadder og fadderbarn. Og, når det kommer til alkolhol drikker man akkurat det man selv vil - om man ikke vil drikke så gjør man heller ikke det!

 

Når det gjelder Samfundet må man lære seg å bli litt kjent med stedet før man kan føle seg komfortabel der. Selv om det kanskje virker som et oppsamlingssted for fulle idioter, finner man faktisk alle mulige mennesker der med alle verdens interesser. Det er også mange arrangementer som holdes der i løpet av året. Foredrag og filmer samt kurs og konserter for alle smaker. Når man hører Samfundet-ansatte spre sin propaganda som lyder: ”Høiskolen vil gjøre dere til studerende. Vi, Samfundet, vil gjøre dere til studenter.” så er det faktisk litt sannhet i det.

Lenke til kommentar
Gjest Coddington

Innstilling har vist seg å være alfa omega, iallefall for min del :)

 

 

Fersk student i Tromsø nå, da jeg kom den 9. august kjente jeg ikke en kjeft. Nå har fadderuka pågått her i 10 dager og jeg har blitt ganske godt kjent med sikkert en 5-6 stk, som jeg er med daglig, har vorspiel med hverandre osv + at jeg har møtt mange jeg skal gå i klasse med.

 

I går hadde jeg en litt artig episode. Skulle møte fadderen min på Driv (studentpuben her i Tromsø). Reiste ned dit og akkurat da ringte fadderen min og sa han ikke kunne komme. Jeg hadde allerede kjøpt billet til konserten som skulle være så tenkte jeg skulle gi det en sjanse. Kjøpte en øl og satte meg ned ved et bord. Etter ca 10 minutter kommer det en gjeng med fadderbarn som ikke finner fadderen sin, og lurer på om de kan slå seg ned ved bordet mitt. Såklart sier jeg, og vips, så ender det med at vi sitter der hele kvelden og prater og koser oss(=

Lenke til kommentar

Min innstilling er det ikke noe galt med, jeg ønsker gjerne å bli noen venner rikere. Til å begynne med ble jeg kjent med en håndfull mennesker, men ble etter releativt kort tid rejecta. Gudene vet hvorfor. Jeg følte jeg hadde gjort alt jeg kunne for å virke tilsnakkelig og inkluderende, men sorry mac, det skar seg.

 

Nå er jeg riktig nok ingen fersk student, men dog avlikevel. Nå har man i hvert fall sett eksempler fra begge ender av skalaen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skal til å begynne på mitt 4de år her i tr.heim.

"mister" og får nye venner hvert år. noen flytter til byen, andre fra byen.

 

var på en fest på moholt lørdag 21.08.

kom i snakk med 3 italienere som jeg har hatt regelmessig kontakt med siden da. inviterte de med på kakebuffèt på mormors i dag. kom totalt 10 stk utvekslingsstudenter.

 

har nå fått invitasjon til vors & fest på moholt. invitasjon til å komme på besøk i Italia hvor jeg får bo hjemme hos han ene, får guiding rundt i byen der han bor. treffe vennekretsen hans osv.

 

så lenge du går inn for det, er det lett å treffe nye mennesker :)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Hva studerer du? Hvorfor har du ikke blitt kjent med noen i fadderukene? Feil type opplegg for deg, eller andre grunner?

Da jeg flyttet opp hit ble jeg plutselig ganske bestemt på å slutte så fort som mulig, så jeg stengte meg inne. Har ombestemt meg nå og vil gi det et forsøk, men fadderopplegget er vel ferdig?

Lenke til kommentar

Hva studerer du? Hvorfor har du ikke blitt kjent med noen i fadderukene? Feil type opplegg for deg, eller andre grunner?

Da jeg flyttet opp hit ble jeg plutselig ganske bestemt på å slutte så fort som mulig, så jeg stengte meg inne. Har ombestemt meg nå og vil gi det et forsøk, men fadderopplegget er vel ferdig?

 

Ja, men egentlig gjør ikke det såå mye. Selv var jeg ikke her i HELE fadderperioden av andre grunner, men har et kjempestort nettverk nå. Det var litt flaut da jeg dukket opp på den første festen etter fadderperioden for jeg trodde "nå kjenner alle alle". Men såklart gjør de ikke det. Jeg smilte og hilste på en jente og vi hang sammen hele kvelden og gikk bort og snakket med diverse gjenger sammen. Om du lurer på noe mer u-anonymt og spesifikt kan du registrere deg og sende PM.

Endret av dkny
Lenke til kommentar
Gjest Studenten

Jeg fullførte studietiden i Trondheim for to år siden. Spesielt "fadderuka" var viktig for at jeg kunne stifte en del nye bekjentskaper. Kjærestegarantien ble det verre med, men det har jeg muligens meg selv å takke for. Ideelt sett burde jeg vel valgt å bo i kollektiv, men med mitt behov for privatliv så..

 

Strålende løfter om studietiden kan ikke endre folks personlighet. Jeg tror disse stadige oppfordringene til utenomfaglig engasjement osv. er beregnet på et "gjennomsnitt" av studentene. Mange faller utenfor, nettopp fordi de ikke passer innenfor denne normen.

 

Det viktigste er vel å ikke deppe, men være seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...