Gå til innhold

Norge minner meg om den siste Sovjetstat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da trodde jeg feil om innvandrernes stemmemønster, heldigvis må jeg si.

 

Å bruke ordet "utallige" til å beskrive antallet innvandrere i Norge var nok å ta i litt hardt, det innser jeg, selv om det til tider kan virke som det er utallige av dem i landet.

 

Det kommer selvsagt an på hvor du bor i landet. Hvis du bor i Oslo så kan det oppfattes at det er mange flere innvandrere i dette landet enn det som er realitet. Vi har et problem med at mange av de bor nettopp i Oslo, noe som er uheldig i forhold til integrering. Skulle gjerne sett at vi kunne fordele dem ut over landet, men det er vanskelig siden de etter oppholdstilltelsen står fritt i å velge hvor de ønsker å bo. Dermed velger mange innvandrere Oslo på bakgrunn av sin størrelse og beligenhet, samt at det bor flere med innvandrerbakgrunn der fra før av.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Da trodde jeg feil om innvandrernes stemmemønster, heldigvis må jeg si.

 

Å bruke ordet "utallige" til å beskrive antallet innvandrere i Norge var nok å ta i litt hardt, det innser jeg, selv om det til tider kan virke som det er utallige av dem i landet.

Du tok ikke feil, ikke all informasjon som statsviter gir er til å stole på. SSB har gitt litt informasjon om dette. Det er riktig at valgdeltagelsen er lav (50%), men de stemmer til venstre selv om de egentlig ikke er mer venstrevridde.

http://www.ssb.no/ssp/utg/200802/01/

 

75% av ikke-vestlige stemte på de rødgrønne i 2007, blandt de med flyktningsbakrunn så var det 83% som stemte på de rødgrønne. Det er ganske høyt, fordi det betyr at bare 17% stemte på høyrepartiene.

 

Selv blandt den kilden Statsviter gir som inkluderer all innvandre så havner innvandre generelt (det inkluderer amerikanere og svensker) på 65% til de rødgrønne. (55% til AP, 8.7% til SV og 1.5% til SP) Legg merke til at det er en svær "vet ikke" gruppe der som Statsviter tydligvis ikke tok med i sine beregninger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Da trodde jeg feil om innvandrernes stemmemønster, heldigvis må jeg si.

 

Å bruke ordet "utallige" til å beskrive antallet innvandrere i Norge var nok å ta i litt hardt, det innser jeg, selv om det til tider kan virke som det er utallige av dem i landet.

Du tok ikke feil, ikke all informasjon som statsviter gir er til å stole på. SSB har gitt litt informasjon om dette. Det er riktig at valgdeltagelsen er lav (50%), men de stemmer til venstre selv om de egentlig ikke er mer venstrevridde.

http://www.ssb.no/ssp/utg/200802/01/

 

75% av ikke-vestlige stemte på de rødgrønne i 2007, blandt de med flyktningsbakrunn så var det 83% som stemte på de rødgrønne. Det er ganske høyt, fordi det betyr at bare 17% stemte på høyrepartiene.

 

Selv blandt den kilden Statsviter gir som inkluderer all innvandre så havner innvandre generelt (det inkluderer amerikanere og svensker) på 65% til de rødgrønne. (55% til AP, 8.7% til SV og 1.5% til SP) Legg merke til at det er en svær "vet ikke" gruppe der som Statsviter tydligvis ikke tok med i sine beregninger.

 

 

Absolutt ikke, på ingen måte har jeg feilinformert noen som helst.

 

Hva i forhold til det som jeg sa til SLIguy er feil?? Du anklager meg for å ha spredd falsk informasjon, men kan du påpeke hva eksakt jeg har sagt som er feil her??

 

Hvis du faktisk hadde giddet å lese hva jeg har kommentert, så hadde du fort innsett at vi snakket ikke bare om ikke-vestlige innvandrere. Det SLIguy refererte til var innvandrere, og ikke bare ikke-vestlige innvandrere. Begrepet h*n benyttet seg av var innvandrere, og ikke bare ikke-vestlige innvandrere.

 

Disse tall du presenterte her er tall som omhandler ikke-vestlige innvandrere, og deres stemmeavgivning ved forrige valg. Tallene jeg presenterte gjelder innvandrere generelt, og de er ikke basert på hvordan innvandrere stemte ved forrige valg, men tatt ut av anerkjent undersøkelse som gir en pekepinne hvordan de hadde stemt ved neste valg. Der fremgår det også, klart og tydelig, at innvandrere i dette landet stemmer over hele fjøla på den politiske aksen. Jeg til og med påpekte at mange av de stemmer AP (38% av dem hadde stemt AP hvis det hadde vært valg på tidspunktet undersøkelsen var utført, for å være mer nøyaktig) men det gjorde de alle fleste andre norske borgere ved forrige Stortingsvalg.

 

I tillegg sa jeg at det ikke bodde ”uttalig” mange innvandrere i dette landet, noe som også er en realitet siden de utgjør ca. 8% av den totale befolkningen. Skal du benekte dette også?? Jeg nevnte også at valgdeltakelsen blant innvandrere er lav, noe som du selv har bekreftet. Hva er det du egentlig gnell etter da?? Hva er det egentlig jeg har feilinformert her?? Jeg kan svare for deg: ingen verdens ting.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Selv om jeg hater Høyre og mener det er et parti for rike pampejævler (f.eks. tok de bort støtten til 50% studentpris på tog, slik at vi nå har bare 25% finansiert av NSB selv), så er jeg fristet til å stemme borgerlig bare for å få en forandring og gi et spark i rævva til de som sitter med makta.

 

 

Har du lest partiprogrammet til Høyre?Høyre er ikke et parti for "rike pampejævler" bare fordi de tok bort en støtte du likte. De er et mer liberalt og blått arbeiderparti, langt fra både SV og FRP.Hilsen en fattig 20 åring som har lest Høyres partiprogram.

Enig med Staleand! Høyre er langt ifra no rikmannsparti! Jeg stemmer Høyre selv, og er medlem av Unge Høyre i tilleg. Moren min har ikke verdens høyeste økonomi, men mener selv at Høyre har en mye MYE bedre politikk enn sosialistene som er alt for opptatt av å gjøre ting styrt av staten (Akkurat som Sovjet).

 

Og til han som sa at det å stemme Høyre for en som lever på sosialpenger er som å skyte seg i foten, vil jeg herved si at Høyre faktisk vil gi hjelp til de som trenger det, de vil bare at folk som har mulighet til å klare seg selv, skal ha muligheten til det uten innblanding fra staten.

Lenke til kommentar

 

Absolutt ikke, på ingen måte har jeg feilinformert noen som helst.

 

Hva i forhold til det som jeg sa til SLIguy er feil?? Du anklager meg for å ha spredd falsk informasjon, men kan du påpeke hva eksakt jeg har sagt som er feil her??

Når du f.eks hevdet at 38% ville stemme AP og 6% stemme SV. I kilden din så er det en svær "vet ikke" gruppe som du tydligvis ikke tok med i betraktning.

 

Her er stemmene per parti fra din kilde og i parantes så har jeg justert for "vet ikke"

# Ap: 38% (55%)

# SV: 6% (8.7%)

# H: 4 % (5.8%)

# Krf: 2% (2.9%)

# Rødt: 2% (2.9%)

# Frp: 10 % (14.5%)

# Sp: 1% (1.4%)

# Venstre: 3% (4.3%)

# Andre: 1% (1.4%)

# Vet ikke: 31 %

 

Altså vil venstresiden få 68% av stemmene, mens høyresiden får 27.5% av stemmene. Justert for at undersøkelsen ikke går opp til 100, men 98 blir det 71.2% til venstresiden, og 28.8% til høyresiden.

 

Og jo, det er naturlig at han snakket om ikke-vestlige innvandre. Når han sier at innvandre stemmer rødgrønt, så er det ganske sannsynlig at han tenker på ikke-vestlige innvandre. Tror du virkelig han tror at nesten alle innvandre fra f.eks. England stemmer rødgrønt? Det tror ikke jeg! Men uansett om han mente det, så er det forsatt klar majoritet for venstresiden.

 

Hva er det egentlig jeg har feilinformert her??
Riktig nok ville 38% av innvandrere stemme Ap ...

Ca. 6% av de ønsker å stemme på SV, noe som også er samsvar med resten av befolkningen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Når du f.eks hevdet at 38% ville stemme AP og 6% stemme SV. I kilden din så er det en svær "vet ikke" gruppe som du tydligvis ikke tok med i betraktning.

 

Det er en god grunn hvorfor jeg ikke har tatt denne gruppen med, nemlig fordi verken jeg, du eller de som utførte undersøkelsen vet hva denne gruppen kommer til å stemme. Det vet heller ikke de mennesker som ble spurt og som svarte ”vet ikke”. Det er kanskje derfor de går under kategorien ”vet ikke”. Hvorfor skal jeg da begynne med spekulasjoner hva de kommer til å stemme?? Jeg må forholde meg til tall der folk har svart hva de kommer til å stemme, og ikke til fantasi tall og gjetting slik som du gjør her. I tillegg er det slik at SLIguy kan lese selv, og jeg postet linken til artikkelen, dermed var det ikke vanskelig for h*n å finne ut at det var en ”vet ikke” gruppe. Dermed, og i forhold til dette, har jeg ikke feilinformert noen.

 

 

Her er stemmene per parti fra din kilde og i parantes så har jeg justert for "vet ikke"

# Ap: 38% (55%)

# SV: 6% (8.7%)

# H: 4 % (5.8%)

# Krf: 2% (2.9%)

# Rødt: 2% (2.9%)

# Frp: 10 % (14.5%)

# Sp: 1% (1.4%)

# Venstre: 3% (4.3%)

# Andre: 1% (1.4%)

# Vet ikke: 31 %

 

Hahaha…dette er tall som DU har justert. Dette er hva DU tror de kommer til å stemme. Hvorfor i guds navn skal dine justerte tall være legitime og inngå i den offisielle målingen? Dette er rett og slett tåpelig, dvs ingen bevis men ren spekulasjon basert på subjektive antagelser som har ingenting med offentlig måling å gjøre. Og selvsagt fremgår det heller ikke her at jeg har feilinformert.

 

 

Og jo, det er naturlig at han snakket om ikke-vestlige innvandre. Når han sier at innvandre stemmer rødgrønt, så er det ganske sannsynlig at han tenker på ikke-vestlige innvandre. Tror du virkelig han tror at nesten alle innvandre fra f.eks. England stemmer rødgrønt? Det tror ikke jeg! Men uansett om han mente det, så er det forsatt klar majoritet for venstresiden.

 

Sier hvem? Du?? Jeg kan lese, og det jeg leste fra innlegg postet fra SLIguy var begrepet ”innvandrere”. Ikke EN eneste plass sier han ”ikke-vestlige” innvandrere. Mener DU da at jeg skal være tankeleser og vite at han mente ikke-vestlige innvandrere når har refererte til innvandrere generelt??? Hva slags idiotisk argument er dette egentlig?? Jeg må forholde meg til hva folk skriver på dette forumet, og dermed svare i forhold til det. Jeg kan ikke drive med å lese tanker til folk, eller drive med noen form for insinuering, vill gjetting og ren spekulasjon slik som du gjør.

 

Nok en gang fremstår ikke bevis på at jeg har feilinformert noen på dette forumet, slik som du beskylder meg for. Jeg fremstilte tall i samsvar med en godkjent undersøkelse, og jeg postet linken til artikkelen. Og så begynte du med dette tullet ved å beskylde med for feil informering ved å linke til statistikk til feil samfunnsgruppe. I dette tilfellet har du rett og slett dummet deg ut ved å anta at vi snakket om ikke-vestlige innvandrere, når vi ikke gjorde det, og nå prøver du å ro i land dette ved å snakke rett og slett tull. Det er så tydelig at du bommet, men at du i tillegg prøver å ro i land noe som er så tydelig er kanskje enda mer patetisk.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er en god grunn hvorfor jeg ikke har tatt denne gruppen med, nemlig fordi verken jeg, du eller de som utførte undersøkelsen vet hva denne gruppen kommer til å stemme. Det vet heller ikke de mennesker som ble spurt og som svarte ”vet ikke”. Det er kanskje derfor de går under kategorien ”vet ikke”. Hvorfor skal jeg da begynne med spekulasjoner hva de kommer til å stemme?? Jeg må forholde meg til tall der folk har svart hva de kommer til å stemme, og ikke til fantasi tall og gjetting slik som du gjør her. I tillegg er det slik at SLIguy kan lese selv, og jeg postet linken til artikkelen, dermed var det ikke vanskelig for h*n å finne ut at det var en ”vet ikke” gruppe. Dermed, og i forhold til dette, har jeg ikke feilinformert noen.

 

Du vet ganske godt hva de kommer til å stemme, de kommer til å sitte hjemme i sofakroken og de få av dem som kommer til å stemme kommer nok ikke til å stemme så veldig annerledes enn de andre. Nå, la oss si at de stemmer mer høyrevridd og 50% av dem stemmer på høyrevridde partier. La oss si at 10% av "vet ikke" stemmer. Det vil redusere venstresidens styrke fra 71% til 69%. Og for alt vi vet kan de være mer venstrevridde.

 

Hvis denne tankegangen din gir mening. La oss tenke på to eksempler. En meningsmåling blir tatt, Det er gruppe A og gruppe B.

A: 35% høyresiden

5% venstresiden

60% vet ikke

 

B: 40% høyresiden

60% venstresiden.

 

Etter din logikk så stemte 35% av gruppe A på høyresiden så de er mindre høyrevridde enn gruppe B. Det er en grunn til at meningsmålinger fjerner "vet ikke". Og jo, det er absolutt uærlig av deg å skrive.

 

Riktig nok ville 38% av innvandrere stemme Ap, men det er ikke langt unna hva Ap fikk ved forrige parlamentsvalg fra resten av befolkningen.

 

Hahaha…dette er tall som DU har justert. Dette er hva DU tror de kommer til å stemme.

Nei, det er hva de vil stemme om man fjernet vet ikke. Det er hva de gjør når man representerer i meningsmåinger, fordi vet ikke gruppen varier noe som gjør det umulig å sammenligne tall med en "vet ikke" gruppe. I tilegg i et valg så eksisterer det ingen vet ikke gruppe.

 

Men meningsmålinger er ikke perfekte, ikke bare fordi de som sier vet ikke, kanskje stemmer. Men også fordi de som har en mening, ikke ender opp med å stemme. Det er en begrensning for meningsmålinger, men du driver forsatt ikke å sammenligner tall med en "vet ikke" gruppe med valgmålinger. F.eks. hvis det var 30% som svarte "vet ikke", og dermed så hadde f.eks. AP 23%. Så lager man ikke en nyhet om at AP har bare 23%, når de egentlig har 33% om man justerer for "vet ikke".

 

Så meningsmålinger er ikke perfekte, og du kan godt mene at meningsmålinger er så svake at de ikke kan brukes i det hele tatt. Men da svartmaler du bare din egen kilde og vi står igjen med kildene mine.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Camlon, hvorfor gidder du dette i det hele tatt. Kan du ikke la saken være død når det er tydelig at du tok feil. Kan du ikke bare si ”ok, jeg tok feil og vi er ferdig med den saken”. SLIguy var i de minste ærlig og redelig ved å påpeke at han, heldigvis, tok feil, samt at dette ikke var av noe stor betydning. Det var bare en påstand fra hans side og ingenting mer. Alle kan ta feil, jeg har tatt feil mange ganger...men riktig nok ikke i dette tilfellet.

 

I tillegg fortsetter du å motargumentere som om påstanden gikk ut på at majoriteten av innvandrere ikke var venstrevridde. Men det var ikke det jeg prøver å bevise. Det jeg prøvde å bevise for SLIguy var at det er en god del av de med innvandrer bakgrunn som faktisk stemmer til høyre på den politiske aksen, og vi finner dem over hele fjøla. Det SLIguy skrev var følgende, og jeg siterer han: ”Jeg tror ikke det er så mange av dem som stemmer noe annet enn rød/grønt. Det jeg da prøvde å påpeke er at det en god del av de gjør nettopp det, dvs stemmer til høyre i politikken. At de i majoritet er venstrevridde har jeg aldri benektet, tvert i mot, jeg påpekte at mange av de (dvs. de fleste) stemmer AP, riktig nok ikke så mange som du prøver å fremstille det siden du linket til statistikk som omhandler kun ikke-vestlige innvandrere. Men undersøkelsen jeg linket til presiserer at oppslutning til høyre siden i politikken fra innvandrere har økt betraktelig, og at en god del innvandrere ønsker å stemme til høyre. Det var DET som var poenget.

 

Du som stemmer Høyre burde bare være glad at jeg klarte å påpeke at oppslutningen til høyre siden i politikken fra innvandrere øker. Jeg har en liten anelse at du rett og slett ikke vil akseptere at en del innvandrere kan stemme til høyre i politikken. Det ser ut som at det er et nederlag for deg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Camlon, hvorfor gidder du dette i det hele tatt. Kan du ikke la saken være død når det er tydelig at du tok feil. Kan du ikke bare si ”ok, jeg tok feil og vi er ferdig med den saken”. SLIguy var i de minste ærlig og redelig ved å påpeke at han, heldigvis, tok feil, samt at dette ikke var av noe stor betydning. Det var bare en påstand fra hans side og ingenting mer. Alle kan ta feil, jeg har tatt feil mange ganger...men riktig nok ikke i dette tilfellet.

Når det er klart du som tok feil i denne saken, så forventer du at jeg skal skrive. "jeg tok feil". Tror ikke det nei!

 

I tillegg fortsetter du å motargumentere som om påstanden gikk ut på at majoriteten av innvandrere ikke var venstrevridde. Men det var ikke det jeg prøver å bevise. Det jeg prøvde å bevise for SLIguy var at det er en god del av de med innvandrer bakgrunn som faktisk stemmer til høyre på den politiske aksen, og vi finner dem over hele fjøla

Vel, du skrev tross alt.

 

"Riktig nok ville 38% av innvandrere stemme Ap, men det er ikke langt unna hva Ap fikk ved forrige parlamentsvalg fra resten av befolkningen."

 

Ca. 6% av de ønsker å stemme på SV, noe som også er samsvar med resten av befolkningen."

 

Det er fullstendig feil, fordi du tok ikke med i beregning at 31% svarte "vet ikke". Det var hva jeg kommenterte på, fordi jeg la merke til at det du skrev var feil. Om ditt egentlige poeng var at noen innvandre stemmer på høyresiden, og at hans kommentar om at det nesten ikke finnes innvandre som stemmer på venstresiden er feil. Så er det greit, men mye av det andre du skrev i posten din var feil.

 

Men jeg kan innrømme en ting, jeg tok feil om en ting. Jeg trodde at han mente ikke-vestlige innvandre, fordi ellers ville det han skrev være ganske absurd. Der tok jeg feil, kan du innrømme din feil om at 38% stemte på AP og at det er bare litt mer enn valget. Når du ikke tok med i beregning at det var en 31% vet ikke gruppe der?

 

 

Du som stemmer Høyre burde bare være glad at jeg klarte å påpeke at oppslutningen til høyre siden i politikken fra innvandrere øker. Jeg har en liten anelse at du rett og slett ikke vil akseptere at en del innvandrere kan stemme til høyre i politikken. Det ser ut som at det er et nederlag for deg.

Øker? Hvor har du det fra? For det andre er det ikke spesielt positivt at 28.8% av innvandre stemmer på høyresiden mot 71.2% som stemmer på venstresiden, og det inkluderer grupper som ikke er på vei til å øke i antall, f.eks. britter, svensker og amerikanere, mens de som er på vei til å øke er enda mer venstrevridde.

 

Men innvandre for øyeblikket drar faktisk politikken mot høyre, fordi de er for få til å påvirke politikken (drar opp venstresiden med 1-1.5%). Derimot flere innvandre vil bryte sammen tiliten til det norske velferdsystemet. Noe som vil gjøre folk mer høyrevridde. Siden mesteparten av befolkningen er ikke innvandre, så vil de påvirke i mye større grad.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Når det er klart du som tok feil i denne saken, så forventer du at jeg skal skrive. "jeg tok feil". Tror ikke det nei!

 

Ikke bare at du tok feil med nå prøver du å legge skylden på meg igjen, til tross for at ikke noe sted klarte du å bevise at jeg feilinformerte SLIguy.

 

 

Vel, du skrev tross alt.

 

"Riktig nok ville 38% av innvandrere stemme Ap, men det er ikke langt unna hva Ap fikk ved forrige parlamentsvalg fra resten av befolkningen."

 

Ca. 6% av de ønsker å stemme på SV, noe som også er samsvar med resten av befolkningen."

 

Noe som også ikke er langt unna realiteten i forhold til hvordan resten av befolkningen stemte ved forrige stortingsvalg. AP fikk da over 30% av stemmene mens SV har kavet på en oppslutning mellom 6-8% i de siste årene.

 

I tillegg bekrefter redaktør i Utrop mine påstander, ved å si:

 

Undersøkelsen viser at innvandrere er som folk flest. Innvandrernes partipreferanser skiller seg ikke stort fra resten av befolkningen, sier redaktør i det flerkulturelle bladet Utrop, Majoran Vivekanthan, til VG Nett

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=578236

 

 

Det er fullstendig feil, fordi du tok ikke med i beregning at 31% svarte "vet ikke". Det var hva jeg kommenterte på, fordi jeg la merke til at det du skrev var feil. Om ditt egentlige poeng var at noen innvandre stemmer på høyresiden, og at hans kommentar om at det nesten ikke finnes innvandre som stemmer på venstresiden er feil. Så er det greit, men mye av det andre du skrev i posten din var feil.

 

Det er så absolutt ikke feil, og det forklarte jeg nøye til deg tidligere, men du vil ikke høre. Hadde jeg antydet hvordan denne ”ikke vet” gruppen hadde stemt så hadde det vært feil, men når jeg ikke gjorde det så kan jeg ikke ta feil når jeg ikke har påstått noe i forhold til denne gruppe. Jeg kan ikke forholde meg til spekulasjoner, fordi hvis jeg skal ta i betraktning ”vet ikke” gruppen så bli det ren spekulasjon fra min side. Jeg må forholde meg til tall som er klare, og ikke til tall som ikke er klare. Hva slags forskning skulle det være, eller undersøkelse, hvis vi skal begynne å gjette hva disse mennesker hadde stemt. De vet ikke, og dermed kan vi ikke si verken det ene eller det andre. Vi vet ikke om de kommer til å stemme til høyre, eller til venstre, eller om de i det hele tatt kommer til å stemme. Dermed var det helt berettiget av meg å ikke inkludere denne gruppen, rett og slett fordi jeg IKKE VET hva de kommer til å gjøre ved neste valg.

 

 

Der tok jeg feil, kan du innrømme din feil om at 38% stemte på AP og at det er bare litt mer enn valget. Når du ikke tok med i beregning at det var en 31% vet ikke gruppe der?

 

Jeg kan ikke innrømme at jeg har tatt feil på noe som ikke er feil. Jeg refererte til eksakt det samme tallet presentert i denne undersøkelsen, og jeg forklarte hvorfor vi ikke kan ta med ”ikke vet” gruppen. Jeg kan da ikke innrømme feil bare for å være snill med deg. Den dagen jeg tar feil, så skal jeg innrømme. Men i dette tilfelle har jeg ikke tatt feil, nettopp fordi jeg formidlet det samme tallet som undersøkelsen viser. Hvis du mener tallet ikke stemmer med realiteten da får du kritisere selve undersøkelsen, og ikke meg. Samtidig må du presentere tall, og rasjonell forklaring, som viser at denne undersøkelsen ikke holder mål. Hadde jeg sagt et tall som avviker fra det som står i denne undersøkelsen så hadde jeg sagt at jeg har tatt feil. Men det har jeg altså ikke gjort.

 

 

Øker? Hvor har du det fra?

 

Har du i det hele tatt lest denne artikkelen? Jeg tror ikke det, fordi det står klart og tydelig:

 

Frp går sterkt frem fra da den flerkulturelle avisen målte temperaturen på innvandrernes stemmegivning før valget i 2005. Da fikk Frp bare 2,6 prosent. Nå er partiet helt oppe i 10 prosent.

 

For Sosialistisk Venstreparti er tallene fra meningsmålingen knusende. I 2005 svarte 25 prosent av de spurte at de ville stemme SV. Nå er det bare seks prosent som sier det samme

 

Hvis ikke dette antyder til økning så vet ikke jeg. Sist jeg sjekket så var Frp på høyre siden i politikken. Har det skjedd noen endringer som jeg ikke har fått med meg slik at Frp nå plutselig er blitt et rent sosialistisk parti??

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Noe som også ikke er langt unna realiteten i forhold til hvordan resten av befolkningen stemte ved forrige stortingsvalg. AP fikk da over 30% av stemmene mens SV har kavet på en oppslutning mellom 6-8% i de siste årene.

 

I tillegg bekrefter redaktør i Utrop mine påstander, ved å si:

 

Undersøkelsen viser at innvandrere er som folk flest. Innvandrernes partipreferanser skiller seg ikke stort fra resten av befolkningen, sier redaktør i det flerkulturelle bladet Utrop, Majoran Vivekanthan, til VG Nett

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=578236

Jo, det er langt unna, fordi du kan ikke sammenligne to data som inkluderer forskjellige typer tall. For å gi deg et eksempel. Hvis jeg utfører et ekperiment om hvor stor akserlasjon to typer biler har, og den ene opplever mye friksjon mens den andre ikke gjør det, så er ikke dette et gyldig argument. "vi må sammenligne rådata, fordi vi vet ikke hvor mye friksjon den opplevte til en veldig høy sikkerhet", altså bilen som opplevde mye friksjon er dårligere. Nei, enten forkaster man tallene eller så justerer man for friksjonen.

 

Og det at innvandres partipreferanser ligner nordmenn er ihvertfall helt feil. Over 70% stemte på venstresiden. Blandt etniske nordmenn ligger venstresiden på 45% i meningsmålingene.

 

 

Det er så absolutt ikke feil, og det forklarte jeg nøye til deg tidligere, men du vil ikke høre.

Jeg svarte deg tidligere hvordan logikken din ikke ga mening, men du svarte ikke.

 

Hadde jeg antydet hvordan denne ”ikke vet” gruppen hadde stemt så hadde det vært feil, men når jeg ikke gjorde det så kan jeg ikke ta feil når jeg ikke har påstått noe i forhold til denne gruppe. Jeg kan ikke forholde meg til spekulasjoner, fordi hvis jeg skal ta i betraktning ”vet ikke” gruppen så bli det ren spekulasjon fra min side. Jeg må forholde meg til tall som er klare, og ikke til tall som ikke er klare. Hva slags forskning skulle det være, eller undersøkelse, hvis vi skal begynne å gjette hva disse mennesker hadde stemt. De vet ikke, og dermed kan vi ikke si verken det ene eller det andre. Vi vet ikke om de kommer til å stemme til høyre, eller til venstre, eller om de i det hele tatt kommer til å stemme. Dermed var det helt berettiget av meg å ikke inkludere denne gruppen, rett og slett fordi jeg IKKE VET hva de kommer til å gjøre ved neste valg.

 

Men i forskning så må man også justere for faktorer som kan påvirke eksperimentet. Vi kan ikke vite nøyaktig hva de som sier "vet ikke" vil gjøre, men det du ihvertfall ikke kan gjøre er å late som om de ikke er der. Det er som å late som om friksjonen i eksemplet over ikke er der. Det man alternativt kan gjøre er å sjekke for ekstrempunktene.

 

Det er rimelig å anta at maksimum 1/3 av de som sier "vet ikke" vil stemme. De som er i "vet ikke" gruppen kan ikke stemme så forskjellig, så minimumspunktet er 50%, mens maksimumspunktet er 85%. Det vil bety at venstresiden vil få minimum 69% og maksimum 73%. For AP vil det da bli minimum 53% og maksimum 57%. Altså, langt unna 38%.

 

Og det er ikke undersøkelsen det er noe feil med, men hvordan du tolker dataene fra undersøkelsen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg mente innvandrere generelt, bare så det er klart.

 

PS: Mine påstander i denne saken er basert på hva jeg selv tror. Så har vi avdekket dette også på en uttrykkelig måte.

Så du trodde at britter, dansker, amerikanere stemmer alle sammen på venstresiden?

Ikke alle naturligvis, men at overveiende mange (les: over 50%) gjorde det. Igjen må jeg påpeke at dette er basert på hva jeg selv tror, så jeg har absolutt null fakta/kilder å vise til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...