Gå til innhold

Hva er til og annbefale av Nikon D5000 og Canon EOS 500D ?


Anbefalte innlegg

iKenneth

 

A850 er helt ok til 9999 kr, men nå er det vel ikke FF det går mest av på Lefdal om de har det i det hele tatt.

 

Det varierer nok fra varehus til varehus hva som blir mest anbefalt. På Elkjøp i Tromsø blir folk stort sett anbefalt Sony. Jeg har vært innom og overhørt samtaler med selgere i forbifarta og de er ikke akkurat fotoingeniører. De er selgere med produkter og potensiell fortjeneste.

 

Jeg sa ikke at Sony er et tullemerke. Jeg sa at Konica Minolta var et tullemerke i sin tid.

 

Jeg er klar over god gammel Minolta-optikk og har vel ikke kimset av det?

 

Men når folk kommer med uriktige eller unyanserte påstander om autofokus og linsebelegg så trenger det et motsvar. Det være seg om det er i favør av Sony, Pentax eller andre. Riktighet og nyansert info bør komme langt før merkevalg når som helst. Du har sikkert lagt merke til i andre deler av forumet at jeg er vitenskapsmann framfor alt annet. Korrekthet kommer alltid i første rekke.

 

Jepp, Pentax slet en periode, men etter at Hoya kjøpte de ble det vist strammet opp kraftig i rekkene. Siden K10D har de vært ganske bra teknisk, uten å miste sin gode gamle filosofi.

 

Den siste kommentaren er totalt usaklig. Du har ikke sett bildene mine og har ingen grunn til å slenge dritt om bilder du ikke har sett. Mener du at bilder må vises til deg før de blir verd noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De her inne som kun diskuterer utstyr, DxOMark, sensorstørrelse, støy, DoF og driver å regner ut matematiske formler for optikk, blenderverdi og faens-oldemor kunne like gjerne eie en rosa ixus for min del. Dere poster aldri eller svært sjelden bilder. Bilder av et modda PC-kabinett og/eller vannkjølingen deres er NO, NO og atter NEI! :nei:

 

Litt enig med deg selv om jeg ikke ville koblet det så bastant opp mot det å poste bilder.

 

Her er endel som er særs dyktige på teorien om alt, enten det er objektiver eller kamera og alt annet relatert til foto. Mennesker som har en sterk teoretisk viten/husk kan ofte føles som lite smidige dersom man motsier/kommer med andre vinkler og synspunkter. Føles noen ganger som når man diskuterer bibelen med en som er sterk i sin tro på dens ord i detaljer.

 

På den annen side er disse med sin teoretiske viten endel av mangfoldet i en diskusjon, et forum som dette. Og dermed som en berikelse på lik linje med alle andre. Samtidig skulle jeg ønske at disse noen ganger var dyktigere i å forstå at det er ikke alltid snakk om svart eller hvitt - og at deres teoretisk lærdom/husk ikke alltid er sannheten, og slettes ikke for alle.

 

I de fleste diskusjoner av typen som ofte foregår her, har ingen av oss det eneste svaret. De fleste fatter det poenget, men kanskje ikke alle.

 

Tor

Lenke til kommentar

Og det hadde vært interssant å se hvilket kamera Elkjøp/Lefdal har solgt mest av, jeg ville tro Canon etter alle tilbudsavisene å dømme, da må de jo ha en deal på dem, og huff og huff.

 

 

Det er mange produsenter/leverandører som sponser kjedene. Jeg bruker å følge med tilbudsavisene til Elkjøp og Lefdal, det er nesten kun Canon og Nikon som er annonsert. Hvis kjedene tjener mer på å selge Sony, hvorfor er ikke Sony-modellene annonsert i tilbudsavisene?

Kjedene selger og annonserer Nikon D3000 og Canon 1000D hver uke, to skikkelige møkka kameraer.

 

 

Man kan ikke kalle det et lokketilbud hvis man annonserer et sonykamera i tilbudsavisa :)

 

For og være litt seriøs,grunnen for at det kun er canikon som blir brukt som lokketilbud er at lesere er komfortable med disse merkenavn og det at det blir de billigeste/utgåtte modellene er ene og alene for og få en så billig pris som mulig i annonsene.Grunnen er for og få kundene til å komme i butikken så de kan selge kamerautstyr.Jeg har ingen formening om hvilken agenda "Dixons Store Group"angående og pushe et merke.

Jeg kan bare snakke av egen erfaring "Elkjøp Fr.stad/Særp" butikkene.en arbeidskamerat og jeg brukte litt tid for å finne et kompaktkamera som passet til hans familie,Fant et Panasonic "tror jeg" som utfylte hanes kriterier + at Elkjøp hadde det i sitt sortimang,dagen etter handelen kom han stolt på jobben med et Sony kompaktkamera som en selger hadde anbefalt i stede for det valget vi allerede hadde bestemt,Argumentasjonen til selgeren var "det er et mye mye bedre kamera også er det litt billigere da".Etter et sammenlingning i prisguiden hadde det dårligere spesifikasjoner var en utgått modell og at han hadde betalt ca 800.- mer en billigste nettpris "1100.-",enden på visa var at han byttet kameraet til den modellen vi var enig om og er fornøyd.

 

jeg skulle kjøpe en spesifikk multiskriver og Elkjøp hadde den i sitt sortiment,selgeren ville ikke selge meg den skulle absolutt tvinge på meg en annen skriver,jeg ga han et ultimatium enten bestille den eller at jeg gikk til en annen butikk.Han ga seg ikke da heller så jeg gikk til en annen butikk.

 

Vil bare understreke at Sony faktisk har begynt og lage gode produkter de siste årene så jeg disser ikke ned Sony lengre,og jeg kunne faktisk tenkt meg en Nex-5,men så var den navnet da "Prinsipper" :cool:

 

Edit:Kan også si at jeg ikke har de beste erfaringer med en viss fotoforretning i Fr.stad.

EditII:kan også bemerke at jeg fortsatt handler på Elkjøp og "ikke nevnte" fotobutikk :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Salig er de dødfødte...

 

At det var ?

Salig er de plattfote, for de skal jevne jorden :p

 

 

Den siste kommentaren er totalt usaklig. Du har ikke sett bildene mine og har ingen grunn til å slenge dritt om bilder du ikke har sett. Mener du at bilder må vises til deg før de blir verd noe?

En generell bemerkning om de som snakker om utstyr og det tekniske poster ingen eller færre bilder enn resten. Skrev ikke noe ille om bildene dine, kan ikke det, har ikke sett de ennå. ;)

 

 

Litt enig med deg selv om jeg ikke ville koblet det så bastant opp mot det å poste bilder.

Enig med deg. Men det er ofte en sammenheng der.

Har mer sansen for hobbyfotografer som poster dårlige bilder og aldri snakker utstyr enn de som aldri poster bilder og bare snakker utstyr og teknisk data.

 

Vil bare understreke at Sony faktisk har begynt og lage gode produkter de siste årene så jeg disser ikke ned Sony lengre,og jeg kunne faktisk tenkt meg en Nex-5,men så var den navnet da "Prinsipper" :cool:

Dagens NEX-modeller er litt for P&S for min smak. Det er faktisk mange som går for NEX ifølge JP-tønsberg. I Japan går NEX meget bra.

 

Hadde egentlig tenkt å vente med speilløst til en av produsentene kom med 3 gode 'pancakes' på 24-28mm, 40-60mm og 80-100mm (35mm ekv.), alle f/1,7-2,8.

Men jeggikk for GF1 + 20/1,7, må ha noe som kan taes med på jobb :)

Lenke til kommentar

FWIW så har jeg 7 års erfaring som selger (ikke "rådgiver") på Elkjøp. Jeg vet nøyaktig hvordan salgsprosessen der fungerer, og jeg kan garantere at ingen selger der i gården pusher noe annet enn det som til en hver tid har høyest bruttofortjeneste (=bonus).

 

Generelt så er første regel for å selge volum å ikke forvirre kunden. Om kunden kommer inn i butikk med to spesifikke produkter i tankene (f.eks D3000 og 500D), så bringer man aldri inn et tredje alternativ. Det forvirrer. Da forsøker man så fort som mulig å avklare hvilket av de to produktene som best tilfredsstiller kundens behov. Man holder kundens fokus på å kjøpe og bringer ikke inn nye ting (som en Sony).

 

Skal man avvike fra denne regelen må man ha veldig gode grunner. (og den eneste grunnen som er god nok er stort sett mye, mye, mye bedre fortjeneste)

 

Når vi ser at selgerne i kjedene gang på gang selger inn Sony, så er det veldig lett for en som vet hvordan systemet fungerer å utlede at her er det stor fortjeneste for kjedene (og selgerne) i å pushe Sony. Det har null, niks og ingenting med hva som er bra.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

 

Selgere er en egen type mennesker[...]

 

:roll:

 

 

Den uttalelsen sier mer om deg enn om alle selgerne i landet.

 

Selgere er da helt vanlige folk det også. Om du tar turen innom en større el-butikk finner du både jenter, gutter, damer, menn, hvite, fargede, tynne, tykke selgere.

Lenke til kommentar

iKenneth

 

A850 er helt ok til 9999 kr, men nå er det vel ikke FF det går mest av på Lefdal om de har det i det hele tatt.

 

Det varierer nok fra varehus til varehus hva som blir mest anbefalt. På Elkjøp i Tromsø blir folk stort sett anbefalt Sony. Jeg har vært innom og overhørt samtaler med selgere i forbifarta og de er ikke akkurat fotoingeniører. De er selgere med produkter og potensiell fortjeneste.

 

Jeg sa ikke at Sony er et tullemerke. Jeg sa at Konica Minolta var et tullemerke i sin tid.

 

Jeg er klar over god gammel Minolta-optikk og har vel ikke kimset av det?

 

Men når folk kommer med uriktige eller unyanserte påstander om autofokus og linsebelegg så trenger det et motsvar. Det være seg om det er i favør av Sony, Pentax eller andre. Riktighet og nyansert info bør komme langt før merkevalg når som helst. Du har sikkert lagt merke til i andre deler av forumet at jeg er vitenskapsmann framfor alt annet. Korrekthet kommer alltid i første rekke.

 

Jepp, Pentax slet en periode, men etter at Hoya kjøpte de ble det vist strammet opp kraftig i rekkene. Siden K10D har de vært ganske bra teknisk, uten å miste sin gode gamle filosofi.

 

Den siste kommentaren er totalt usaklig. Du har ikke sett bildene mine og har ingen grunn til å slenge dritt om bilder du ikke har sett. Mener du at bilder må vises til deg før de blir verd noe?

 

Har snakket med en del selgere, De skal egentlig ikke ta inn FF pga vanskelig å få solgt dem.

Som flere her inne sier er vell at de aller fleste som har bestemt seg for at i dag skal jeg ut å handle meg nytt dslr og seff er det normalt og spørre om anbefaling, da velger stort sett folk det som selger sier er bra.. dermed er både selger/kjøper formøyd..

 

Synes heller ikke at TS har blitt svindlet/lurt han blir sikkert kjempe formøyd.. det som irritere meg er når selger prakker på og sier Hey!! Det er ett sony du skal ha alle andre merker er bare noe dritt..

Uten å si hvorfor. Som oftest påpeker dem at det er stabilisering i huset som i og for seg er bra..

Lenke til kommentar

 

Selgere er en egen type mennesker[...]

 

:roll:

 

 

Den uttalelsen sier mer om deg enn om alle selgerne i landet.

 

Selgere er da helt vanlige folk det også. Om du tar turen innom en større el-butikk finner du både jenter, gutter, damer, menn, hvite, fargede, tynne, tykke selgere.

 

Greit å snu på mynten, men du behøver ikke sette den på høykant, da forvinner begge sider ut av synet. Min uttalelse behøver man ikke se på som det du tydeligvis gjør, poenget er at det er noen mennesker som er bedre selgertyper enn vi som ikke er emner for den typen jobb. En "god" selger selger noe uansett, stort sett. Og det er deres jobb. Ta telfonselgere f.eks: Jeg kunne aldri tenkt meg å ringe og plage andre med å prøve å nærmest presse på folk produkter, men andre trives med dette fordi de liker å selge, samme hva det er de selger.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå er det FIRE personer (SHPhoto,Anew,Lid/Ran og Simen1) bare i denne tråden som påstår at selgerne hos elkjøp og lefdal får bonus for å selge Sony SLR, men når jeg etterspør mer info, er det ingen som svarer.

 

Kan dere fire som tydligvis har insideinfo fortelle hva den avtalen innebærer, hvor mye selgerne får pr solgte kamera osv? Eller er det bare noe dere finner på for å spre galle om elkjøp, noe jeg har fått inntrykk av at er meget populært her på forumet?

 

Det er ingen bonus for å selge Sony SLR spesifikt. Selgere får bonus ja, men ikke for å selge Sony SLR.

 

De som sier det vet ikke hva de snakker om.

Endret av coban
Lenke til kommentar

Det er ingen bonus for å selge Sony SLR spesifikt. Selgere får bonus ja, men ikke for å selge Sony SLR.

 

De som sier det vet ikke hva de snakker om.

Og hvem har sagt det?

 

La meg forklare det én gang til - med teskje: Selgere får bonus etter hva det er mest fortjeneste på - det er det de helst vil selge. Sony pleier å være merket butikken har høyest fortjeneste på i prosent. Hvis selgerne får bonus etter varen med høyest fortjeneste, og Sony gir høyest fortjeneste - hvilket merke tror du de prøver å pushe - uansett kundens behov?

 

Vi protesterer ikke på at de prøver å selge Sony, men på at de anbefaler merke for kunden ikke ut fra hva som er best for kunden, men ut fra hva de får mest fortjeneste på. Hvilket merke det er, og at det tilfeldigvis ofte er Sony, er underordnet.

Lenke til kommentar

...strengt tatt "protesterer" vi vel ikke på noe som helst? Mitt hovedanliggende er i det minste bare å gjøre folk oppmerksomme på at de ikke må tro at en selger har sammenfallende interesser med dem. Om en selger er veldig opptatt av å selge ett bestemt produkt fremfor et annet, så er det nesten utelukkende profitt som ligger bak - ikke hensynet til kunden. Det ville være lettere absurd å avkreve en selger at han skulle være på din side - du innbiller deg vel ikke at "rådgiveren" i banken din har ditt beste i tankene?

 

Det finnes selvsagt unntak fra denne regelen, men det er åpenbart ikke tilfellet her. Av og til tar kjedens innkjøpere inn skikkelig søppel, som på tross av god fortjeneste er et mareritt for selgerne, fordi det kommer i retur. Det er det fine med returretten - selgerne får en klar motivasjon for å styre kunden unna det verste rælet. (Å få et produkt "i ræva", som det heter, er det verste selgere vet - tapt "brutto" og bortkastet tid)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...strengt tatt "protesterer" vi vel ikke på noe som helst? Mitt hovedanliggende er i det minste bare å gjøre folk oppmerksomme på at de ikke må tro at en selger har sammenfallende interesser med dem.

Ser man hva som foregår på fruktmarkeder rundt i verden og i bedrifter så sitter man på hver sin side av bordet/disken og forhandler/pruter til man eventuelt kommer til en enighet om pris og leveranse. Selger og kjøper er på hver sin side med motstridende interesser. Selger er aldri kompis eller på lag med kjøperen. Det bør folk skjønne. Derfor bør man heller aldri rådføre seg med "fienden" om hva man bør kjøpe og hvor mye penger man bør bruke. Oppsøk heller kilder man tror er nøytrale eller som gjennom diskusjon med flere parter fremstår som mest balansert.

 

Det er det fine med returretten - selgerne får en klar motivasjon for å styre kunden unna det verste rælet. (Å få et produkt "i ræva", som det heter, er det verste selgere vet - tapt "brutto" og bortkastet tid)

Det skjer likevel en del tabber med møkkaprodukter som viser seg å ha høyere feilprosent enn man antok på forhånd. Også har vi konkursrytterne som sprer møkkaprodukter og forsvinner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...