Gå til innhold

Trenger tips til fotoshoot


Anbefalte innlegg

Hei, har nå holdt på med fotografering en del år og ei vennina spurte meg om jeg kunne ta en fotoshoot med henne. Vi skal ta fotoshooten ute og ikke i studio. Men jeg er helt blank på hva jeg kan finne på. mtp bakgrunn, rekvisita, bakgrunnsmotiver og hele greie. Kan dere komme med tips for å få meg inn på en kreativ retning? :)

 

Jeg spurte henne hva slags tema hun foretrakk men det skulle hun tenke på og jeg har ikke fått noe svar ennda.

 

Hilsen Flory

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke den store peilingen, men et tips har jeg lært meg.

 

Ta med en reflektor eller to, og helst en venn/venninne som kan holde reflektoren. Jo større jo bedre, og helst med sølv på ene sida og gull på den andre. I sollys kan en reflektor gjøre enorm forskjell på bildene.

 

 

har tenkt tanken selv. bare ha en god papp-plate og lime på aluminiumsfolie.

 

Har aldri vert borti en ren fotoshoot så er ganske tom for kreativitet når det gjelder det. Hvilken poseringer, bakgrunn you name it.. noen som har forslag/tips?

Lenke til kommentar

En shoot på location kan foregå omtrent hvorsomhelst. Bakgrunn kan være så enkelt som en husvegg f.eks. Eller på en strand, i skogen etc.

 

Hva slags type bilder er det du skal ta? Ofte så pleier ideene mine om poseringer og slikt å komme når jeg er på location, for da ser jeg hva jeg har og hva som kan brukes.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

En shoot på location kan foregå omtrent hvorsomhelst. Bakgrunn kan være så enkelt som en husvegg f.eks. Eller på en strand, i skogen etc.

 

Hva slags type bilder er det du skal ta? Ofte så pleier ideene mine om poseringer og slikt å komme når jeg er på location, for da ser jeg hva jeg har og hva som kan brukes.

 

 

jeg venter fortsatt på svar angående tema. så jeg får tenka litt på location og så tar jeg det som det kommer :).

 

Over til et annet spørsmål til fotoshooten. Jeg har to objektiver selv (EF-S 18-55 Kit linse og 50mm 1,8 mk2) hvilket bør jeg velge? Har også muligheten for å låne meg et EF 24-105 L IS USM av en kompis.

 

Hvilket objektiv bør jeg velge? tenkte selv litt på 50mm f1,8. Noen forslag til annet utstyr ønskes :)

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med begge, eller alle 3. Alternativt 50 mm og 24-105 mm.

 

50 mm til headshot og så har man en fin mulighet til å styre dybdeskarpheten ellers med det.

 

24-105 til helfigur og sånt, (50 mm) kan fort bli litt "trang" til sånt.

 

Men finn ut av tema først, så finner du location etterpå.

 

Prøv poseringer som ser naturlig ut, og ikke slike poseringer med heroinknekk i knea eller poseringer hvor det ser ut som om dama er i ferd med å drite i buksa.

 

 

Edit: reflektor, assistent, blits er ting som det kan være kjekt å ha med seg.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Hvis du og modellen fikser dette alene ville jeg unngått å ha med 3, 4 og 12 person. Med mindre den/de skal holde lys, reflektorer eller annet vil de mest sannsynlig fungere som forstyrrelse både for deg og modellen med flakkende blikk i alle retninger.

 

Fjell/mur kan være en kurrant bakgrunn, greit å ha en bakgrunn som ikke skriker etter oppmerksomhet for fokusen skal være på modellen.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg og en kollegaene mine her i området misforstått totalt. Vi har nemlig brukt 24-105 og 24-70 på helfigur i mange år.... :)

 

Kommer helt an på lokasjon selvsagt, men har opplevd at 50 mm fort kan bli litt trangt til helfigur på små og trange lokasjoner hvor man har begrenset med avstand.

 

Men jeg regner med at trådstarter har noe erfaring med det å fotografere mennesker da h*n har fotografert i endel år.

Lenke til kommentar

Ikke umulig at dere har misforstått nei. Alt for mange som ikke klarer å bruke vidvinkel bevisst. Div er du i ett trangt rom, og absolutt skal ha helfigur(av en eller annen grunn som sikkert ikke er viktig) og må bruke vidvinkel så blir det ikke ett fint helfigur portrett.

 

Da er det bedre å a) drite i helfigur eller b) finne en annen location der du får brukt objektivet som er mest passende for det bilde du skal ta. Evt.

 

Ser det altfor ofte på random glam fotografer(spesielt, men såklart mange andre også). Typisk med vidvinkel for å få med helfigur og ifra egen øye høyde. Blir irritert hver gang jeg ser det. Det ødelegger jo også dybde følelsen.

 

Om du bruker vidvinkel bevisst på portretter er det ofte kult, og kan brukes for å få lengre ben, mere dynamikk i himmel / forgrunn, forsterke linjer osv.

 

Feks her for å få mere dynamikk i himmelen og strekke bena hennes

http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2690/170/89/9448759027/n9448759027_1521524_2415240.jpg

 

eller feks på ett rent studiobilde

http://fashionindie.com/wp-content/uploads/2009/06/frejabehaerichsenbysolvesundsbof-2.jpg

Lenke til kommentar

cruelphotography viser med ord og de 2 bildene ett godt poeng og det er litt mer "kunstneriske" bilder som vidvinkel kan gi. Nikon lanserte ett portrettobjektiv blandt 4 nye objektiver i dag, og det er ikke tilfeldig at det er 85mm og ikke 35mm...

 

Kraftig vidvinkel på mennesker kan være sykt moro, men kan også gi grusomme resultater. Tok noen nærbilder av en musiker etter eget ønske med 4,5 fisheye fra Sigma og det så...interessant ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder objektiv du burde bruke kan det være greit og vite hvilken kamera du har "FF/crop"

 

I og med at du skal være ute så vil 50mm fungere utmerket,men 24-105 vil gi deg litt finere "bokhe".

 

Er du ikke helt sikker på lokasjonen så prøv og få litt avstand så bakgrunn blir uskarp.

Ta gjerne en tur i forkant "alene/1 kamerat" og prøv lyset,bokhe og utsnitt,så kan du se hvordan det funker.

 

Ikke ta med deg kameratflokken,hvis du trenger hjelp så ta med deg en voksen "i hodet" person,eventuelt hvis modellen vil ha med ei venninne så sett henne i sving med og holde den hjemmelaget reflektoren.

Ta helfigurbilder fra flere forskjellige høyder ikke bare stå oppreist.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, da er det godt vi har cruelphotography her som har fasiten klar. :thumbup:

 

Ja, det er faktisk godt at dere har noen her som gidder å si ting som det er - og fortelle når ikke tar seg bra ut - istedet for bare å prøve å bli likt av flest mulig folk, og snakke om whisky.

Jeg liker din brutale ærlighet; lært mye av den :) (samt fått bedre kvalitet generelt over tid synes jeg da selv).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...