Gå til innhold

Gamer pc til 15k+. Holder det med 4gb ram?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe en gamer pc snart. skal bygge selv.

 

Specs:

 

HDD: Intel SSD og Western Digital 500gb BLACK

 

CPU: i5 750.

 

GPU: Zotac GTX480

 

Skjerm: Samsung 24" 1920*1080

 

Minne: Her er jeg litt i tvil..? holder det med 4gb til gaming eller må man opp på 6gb for at det ikke skal bli en flaskehals? Bruker nye spill som Bad company 2 over 4gb på full grafikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste vil nok si at 4Gb holder, personlig vil jeg påstå at har du råd og ikke har noe problem med å kjøpe større mengder ram bør du gå for 6 eller 8Gb.

 

Dagens spill bruker ca 4Gb, men det forventes at spillprodusentene kommer til å begynne å optimalisere mer for 64bits fremover da en stor andel brukere nå sitter på 64bits systemer, noe som vil sannsynligvis gjøre at spill vil begynne å bruke langt mer minne i de kommende årene.

Lenke til kommentar

Har selv en i750(overklokka såklart) og 4GB RAM. Merker at det kan være for lite til tider når windows av en eller annen grunn spiser opp minnet på uforklarlige ting (virker som memory leaks e.l) Siden jeg like rå overklokke osv. gikk jeg personlig heller for 4GB kvalitetsram med gode timings, men kommer nok til å sette inn 2GB om ikke så lenge.

 

Med andre ord; Det behøves ikke noen til spill jeg har spilt (merker aldri forskjell ingame, er mer når jeg alttabber ut i windows med Chrome m/ mange faner ++), men kan være greit å ha om du liker å multitaske deluxe :p

Lenke til kommentar

Minnegigantomani har alltid forekommet, men reell ytelsesøkning er verre å påvise...

 

Som gamer vil 4 GB RAM gjerne være nok i massevis. Du vil ikke nyte godt av mere RAM sammenlignet med ytelsesøkningen du vil oppleve med samme sum lagt i bedre GPU eller CPU.

Dette underbygges av denne artikkelen hos Tomshardware.

 

Sakset fra konklusjonen:

"If 3 GB worked so well, why do we continue to recommend 4 GB to 6 GB triple-channel kits for performance systems? Perhaps were just a little too forward-looking, but we can certainly imagine scenarios a typical power user could encounter where 3 GB might not be enough, even if todays tests didnt reveal any of them. For those folks, stepping up to a 64-bit operating system at the same time is undoubtedly the best course of action."

 

Tror du vil bli svært komfortabel med valg av 4GB minne. Og til slutt, hastighet på minnet er nesten underordnet så lenge du kjøper 1333Mhz eller 1600 Mhz hastighet. Stramme timings har litt større betydning men ikke mye artikkel hos Tomshardware

 

edit:leif

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Minnegigantomani har alltid forekommet, men reell ytelsesøkning er verre å påvise...

 

 

Ikke nødvendigvis.

Akkurat nå skal det ikke mer til enn at man feks spiller Wow , bruker et par java apps (auctionhouse eller lignende) og kjører feks fraps mens man raider for at man skal merke at ekstra minne kommer ekstra godt med.

 

Andre scenarioer er hvor man benytter seg av flere programmer samtidlig som for eksempel Cs5 + Dreamweaver + php programmerings verktøy og vips så er man fort over 4Gb grensa , selvsagt så slutter ikke programmene å fungere , men responstiden øker og man kan høre at hd aktiviteten går opp mye...

 

Så spørs det om det kommer flere 64 bits rene spill som kan gå over den magiske minnegrensa på 3Gb , noe som sannsynligvis vil gi økt ytelse eller lavere lastetider på kartene.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestilt nye deler til min PC, og tok kanskje vel kraftig i med RAM, men jeg bestilte 12GB DDR3 1600 MHz. Mulig det er overkill, men jeg antar, som Malvado sier, så kommer det vel flere 64 bits spill, pluss at med så mye minne kan det hende at swap filen ikke blir brukt så mye så ting vil starte raskere.

 

Og jo flere programmer som kjøres, jo mer minne brukes, så jeg foretrekker å ha heller for mye minne enn for lite. 4 GB minne vil jeg si er lite, med et 64 bit OS er det bedre med 6 - 8GB minne.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at ingen har kommentert valget av GPU enda? Ville heller foretrukket noe langt annet enn GTX480, men om du ville ha Nvidia og samme ytelse er jo f.eks 2xGTX460 et godt valg.

 

Edit:

Egentlig, var eg deg, ville eg heller satt av pengene du har tenkt å bruke på SSD til over jul, da neste generasjon fra Intel kommer. Enten får du en nyere SSD da med høyere ytelse, eller en gammel en (G2) til lavere pris.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Ekstra ram er ingen dum investering da, så selv om du ikke får utbytte av den enda er det greit å ha ;)

 

Godt kabinettvalg, og Mist er blitt mye bedre etter at de skiftet til japanske kondensatorer..

 

H50 er heller ikke dumt, og den tåler jo en del klokking..

 

SSD blir du nok ikke skuffet over ;)

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at ingen har kommentert valget av GPU enda? Ville heller foretrukket noe langt annet enn GTX480, men om du ville ha Nvidia og samme ytelse er jo f.eks 2xGTX460 et godt valg.

 

Valgte Nvidia pga. PhysX. Og gode erfaringer med nvidia. (drivere)

 

Ja, jeg ser du får høyere ytelse i noen spill med Gtx 460 i sli. Men da må jeg også ha dyrere hovedkort enn det jeg har tenkt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594807

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner har trådstarter kjøpt kortet ASUS P7P55D-E LX, P55, Socket-1156 og har en core i5 CPU.

 

Trådstarter: Har du kjøpt et trippel sett med RAM? I såfall har du bæsjet på leggen for hovedkortet kjører tokanals og ikke trekanals minne! Bytt dette tilbake til et tokanals sett - dvs 2 x 2GB sett.

 

Og til dere som sier : "kjekt å ha mere minne" - ikke legg opp til at andre skal kaste bort penger selv om dere gjør det. Ser alt for ofte anbefalinger ut over bruksområde og behov, når trådstarter sier spilling bør også rådene fokusere på dette og ikke hva som er kjekt om man skal kjøre full pakke med bildebehandling og videoredigering samtidig!! Hva som kommer om tre-fire år er underordnet for da er hardware allerede utdatert.... Beklager utblåsning men når noen spør bør de få velfunderte svar basert på behov og ikke basert på velmente " jeg har dette og det er sååå bra" svar.

Lenke til kommentar

Fordi tilbehørlisten er datagenerert og ikke helt feilfri ; )

 

Men det er rett som torfinns sier, HK støtter dual channel (dvs minnebrikkene jobber parvis, veldig enkelt forklart..). Om du har 3 brikker vil det ikke utnytte dette.

 

 

@torfinns: Om du faktisk hadde lest gjennom tråden er det ingen som anbefaler han å kjøpe mer en 4gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...