Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4x4 ny stasjonsvogn til ca. 300k + utstyr. Alternativer til Octavia?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

ASX blir litt for stor.

ASX for stor? Da må Octavia, som du selv er inne på, være altfor stor:

Octavia stv lengde 4569 bredde 1769

ASX lengde 4295 bredde 1770.

Men så er ASXen neste 30 cm høyere da. Kan være han ikke liker høye biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så er ASXen neste 30 cm høyere da. Kan være han ikke liker høye biler?

Det kan være. Ellers ser alle punktene i "ønskelisten" ut til å være oppfylt av ASX. Utvalget av store nok 4WD til under 300k er ikke så stort. Med Golf mister man mye av bagasjerommet dersom man velger 4Motion.

Lenke til kommentar

Påstanden om at ASX-en er for stor var basert på visuelt inntrykk fra bilder, jeg hadde ikke sjekket faktisk lengde. Synes den så ut som en SUV ved første øyekast, men jeg sjekket den ut litt nærmere nå, og den ser jo egentlig veldig interessant ut. Må si meg enig med kaiat i at ASX har litt lite bagasjerom, 416 liter mot Octavias 580, men ellers får man jo ekstremt mye for pengene!

 

Når det gjelder firehjulstrekk; vi skal ikke ut i skauen, men opp på fjellet. Det har hendt at vi har måttet legge på kjetting for å komme opp glatte bakker, og den siste kneika inn på hyttefeltet har vi måttet stoppe og spa snø noen ganger hvis det har snødd mye siden sist brøyting. Det er med en 2002-modell Peugot 307 uten antispinn eller slikt.

 

For min del tror jeg nok vi kan klare oss med en moderne tohjuls-trekk, det er mest kona som gjerne vil ha firehjulstrekk. Så vi får se hvordan det går med akkurat den saken.

Lenke til kommentar

Moderne antispinn som de fleste nyere biler har gjør at fremkommeligheten ikke er noe stort problem ved vanlig bruk. 4WD har selvsagt endel fordeler som elektronikk ikke kan kompensere for, men 4WD fører også til økt vekt, høyere pris og økt forbruk.

 

Selv har jeg lyst på en Yeti med forhjulstrekk. Ser fordelen av høy bakkeklaring og liker biler hvor man sitter litt høyt, men 4WD har jeg klart meg godt uten siden jeg stort sett kjører på brøytede veier i moderate hastigheter (les: jeg overskrider sjelden fartsgrensene).

 

Noen synes sikkert det ser litt dumt ut med en bil som ser ut som en 4WD, men som bare trekker på to hjul. Men jeg bryr meg lite om hva andre mener om bilvalget mitt.

Lenke til kommentar

Det er etterhvert mange som leverer 4WD-biler i modeller med 2 WD: XC60, MB GLK, Outlander, ASX, Yeti, Tiguan (ikke i Norge (enda)), ix35, og sikkert andre, leste at neste Land Rover også blir å få med 2WD. Fint å sitte litt over andre, og høy bakkeklaring er et pluss uansett.

 

Vi vurderte 4WD ved forrige skifte, for et par år siden, men endte opp med 2WD. Som Mythos sier, er moderne løsninger for antispinn blitt så bra at behovet for 4WD ikke er så stort som det var i "gamle dager". Høyere kostnader både ved innkjøp og i drift var også medvirkende i vårt valg.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg kjører en del 4x4 VW Transporter 2.5TDI 130 HK'er.

Ikke akkurat noen SUV eller en typisk terrengbil detta... men jeg har helt klart havnet i situasjoner hvor 4x4 har hjulpet meg.

 

Normalt så klarer man seg uten 4x4 og man kan jo bare ringe NAF de få gangene man ikke kommer opp en bakke eller evt. parkere bilen og gå... men jeg ser så absolutt fordelen med 4x4.

 

Kjørte en Ford Kuga 4x4 i Lofoten. Fra Å i lofoten til Narvik midt på vinteren. Var flere biler som sto fast langs veien da dem ikkekom seg opp bakker etc. etter at dem måtte stoppe opp. Bakover kom dem heller ikke for dem hade jo biler bak seg.

 

Synes det var veldig behagelig å kjøre forbi alle sammen uten problemer selv etter at jeg stoppet ett par ganger. Jeg møtte falken og NAF (you name it) som var på vei til å hjelpe minst 7-8 biler som sto fast.

 

Nå er det jo ikke slikt vær over alt så klart, men vinteren her i Østfold har vært ganske kald med mye snø nå sist... og jeg hadde problemer ett par ganger med å komme opp i gården hjemme. Men arbeidsbilen (4x4 Transporter) var det ingen problemer overhodet.

 

Husker ikke helt hva fjellpasset heter, men det er ca. 5 mil med fjell man må over før man kommer til Årdalstangen. Der holdt dem på og stenge veien grunnet uvær, og jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøre siden jeg hadde 4x4 hvis jeg var forsiktig. LITT nervepirrende var det, men jeg kan fortelle en ting. Denne turen hadde man IKKE klart med en vanlig 2WD. Man hadde ikke engang kommet igang etter bommen før stigningen begynte. mange biler som sto fast der, men de med 4x4 fikk lov til nød... Hørte på radioen og 30min. etter hadde dem stengt veien for alle.

 

Joda... det er en ekstra kostnad, og jeg kan vel ganske sikkert si at min neste bil blir en Quattro...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dere skryter antispinn om i himmelen ser jeg her, har dere virkelig prøvd forskjellen?

Sjansen for og komme opp en glatt bakke vil jeg tro er nesten dobbel med firehjulstrekk, hvorfor?

For hva gjør antispinnen nå begge fronthjulene har for glatt underlag? Akkuratt hva vett jeg ikke, kutter ut?

Det jeg vett at da har iallefall en bil med 4-hjulstrekk enda 2 hjul med drift som den kan skyve kraften bak til og derfor komme opp.

 

Poenget mitt, ja antispinn hjelper en god del på fronthjuls trekk i forhold til forhjulstrekk uten, men noe firehjulstrekk er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Det er klart det er stor forskjell på 2WD og 4WD, men poenget var at med moderne hjelpesystemer er 2WD tilstrekkelig for flere enn tidligere. Naturligvis er det situasjoner du ikke kommer ut av med 2WD som er helt problemfrie med 4WD. Med de samme systemene er 4WD blitt enda mer brukervennlig og bedre (uten behov for manuelle sperrer og inn/utkobling av nav etc), og for mange er dette fortsatt beste alternativ.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvekjørt ASX-en, må si jeg hadde sansen for den, men bagasjerommet ble litt i minste laget. De kan heller ikke levere før etter nyttår, de har solgt 1500 i Norge allerede. Tipper denne blir et vanlig syn på norske veier fremover!

 

Vi har også endelig blitt enig om at vi klarer oss uten firehjulsdrift, når vi har antispinn og bakkestarthjelp. Takk for mange inspill om dette!

 

På lørdag var jeg innom Møller Bil Romerike, og oppdaget at de har et veldig bra tilbud på Passat nå, siden den nye modellen kommer om ikke så alt for lenge. Passat Stasjonsvogn Business 1.6 TDI bluemotion med bl.a. 16" alufelger, avtagbart hengerfeste, multifunksjonsratt, USB-tilkobling for mp3spiller, nettingvegg, cruisecontroll, auto-hold +++ til 289k.

 

Kjørte mer eller mindre akkurat denne bilen en uke i sommer (leiebil i Skottland) og likte den veldig godt, så nå står det litt mellom den og en ca. tilsvarende speccet Octavia. Fordelen med at Passaten er på sluttsalg fra lager er kort leveringstid, ulempeen er at vi ikke kan legge til noe særlig ekstrautstyr. Uansett kan jeg hvertfall prøve å sette dem opp mot hverandre for å presse prisen litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Høres ikke dumt ut med Passat BM. Regner med at du kjøper piggdekk istedet for piggfritt? Etter min mening gjør det større forskjell på kritisk før enn antispinn og alskens elektronikk.

På en fremhjulsdreven bil er piggdekk veldig, veldig nevenyttig.

Gamle bilen, Renault Megane 2.0 (forholdvis fremtung) med piggdekk kom opp over alt, og det uten noen elektronisk hjelp.

Lenke til kommentar

Høres ikke dumt ut med Passat BM. Regner med at du kjøper piggdekk istedet for piggfritt? Etter min mening gjør det større forskjell på kritisk før enn antispinn og alskens elektronikk.

Litt forskjellige meninger her: Alle de 3 siste bilene vi har hatt (fra 1998 til i dag) har vært forhjulsdrevne, med piggfrie vinterdekk. Den nye har ABS/ASR/ESP++, den nest eldste hadde bare ABS, den eldste hadde ingenting. Jo nyere bil, jo mindre savner vi pigger. Vi bor i Oslo-området, men kjører mye på fjellet, og til Nord-Norge og Vestlandet hver vinter, så vi er innom alle slags føre.

Lenke til kommentar

Det er kun på blank is piggdekk har noen stor fordel sett opp mot moderne piggfrie dekk.

 

Så med mindre du har en ekstremt vanskelig bakke hjemme, eller ofte ferdes der det er is, vil jeg anbefale deg å gå for piggfritt. At du sliter med å komme frem er bare tull. Jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har slitt med å komme frem på piggfrie dekk. Det inkluderer virkelig all slags vinterføre.

 

Bare pass på at du får nordiske dekk, og ikke kontinentale. Da begynner ting fort å bli litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Biler med antispinn har helt klart en fordel i forhold til eldre 2wd-biler med mindre teknologi.

 

Men en 2wd med antispinn har NULL sjanse mot en bil med 4wd.

 

Har prøvd begge deler, og er til tider avhengig av 4wd.

Nå skal det sies at jeg nå kjører en Volvo v50 med 2wd, og den tar seg overraskende godt fram. Men det har nok hendt at jeg har ønsket det var 4wd på den også ja.

Lenke til kommentar

Jeg var innom og så på ASX selv her om dagen. Bagasjerommet var overraskende lite, men dette skyldes for en stor del at bilen har full-size reservehjul. De fleste tyske biler (min selv inkludert) har kompressor og skum, og utnytter plassen i bagasjerommet mye bedre, ved at gulvet kan senkes 10-15 cm, i tillegg til at det er en "hemmelig" plass under gulvet. Regner med at Mitsubishi får så mye pepper for dette at de snart komme med en nødhjul-løsning eller skum/kompressor, og senket bagasjeromsgulv de også.

 

Bilen har OK plass både foran og bak, og i forhold til konkurrentene med 4WD har den veldig bra pris (sammenligner med Kuga, Tiguan, ix35, RAV4).

Lenke til kommentar

Vi bor i Lillestrøm (flatt som en pannekake) og kommer nok til å kjøre inn til Oslo en del (piggdekkavgift), så vi kommer til å gå for piggfritt. Faren min har kjettinger liggende i bilen når han drar til hytta vår på fjellet, han har brukt dem noen få ganger. Så det kan jo være et billig alternativ til pigger som vi vil trenge ekstremt sjelden.

 

Tror forøvrig at vi går for reservehjul, jeg er litt skeptisk til denne skum-løsningen.

Lenke til kommentar

Passatene i kampanjen som pågår nå leveres bare med manuell gir, Octavia kan leveres med en veldig kjekk 7 trinns automat. Om de leveres med både automat og 4x4 vet jeg ikke, dog. Blir riktignok et lite hopp opp i pris med automat, så om det ikke spiller noen rolle for deg er Passaten veldig mye bil for pengene.

 

Personlig synes jeg det er litt trist å velge en utstyrsmessig ferdig oppsatt bil når en først skal kjøpe nytt. Noe av gleden er å velge utstyr fra listen, og Octavia ligger jo i utgangspunktet litt lavere i pris enn Passat, da. Dvs. mer snacks om en går for 1.6 TDI.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...