Gå til innhold

JapanPhotos SuperSikring: Er disse likestilt? (Sony)


Anbefalte innlegg

Jeg har vært uheldig å ødelagt mitt Sony A100, som jeg har brukt som kamera nr2 og backup i lang tid. Jeg setter pris på å ha et kamera i bakhånd om noe skulle skje.

 

På dette hadde jeg Japan Photos SuperSikring, og jeg sendte en mail for å spørre hvordan dette gjøres. Jeg fikk til svar at jeg vil få "Et tilsvarende kamera, i dette tilfelle et Sony A230" og at forsikringen gjelder TILSVARENDE produkter, IKKE verdien.

 

A100 kostet da jeg kjøpte det 6 700,- og A230 koster 2 999,- nå. Men det er ikke pengene som er greia her. Jeg vil kalle meg en ganske erfaren fotograf, og liker hus med godt med knapper og manuelle muligheter, og synes A230 rett og slett SER mye simplere ut enn det jeg er vant med fra A100.

Det er jo nyere, så sikker bedre på mye, men jeg setter funksjonaliteten over noe forbedret bildekvalitet.

 

Så hva mener folket? Vil en A230 i bruk tilsvare A100?

 

 

sony-a100-lightbox.jpg

 

 

a230.jpg

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A100 var vel i sin tid en temmelig direkte konkurrent til D80, var den ikke? At den da utgjorde bunnskiktet i Sonys sortiment betyr jo ingenting (den var også toppmodellen).

 

"Tilsvarende" kamera bør i tilfelle være hva enn Sony har i segmentet til D90 (eller like under).

Lenke til kommentar

Om den kun har ett kontrollhjul, så er det D5000/550D-klasse ja. A100 er nær identisk med KM 5D - nesten bare sensoren som er forandret.

 

Husker A100 kom omtrent samtidig med D80, og hadde ca. samme sensor, så vi sammenlignet dem hardt (D80 gruset den på støy, tro det eller ei). Hadde glemt at det kun var 1 hjul.

Lenke til kommentar

A100 hadde en del ting A230 ikke har, bla MLU, fler hvitbalanseinnstillinger, CF og nedblendingsknapp, samt kraftigere bygd.

 

Skriv ut sammenligning av dem på dpreview eller annet sted, og prøv å få en A550 eller best hør om de har en utgått A700 liggende i en eller annen butikk.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Vel A230 er erstatter for A200 som erstattet A100, så ser man slik på det så er det tilsvarende.

 

Så vidt jeg har fått med meg har kameraene mye det samme av innstillinger bare gjort tilgjengelig på forskjellige måter.

 

Det er vel lanseringsrekkefølgen, og ingen fasit på hvilke som er i samme segment. Dette med at innstillingene er gjort tilgjengelig på forskjellige måter er akkurat det jeg mener, for meg er nettopp betjeningen av kameraet i form av fysiske knapper viktigere enn alskens menyer, og en kjapp telling gir meg totalt 9 brytere på A230 mot A100s 15, bare for å bruke et noe tullete mål på dette.

 

A100 var vel i sin tid en temmelig direkte konkurrent til D80, var den ikke? At den da utgjorde bunnskiktet i Sonys sortiment betyr jo ingenting (den var også toppmodellen).

 

"Tilsvarende" kamera bør i tilfelle være hva enn Sony har i segmentet til D90 (eller like under).

Om den kun har ett kontrollhjul, så er det D5000/550D-klasse ja. A100 er nær identisk med KM 5D - nesten bare sensoren som er forandret.

 

Husker A100 kom omtrent samtidig med D80, og hadde ca. samme sensor, så vi sammenlignet dem hardt (D80 gruset den på støy, tro det eller ei). Hadde glemt at det kun var 1 hjul.

 

Ja vi drev å sammenliknet A100 og D80 på denne tiden, som var i samme pris og funksjonsklasse. Jeg ser i alle fall på A100 som i samme kategori som de tosiffrede i Nikons familie, og et sted mellom Canons to- og tresiffrede.

 

REDIGERT: Morsomt at du nevner det Anew, fant denne gamle go'biten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610053&st=0&p=6585507&fromsearch=1&&do=findComment&comment=6585507

Sjekk trådstarter ;-)

 

A100 er vell etterfølgeren til KM Dynax 5D?

 

Riktig

 

A100 hadde en del ting A230 ikke har, bla MLU, fler hvitbalanseinnstillinger, CF og nedblendingsknapp, samt kraftigere bygd.

 

Skriv ut sammenligning av dem på dpreview eller annet sted, og prøv å få en A550 eller best hør om de har en utgått A700 liggende i en eller annen butikk.

 

 

Ser at A230 ikke har mulighet for manuell hvitbalanse i Kelvin i det heletatt, bare det alene er en stor turnoff for meg. Jeg har også kun CF-kort, kjipt å må handle nye og flere. Nedblendingsknapp og MLU er ikke ting jeg bruker mye, men mener at rett skal være rett.

 

En A700 hadde jo vært "drømmen", ser på det som et lite stigetrinn opp, men hadde vært helt ok med et enklere hus enn det også, men ikke så enkelt som dette. A230 minner jo om en D5000 eller en 1000D.

 

Forskjeller:

- Langt færre fysiske innstillingsbrytere (bedre ord noen?)

- Ingen manuell hvitbalanse

- Tar ikke CF-kort

- Ingen MLU

- Ingen nedblendingsknapp

- Dårligere byggekvalitet (A100 har vel magnesiumsskjelett?)

- Mindre og lettere hus (Jeg har en stor HVL-56AM blits, flere objektiver som feks Beercan, og da forstyrrer dette balansen)

 

Flere konkrete ting jeg kan nevne i en klage?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget med "superforsikring" (merk ordet :-)) når du:

 

- Betaler masse penger for det

- Du har egenandel

- Du får alltid det billigste produktet som erstatning.

 

Jeg forstår ikke noe annet enn at dette er penger kastet ut av vinduet ?

 

Supersikring har ingen egenandel:

Du får samme produkt eller bedre. Produktet kan være billigere selvom det er bedre..

Du får det billigste produktet som er likt eller bedre, og det må vell være ok. Man forsikrer seg ikke for å få en oppgradering ved uhell, men for å få samme produkt erstattet.

 

Det dekker alle skader du måtte påføre det, selvom det er selvforskyldt. Mister du det i vannet osv, så dekker det t.o.m. det. I tillegg så dekker det sensorrens på dslr i fire år, og den alene koster mer enn supersikringen. Ved en rens (hos Canon, Nikon osv) koster en sensorrens ca 1200kr pr gang. Jeg tegnet idag selv supersikring på mitt kamera, og jeg vet dette vil lønne seg for meg innen kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget med "superforsikring" (merk ordet :-)) når du:

 

- Betaler masse penger for det

- Du har egenandel

- Du får alltid det billigste produktet som erstatning.

 

Jeg forstår ikke noe annet enn at dette er penger kastet ut av vinduet ?

 

Supersikring har ingen egenandel:

Du får samme produkt eller bedre. Produktet kan være billigere selvom det er bedre..

Du får det billigste produktet som er likt eller bedre, og det må vell være ok. Man forsikrer seg ikke for å få en oppgradering ved uhell, men for å få samme produkt erstattet.

 

Det dekker alle skader du måtte påføre det, selvom det er selvforskyldt. Mister du det i vannet osv, så dekker det t.o.m. det. I tillegg så dekker det sensorrens på dslr i fire år, og den alene koster mer enn supersikringen. Ved en rens (hos Canon, Nikon osv) koster en sensorrens ca 1200kr pr gang. Jeg tegnet idag selv supersikring på mitt kamera, og jeg vet dette vil lønne seg for meg innen kort tid.

Men bare om du klarer å få det opp av vannet igjen. Gjelder kun om du har med deg kameraet til butikken, så alle tilfeller der du ikke lenger har kameraet er forsikringen ubrukelig. Bedre å tegne forsikring i forsikringsselskap selv.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget med "superforsikring" (merk ordet :-)) når du:

 

- Betaler masse penger for det

- Du har egenandel

- Du får alltid det billigste produktet som erstatning.

 

Jeg forstår ikke noe annet enn at dette er penger kastet ut av vinduet ?

 

Supersikring har ingen egenandel:

Du får samme produkt eller bedre. Produktet kan være billigere selvom det er bedre..

Du får det billigste produktet som er likt eller bedre, og det må vell være ok. Man forsikrer seg ikke for å få en oppgradering ved uhell, men for å få samme produkt erstattet.

 

Det dekker alle skader du måtte påføre det, selvom det er selvforskyldt. Mister du det i vannet osv, så dekker det t.o.m. det. I tillegg så dekker det sensorrens på dslr i fire år, og den alene koster mer enn supersikringen. Ved en rens (hos Canon, Nikon osv) koster en sensorrens ca 1200kr pr gang. Jeg tegnet idag selv supersikring på mitt kamera, og jeg vet dette vil lønne seg for meg innen kort tid.

Men bare om du klarer å få det opp av vannet igjen. Gjelder kun om du har med deg kameraet til butikken, så alle tilfeller der du ikke lenger har kameraet er forsikringen ubrukelig. Bedre å tegne forsikring i forsikringsselskap selv.

 

Ja man må ha med kamera..

i flg mitt forsikringsselskap så kunne de ikke gi meg forsikring som dekket alt supersikringen gjør til en så liten sum for 4år.. Spør ditt forsikringsselskap om de påtar seg dine sensorrens kostnader uten egenandel. Jeg synes det er deilig å slippe kostnaden ved sensorrens, og all annen trygghet er bonus :-)

Lenke til kommentar

Greit at noen synes det er bortkastet penger,men det gir deg også en større brukertoleranse.

 

Jeg har tegnet en såkalt supersikring og det gjør at jeg tar med meg kameraet på plasser som jeg normalt ikke ville ha gjort,bla.henger ut fra et vindu i tredje etasje og holder kameraet med bare noen få fingerer for å få det utsnittet jeg vil ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...