Gå til innhold

Hvordan finne ut hvilken temperatur skjermkort og prosessor. Og litt hjelp om kjøling?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hvilken temperatur mitt skjermkort og prosessor har?

Jeg åpnet kabinettet og fant ut at skjermkortet er veldig varmt og det kan være årsaken til at noen PC spill krasjer. Jeg oppgir all informasjon om PC'en slik at dere kan se informasjon om PC'en.

 

System egenskaper:

- Hovedkort: Gigabyte GA-EX58a-UD7

- Prosessor: Intel Core i7 Quad prosessor i7-975 1366, 3,33GHz

- 12GB RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz

- Kabinett: Antec P183, Advanced midi tower sort vifter

- Strømforsyning: Corsair HX 750W PSU ATX 12V

- Skjermkort: HIS Radeon HD 5970 2GB GDDR5 PCI-Express 2,0

- Harddisker: 1,5TB HDD Western Digital og 128GB SSD Kingston

 

Kjøling:

Kjølingen til kabinettet er 2 stk 120mm oppe og bak.

Kjølingen til RAM er to små vifter over RAM brikkene på hovedkortet.

Kjølingen til prosessoren er en vifte som er gjennomsiktig og lyser blå som er plassert over prosessoren.

 

Er denne kjøle kombinasjonen nok eller blir jeg nødt til å oppgradere kjølingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Temperaturen til skjermkortet ligger på 64 grader Celsius gjennomsnitt og prosessoren er på 50 grader celsius i snitt.

 

Er dette for høyt eller er det perfekt?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke selv et 5970 men jeg skummet igjennom et par tester på nettet og der er grafikk kortet rundt 60 grader i IDLE og toppet på 86 grader under LOAD

 

Link til test hos Legit reviews

 

Når det gjelder prosessoren så har jeg en AMD så jeg har ikke noe å sammenligne med. Bruker du orginal kjøleren eller har du kjøpt en tredjeparts kjøler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har en bygge PC og bruker original kjøler. Jeg testet Dirt 2 nå og da kom temperaturen opp i 82 grader celsius på skjermkortet. Dette må vel være litt for høyt og det kan nok forklare hvorfor jeg får bluescreen og spillet krasjer av og til.

 

Bør jeg oppgradere kjøleren? Jeg har planer om å overklokke pc'en i fremtiden.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

82 skulle være greit. Det er lavere enn de som har testet denne. Når det gjelder prosessoren din så er det ifg Intel 67 grader som er grensen

 

Link til Intel

 

Hva med drivere? Har du de nyeste driverene til skjermkort og hovedkort? Siste patch til Dirt 2?

Har du satt inn noe nytt HW i pcen i det siste?

Er minnet satt opp riktig med rett spenning og hastighet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei jeg har ikke oppdatert driverne til skjermkort, hovedkort eller Dirt 2. Jeg har heller ikke satt inn noe hardware selv i det siste, men jeg satt inn en antenne for å motta trådløst nett samme dagen jeg fikk PC'en i Mars. PC'en ble montert på verksted så jeg går ut ifra at alt ble montert riktig.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg oppdaterer skjermkortet eller hovedkortet. Jeg må sikkert oppdatere Dirt 2 via Steam fordi det var der jeg nedlastet spillet, siden jeg fikk det sammen med ATI 5970 skjermkortet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Temperaturen her er ingenting å si på. Et skjermkort er laget for å tåle opp mot 110grader.

 

Du har ikke tenkt på at det kanskje kan være Dirt2 som er problemet? Av egenerfaring så vet jeg at det er et veldig ustabilt spill. Prøv med noen andre spill og se om de også kræsjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Temperaturen her er ingenting å si på. Et skjermkort er laget for å tåle opp mot 110grader.

 

Du har ikke tenkt på at det kanskje kan være Dirt2 som er problemet? Av egenerfaring så vet jeg at det er et veldig ustabilt spill. Prøv med noen andre spill og se om de også kræsjer.

 

Så det er ingenting gale med temperaturene mine? Jeg har en mistanke om at det er Dirt 2 som er problemet men har liksom problemer med å få hjelp der:

 

Tråd 1: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1244519

Tråd 2: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248430

 

Edit:

Da legger jeg til alle driverne for hovedkortet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...