Gå til innhold

Hva er til og annbefale av Nikon D5000 og Canon EOS 500D ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamra, men vet ikke hvilket som er best av Nikon D5000 og Canon EOS 500D

 

Hva er til og annbefale av disse to?

 

* Hvilken av dem tar best bilder?

* Hvilken tar best video?

* Hvilken har best oppløsing, og får best mulig skarpe bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er best, det spørs hvem du spør. Video aner jeg ikke, men ellers er det objektivene som gir variasjonen i bildekvaliteten, ikke kamerahus som er så like som dette. Finn heller ut om det er Canon eller Nikon du har mest lyst på, eventuelt gjør deg selv en tjeneste og se på de andre leverandørene også. Se hvilke objektiver de forskjellige tilbyr som du kunne tenke deg å kjøpe. Kjøper du Pentax, Olympus eller Sony får du bildestabilisering i kamerahuset, som vil fungere med alle objektiver.

 

Men om du er opptatt av video i kameraet kan det være lurt å sjekke litt rundt selv, for her er det nok større forskjeller enn det er på stillbildefotograferingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Begge kommer mye ann på personen bak og optikk

 

2. Canon, kan til nøds filme 1080p. Og veldig bra på 720p Tror også D5000 har begrensing på 4 minutter filming(ikke helt hundre %)

 

3. Ikke bry deg om oppløsning Skaff deg den beste optikken du har råd med. :thumbup:

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

1. Begge kommer mye ann på personen bak og optikk

 

2. Canon, kan til nøds filme 1080p. Og veldig bra på 720p Tror også D5000 har begrensing på 4 minutter filming(ikke helt hundre %)

 

3. Ikke bry deg om oppløsning Skaff deg den beste optikken du har råd med. :thumbup:

 

Takk for svara, men det ble ingen av dem, snakket med lefdal, den EOS 500D holt på og gå ut av produksjon, så sa han at filmoppløsningen ikke var bra, at det ikke var vits og kaste 1000 kr ut av vinduet for noe som ikke var bra, så var det ikke stabilisator på noen av dem, ente opp med Sony A330 Og er veldig fornøyd med det, det har innebygd stabilisator.. fynker fett!

Lenke til kommentar

De får tydeligvis mer bonus for å selge Sony speilrefleks fremfor andre merker. Derfor anbefaler de nesten konsekvent Sony. Ikke fordi det er bedre, men fordi de vet hvilke punkter de skal trekke frem og hvilke de ikke skal nevne for at Sony skal høres mest attraktivt ut.

 

Det er ikke mer enn 3~4 år siden Sony var et tullemerke innen speilrefleks som nesten ingen kjøpte. Det er utrolig hva Sony har fått til på så kort tid med massiv markedsføring og avtaler. Men men, selgeren er fornøyd og du blir sikkert fornøyd du også, og da er vel allting godt.

Lenke til kommentar

De får tydeligvis mer bonus for å selge Sony speilrefleks fremfor andre merker. Derfor anbefaler de nesten konsekvent Sony. Ikke fordi det er bedre, men fordi de vet hvilke punkter de skal trekke frem og hvilke de ikke skal nevne for at Sony skal høres mest attraktivt ut.

 

Det er ikke mer enn 3~4 år siden Sony var et tullemerke innen speilrefleks som nesten ingen kjøpte. Det er utrolig hva Sony har fått til på så kort tid med massiv markedsføring og avtaler. Men men, selgeren er fornøyd og du blir sikkert fornøyd du også, og da er vel allting godt.

 

For 4 år siden het de vel Konica Minolta, det samme som de het i 50 år elns før sony kjøpte dem opp?

Lenke til kommentar

Sony kjøpte opp restene av et forfallent selskap med stupende markedsandeler og latterlig dårlige produkter sammenlignet med konkurransen på det tidspunktet. Som sagt, det er utrolig hva de har klart å få til i løpet av få år med massiv markedsføring og avtaler.

 

Konica Minolta hadde forresten bare det navnet i 4 år, fra 2003 til 2007. Før den tid var Konica og Minolta to ulike selskaper. De fusjonerte for å styrke hverandre i 2003, men det viste seg å være en skrøpelig/mislykket sammenslåing og de tapte ytterligere markedsandeler i de 4 årene.

Lenke til kommentar

Simen1 har et par poenger. Og selv om det ikke nødvendigvis betyr så mye pr dato er det ikke tvil om at ser vi historisk på SLR markedet så ble det dominert av Nikon og Canon, med Olympus og Pentax som "runners" up. Konica og Minolta var i langt større grad parenteser - som i realiteten aldri har hatt produkter som glimret.

 

Nå betyr ikke nødvendigvis dette så mye - men i og med at optikken i realiteten er viktigere en selve huset vil nok jeg personlig alltid prioritert hus med fatninger hvor jeg vet at det finnes mye glimrende optikk - også i de lavere prisklasser. De større aktørene, de ble store vel så mye pga optikken som selve kamerahusene.

 

Nå finnes det faktisk mye bra til Sony sin fatning - ikke minst fordi Zeiss lager optikk her og Sigma og Tamron har prioritert å lage optikk med denne fatningen. Men personlig ville jeg aldri kjøpt Sony i dSLR klassen. Personlig oppfatter jeg kamera som Pentax K-x, Olympus sine i samme prisklasse, Canon EOS 1000D og Nikon D3000/D5000 alle som bedre valg en Sony A330. Men det er da meg.

 

Og så en kommentar til trådstarter: Gå aldri til Expert, Elkjøp eller Lefdal for å få råd/anbefalinger på kamerautstyr. Jevnt over kan de særdeles lite, og vil anbefale det de tjener mest på. Gå til dedikerte fotoforretninger, faktisk er det verdt å betale noen kroner ekstra for gode råd. Fotovideo har så vidt jeg vet gode folk, samme vel med Japan Foto. Selv er jeg så heldig å bo et sted hvor fotoentusiaster fremdeles driver fotobutikk. Derfor betaler jeg gjerne noen kroner ekstra for å ha en butikk der vi kan prate vignettering, bokeh, hva som kommer på markedet og som holder fotokurs.

Lenke til kommentar

1. Begge kommer mye ann på personen bak og optikk

 

2. Canon, kan til nøds filme 1080p. Og veldig bra på 720p Tror også D5000 har begrensing på 4 minutter filming(ikke helt hundre %)

 

3. Ikke bry deg om oppløsning Skaff deg den beste optikken du har råd med. :thumbup:

 

Takk for svara, men det ble ingen av dem, snakket med lefdal, den EOS 500D holt på og gå ut av produksjon, så sa han at filmoppløsningen ikke var bra, at det ikke var vits og kaste 1000 kr ut av vinduet for noe som ikke var bra, så var det ikke stabilisator på noen av dem, ente opp med Sony A330 Og er veldig fornøyd med det, det har innebygd stabilisator.. fynker fett!

 

Gratulere med nytt kamera..

 

Alle mine venner har også blitt anbefalt sony DSLR og kjøpt det av den grunn..

 

Jeg ble anbefalt det også og endte opp med d5000 som jeg deretter bytta inn i 500d :thumbup:

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

1. Begge kommer mye ann på personen bak og optikk

 

2. Canon, kan til nøds filme 1080p. Og veldig bra på 720p Tror også D5000 har begrensing på 4 minutter filming(ikke helt hundre %)

 

3. Ikke bry deg om oppløsning Skaff deg den beste optikken du har råd med. :thumbup:

 

Takk for svara, men det ble ingen av dem, snakket med lefdal, den EOS 500D holt på og gå ut av produksjon, så sa han at filmoppløsningen ikke var bra, at det ikke var vits og kaste 1000 kr ut av vinduet for noe som ikke var bra, så var det ikke stabilisator på noen av dem, ente opp med Sony A330 Og er veldig fornøyd med det, det har innebygd stabilisator.. fynker fett!

 

Bestandig vanskelig å svare på slikt, da det viktigste er at kjøper er fornøyd, og jeg ønsker ikke nødvendigvis å rokke ved det. Siden kjøper har 30 dagers returrett hos Lefdal, så velger jeg likevel å kommentere det, slik at kjøper vet hva han har blitt utsatt for - på grensen til lurt. Da er kjøper i alle fall informert, og kan ta besluttninger på informert grunnlag.

 

Blir rett og slett forbannet når jeg leser dette. Lefkjøp er utspekulerte selgere. De har som nevnt svært gode Sony-avtaler, og tjener gode penger på å pushe kjøpere over på Sony. Og det gjør de med alle salgstriks i boka.

 

Det er ingen som helst tvil om at både 500D og D5000 er mer komplette enn A330. Spesielt for 500D vil jeg si at den større og høyoppløste skjermen alene er verdt mellomlegget. Argumentet med at 500D er en utgående modell er helt idiotisk - det betyr absolutt ingen ting. Innebygd stabilisator er et argument for Sony, men det veies for svært mange opp av fordeler for Nikon/Canon-systemene og for noen også fordeler med sabilisering i optikk. Men det glemte vel selgeren å si noe om. Video er kanskje ikke noe stort salgpoeng for noen DSLR ennå (for folk flest som forventer funksjonalitet som for vanlige videokamera), men det er fullt mulig å gjøre mye kult med video både på 500D og D5000.

 

Er du fornøyd med kjøpet etter å ha tenkt deg om, så er det selvsagt fint. Da har du fått rett kamera. Det er ingen tvil om at du kan ha mye glede og ta svært gode bilder med en A330. Du bør imidlertid være klar over at selgeren har hatt en skjult agenda når han pushet det på deg - og at han ikke nødvendigvis tenkte hva som er best for DEG.

Lenke til kommentar
Du bør imidlertid være klar over at selgeren har hatt en skjult agenda når han pushet det på deg - og at han ikke nødvendigvis tenkte hva som er best for DEG.

:yes:

 

Selgere glemmer ofte å spørre om kundens behov og ønsker før de begynner å messe om hva som er best for akkurat deg. Det bør ringe noen bjeller da. Det eneste de er flinke til å fiske etter er maks pris du kan tenke deg til å betale før de velger hvilket Sony-kamera som gir "mest for pengene".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå syns jeg ærlig talt det var mye tøv og BS her!

 

Det finns faktisk andre brukbare merker enn Canikon.

 

Først Minolta og Konica Minolta produserte glimrende kameraer og har en lang historie, Det var de første med autofokus, coating på linser og TTL. Så slutt å komme med at det ikke har historie og innovative løsninger.

Også først med sensorshake på digitale kameraer.

Les og gjerne reviewen av ett av de siste digitale Konica Minolta kameraene:

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page26.asp

Og les gjerne litt om G-optikk.......

 

Og Sony overtok dette og bygde videre på det, og har produserte glimrende kameraer som A300, A700, A900 osv

Og sony har den beste liveview løsning.

 

Og den 24. august vil Sony igjen komme med løsninger som vil være innovative og meget gode, ny speilteknologi bla. Videomuligheter med følgefokus som er bare å drømme om på Canikon.

På Canikon må du bruke 24000 på denne svært uhendige løsningen;

http://www.akam.no/artikler/folgefokus_til_speilrefleks/77746

Mens på Sony vil du få det i kameraet.

 

Så å satse på å kjøpe Sony er ikke "dumt" som visse prøver å få det til å fremstå.......

Lenke til kommentar

Sådda sådda Karabin. Selv om du er hjernevaska på Sony betyr ikke det at alle de andres argumenter er tøv og BS.

 

Det ER et fakta at de to dominerende merkene innen dette segmenter er Canon og Nikon. Og dermed får man tilgang til et vesentlig større bruktmarked for de som mener at det betyr noe.

 

Det ER et fakta, hvert fall et mye omdiskutert punkt, at selgere i de store kjedene pusher på kunder ganske ukritisk det produktet de har fått beskjed om å selge fordi kjeden har de beste avtalene med akkurat dem. Noe som slett ikke alltid er heldig for kundene.

 

Betyr det at du tar dårligere bilder med Sony. Nei, sannsynligvis ikke. Betyr det at du dermed tar bedre bilder med et av de andre merkene. Tvilsomt. Men som kunde bør du kunne forvente å få snakke med en selger som forsøker etter beste evne å selge deg et produkt som nettopp du etterspør. Og ut fra et sånt perspektiv kan det være at Canon eller Nikon er akkurat det rette produktet.

Lenke til kommentar

Hjernevasket?

Objektive selger kan du bare glemme, det er en utopi, den finns ingen i hele verden som er objektive......

Du bør selv "forske" litt før du kjøper, og ikke følge alt hva en selger sier.

Og ingen av entrylevelkameraene er feil eller rett, men du må finne det som passer deg best.....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hjernevasket?

Objektive selger kan du bare glemme, det er en utopi, den finns ingen i hele verden som er objektive......

Du bør selv "forske" litt før du kjøper, og ikke følge alt hva en selger sier.

Og ingen av entrylevelkameraene er feil eller rett, men du må finne det som passer deg best.....

 

Det er vel heller fremgangsmåten de bruker for å selge Sony som det blir slått tvil om,kan til tider kalles ren svindel.Og Sony har ved sin salgsavtale med kjedene uheldigvis blitt trukket inn i bildet som den store stygge ulven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...