kjeb Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 Jeg trenger mer lagringsplass... Jeg tenkte og ha noe med speilede disker tilfelle en ryker. Så jeg lurer nå på om jeg skal bygge meg en server eller om jeg skal kjøpe en NAS boks... Hva er fornuftig? -Kjell
007CD Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 Spørsmålet er... Hvor mange disker skal du ha? Og hvor stor plass trenger du? Skal du utvide i fremtiden? Skal du ha mange disker, eller stor lagringskapasitet og utvidelse i fremtiden, ja da er det bare å bygge server da NAS bokser sjeldent støtter mer enn 4 disker maks og kan være hindret litt i diskstørrelser grunnet firmware. Personlig har jeg en kirkegård og bygger min egen lagringsserver og filserver, diskene kommer vell til uka antar jeg og da begynner byggingen. Blir 6x 1.5Tb disker i første omgang, men har plass til 10 disker ekstra i kassa og disse vil vell bli brukt i fremtiden med ett kontrollerkort.
siDDis Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 Bygg server! Mykje billegare, og du vil ha nok penger til overs til å bruke det på skikkeleg backup.
kjeb Skrevet 14. august 2010 Forfatter Skrevet 14. august 2010 Jeg trenger i utgangspunktet ikke mer enn 2 gb speilet, men det er jo kjekt og kunne utvide... Det vil vel bli like stabilt med en server som en NAS? Og hva programvare bør jeg eventuelt gå for? win 7? (som jeg har på de andre maskinene)
Hårek Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 Linux er jo perfekt som server, og gratis. FreeNAS versjonen gir samme funksjon som en vanlig NAS box. http://sourceforge.net/projects/freenas/
siDDis Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 FreeNAS er troleg det enklaste, sjekk ut den nye 8.1 versjonen med ZFS.
007CD Skrevet 14. august 2010 Skrevet 14. august 2010 Personlig bygger jeg med Ubuntu i grunnen, er riktignok ett lite helvete å sette opp skikkelig om man skal ha FTP med i miksen men det går. Eller rettere sagt, FTP delen er den jeg sliter med akkurat nå, men fillagringen ser visst ut til å gå veldig lett.
Varj Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 kan vanskelig se hvordan "apt-get install proftpd" er et helvete å få til
007CD Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 (endret) Er selve oppsettet av FTP delen jeg sliter med. Har fått inn ProFTPD ja, men derifra for å få den til å bli innloggbar med brukernavn så ble det straks verre. Jeg har ikke fått en eneste feilkode fra flere FTP klienter på hvor i innloggingsprossesen det hele går galt. Mens samtlige guider jeg har forsøkt sier at det skal funke, så jeg må nok se om jeg finner ett pent forum som kan gi meg en pen hjelpene hånd igjennom sølet. Men ellers vanlig fildeling til Windows og tilbake, det funker bare toppers ingenting å si på det. Så som NAS er det veldig lett å få opp om du bruker Ubuntu. Endret 15. august 2010 av 007CD
DementedAlbino Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Ved å bruke FreeNAS, kan en da sette opp torrent via rss, squeezebox programvare og ftp-server uten å bruke en uke på å lese gjennom guider?
007CD Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 FTP delen har jeg sett at hos Unix er det litt verre enn det er hos Windows. Tenker da om du for eksempel vil ha bestemte brukere med skrivetilgang også videre, det å sette opp ett home directory og eventuellt flere mapper de kan ha tilgang til er ikke helt lett. Går selv for en super kjip løsning, VMWare med Windows OS kun for FTP server
siDDis Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 FTP? Protokollon som sender passord i klar tekst? Fy fy, bruk heller sftp, mykje enklare å få satt opp. Eventuelt alternativ er WebDAV med SSL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå