Gå til innhold

Bytte til linux, kan jeg bytte tilbake til vista etterpå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt. Du kan gjøre noe som heter dual boot, dvs at du installerer to operativsystemer på samme maskin. Det er veldig enkelt, og flere distroer (hvertfall ubuntu, mint og opensuse) gir deg denne muligheten når du installerer.

 

Note: Før du begynner bør du ta backup av all data du har lagret og defragmentere. Vit at windowspartisjoner fort blir litt kranglete hvis de resizes.

 

En annen mulighet er enda enklere: ubuntu og dets søstre kommer med et program som heter wubi. Wubi tillater deg å installere ubuntu som et program i windows som velges ved boot. På den måten røres ikke Windowsinstallasjonen din i det hele tatt. Dette kan på den annen side gå noe utover ytelse, såvidt jeg har skjønt.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale wubi i ditt tilfelle. Hvis du sletter vista partisjonen så er det lite du kan gjøre utenom å kjøpe eller bruke piratprogramvare for å få vista igjen.

Med wubi så er du trygg for sånne tabber

 

Står ikke Vista Keyen under maskinen din? I så tilfelle kan du vel laste ned en installasjons cd/dvd skrive inn koden under maskinen å få en lovlig Vista igjen.

 

Ikke skyt meg dersom jeg tar feil

Lenke til kommentar

Ja det er jeg

Wubi is Safe

 

You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is free of spyware and malware, and being open source, anyone can verify that.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Alle Acer maskiner (av nyere dato) har recovery partisjon, denne er det veldig viktig å ikke slette!

 

Det som heldigvis er fint er at Acer også gir deg mulighet til å lage recovery plater, disse kan lages i 'Acer eRecovery manager', disse recovery platene gjennoppretter alt på maskinen sånn som den var da du kjøpte den, dette sletter dog alt på maskinen så ta backup. Disse platene ødelegger ikke recovery partisjonen, men akkurat nå husker jeg ikke om de gjennoppretter den heller. Uansett hva du gjør, ta backup(hvis du ikke bruker wubi) og brenn ut recovery plater eller gå inn på 'D:' partisjonen og kopier ut hele den filen som ligger der(dog dette er ikke like trygt som å brenne ut!)

 

Lykke til med linux, jeg har ikke sett meg tilbake ;)

 

Edit: Skriveleifer

Ps: Elkjøp(der jeg har denne erfaringen fra) kan hvis de har tid ofte brenne ut recovery plater til deg, jeg vet at Elkjøp Lørenskog vil gjøre det hvis de har tid og du er litt tolmodig med dem :)

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...