Gå til innhold

SC2: "ALL IN" - Siste missionet på brutal


Anbefalte innlegg

Jeg har nå pløyd gjennom hele campaignen på brutal, med unntak av siste missionet som jeg sliter med. Det lengste jeg er kommet er i underkant av 70%. Taktikken jeg bruker er mass banshees for å ta nydus worms, siege tanks og et par thors på toppen mens jeg har marine, et par firebat og medic nedenfor klippene. Funker forsovet greit, men jeg mister til slutt units raskere enn jeg får nye, da begrenset av ressursene mine. Noen som har gode tips til dette, som selv spiller på brutal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker bra mot air, men for dårlig mot annet. Jeg har klart det nå. Jeg bygde hovedsaklig kun 2 units: Siege tanks og marines. Riktig, jeg gjorde ingenting med nyduswormsene som spawnet utenfor basen. Har du ~30 siege tanks plassert riktig er det lite som tar det uansett. Hver gang kerrigan kom brukte jeg nova og tok frem marinene, som jeg hadde posisjonert bak siege tanksene. Og jeg brukte kun nova når kerrigan kom, alt annet er waste. Dog er ikke dette nok, jeg bygde flere slow towers foran siege tanks og på toppen med artifacten. I tillegg hadde jeg "fire guns" på toppen som reserve og mot nydus worms som spawner der oppe. Alt i alt gikk det fint :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

3 banshees på hver side, to på midplatåået til å fly ut med og ta seg av nydusworms med en gang de spawner.

 

3 Bunkere med shriek turrets på hver side, minst 1 maurauder i hver bunker. Ellers marines. Minst 4-5 tanks på hver side (bruk platåene). Fyllte basen og inngangene til basen med perdition turrets som dekket basen perfekt. Alt av nydus i basen ble spist opp av turrets med en gang.

 

Ellers anti luft missil tårn rundt basen slik at de ikke dropper support midt i basen, og når de kommer med flyers. Utenom dette et par battlecruisers til å backe up der det trengs, og 3-4 scv på hver side av basen på standby slik at med en gang noe blir skadet repareres det.

 

Forsvaret tok ALT, trengte nesten ikke bruke artifact. Fikk til og med nesten ødelagt en av zerg basene med et par push. (Ikke flytt forsvaret, bruk nye units).

 

Glemte forresten å nevne at jeg hadde en thor på hver side. Thor barrage og battelcruiser yamato gun, og kerrigan er nesten borte. Siege tanks gjør somregel resten av jobben, kan hende du mister en tank eller 2, kanskje til og med en bunker, eller thor, men no big loss hvis du tar ut kerrigan.

 

EDIT: Dette virket kjempegodt for meg, men man må prøve seg litt frem tror jeg. Ble mye micro innimellom, så det er vanskelig å skrive en fullverdig guide.

Endret av Nafanua
Lenke til kommentar

3 banshees på hver side, to på midplatåået til å fly ut med og ta seg av nydusworms med en gang de spawner.

 

3 Bunkere med shriek turrets på hver side, minst 1 maurauder i hver bunker. Ellers marines. Minst 4-5 tanks på hver side (bruk platåene). Fyllte basen og inngangene til basen med perdition turrets som dekket basen perfekt. Alt av nydus i basen ble spist opp av turrets med en gang.

 

Ellers anti luft missil tårn rundt basen slik at de ikke dropper support midt i basen, og når de kommer med flyers. Utenom dette et par battlecruisers til å backe up der det trengs, og 3-4 scv på hver side av basen på standby slik at med en gang noe blir skadet repareres det.

 

Forsvaret tok ALT, trengte nesten ikke bruke artifact. Fikk til og med nesten ødelagt en av zerg basene med et par push. (Ikke flytt forsvaret, bruk nye units).

 

Glemte forresten å nevne at jeg hadde en thor på hver side. Thor barrage og battelcruiser yamato gun, og kerrigan er nesten borte. Siege tanks gjør somregel resten av jobben, kan hende du mister en tank eller 2, kanskje til og med en bunker, eller thor, men no big loss hvis du tar ut kerrigan.

 

EDIT: Dette virket kjempegodt for meg, men man må prøve seg litt frem tror jeg. Ble mye micro innimellom, så det er vanskelig å skrive en fullverdig guide.

Du tok brutal? :)

Lenke til kommentar

Virker som om de aller, aller fleste har valgt å eliminere air units. Intressant. Selv valgte jeg det jeg også. Fordi jeg hater air harass. Dessuten kan de fly overalt, mens melee må gjennom en choke, som siege tanks duger veldig bra til.

 

Problemet med å få air i tillegg er at man da må bruke mye ressurser på vikings og/eller BC-s. I og med at broodlords har syrelang range kan man jo faktisk ikke bruke ground unit som anti-air. I tillegg må man jo balansere mellom anti-ground og anti-air. Ved å ta ut air kan man gå mye spesialiserte units, som banshees og siege tanks, og kun fokusere på ground.

Lenke til kommentar

Jeg selv valgte å eliminere air av vel, årsaker som er nevnt 20 ganger allerede.

De kan komme fra random posisjoner på kartet, og du får liksom aldri følt deg trygg på basen når de kan komme rett fra fog of war.

 

Siege tanks og marines/medic er herlig. Marauders brukte jeg også. Jeg kjøpte også alt av elite units som jeg hadde råd til, iallefall battlecruisern. Den er nyttig.

Lenke til kommentar

Gjorde den i dag igjen uten Air, og jeg begynner å tvile en del på taktikkene som er skrevet her. Hadde gigantiske problemer med å få masset opp nok siege tanks, og da jeg først hadde en 30stk stående sammen med Psi Disruptors ble de alikevel slaktetet av Zerg som kom løpende.

Brukte Thors og Marines for å ta ut Kerrigan uten for store tap så den biten gikk greit. Men jeg klarte rett og slett ikke å holde opp med tapene.

 

Endte med at jeg prøvde på nytt og denne gangen "bunkret" meg inne med 5 Planetary Fortresses på hver side + 2 på toppen ved artifacten sammen med Thors, Marines rundt 10 tanks og en 12-14 Banshees som tok ut alle Nydusworms. På 90% lettet jeg med alle bygninger og landet de nedenfor og oppe på platået med artifacten, drepte Kerrigan, og sto der med kryssede fingre til Artifacten var ladet.

På 99.5% hadde jeg ikke en eneste unit igjen som kunne angripe, bare en vegg av Starports og Barrackes rundt Artifacten som raskt ble revet vekk. Tror jeg vant med artifacten på mellom 60-40% hp.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...